golf mk3 tyhjäkäynti temppuilee + muita oireita

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Junz
-
Viestit: 48
Liittynyt: 20.8.2008 9:25

golf mk3 tyhjäkäynti temppuilee + muita oireita

ViestiKirjoittaja Junz » 5.9.2008 16:42

Mistähän voisi johtua kun yritän käynnistää golffia niin kone kyllä hyrähtää käyntiin mutta kierrokset laskee niin, että kone sammuu. Seuraavalla kerralla kun yrittää käynnistää niin saa yrittää kohtuu pitkään startata ennen kuin tapahtuu mitään. Joskus kuitenkin voi heti seuraavalla kerralla lähteä laakista käyntiin ja kone käy tasaisesti siinä 950rpm. Vika ei kuitenkaan ole aina startatessa vaan kone voi toimia moitteetta useammanki kerran ennen kuin vika ilmenee taas.

Kone on 1.6 AFT. Vaihdettu on tulpat, tulpanjohdot, lambda-anturi, virranjakajan kansi ja -pyörijä.

Ei kenelläkään olisi antaa neuvoja mistä lähteä vikaa etsimään. Meinaa vain pikkuhiljaa mennä hermot kun välillä toimii ja välillä takkuaa sitten urakalla.

Kiitoksia etukäteen.
Viimeksi muokannut Junz, 6.11.2008 10:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Junz
-
Viestit: 48
Liittynyt: 20.8.2008 9:25

ViestiKirjoittaja Junz » 7.9.2008 16:41

Vähän tietoa viasta:
- Moottorin lämpötila ei tunnu vaikuttavan asiaan
- Vika esiintyy satunnaisesti. Välillä voi olla muutamakin päivä ettei vikaa esiinny
- Moottori ei aina sammu tyhjäkäynnillä vaan kierrokset jää ~600rpm kohdalla
- Moottori pysyy käynnnissä jos antaa kaasua
- Vika "häviää" jos tarpeeksi usein sammuttaa ja starttaa taas koneen. (niin kauan että tyhjäkäynnillä kierrokset ~900)

Vika on hyvin rasittava jos aamulla pitää lähteä töihin ja auto ei suostu pysymään tyhjäkäynnillä tai risteykseen tultaessa kun laittaa kytkimen pohjaan niin auto sammuu.

Riksu89
-
Viestit: 311
Liittynyt: 16.1.2008 14:46

ViestiKirjoittaja Riksu89 » 7.9.2008 17:27

Vanhempien 1.6 kolmosgolffissa oli samantapaista vikaa ja syynä oli moottorin lämpötila-anturi. Et sitä vielä ole kokeillut?

Junz
-
Viestit: 48
Liittynyt: 20.8.2008 9:25

ViestiKirjoittaja Junz » 7.9.2008 19:55

Nyt tuntuu että vika on korjattu. Yksi tulpanjohoista ei ollut kunnolla kiinni. Tiedä sitten miten irronnut :P

Pitää vielä kattoa tämä viikko miten pelaa.

Junz
-
Viestit: 48
Liittynyt: 20.8.2008 9:25

ViestiKirjoittaja Junz » 8.9.2008 20:21

Oireet jatkuu..

Nyt kun yritin käynnistää niin kaksi kertaa sammui heti käynnistyksen jälkeen. Kolmannella kerralla sitten suostui starttaamaan normaalisti. Pitääpä testata tota moottorin lämpötila-anturia jos vika johtuisi siitä.

Junz
-
Viestit: 48
Liittynyt: 20.8.2008 9:25

ViestiKirjoittaja Junz » 8.10.2008 8:57

Pitkän aikaa auto toimi moitteetta ja nyt taas temppuilee. Auto lähtee kyllä hyvin käyntiin mutta risteyksissä, kun painaa kytkimen pohjaan niin auton kierrokset laskee aivan 500-600rpm kohdalle ja auto useimmiten sammuu.

Golffi nyt syöny hermoja niin paljon, että saa kohta luvan lähteä.

Edit: Nyt taas auto tuntuu toimivan moitteetta, kun vaihtoi _uuteen_ imuilman lämpötila-anturiin. Katsastellaan miten golffi käyttäytyy ja tarvittaessa taas itketään golffin ihanuutta :)

Junz
-
Viestit: 48
Liittynyt: 20.8.2008 9:25

ViestiKirjoittaja Junz » 13.10.2008 17:41

Eheei... Sama temppuilu jatkuu. Näytti jo lupaavalta mutta nyt citymarketin pihassa ei meinannut golffi lähteä millään kunnolla käyntiin. Tyhjäkäynti kävi huonosti ja kun rattia käänsi niin sammui auto. Mikähän neuvoksi?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 13.10.2008 17:43

ja kun rattia käänsi niin sammui auto

Tuntuuko muuten ohjauksessa jotain ihmeellistä ? Ettei olisi tehostimen pumppu entinen ?

Junz
-
Viestit: 48
Liittynyt: 20.8.2008 9:25

ViestiKirjoittaja Junz » 13.10.2008 19:10

En ainakaan ole huomannu mitään erikoista. Kuitenkin ihmeellistä että esim. kolmannella käynnistykerralla auto toimii moitteetta niin kauan kunnes auton sammuttaa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 13.10.2008 19:13

Puola?

Junz
-
Viestit: 48
Liittynyt: 20.8.2008 9:25

ViestiKirjoittaja Junz » 13.10.2008 19:47

En nyt heti löytänyt paljo puolan vastuksen pitäisi olla jos huomenna kävisi testaamassa, että onko siinä vikaa.

Aiheuttaako puola yleensä tällaista vikaa? Jos auto käynnistyy normaalisti niin ajon aikana ei huomaa mitään vikaa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 13.10.2008 20:13

Kaverin -95 vento oli joskus työmaa saada käymään kylmänä, ja siinä sitten ihmeteltiin liittimiä sunmuita niin keskittyi katse puolaan jonka kuori oli selvästi halki. Eipä ole tainnu oikkuilla sen vaihdon jälkeen.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 13.10.2008 20:18

Joo siskon Vento sammui kans aikanaan moottoritielle aivan laakista...eikä millään enään käyntiin...viaksi selvisi tosiaankin puola, jonka kuoret oli aivan halki...en tiedä mikä tuommoisen aiheuttaa, mutta en ollut uskoa silmiäni...

Junz
-
Viestit: 48
Liittynyt: 20.8.2008 9:25

ViestiKirjoittaja Junz » 13.10.2008 20:21

Kiitoksia nopeista vastauksista. Täytyykin huomenna katastella millasessa kunnossa puola on ja kitistään sen jälkeen lisää :)

Junz
-
Viestit: 48
Liittynyt: 20.8.2008 9:25

ViestiKirjoittaja Junz » 4.11.2008 16:34

Näyttäis puola olevan ihan ehjä. Nyt auto ei ole temppuillut kahteen viikkoon tyhjäkäynnin kanssa. Nyt vain sitten esiintyy uusia ongelmia.

Kiihdyttäessä etupäästä kuuluu kolinaa ja moottorin takaosasta säpsätystä. Mikä lie vikana? Säpsätys esiintyy kylmänä voimakkaammin ja kun autolla ajaa hetken, että moottori lämpenee niin ääni pienenee mutta ei katoa. Liekö sitten pakosarjassa reikä tmv.

Junz
-
Viestit: 48
Liittynyt: 20.8.2008 9:25

ViestiKirjoittaja Junz » 21.1.2009 20:09

Kolinasta päästy eroon mutta säpsätys edelleen kuuluu. Videota kuitenkin otin:
http://junz.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volksw ... _Video.avi

Tollaista ääntä pitää kun kylmänä käynnistää. Koneen lämmettyä ääni pienenee mutta kaasua reippaammin painaessa ääni kuuluu sisälle. Mitään muita oireita ei ole. Ärsyttää vain toi ääni joka tuosta lähtee.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 7.3.2009 18:56

-
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Toni K.
-
Viestit: 159
Liittynyt: 25.2.2004 12:25

ViestiKirjoittaja Toni K. » 30.6.2011 18:15

Löytyikö tähän ongelmaan ikinä ratkaisua?

On vähän samaa vikaa mk3 AEE

Kylmänä kun starttaa niin käy vajaalla, mutta loppuu heti kun lähtee liikkeelle.
Sitten kun kone on käyntilämpöinen tippuu kierrokset tyhjäkäynnilla n.600 kierrokseen ja satunnaisesti myös sammuu.

Tähän mennessä vaihdettu lämpötila-anturi, puola, tulpat ja virranjakajan kansi+pyörijä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa