SAA POISTAA!!!1.9TDI 96kw (AVF) ahtimen akselin vuoto
Valvoja: ffp jäsenet
SAA POISTAA!!!1.9TDI 96kw (AVF) ahtimen akselin vuoto
Terve,
Olen täysin tietämätön autotekniikasta ja pitäisikin varmaan hankkia turbo for Dummies kirjanen:) Kuitenkin, autoni alkoi tiputtamaan öljyä sen verran, että huomasi pienen lammikon parin tunnin pysäköimisen jälkeen. käytin autoa huollossa ja pojat sanoivat että turbossa tiivisteet valskaa tai jotain mutta kuitenkin turbossa öljyä. Autossa kilometrejä 88tkm ja automaattilaatikolla. Onko jollain tietoa / kokemuksia asian tiimoilta ja onko syytä alkaa vaihdattamaan turboa uuteen vai onko tuo jonkin sortin tyyppivika / feature?
Olen täysin tietämätön autotekniikasta ja pitäisikin varmaan hankkia turbo for Dummies kirjanen:) Kuitenkin, autoni alkoi tiputtamaan öljyä sen verran, että huomasi pienen lammikon parin tunnin pysäköimisen jälkeen. käytin autoa huollossa ja pojat sanoivat että turbossa tiivisteet valskaa tai jotain mutta kuitenkin turbossa öljyä. Autossa kilometrejä 88tkm ja automaattilaatikolla. Onko jollain tietoa / kokemuksia asian tiimoilta ja onko syytä alkaa vaihdattamaan turboa uuteen vai onko tuo jonkin sortin tyyppivika / feature?
Viimeksi muokannut sharvi, 14.10.2008 17:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Terve,
Eli tällaisen vastauksen sain huolto jantterilta ; "Ahtimen akseli tms.. todennäköisin vuotopaikka, eli ahtimen vaihto tai remontti jollain aikavälillä...". Muuten hyvä vastaus tuolta huolto mieheltä mutta tietääkseni tuota turboa ei voi huoltaa vaan on vaihdettava koko ahdin uuteen.
Kaverilla Skoda Superb samalla koneella ja hänellä kuulosti olleen samoja oireita. Oli vaihdettu imusarjasta joku tiiviste ja oli auttanut asiaan...oisko tuossa mitään perää?
Eli tällaisen vastauksen sain huolto jantterilta ; "Ahtimen akseli tms.. todennäköisin vuotopaikka, eli ahtimen vaihto tai remontti jollain aikavälillä...". Muuten hyvä vastaus tuolta huolto mieheltä mutta tietääkseni tuota turboa ei voi huoltaa vaan on vaihdettava koko ahdin uuteen.
Kaverilla Skoda Superb samalla koneella ja hänellä kuulosti olleen samoja oireita. Oli vaihdettu imusarjasta joku tiiviste ja oli auttanut asiaan...oisko tuossa mitään perää?
onko varma tieto että ahtimesta vuotaa? joissakin malleissa öljyvuoto on paikannettu coolerin alaputken liitännästä, joka kulunut. Ahtimelle - kuin myös cooleriin kertyy pieni määrä öljyä jo pelkästään huohotuskanavan kautta, joka siten on normaalia. Lammikko auton alla ei ole[
Eli tällaista sotkua mulla konehuoneessa. Pesin konetilan ja näyttäisi öljyä tulevan tuosta metallimötikästä molemmilla sivuilla mötikän alapuolella olevista rei'istä.
http://images.forum-auto.com/mesimages/ ... DSCN26.JPG
Lähtökohtana oli siis löytämäni öljy pläntti auton alta, johon huoltoliike antoi oman diagnoosinsa eli turbon vaihto jollain aikavälillä, ahtimen akselista pääsee öljyä putkistoon. koska remontin hinta olis 1250 euroa ja kokemuksesta tiedän että ensimmäinen mielipide voi olla väärä niin aloin ottamaan asiasta ns. toisen lääkärin mielipiteen. Toinen korjaamo sanoi, että voi olla syynä tuon EGR venttiilin tiivisteen huonous eli vaihtoon ja hintaa tällä noin 200 euroa.
Jotenkin luulen, etten ole ainoa jolla vastaavanlaisia ongelmia pasuunansa kanssa ilmennyt...
[/img]
Jotenkin luulen, etten ole ainoa jolla vastaavanlaisia ongelmia pasuunansa kanssa ilmennyt...
[/img]
Mulla "huohottelee" samalla tavalla öljyä tosta EGR-venttiilistä. Viime talvena tuli putsattua EGR (ei ollut pahemmin likaa) niin sen jälkeen oli n. 2 tkm ettei öljymönjää tullut. Sen verran olen tota tutkinut ja tullut siihen johtopäätökseen että toi on moottorin huohotusöljyä joka pääsee ahtoputkistoon ja sitä kautta tohon kohtaan ja ulos noista rei'istä. Mutta mistä tämä johtuu en ole vielä keksinyt.
Käsittääkseni tästä ei tarvi olla kovinkaan huolissaan. Huollossa sanoivat että "nää dieselit vaan ovat tälläisiä sottaajia" ;) Sanoivat että uuden EGR:n siihen voisi vaihtaa niin loppuisi vuoto joksikin aikaa... Tiedä sitten...
Mulla toi on vuotanut jo reilu 20 tkm. Jos jollain olisi tarkempaa tietoa mistä toi ilmiö johtuu ja miten sen voi korjata niin mielellään otan vastaan neuvoja.
Öljyä kone kuluttaa n. 25 tkm matkalla n.0,5 litraa.
Käsittääkseni tästä ei tarvi olla kovinkaan huolissaan. Huollossa sanoivat että "nää dieselit vaan ovat tälläisiä sottaajia" ;) Sanoivat että uuden EGR:n siihen voisi vaihtaa niin loppuisi vuoto joksikin aikaa... Tiedä sitten...
Mulla toi on vuotanut jo reilu 20 tkm. Jos jollain olisi tarkempaa tietoa mistä toi ilmiö johtuu ja miten sen voi korjata niin mielellään otan vastaan neuvoja.
Öljyä kone kuluttaa n. 25 tkm matkalla n.0,5 litraa.
Olen saanut hyviä vinkkejä aika monelta taholta ja yksi syy voisi olla turbo vika. Eli turbon akseli valskaa. Vien pasuunan loppukuusta turbo korjaamolle, jossa vaihdetaan tiivisteet EGR tuleviin liitoksiin ja samalla tsekataan syy mistä tuo öljyn pääseminen ahtoputkistoon johtuu. Tässä mun kirjoittelussa voi olla asia virheitä paljon mutta yritän parhaani mukaan muistella mitä ammattilaiset on mulle sanonut :) Laitan tähän foorumiin lopputuleman paasuunan kohtalosta.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Mun AVF:ssä on reipas satku mittarissa, en ole huomannut, että egr:stä tuilsi mitään ulos, mutta ahtoputkiin alkoi kertyä öljyä jo uudesta asti. En itse asiassa ole vielä törmännyt yhteenkään VAG dieseliin, jossa ei olisi öljyä ahtoputkistossa.
Edellinen AHU-tdi ruiski egr:stä tavaraa vähän samaan malliin jo parin satkun jälkeen, mutta laitteessa on nyt jo lähes 400tkm ja orkkisahtimella edelleen painetaan lastun voimalla. Itse olen ottanut näissä sen linjan, etten korjaa ennen kuin on oikeaa vikaa. Muuten saa olla koko ajan kyynärpäät rasvassa.. (tosin mun -04 pasuuna on kyllä toiminut loistavasti)
Edellinen AHU-tdi ruiski egr:stä tavaraa vähän samaan malliin jo parin satkun jälkeen, mutta laitteessa on nyt jo lähes 400tkm ja orkkisahtimella edelleen painetaan lastun voimalla. Itse olen ottanut näissä sen linjan, etten korjaa ennen kuin on oikeaa vikaa. Muuten saa olla koko ajan kyynärpäät rasvassa.. (tosin mun -04 pasuuna on kyllä toiminut loistavasti)
No niin. Auto kävi pajalla ja turbo oli ok. EGR venttiili valskasi ja tiivisteet uusiksi...jos ei pidä niiin uus EGR venttiili ostoon.
