Vento huonokäyntinen kylmänä?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Magara
-
Viestit: 42
Liittynyt: 10.7.2008 23:00

Vento huonokäyntinen kylmänä?

ViestiKirjoittaja Magara » 30.8.2008 12:44

Elikkäs 55kw Ventossa ilmennyt lähipäivinä sellainen ongelma, että kylmänä kone nykii ja on hieman hengetön kierrosluvuilla 2000-3000. Alemmilla tai ylemmillä kierroksilla ongelmaa ei esiinny. Tulpat vaihdettu juuri ja tulpanjohdotkin näyttävät olevan kunnossa. Lämpömittari ei juuri nouse yli 70:n asteen. Lämpimänä kaikki toimii mainiosti. Käynnistämisessa ei mitää ongelmaa kylmänäkään. Vain tuo nykiminen ja tehottomuus kylmänä. Mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 30.8.2008 13:16

lämpötila-anturi, jarrutehostimelta lähtevä alipaineletku halki... toi letku kyl pitäs vaikuttaa lämpösenäki...

Magara
-
Viestit: 42
Liittynyt: 10.7.2008 23:00

ViestiKirjoittaja Magara » 30.8.2008 14:36

Kannattaisiko myös ilmanlämpö-anturi vaihtaa? Mihinhän se moottorinlämpö-anturin vaikutus perustuu?

Magara
-
Viestit: 42
Liittynyt: 10.7.2008 23:00

ViestiKirjoittaja Magara » 30.8.2008 15:14

Missäs kohtaa tämä lämpö-anturi sijaitsee?

HpE0
-
Viestit: 46
Liittynyt: 11.11.2007 14:01

ViestiKirjoittaja HpE0 » 31.8.2008 0:20

Tosiaan toi että lämmöt ei nouse yli 70 asteen, tarkoittais että se jäähdytysnesteen lämpötila-anturi ois rikki. Tarkemmin siitä toinen vastus rikki, eli näyttää sen alemman lämmön muttei korkeampaa. Merkkiliikkeessä 25-30e, liitin irti, sokka irti, anturi ulos (jäähdytysnestettä n.0,5-1L tulee ulos joten kulho valmiiksi) ja uusi tilalle, sokka kiiinni ja liitin kiinni. Kyseinen anturi voi estää auton käynnistymisen kokonaan (Kokemusta siis on) Liitin sijaitsee ennen moottorilohkoa siinä paksussa mustassa jäähdytysnesteputkessa, 4-napainen liitin mitä luultavimmin.

Magara
-
Viestit: 42
Liittynyt: 10.7.2008 23:00

ViestiKirjoittaja Magara » 31.8.2008 12:06

Kiitti vinkeistä. Nyt vaan anturia metsästämään.

Magara
-
Viestit: 42
Liittynyt: 10.7.2008 23:00

ViestiKirjoittaja Magara » 2.9.2008 11:19

Nonniiih. Saatiin anturi paikalleen. Rupes lämmötkin näyttämään oikein ja nykiminen kylmänä hävisi/pieneni. Eli siis ei lähtenyt kokonaan. Voisiko se vaikuttaa, että ilmansuodatimen kotelo on haljennut alareunasta. Mikä se putki on muuten joka menee kotelon alareunasta koneellepäin? Tyhjäkäyntikin parani hieman anturin vaihdettua, mutta toi kotelo vielä arveluttaa.

Mysiini
-
Viestit: 11
Liittynyt: 14.7.2007 22:14

ViestiKirjoittaja Mysiini » 2.9.2008 20:59

Voisikohan hengettömyys 2000-3000 rpm välillä olla moottorinohjauksen ominaisuus? Omassa kinnerissänikin (tosin eri kone, 44 kW AEX) on vedossa jonkunlainen kuollut kohta n. 2200 ja 2700 rpm kohdilla. Kylmänä tuntuvat selvimmin, mutta lämpimälläkin koneella kiihdyttäessä voi toisinaan pienoista epäröintiä havaita juuri noilla kierroksilla.

Sami H
-
Viestit: 81
Liittynyt: 11.6.2005 21:36

ViestiKirjoittaja Sami H » 3.9.2008 10:57

On myös Ventojen yksi ongelma se että ruiskun ja imusarjan välistä se kumilaippa halkeaa ja tulee imuvuoto.

Magara
-
Viestit: 42
Liittynyt: 10.7.2008 23:00

ViestiKirjoittaja Magara » 3.9.2008 11:30

Tarkistin ton imupuolen eikä sieltä kyllä mitään löytynyt. Vaihdoin ilmansuodattimen ja sen kotelonkin. Eli taas kylmänä aamuna käynnistin auton. Lähtee hyvin käyntiin, tyhjäkäynti tasaista, mutta koko auto nytkyttää, kuin kävisi kolmella. Mutta kun kaasua polkasee niin kaikki toimii. Bensanhaju on kyllä hirveä ja putkesta kuuluu putputusta. Savuttaa myös paljon. No sitten ajamaan. Hieman hengetön jo pienillä kierroksilla, pystyy kuitenkin ajamaan. Kun kierrokset menevät yli 2000 alkaa nykiminen ja vedot poissa. Kun hiljentää moottorijarrutuksella auto nykii myös. Kun ajaa vaikka kilometrin, on kone taas kuin uusi. Voiko olla tulpanjohdoissa vika vai missä? Ehdotuksia!

