'99 Polo 6n AUTOHIFIÄ! 100% valmis. Kiitos teille! :)
Valvoja: ffp jäsenet
'99 Polo 6n AUTOHIFIÄ! 100% valmis. Kiitos teille! :)
Moi.
Olis tarkoitus vaihtaa vakiokajarit pois ja laittaa suht OK tilalle.
Kävin autohifi myymälässä ja sain tietää, et asennus on ihan helvetin kallista, eli pitäisi asentaa itse.
Mun autossa on vain edessä kaiuttimia (2 isoo ja 2 pientä, ne pienet on diskantteja enkä aio niitä vaihtaa lainkaan koska ne ovat hankalassa paikassa), ajattelin vaihtaa pelkästään 6,5 (jotain) kokoiset, ja ehkä taakse subbarin mikä siis vaatii myös vahvistimen.
Ostin biltemasta radion jonka tekniset tiedot tälläiset:
Tekniset tiedot:
• Virtalähde: 11-14,4 V negatiivinen maa
• RMS-lähtöteho: 4 x 25 W, kun THD 10%
• Suurin lähtöteho: 4 x 45 W
• RDS FM/AM PLL-viritin
• MP3/WMA-toisto, ID3-näyttö
• USB/SD-tuloliitäntä etupaneelissa
• Basson/diskantin/tasapainon/faderin säätö
• 3 esiasetettua EQ-taajuuskorjainta: klassinen/pop/rock
• Esisäädetty Loudness-toiminto
• Kiinteä etupaneeli
• RCA-linjalähdöt kahdelle takakanavalle, ISO-liitännät
• Liitäntä: Kiinteä ISO 36-nastainen
• Mitat: n. 180 x 50 x 155 mm (lxkxs)
• Paino: n. 1,2 kg
mun ongelmat:
-en tiedä miten irrotan '99vm polon ovet, et pääsen kaiuttimiin käsiksi
-en tiedä miten vedän johdot taakse, jos haluun sen subbarinkin laittaa
-minkälaiset kaiuttimet, basso ja vahvistin jotka pyöris ton radion kanssa
-tukeeko tuo mun radio ollenkaan subbaria?
eli siis teoriassa tuo pitäis olla helppo homma, en haluu mitään superkajareita, vain vähän enemmän tehoa/bassoa et kuulen jotain kun ajan motarilla.
kannattaisko mun edes ajatella koko hommaa?
kirjoittakaa tänne jotain, jos teillä on kokemusta tai vinkkejä
Olis tarkoitus vaihtaa vakiokajarit pois ja laittaa suht OK tilalle.
Kävin autohifi myymälässä ja sain tietää, et asennus on ihan helvetin kallista, eli pitäisi asentaa itse.
Mun autossa on vain edessä kaiuttimia (2 isoo ja 2 pientä, ne pienet on diskantteja enkä aio niitä vaihtaa lainkaan koska ne ovat hankalassa paikassa), ajattelin vaihtaa pelkästään 6,5 (jotain) kokoiset, ja ehkä taakse subbarin mikä siis vaatii myös vahvistimen.
Ostin biltemasta radion jonka tekniset tiedot tälläiset:
Tekniset tiedot:
• Virtalähde: 11-14,4 V negatiivinen maa
• RMS-lähtöteho: 4 x 25 W, kun THD 10%
• Suurin lähtöteho: 4 x 45 W
• RDS FM/AM PLL-viritin
• MP3/WMA-toisto, ID3-näyttö
• USB/SD-tuloliitäntä etupaneelissa
• Basson/diskantin/tasapainon/faderin säätö
• 3 esiasetettua EQ-taajuuskorjainta: klassinen/pop/rock
• Esisäädetty Loudness-toiminto
• Kiinteä etupaneeli
• RCA-linjalähdöt kahdelle takakanavalle, ISO-liitännät
• Liitäntä: Kiinteä ISO 36-nastainen
• Mitat: n. 180 x 50 x 155 mm (lxkxs)
• Paino: n. 1,2 kg
mun ongelmat:
-en tiedä miten irrotan '99vm polon ovet, et pääsen kaiuttimiin käsiksi
-en tiedä miten vedän johdot taakse, jos haluun sen subbarinkin laittaa
-minkälaiset kaiuttimet, basso ja vahvistin jotka pyöris ton radion kanssa
-tukeeko tuo mun radio ollenkaan subbaria?
eli siis teoriassa tuo pitäis olla helppo homma, en haluu mitään superkajareita, vain vähän enemmän tehoa/bassoa et kuulen jotain kun ajan motarilla.
kannattaisko mun edes ajatella koko hommaa?
kirjoittakaa tänne jotain, jos teillä on kokemusta tai vinkkejä
Viimeksi muokannut kimmo89, 1.9.2008 20:35. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jos asennus tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta niin suosittelen että säästäisit hiukkasen ja pyytäisit asennusta siihen erikoistuneelta liikkeeltä.
Tuossahan se lukee että rca :t vaikka 2 vahvarille
Ovia ei tartte kokonaan irrottaa, riittää että irrotat pelkät ovipahvit ja suosittelen että etsit käsiisi esim. http://www.alfamer.fi/ osoitteesta vw polon korjausoppaan jossa on selostettu monia muitakin hyödyllisiä asioita autostasi, esim kuinka irrottaa kynnysverhoilut ym. kun vedät johtoja vahvarille ja subille konttiin...