...ja nyt kun venttiili on tiivis niin sivu oireena auto "nytkyttää" pienillä kierroksilla noin 40-50 vauhdissa ja TDI:stä tulee välillä SDI eli turbo lakkasi toimimasta aika ajoin.
...ja nyt kun venttiili on tiivis niin sivu oireena auto "nytkyttää" pienillä kierroksilla noin 40-50 vauhdissa ja TDI:stä tulee välillä SDI eli turbo lakkasi toimimasta aika ajoin.
Hyvä että vika löytyi, mutta :
Mistä egr-venttillin voi vuotaa öljyä ja mistä se pääsee sinne ?
Oma lehmä on sen verran ojassa, että toi profiilin mukainen laitos vuotaa myös vähän öljyä. Tarkemmin koneen takaosasta, turbon ja jakopään väliltä. Venttiilikopan tiiviste ei vuoda, turbolle tuleva öljyputki ei vuoda eikä mielestäni turbolta takaisin öljypohjaan menevä putki vuoda.
Tälläisen vian / ominaisuuden olen myös havainnut, etenkin silloin kun hidastaa. esim katokseen ajaessa.
Mistä egr-venttillin voi vuotaa öljyä ja mistä se pääsee sinne ?
Oma lehmä on sen verran ojassa, että toi profiilin mukainen laitos vuotaa myös vähän öljyä. Tarkemmin koneen takaosasta, turbon ja jakopään väliltä. Venttiilikopan tiiviste ei vuoda, turbolle tuleva öljyputki ei vuoda eikä mielestäni turbolta takaisin öljypohjaan menevä putki vuoda.
ja nyt kun venttiili on tiivis niin sivu oireena auto "nytkyttää" pienillä kierroksilla noin 40-50 vauhdissa ja TDI:stä tulee välillä SDI eli turbo lakkasi toimimasta aika ajoin.
Tälläisen vian / ominaisuuden olen myös havainnut, etenkin silloin kun hidastaa. esim katokseen ajaessa.
öljy, joka tulee/vuotaa egr:n luota, on huohotusöljyä, jota normaalistikin kertyy ahtoputkistoon. usein se vuotaa öljyä venttiilin varren välistä ja siitä huohotusreikien kautta ulos. Jos öljyä menee normaalia enemmän, on tod.näk. ahtimen vuoto kompurapuolelta hyvinkin mahdollista.
Nyt tuo sharvin auto pitäisi vag-com logittaa huolella, että näkyisi mahdolliset oireet. Lähin vag-com auttaja voisi ilmoittautua, jos tietäisi missä sharvi liikkuu.
Joskus korjaamoilta unohtuu kiinnittää joku toimiletku yms. anturin johto, joka voi muun vian kanssa oireilla kuvatun kaltaisesti.
Nyt tuo sharvin auto pitäisi vag-com logittaa huolella, että näkyisi mahdolliset oireet. Lähin vag-com auttaja voisi ilmoittautua, jos tietäisi missä sharvi liikkuu.
Joskus korjaamoilta unohtuu kiinnittää joku toimiletku yms. anturin johto, joka voi muun vian kanssa oireilla kuvatun kaltaisesti.
Öljy vuoto paikannettiin juuri noihin egr:n huohutusreikiin. Auto kävi turbokorjaamolla, Oulussa, ja kaveri siellä totesi turbon olevan kunnossa. Omituinen vika sinänsä, että turbo toimii välillä ja kun toimii, niin toimii ns. jälkijättöisesti eli kun painan pedalin lattiaan niin viiveellä kytkeytyy turbo...siis jos kytkeytyy. No, huomenna takas turbomiehen luokse ja auto kuntoon...hope.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa