Golf 3 lämmityslaitteen puhaltimen säätö toimii vain 4:lla

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

janx
-
Viestit: 49
Liittynyt: 5.4.2008 8:04
Viesti:

Golf 3 lämmityslaitteen puhaltimen säätö toimii vain 4:lla

ViestiKirjoittaja janx » 14.9.2008 10:04

Koitin hakua, mutta en löytänyt mitään järkevää. Huomasin tuossa ajaessani, että lämmityslaite toimii vain täysillä. Onko noissa jotain tyyppivikaa tietyssä kohtaa vai onko säätömutikka rikki? Miten puhaltimen säätövastus? Tutkailen tuota tänään vielä tarkemmin. Onko säätökytkin kuinka hankala vaihtaa?

Lisätty: Onnellisen omistajan oppaan (Haynes) mukaan näyttäis helposti pääsevän käsiksi noihin säätökytkimiin. Pitänee mittailla, että onko rikki vai jotain kontaktihäiriötä.

janx
-
Viestit: 49
Liittynyt: 5.4.2008 8:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja janx » 14.9.2008 17:17

Mittailin kojetaulusta kytkintä ja se oli ihan ehjä. Eli varmaan menee sitten tuon säätövastuksen vaihtamiseksi.

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 14.9.2008 18:44

Moottorin vastuspaketissa on joku sulakkeen tapainen vastuksiin kytkettynä ja itsellä ainakin sen pimeneminen aiheutti tuon pienempien nopeuksien toimimattomuuden. Hyppylangalla ohitin niin taas toimi kaikki nopeudet.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 14.9.2008 20:05

Se lämpövastus ei ole siellä varmaankaan turhaan, uusi maksaa noin 2 euroa elektroniikkaliikkeessä.

janx
-
Viestit: 49
Liittynyt: 5.4.2008 8:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja janx » 15.9.2008 8:16

Motonetissa säätövastus maksaa 35 euroa. Lienee koko paketti.

timetuned
-
Viestit: 256
Liittynyt: 20.7.2008 15:40

ViestiKirjoittaja timetuned » 15.9.2008 20:30

puhallinmoottorin esivastus sökö,isoimmalla tulee virta suoraan,muut(1,2,3) vastuksen kautta..eli tuo säätövastus tiluseen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.9.2008 22:10

Ja se menee sen takia kun moottori jumittaa ja ottaa liikaa virtaa. Eli kohta moottorikin tilaukseen...

janx
-
Viestit: 49
Liittynyt: 5.4.2008 8:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja janx » 16.9.2008 7:35

Kysyinpä huvikseen Vv-autolta... Puhallin+moottori 187e ja säätövastus n. 50e. :) Kattellaan..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.9.2008 7:37

Kysi vielä huvikses autosähköliikkeestä.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.9.2008 9:27

Vika siis ei ole siinä säätövastuksessa/vastuspaketissa itsessään, vaan säätövastuspaketin kyljessä olevassa lämpösulakkeessa. Sulakkeen saa vaihdettua helposti itse, jos omaa kolvin ja tinaa. Vastus itsessään maksaa 2e luokkaa elektroniikkaliikkeessä. Corradosta vaihdoin tuon ko. vastuksen, lämpöarvo oli muistaakseni 187 astetta. Sama toiminee muissakin (sama käyttötarkoitus samassa paikassa).

janx
-
Viestit: 49
Liittynyt: 5.4.2008 8:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja janx » 16.9.2008 12:43

Taidan kokeilla tuota lämpövastuksen vaihtoa ensin. Onko puhallin miten hankalassa paikassa? Näkyy heti hyllyn irrottamisen jälkeen? Tietääkö joku löytyykö VAG:in räjäytyskuvia jostain netistä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.9.2008 14:33

Sulakkeen saa vaihdettua helposti itse, jos omaa kolvin ja tinaa.
Joilla sen myös saa helposti poltettua :)

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 16.9.2008 14:41

Motonetissä säätövastus 34 e, moottori n. 70e.

janx
-
Viestit: 49
Liittynyt: 5.4.2008 8:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja janx » 17.9.2008 9:07

No jos on säädettävä kolvi, kuten minulla, niin ei pitäis olla ongelmia sen lämpövastuksen kolvaamisessa. Juu, motonetista saa, mutta pointti onkin opiskelijabudjetti.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 17.9.2008 12:53

No jos on säädettävä kolvi, kuten minulla, niin ei pitäis olla ongelmia sen lämpövastuksen kolvaamisessa.


Vastus siis sanoo soronoo 187 asteessa ja basic juotostinan sulamispistehän oli..? ;D Hyvästä juottimen terän lämpötilasta puhumattakaan. ;)

Itse poistin vanhan vastuksen väkivaltaa käyttäen sivuleikkureilla ja sitten varovasti kolvasin uuden tilalle ja hyvin toimi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.9.2008 14:57

Jättää pidemmät langat niin helpompi kolvata hajottamatta...

janx
-
Viestit: 49
Liittynyt: 5.4.2008 8:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja janx » 17.9.2008 21:09

No joka tapauksessa tuo on helpompi kolvata säädettävällä, kun jollain sormenpaksuisella pilipalikolvilla. :) Katotaan miten käy. Löysin kyllä sellaista tinaa, jonka sulamispiste on 183 astetta. ;)

janx
-
Viestit: 49
Liittynyt: 5.4.2008 8:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja janx » 19.9.2008 19:54

Taas toimii - mutta kuinka kauan. Oman kärryn säätövastuspaketissa (AEG) oli 216 asteinen lämpövastus. Sain Partcosta myös lyijyllistä tinaa, jonka pitäisi sulaa jo reilussa 100 asteessa. Säädin kolvin 200 asteeseen, mutta ei kestänyt kärsivällisyys odotella, kun hitaasti näytti homma etenevän. Laitoin sitten uuden vastuksen puristusholkeilla kiinni, joita sain myös Partcosta avuliaan myyjän ehdotettua sitä B-suunnitelmaksi. Pääasia, että toimii.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 16.10.2008 11:05

Kaivattaisiin lisää tietoja viisaimmilta aiheeseen liittyen...Mulla näyttäisi olevan tuossa omassa G3:ssa niin, että puhallin toimii vain 2 -ja 3-asennoissa...Lisäksi puhaltimen pyörivään säätökytkimeen on sulanut pieni reikä...ainakin näyttäisi, että kuumenemalla se on siihen syntynyt...Ja mikähän tuommoisen voi aiheuttaa?Kummassakohan nyt on sitten vika; säätövastuksessa vai itse puhaltimen kytkimessä..?En ole ehtinyt paljoa perehtyä auton fysiikkaan kun tuo tuli hommattua vasta pari-kolme viikkoa sitten...

DOC
-
Viestit: 300
Liittynyt: 29.3.2006 22:54

ViestiKirjoittaja DOC » 16.10.2008 16:45

Pitää sitä lämpövastusta märällä tiskirätillä sormien välissä niin ei pala. On joskus palanut täälläkin.

Harry
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.2.2005 22:23

ViestiKirjoittaja Harry » 21.9.2009 8:49

Jatkoa tähän vanhaan aiheeseen, mulla ei toimi Golfissa puhallinnopeuksista ykkönen ollenkaan, muut nopeudet toimii. Mikähän tuon tekis? Muutoinkin ilmaa tulee aika huonosti suuttimista. Varsikin kojelaudan päissä olevista säädettävistä suuttimista ei meinaa oikein tulla mitään, olis hyvä kuitenkin saada sivulaseille puhallusta kosteilla keleillä. Lisäksi raitisilmaa ei tuu ollenkaan niistä kojelaudan keskisuuttimista. Käsittääkseni sen kun kääntää auki, siitä tulee suoraan ulkoa raitista ilmaa. Ainakin Ventossa oli näin. Meinas tulla kesällä vähän tukala olla, eikä ikkuna auki viittis aina ajella kun tulee niskat kipeiksi. Voiskohan tukkonen raitisilmasuodatin laittaa paikat noin tukkoon?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 21.9.2009 11:12

Kolmosgolfissa kannattaa ottaa se säätönupikka paneelista irti ja väännellä sitä kuparilätyskää joka ottaa kiinni niihin kontaktipintoihin. Se ilmeisesti ottaa kuumenemisesta itseensä ja ei välttämättä ota aina ihan parhaalla tavalla kontaktia. Vetämällä tai painamalla saa kokeiltua minkämalliseksi sitä kannattaa vääntää.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 21.9.2009 19:54

Itselläni sama homma Golffissa, sulanut siihen nopeudensäätö nupikkaan reikä kun ottanut liikaa lämpöä itseensä....mitenkäs nuista lähtee se säädinpaneeli irti...?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 21.9.2009 20:14

Se kehys siitä ympäriltä irti-->paljastuu ruuvit,tuhkakuppi veke--->paljastuu ruuvit.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 56 vierailijaa