RCA-linjalähdöt kahdelle takakanavalle, ISO-liitännät
Tuossahan se lukee että rca :t vaikka 2 vahvarille
Ovia ei tartte kokonaan irrottaa, riittää että irrotat pelkät ovipahvit ja suosittelen että etsit käsiisi esim. http://www.alfamer.fi/ osoitteesta vw polon korjausoppaan jossa on selostettu monia muitakin hyödyllisiä asioita autostasi, esim kuinka irrottaa kynnysverhoilut ym. kun vedät johtoja vahvarille ja subille konttiin...
Kiitti! ajattelin nyt että hankkisin pelkästään subbaria+vahvistinta koska noi vakiokajarit on ihan ok mun käyttöön, puuttuu vaan se basso.
En varmaan tarvii paljon apua jos vedän johdot vaan sivusta niin, etten irrota osia? sitten vaa teipillä/pikaliimalla hienosti kiinni ettei niit näy ja se subbari+vahvistin takakonttiin kiinni vaikka kahdella ruuvilla, onko tossa järkeä?
En varmaan tarvii paljon apua jos vedän johdot vaan sivusta niin, etten irrota osia? sitten vaa teipillä/pikaliimalla hienosti kiinni ettei niit näy ja se subbari+vahvistin takakonttiin kiinni vaikka kahdella ruuvilla, onko tossa järkeä?
Ei teippiä eikä pikaliimaa sormilla vaan painat ne sinne kynnyslistan alapuolelle pysyy ihan hyvin jos vaan 1 subin kamat oot sinne laittamassa eikä pitäis olla edes turhan paljon väliä vaikka rca ja virta menee samalla puolella... ja tee vahvistimelle vaikka vanerista sopiva pohja että saat sen vaikka vararenkaan sisään ja kiinnitä siihen ja subi reikänauhalla takapenkin selkänojaan porakärkisillä... ja itse suosittelisin pientä subia ja elementti eteenpäin ettei sitä tarvitse paukuttaa täysii
joo toi on hyvä idea. mihin laittaisin sen pienemmän basson? jos joku haluais ehdottaa sopivaa bassoo, tehoja katsottua / hintahaarukka (miks ei kaks, iso taakse ja pieni eteen) nii laittakaa lisää kommenttia!
onnistunkohan tossa.. mulla on kaks vaihtoehtoo, joko teen tuon itse tai jätän sen kokonaan tekemättä, ei viitti tollaseen kuitenkaan investoida yli 300e (myyjän mukaan asennettuna jne about 800e) törkeetä musasta!
onnistunkohan tossa.. mulla on kaks vaihtoehtoo, joko teen tuon itse tai jätän sen kokonaan tekemättä, ei viitti tollaseen kuitenkaan investoida yli 300e (myyjän mukaan asennettuna jne about 800e) törkeetä musasta!
Autohifin perusteisiin kannattaa tutustua...
Minä aloittaisin vaihtamalla alkuperäiset kaiuttimet parempiin. Esim. hifitalolla peerlessin 2-tiesarjat on poistomyynnissä edullisesti. Jonkun tunnetun merkin mp3-soitin jossa min 2xRCA lähdöt. Vahvistin vaikka joku 4-kanavainen spl dynamics/autostudio kun ollaan budjetilla liikkeellä.
Pelkästään kunnon erillissarja vahvarilla parantaa ääntä huomattavasti. Tuohon pakettiin on helppo lisätä subi myöhemmin. Subinkin suhteen pääset helpolla jos ostat valmiin kotelon. Joku 10" on ihan sopivan kokoinen. Peerless, Hertz noin satasen hintaluokasta on toimiva budjettiratkaisu.
Tai teet toisinpäin ja lisäät vahvarin ja subin. 4-kanavaisella vahvarilla ohjaat alkuperäistä erkkasarjaa ja subia. Tuollakin tulee jo paljon parempaa ääntä.
Tärkeintä on tehdä asennukset kunnolla. Riitävän paksua virtajohtoa ja kaiutinkaapelia, läpvientikumit, sulakkeet kunnolliset (bilteman sarjat on hyviä hintaansa nähden) eikä räpelletä verhoilujen kiinnikkeitä rikki.
Minä aloittaisin vaihtamalla alkuperäiset kaiuttimet parempiin. Esim. hifitalolla peerlessin 2-tiesarjat on poistomyynnissä edullisesti. Jonkun tunnetun merkin mp3-soitin jossa min 2xRCA lähdöt. Vahvistin vaikka joku 4-kanavainen spl dynamics/autostudio kun ollaan budjetilla liikkeellä.
Pelkästään kunnon erillissarja vahvarilla parantaa ääntä huomattavasti. Tuohon pakettiin on helppo lisätä subi myöhemmin. Subinkin suhteen pääset helpolla jos ostat valmiin kotelon. Joku 10" on ihan sopivan kokoinen. Peerless, Hertz noin satasen hintaluokasta on toimiva budjettiratkaisu.
Tai teet toisinpäin ja lisäät vahvarin ja subin. 4-kanavaisella vahvarilla ohjaat alkuperäistä erkkasarjaa ja subia. Tuollakin tulee jo paljon parempaa ääntä.
Tärkeintä on tehdä asennukset kunnolla. Riitävän paksua virtajohtoa ja kaiutinkaapelia, läpvientikumit, sulakkeet kunnolliset (bilteman sarjat on hyviä hintaansa nähden) eikä räpelletä verhoilujen kiinnikkeitä rikki.
Peesaan Maikkia, netistä löytää hyviä vinkkejä, asennustarinoita jne -> soveltaa niitä sitten omaan tapaukseen.
Taidetaan puhua 6N Polosta. Muistelin (monen vuoden takaa) että oviverhoilusta tuo kaiuttimen ritilä lähtee irti nätisti alhaalta ruuvimeisseliä longistamalla (vai muistanko väärin?). Siinähän se elementti sitten näkyy ja sen pääsee irroittamaan. Siellä on semmoinen kehys ja kehyksessä ohjuritapit, muovia, jotka katkaisin, jotta pääsee asentamaan paremmat elementit. Johdot taisin saada pujoteltua ovien johtoläpiviennin sisään, ensin joku rautalangan tyyppinen ja jolla vetäen kaiuttimen johto. Diskantit taisin asentaa kojelaudan päällä olevan ritilän alle. Irtoaa nostamalla, sopivalla työkalulla, pieni puikko, ei mitään metrin ruuvimeisseliä. Jakosuotimille löytyi paikka sieltä kojelaudan alta. Kojelaudan alamuovit ja hanskalokeron kun käyttää irti niin saa mukavasti työskentelytilaa. RCA kaapelit menee nätisti kynnyslistamuovien alle apukuskin puolelta(ei mitään pikaliima/teippiviritelmiä HYI!) kun niitä hieman nostaa ja virta kuljettajan puolelta. Tukeva ote sormilla ja rivakka repäisy. Alta löytyy johtokourut, niitä pitkin sitten takapenkin alle ja peräkonttiin tms sopivaan paikkaan ja siitä vahvistimelle. Omassa oli 6,5" SPL erillissarja edessä ja kontissa pienessä laatikossa JBL 10" subbari, SPL 4-kanavainen vahvistin. Auto vuoden -96 Polo
Taidetaan puhua 6N Polosta. Muistelin (monen vuoden takaa) että oviverhoilusta tuo kaiuttimen ritilä lähtee irti nätisti alhaalta ruuvimeisseliä longistamalla (vai muistanko väärin?). Siinähän se elementti sitten näkyy ja sen pääsee irroittamaan. Siellä on semmoinen kehys ja kehyksessä ohjuritapit, muovia, jotka katkaisin, jotta pääsee asentamaan paremmat elementit. Johdot taisin saada pujoteltua ovien johtoläpiviennin sisään, ensin joku rautalangan tyyppinen ja jolla vetäen kaiuttimen johto. Diskantit taisin asentaa kojelaudan päällä olevan ritilän alle. Irtoaa nostamalla, sopivalla työkalulla, pieni puikko, ei mitään metrin ruuvimeisseliä. Jakosuotimille löytyi paikka sieltä kojelaudan alta. Kojelaudan alamuovit ja hanskalokeron kun käyttää irti niin saa mukavasti työskentelytilaa. RCA kaapelit menee nätisti kynnyslistamuovien alle apukuskin puolelta(ei mitään pikaliima/teippiviritelmiä HYI!) kun niitä hieman nostaa ja virta kuljettajan puolelta. Tukeva ote sormilla ja rivakka repäisy. Alta löytyy johtokourut, niitä pitkin sitten takapenkin alle ja peräkonttiin tms sopivaan paikkaan ja siitä vahvistimelle. Omassa oli 6,5" SPL erillissarja edessä ja kontissa pienessä laatikossa JBL 10" subbari, SPL 4-kanavainen vahvistin. Auto vuoden -96 Polo
luin nyt kahtena iltana neljään asti yöhön kaikkea tietoa netistä.
tulin siihen päätökseen että jätän alkuperäiset kaiuttimet eteen ja ostan takakonttiin tai penkin alle subbarin. en haluu tunkee vahvaria vararenkaan tilalle ku sitä voi joskus tarvitakkin, mitä jos ruuvaan vahvarin ja subin takapenkkiin kiinni? se seinä on metallista tehty et eiköhän ne siinä ois tukevasti kiinni, vedän johot jotenkin hienosti taaske niin kuin neuvoitte mua.
kun jätän alkuperäiset popit eteen niin ajattelin ostaa halvan subbarin ja vahvistimen, mutta kuitenkin merkkituotteen.
ainut mikä mulle on vähän hämärä on sähköt, oon lukenut paljon teoriaa mutta miten se sit todellisuudessa? edessä pitää miltä puolelta koittaa päästä sähköjen käsiin? jos joku viittis mua tossa viellä neuvoa?
asun espoossa ja jos joku ois auttamassa mua voisin antaa pikku palkankin ja hyvää mieltä!
tulin siihen päätökseen että jätän alkuperäiset kaiuttimet eteen ja ostan takakonttiin tai penkin alle subbarin. en haluu tunkee vahvaria vararenkaan tilalle ku sitä voi joskus tarvitakkin, mitä jos ruuvaan vahvarin ja subin takapenkkiin kiinni? se seinä on metallista tehty et eiköhän ne siinä ois tukevasti kiinni, vedän johot jotenkin hienosti taaske niin kuin neuvoitte mua.
kun jätän alkuperäiset popit eteen niin ajattelin ostaa halvan subbarin ja vahvistimen, mutta kuitenkin merkkituotteen.
ainut mikä mulle on vähän hämärä on sähköt, oon lukenut paljon teoriaa mutta miten se sit todellisuudessa? edessä pitää miltä puolelta koittaa päästä sähköjen käsiin? jos joku viittis mua tossa viellä neuvoa?
asun espoossa ja jos joku ois auttamassa mua voisin antaa pikku palkankin ja hyvää mieltä!
Hitto kun tästä saa hupia=) Noh halvat huvit kullakin... Kummalla puolella akku? Oletko etsinyt semmoisia muovisia läpivientejä? Eli akun + (plus) navasta vedät virtakaapelin vahvistimen +napaan ja vahvistimen -(miinus) navasta vedät johonkin hyvään maadoitus pisteeseen eli runkoon kaapelin kiinni! Ja en tarkoita mitään lamppupidikkeen ruuvia esim. voit laittaa turvavyön pultin alle jos et kisailemaan lähde...=)
Heräte virta pitäisi myös saada mutta en tiedä siitä bilteman huippu DSP soittimesta onko siinä sellaista herätä piuhaa liittimissä mistä sen saisi... Sen saa vetämällä vaikka akulta samalla kun laitat sitä virta piuhaa niin samalla laitat jonkun 1,5mm2 piuhan ja laitat siihen väliin katkaisijan että saat vahvistimen sammumaan...
Tarvitset myös RCA piuhat jotka vedä soittimen liittimistä vahvistimelle!
Suosittelen jotain 10" elementtiä koska ne menevät suhkot pieniin koteloihin ja sen saa vaikka hattuhyllylle jos ei muuta keksi...
Ei jaksa kovin tarkasti selittää mutta kysele jos on jotain... Ja Google kertoo enemmän kuin meidän 1000 sanaa..
Heräte virta pitäisi myös saada mutta en tiedä siitä bilteman huippu DSP soittimesta onko siinä sellaista herätä piuhaa liittimissä mistä sen saisi... Sen saa vetämällä vaikka akulta samalla kun laitat sitä virta piuhaa niin samalla laitat jonkun 1,5mm2 piuhan ja laitat siihen väliin katkaisijan että saat vahvistimen sammumaan...
Tarvitset myös RCA piuhat jotka vedä soittimen liittimistä vahvistimelle!
Suosittelen jotain 10" elementtiä koska ne menevät suhkot pieniin koteloihin ja sen saa vaikka hattuhyllylle jos ei muuta keksi...
Ei jaksa kovin tarkasti selittää mutta kysele jos on jotain... Ja Google kertoo enemmän kuin meidän 1000 sanaa..
ymmärsinkö oikein et mun ei tarvi kytkee minusta akkuun vaa runkoon? tiiän et runko on maadotus ja miinus mut saako se sieltä sitä sähköä? hehe teillä on varmaan hauskaa ja nauratte ku luette mun avuttomia kysymyksiä,
nyt on hämärät asiat:
miten vedän sen piuhan akulta auton sisään, onko siinä joku putkilo valmiina mistä kulkee muitakin ja se on helppo vetää siitä läpi? ostaisin huomenna subbarin+vahvistimen jos saan teoriat kuntoon. hehe
nyt on hämärät asiat:
miten vedän sen piuhan akulta auton sisään, onko siinä joku putkilo valmiina mistä kulkee muitakin ja se on helppo vetää siitä läpi? ostaisin huomenna subbarin+vahvistimen jos saan teoriat kuntoon. hehe
taitaa tulla pojulle pitkä yö... Tekemällä oppii vai miten se oli?
Tutki vaikka mistä konetilasta menee auton sisälle johtosarja?
Mahtuuko niitten mukana? Ei väkivaltaa sitten kaapeleiden laittoon! Ei tarvitse vetää akulle sitä maadoitus kaapelia... olisi hyvä maadoittaa akku paremmin mutta tuskin sinun tapauksessasi!
Aja jyväskylään niin voin siitä ilosta vaikka laittaa sulle nuo kamat jos tuottaa hankaluuksia... Kannattaa pähkäillä hieman omin avuin oikeesti...
Jos sulla on ajokortti niin ei nuo se vaikeampia ole laittaa ellei et reputtanut inssiä yli 10 kertaa=)
tutkimalla poju kaikki hoituu ja elä hajoita mitään ja merkkaa vaikka jos purat jotain miten se menee takaisin paikalleen...
Tutki vaikka mistä konetilasta menee auton sisälle johtosarja?
Mahtuuko niitten mukana? Ei väkivaltaa sitten kaapeleiden laittoon! Ei tarvitse vetää akulle sitä maadoitus kaapelia... olisi hyvä maadoittaa akku paremmin mutta tuskin sinun tapauksessasi!
Aja jyväskylään niin voin siitä ilosta vaikka laittaa sulle nuo kamat jos tuottaa hankaluuksia... Kannattaa pähkäillä hieman omin avuin oikeesti...
Jos sulla on ajokortti niin ei nuo se vaikeampia ole laittaa ellei et reputtanut inssiä yli 10 kertaa=)
tutkimalla poju kaikki hoituu ja elä hajoita mitään ja merkkaa vaikka jos purat jotain miten se menee takaisin paikalleen...
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 29.7.2008 23:15
Mulla oli jtn pientä Polo clASSicissa aikoinaan, vuosimalli siinä oli 2000 ja siinä läpivienti oli kuskin puolella, semmonen pyöreä musta kumitutti siinä tulipellissä. Aloita kaapelin veto purkamalla vaikka kuskin puolelta ratin puolelta kojelaudan alaosa. Torx ruuveja on useampi lähti muistaakseni eka siitä valokatkaisijan alta sen lätkän tiputtamalla ja sitten sieltä alta ne ruuvit ja sit ratinluona olevan möykyn ruuvit irroittamalla. Sitten siitä työnsin läpiviennistä piuhan läpi ja sieltä akun plus napaan (sulake oli välissä) ja sen jälkeen kynnyslistat irti repäisemällä. ja siihen johdot ja siitä konttiin. Tosin taisin vetästä johdot kääntyvän penkin selkänojien alta (enää en niin tekisi vaan purkaisin penkin vierestä verhoilut pois ja vetäisin johdon alkuperäistä kourua pitkin. Tämä akun plussasta tuleva johto vahvarin plussaan ja sit vahvarista maa johto maahan. Mankalta herätevirta johto (mankan sinisestä lähdöstä). ja rca johdot paikalleen. Itse en saanut polossa minkäänlaista bassotoistoa mideillä, (johtuen siitä etten vaan osannut) koska midi (oven alaosan kaiutin) on kiinni ovipahvissa eikä ovessa ja täten melko lerppana kiinnitys. Jos meinaa ilman subbaria saada bassotoistoa niin se teettää töitä.
nyt oon hankkinu sen verran enemmän tietoa, että saan diskantti- ja bassokajarit helposti irrotettua.
Kysymys on vaan et mitkä kaiuttimet mun kannattais hankkia eteen (diskit ja midit) mitkä ois yhteensopivia ton radion kanssa, eli ei liian hyvät eikä liian huonot.
Sitten tuo basso menee takakonttiin vararenkaan paikalle, minkälainen mun kannattais siihen pistää? en halua ite tehä mitään omaa laatikkoa..
kirjottakaa kommenttia!
ps. mitkä vakiokajarit '99 polo n6 1.4 comfortissa on vakiona? ja minkä kokoiset diskantit?
Kysymys on vaan et mitkä kaiuttimet mun kannattais hankkia eteen (diskit ja midit) mitkä ois yhteensopivia ton radion kanssa, eli ei liian hyvät eikä liian huonot.
Sitten tuo basso menee takakonttiin vararenkaan paikalle, minkälainen mun kannattais siihen pistää? en halua ite tehä mitään omaa laatikkoa..
kirjottakaa kommenttia!
ps. mitkä vakiokajarit '99 polo n6 1.4 comfortissa on vakiona? ja minkä kokoiset diskantit?
Viimeksi muokannut kimmo89, 20.8.2008 20:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt oon hankkinu itelleni Blaupunktin diskit ja midit 70e:lla | http://www.blaupunkt.com/fi/7606429004_main.asp ]
asennettuja ovat. ainut ongelma nyt, ääni kuuluu puolet huonommin. alkaa rätisee jne.
kaikki on sanonu et johtuis siitä, ettei kaiuttimet saa virtaa tarpeeks, eli tarviin vahvaria.
mutta vahvarin osto on sellanen, et sillon kannattaa jo heti ostaa subbariakin samalla ku väsää johdot.. ja kalliiksi tulee koko homma. olisin ajatellut että 70e:lla äänet ois vähän paremmaks tullut mutta niin ei käynyt.
mitä mieltä olette? mitä mun kannattais tehä?
kommenttia! :)
asennettuja ovat. ainut ongelma nyt, ääni kuuluu puolet huonommin. alkaa rätisee jne.
kaikki on sanonu et johtuis siitä, ettei kaiuttimet saa virtaa tarpeeks, eli tarviin vahvaria.
mutta vahvarin osto on sellanen, et sillon kannattaa jo heti ostaa subbariakin samalla ku väsää johdot.. ja kalliiksi tulee koko homma. olisin ajatellut että 70e:lla äänet ois vähän paremmaks tullut mutta niin ei käynyt.
mitä mieltä olette? mitä mun kannattais tehä?
kommenttia! :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos sulla on jotkut alkuperäiset 10w kajarit paikoillaan niin mankan oma vahvistin jaksaa niitä vielä soittaa, mutta jos laitat jotkut tehonkestoltaan 250w kajarit, niin eipä jaksa enää. Tilanne on vähän sama verrannollisesti kuin ensin vedät sillä Polollasi 250 kg peräkärryä niin vielä onnistuu, mutta jos laitat vetoon jäähallin kokoisen asuntovaunun niin rupee kone jo hieman yskimään.
sori ku en kirjoittanut mitään. mulla meni 2 päivää, about 10 tuntia yhteensä kun vedin ja kytkin kaikki johdot.
mut NYT synty ONGELMAT:
volttimäärä on 12isossa plussassa kun radio on pois päältä, herätteessä 0.
kun pistän radion päälle niin 2 isossa plussassa ja 1.5 herätteessä.
kun otan johdot vahvistimesta pois niin molemmat näyttää 12. (en oo kokeillu mikä on kun radio on päällä.)
vahvistin ei mene päälle.
helppo ratkaisu olis sanoa hijo minusta tai vahvari rikki..
olen kytkeny kaikki oikein.
kommentteja/apua tai neuvoa! :)
mut NYT synty ONGELMAT:
volttimäärä on 12isossa plussassa kun radio on pois päältä, herätteessä 0.
kun pistän radion päälle niin 2 isossa plussassa ja 1.5 herätteessä.
kun otan johdot vahvistimesta pois niin molemmat näyttää 12. (en oo kokeillu mikä on kun radio on päällä.)
vahvistin ei mene päälle.
helppo ratkaisu olis sanoa hijo minusta tai vahvari rikki..
olen kytkeny kaikki oikein.
kommentteja/apua tai neuvoa! :)
Onhan tuo "isoplussa" eli päävirtakaapeli vedetty akulta asti, ja onhan se riittävän paksua?
Mistä otit herätevirran?
Mihin laitoit maadoituksen, miten paksu kaapeli?
Mikä vahvistin sinulla on?
Topickin alun perusteella taitaa olla viisainta lähteä ratkomaan ongelmaa ihan perusasioista, ethän laittanut sitä pikaliimaa mihinkään? =D
Mistä otit herätevirran?
Mihin laitoit maadoituksen, miten paksu kaapeli?
Mikä vahvistin sinulla on?
Topickin alun perusteella taitaa olla viisainta lähteä ratkomaan ongelmaa ihan perusasioista, ethän laittanut sitä pikaliimaa mihinkään? =D
ongelma ratkaistu. maadotuksessa oli vikaa (ei ollut rungossa kiinni).
mutta uus ongelma tuli. kajaritjohto hinkkas runkoon ja oikee etukajari lakkas toimimasta (kajari toimii mutta vhavistimen oikea "front" puoli rikki)
- saako sitä jossain liikkeessä halvalla korjattua?
vedin kajarijohot uudestaan ja nyt toimii. mut vaa vasen puoli, oon kytkeny nyt kajarit yhteen ja nyt teho on enää 125w (ennen 250w) mutta toimii..
mitä kannattais nyt tehdä? (se on siis 100% hajalla se vahvistin. sähköt jne on hyvin laitettu.)
mutta uus ongelma tuli. kajaritjohto hinkkas runkoon ja oikee etukajari lakkas toimimasta (kajari toimii mutta vhavistimen oikea "front" puoli rikki)
- saako sitä jossain liikkeessä halvalla korjattua?
vedin kajarijohot uudestaan ja nyt toimii. mut vaa vasen puoli, oon kytkeny nyt kajarit yhteen ja nyt teho on enää 125w (ennen 250w) mutta toimii..
mitä kannattais nyt tehdä? (se on siis 100% hajalla se vahvistin. sähköt jne on hyvin laitettu.)
Ei tässä nyt oo tarkotus pitää tyhmänä mutta onko vahvistimen sulakkeet katottu? onko rca kummastakin päästä kunnolla kiinni? onko gain säädetty? rätiseekö vai onko ihan hiljaa? ja onko vahvistin ostettu uutena? sen voi viedä takuuseen ja auttaisi myös jos tietäisi vahvistimen merkin. mikä radio siinä nyt muuten on se biltema?
-sulakkeet katsottu, jopa kaikki auton :D
-rca't on kunnolla kiinni.
-gain on säädetty.
-kaiuttimet on hiljaa, mut 5sec välein kuuluu sellanen sähkönen ääni diskanteista.
-vahvistin on ostettu käytettynä, saksalainen merkki: BOA MF-80 (muutama vuot vanha 1000w max, maksaa saksas uuten sillo 50e.
ja mulla on bilteman radio kiinni.
veikkaan ite että vahvistin on ollut alusta asti rikki (kaiuttimen johdon hinkkaus runkoon ainoa teoreettinen mahdollisuus... (mun mielestä)
kommenttia! :)
-rca't on kunnolla kiinni.
-gain on säädetty.
-kaiuttimet on hiljaa, mut 5sec välein kuuluu sellanen sähkönen ääni diskanteista.
-vahvistin on ostettu käytettynä, saksalainen merkki: BOA MF-80 (muutama vuot vanha 1000w max, maksaa saksas uuten sillo 50e.
ja mulla on bilteman radio kiinni.
veikkaan ite että vahvistin on ollut alusta asti rikki (kaiuttimen johdon hinkkaus runkoon ainoa teoreettinen mahdollisuus... (mun mielestä)
kommenttia! :)
Jep. :) oon jakanu sen yhen etukajaripaikan kahteen et nyt on tehoo 250/2.. riittää. mut ongelma on nyt se, kun laitan radion päälle niin kuuluu diskanteista sellanen suhina, se ei mee kierrosten mukaan eikä volumen mukana, paitsi jos volume 0 niin se hiljenee melkee täydellisesti. se on ärsyttävää..
voisko olla et jotkut maadotukset menee huonosti? oon tollasesta kuullut..
voisko olla et jotkut maadotukset menee huonosti? oon tollasesta kuullut..
Ota niitä kuvia tuosta johdotuksesta, helpottaa vian selvittämisessä kun näkee että onko jotain kytketty väärin.
Siis montako kanavaa siinä vahvistimessa nyt on? Ja oletko sinä nyt yhteen kaiutinkanavaan laittanut useammat kajarit kiinni ilman jakosuotimia?
Jep. :) oon jakanu sen yhen etukajaripaikan kahteen et nyt on tehoo 250/2.. riittää
Siis montako kanavaa siinä vahvistimessa nyt on? Ja oletko sinä nyt yhteen kaiutinkanavaan laittanut useammat kajarit kiinni ilman jakosuotimia?
Eli vasenta kanavaa tulee molemmista etukajarista? Hieno homma.. Stereokuva jää vain hieman vajaaks.
Häiriöt voi johtua monestakin eri asiasta. Minkälainen RCA-piuha sulla on? Onkos siinä herätevirta samassa kaapelissa? Kulkeeko rca:t jossain lähellä vahvarin virtapiuhaa.
Miten sulla on vahvarin maadoitus tehty koriin?
Se että vakiokajareilla oli "parempi" soundi johtuu yleensä siitä että auton omat kaiuttimet ovat yleensä tosi herkkiä (>90dB/W) eikä siis vaadi samalla tavalla tehoa kuin ne "laadukkaammat"
PS. älä tuijota noita vahvareiden ja kaiuttimien watteja.
Häiriöt voi johtua monestakin eri asiasta. Minkälainen RCA-piuha sulla on? Onkos siinä herätevirta samassa kaapelissa? Kulkeeko rca:t jossain lähellä vahvarin virtapiuhaa.
Miten sulla on vahvarin maadoitus tehty koriin?