Magara
-
Viestit: 42
Liittynyt: 10.7.2008 23:00

ViestiKirjoittaja Magara » 5.9.2008 8:04

Kyllä toi kyl vaikuttas vaa et se käy liian rikkaalla. Meinaa tukehtua. mut ku antaa kierroksia nii taas pyörii. Tietäs vaa mistä seoksen sais säädettyä.

Sami H
-
Viestit: 81
Liittynyt: 11.6.2005 21:36

ViestiKirjoittaja Sami H » 5.9.2008 8:43

Voihan sitä kaikkea ehdotella kun ei tiedä ko. vikaa mutta yhen tapauksen tieän kun nyki ja savutti niin vika oli ns.tyhjäkäyntimoottorissa ja se sijaitsee siinä ruiskun kyljessä.

Magara
-
Viestit: 42
Liittynyt: 10.7.2008 23:00

ViestiKirjoittaja Magara » 17.9.2008 18:42

No nyt selvis. Rupes jo pikkuhiljaa toi nykiminen, savuttaminen ja bensan kulutus häiritsemään, nii lähdin kietämään autokorjaamoja, kun netistä ei löytynyt vinkkejä. Kävin läpi 5 korjaamoa, joissa 4:ssä ensimmäisessä sanottiin, että mahdoton sanoa mikä on vikana. Puhuivat vaan parinsadan euron ongelmasta. Eli arvailua vain. No, sitten ihan sattumalta huomasin autosähkökorjaamon. Kävin esittämässä asiani ja korjaaja testaili muutaman sekunnin ajan autoa. "Jaa, että tämmönen tappaus". Sanoi, että ecun säädöt pielessä. Seuraavaksi hän antoi ohjeita, miten menetellä.

1. Ota akunkenkä pois 2-4 tunniksi.
2. Laita akunkenkä paikalleen.
3. Käynnistä auto ja pidä tyhjäkäynnillä 15 min.
4. Sammuta auto ja käynnistä uudelleen.
(5. Aja ilman ongelmia tästä eteenpäin.)

Ja niin vain kävi, että ongelmat hävisivät. Tässä tapahtui siis kaliborointi, jolloinka säädöt laitetaan kondikseen. Suosittelen kokeilemaan, jos jollain vastaavia ongelmia. Kiitos kuitenkin kaikille vastanneille!

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 17.9.2008 18:52

:)

Tuossa on tapahtunut vain vikamuistin/ecun nollaus.

Ainakin mk2 1.ruisku kävi aika heikosti kylmänä italialaisilla virranjakajan osilla (vaikka miltei uudet olivatkin). Tulpanjohdot pitää ehdottomasti olla originaalit.

Magara
-
Viestit: 42
Liittynyt: 10.7.2008 23:00

ViestiKirjoittaja Magara » 18.9.2008 7:20

Tapahtui mitä tahansa, toimiipahan ainaki nyt! :)

Harry
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.2.2005 22:23

ViestiKirjoittaja Harry » 18.9.2008 12:07

Itse ole ihmetellyt miksi teho/pirteys vaihtelee omassa Ventossa. Välillä vie myöskin enempi ja välillä taas vähempi. Joskus tuntuu niinkuin olisi puolet puhdista hukassa, vois ajatella että pirteimmillään auto on kuivalla viileällä ilmalla. Silloin auto vastaa kaasuun ihan eri tavalla ja menee muutenkin silleen kuin "itsestään". Käynti ja käynnistys aina ok, ilmasta ja lämpötilasta riippumatta, mutta tätä oon ihmetelly mikä tuon em. tekee!?
Olen lambdaa arvellu, mutta pakokaasuarvot aina olleet kohdallaan.
Lisäks mulla lämmöt maantiella mittarin mukaan n.75 ja kaupungissa 90, miksi lämmöt heittelee noin kovin? On kokeiltu vaikka mitä termareita, nyt on tarvike 87.

Magara
-
Viestit: 42
Liittynyt: 10.7.2008 23:00

ViestiKirjoittaja Magara » 18.9.2008 14:29

Kyllä mullaki näyttää kaupungissa paljo enempi. Vauhdissa toi syyläri sit tietenki jäähyttää paremmin. Kantsii kokeilla samaa ku mä, mut ei siitä voi koskaa sanoo et vaikuttaako. Saa sitä aina kokeilla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 58 vierailijaa