Se että vakiokajareilla oli "parempi" soundi johtuu yleensä siitä että auton omat kaiuttimet ovat yleensä tosi herkkiä (>90dB/W) eikä siis vaadi samalla tavalla tehoa kuin ne "laadukkaammat"
PS. älä tuijota noita vahvareiden ja kaiuttimien watteja.
Nyt oon hankkinu itelleni Blaupunktin diskit ja midit 70e:lla | http://www.blaupunkt.com/fi/7606429004_main.asp ]
Itselläni on samanlainen setti pakussa (midbassot etuovissa, diskantit kojetaululla) ja soittimena toimii Blaupunkt Queens. Vaikka kuuloni heikentynyt iän myötä ja autokaan ei aivan hiljaisin, pärjään aivan mukavasti soittimen omalla vahvistimella. Lisäksi olen varsin tyytyväinen tuon setin äänenlaatuun.
Jos taakse tulee jykeviä bassoelementtejä, silloin voi harkita erillistä vahvistinta, jonka voi irrottaa piiristä, jos popit ei ala kuulua takaa.
Kuten todettu, tekemällä oppii, mutta jos tekee liian paljon kerralla, voi virheittenkin määrä kertautua.
Blaupunktin setti ei todellakaan ole suunniteltu moisille tehoille!oon jakanu sen yhen etukajaripaikan kahteen et nyt on tehoo 250/2
Blaupunktin setti ei todellakaan ole suunniteltu moisille tehoille!
Ei niin, mutta ei huolta, ei tuosta vahvarista lähde lähellekkään tuommoisia tehoja. Jos tuo vahvistin maksaa uutena 50€, niin ei siitä tuommoisia tehoja lähde, se taitaa olla näitä halppisvahvareita missä luvataan aivan järjettömiä tehoja ilman mitään perusteita. Googlettamalla löysin tekniset tiedot, ja tehot ovat 250W MAX, ei siis RMS. eli ei lähde 250 wattia.
Ok. Taitaa ne elementit kuitenkin helpommin hajoat pienitehoista vahvistinta yliohjaaamalla.
Komian näköinen peli tuo BOA.
Komian näköinen peli tuo BOA.
ite maksanu tosta vhavarista 60e. olin tyhmä jeps. vahvari on siis 4 kanavainen halpa paska. 250max yhelle etukaiuttimelle. on sisäänrakennettu jakoblokka autossa (tai diskanteissa, en oo varma, mut on.) ja kaiuttimet on siis kytketty yhteen (musa joka kuuluis tulla oikeelta päin ei siis kuulu). veikkaan että ääni paraantuu ku ostan uuden vahvistimen. rca piuhat on ihan yksin yhellä puolella kun kaikki muut puhat toisella. paitsi että oman auton piuhat kulkee rca'n mukana, mutta toisellakin puolella oli sama asia.
pääasia että oon saanu piuhat vedettyä kunnolla autossa. noi kaikki makso mulle tähän asti 220€.
vahvarin gaini on täysillä koska nyt etukaiuttimillä on puolet vähemmän tehoa. se ihme ääni kuuluu, vaikka pistäisin vahvarin tehot MIN asentoon.
pääasia että oon saanu piuhat vedettyä kunnolla autossa. noi kaikki makso mulle tähän asti 220€.
vahvarin gaini on täysillä koska nyt etukaiuttimillä on puolet vähemmän tehoa. se ihme ääni kuuluu, vaikka pistäisin vahvarin tehot MIN asentoon.
Miltä näyttäis tällänen upgrade?
4-kan vahvistin autostudio 199€ ( http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=1305 )
ja blaupunktin "12 koteloitu subbari 99€ ( http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=1414 )
mulla nyt siis saman sarjan etukaiuttimet eli laatueroa ei pitäis noissa olla, mutta vahvistin veikkaisin antais paljon enemmän laatua koko setille?
kommenttia.. :)
4-kan vahvistin autostudio 199€ ( http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=1305 )
ja blaupunktin "12 koteloitu subbari 99€ ( http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=1414 )
mulla nyt siis saman sarjan etukaiuttimet eli laatueroa ei pitäis noissa olla, mutta vahvistin veikkaisin antais paljon enemmän laatua koko setille?
kommenttia.. :)
Tuossa vielä gainin säätöohjeet kun tuntuu että on säätimen käyttötarkoitus hukassa..
http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/vahvistimet-gain.htm
Jos on tiukka budjetti niin suosittelen katsomaan käytettyjä laitteita esim. huuto.net:stä.
Tai sitten ostaa 200€:lla hieman parempi vehje.. Ihan miten haluaa..
Itse etenisin tässä järjestyksessä:
1. Soitin vaihtoon.
2. 4-kanavainen vahvari soittimen perään
3. Kunnon basso sitten kun rahat siihen riittää..
http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/vahvistimet-gain.htm
Jos on tiukka budjetti niin suosittelen katsomaan käytettyjä laitteita esim. huuto.net:stä.
Tai sitten ostaa 200€:lla hieman parempi vehje.. Ihan miten haluaa..
Itse etenisin tässä järjestyksessä:
1. Soitin vaihtoon.
2. 4-kanavainen vahvari soittimen perään
3. Kunnon basso sitten kun rahat siihen riittää..
http://powerset.fi/autohifi/gz/gzta4120mk2.html Tossa olis vahvistimelle vähän vaihtoehtoa, säästäis heti melkein 50e.
Sen vahvarissa säästeyn vois sitten käyttää paremmin vaikka http://powerset.fi/autohifi/focal/sb25a1.html tai jos välttämättä sitä 12" haluaa niin http://powerset.fi/autohifi/gz/gztb30mk2.html vois olla kans hyvä.
Sen vahvarissa säästeyn vois sitten käyttää paremmin vaikka http://powerset.fi/autohifi/focal/sb25a1.html tai jos välttämättä sitä 12" haluaa niin http://powerset.fi/autohifi/gz/gztb30mk2.html vois olla kans hyvä.
Tossahan ei ollut kuin yksi puhekela.
Tärkein juttu tossa asennuksessa on sen laatikon kiinnitys autoon. Unohda kaikki pikaliima- /silikooni- / kuormaliinaviritykset. Reilunkokoisilla ruuveilla (Min. M8) korin läpi ja isot aluslevyt molemmin puolin niin että pysyy paikoillaan myös mahdollisessa kolaritilanteessa.
Vajaatehoisella päätteellä hajoaa sitten herkästi toi elementti.
Tärkein juttu tossa asennuksessa on sen laatikon kiinnitys autoon. Unohda kaikki pikaliima- /silikooni- / kuormaliinaviritykset. Reilunkokoisilla ruuveilla (Min. M8) korin läpi ja isot aluslevyt molemmin puolin niin että pysyy paikoillaan myös mahdollisessa kolaritilanteessa.
Vajaatehoisella päätteellä hajoaa sitten herkästi toi elementti.
nyt mun '99 polossa on:
- 54€:n bilteman usb/SD radio (hyvä radio paitsi että vaihtelee joskus biisei itekseen :DD)
- 70€:n http://www.blaupunkt.com/fi/7606429004_main.asp diskit ja midit (vakiopaikoissa kiinni)
- 60€:n BOA mf-80 ('04) 1k max/4 vahvistin
- 140€:n passiivinen subbari http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=6850
- piuhoja/liittimiä 100€:n edestä
- 30tuntia varovaista työskentelyä
------------------------------------------------------------------------------------------
~400€ yhteishintaan.
------------------------------------------------------------------------------------------
Olen ihan saatanan tyytyväinen noihin, vaikka on ns. halppistuotteita. Bassoa lähtee noin 50x enemmän, parempi äänenlaatu ja pystyy kuunnella SD-kortilta 2gigaa erillaista musaa. Olen saanut piuhat vedetty ilman auton rikkomisia hienosti näkymättömästi akusta ja radiosta takakonttiin missä on vahvistin ja subwoofferi istumassa.
Ainut haittapuoli on nyt takakontin tila, minne ei mahu melkeen mitään (ehkä just ja just muutamat tennismailat), mutta kun ottaa subwoofferin nopeasti paikoiltaa niin ongelmaa ei enää ole.
Työkokemusta oli nolla, apua sain netistä, forumeilta (kiitti teille!!) ja autohifikaupasta.
At all: jos auto menee vaihtoon nii sama projekti käy taas, autohifi kannattaa!
(otan tällä viikolla viellä kuvia ja linkitän tänne)
- 54€:n bilteman usb/SD radio (hyvä radio paitsi että vaihtelee joskus biisei itekseen :DD)
- 70€:n http://www.blaupunkt.com/fi/7606429004_main.asp diskit ja midit (vakiopaikoissa kiinni)
- 60€:n BOA mf-80 ('04) 1k max/4 vahvistin
- 140€:n passiivinen subbari http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=6850
- piuhoja/liittimiä 100€:n edestä
- 30tuntia varovaista työskentelyä
------------------------------------------------------------------------------------------
~400€ yhteishintaan.
------------------------------------------------------------------------------------------
Olen ihan saatanan tyytyväinen noihin, vaikka on ns. halppistuotteita. Bassoa lähtee noin 50x enemmän, parempi äänenlaatu ja pystyy kuunnella SD-kortilta 2gigaa erillaista musaa. Olen saanut piuhat vedetty ilman auton rikkomisia hienosti näkymättömästi akusta ja radiosta takakonttiin missä on vahvistin ja subwoofferi istumassa.
Ainut haittapuoli on nyt takakontin tila, minne ei mahu melkeen mitään (ehkä just ja just muutamat tennismailat), mutta kun ottaa subwoofferin nopeasti paikoiltaa niin ongelmaa ei enää ole.
Työkokemusta oli nolla, apua sain netistä, forumeilta (kiitti teille!!) ja autohifikaupasta.
At all: jos auto menee vaihtoon nii sama projekti käy taas, autohifi kannattaa!
(otan tällä viikolla viellä kuvia ja linkitän tänne)
ihmettelen kyllä muutama juttu:
-diskeistä suhisee (jos vola minimil) suht kovaa
-subbarista kuuluu sellanen ns pamahdus (tosi hiljanen) vähän välin ja rätisee ku kuuntelee pienel volalla ihan ku hiertäis paperii subin sisällä.. (vaan tosi hiljaa)
-bilteman radio meni vaihtoon kun se vaihto itestää biisit, ja nyt tällä upouudella sama vika:D!
mitäköhän tässä nyt on..
-diskeistä suhisee (jos vola minimil) suht kovaa
-subbarista kuuluu sellanen ns pamahdus (tosi hiljanen) vähän välin ja rätisee ku kuuntelee pienel volalla ihan ku hiertäis paperii subin sisällä.. (vaan tosi hiljaa)
-bilteman radio meni vaihtoon kun se vaihto itestää biisit, ja nyt tällä upouudella sama vika:D!
mitäköhän tässä nyt on..
-diskeistä suhisee (jos vola minimil) suht kovaa
Todennäköisesti Bilteman halpismankan ominaisuus. Paremmat diskantit, parempi herkkyys, enemmän suhinaa.
-subbarista kuuluu sellanen ns pamahdus (tosi hiljanen) vähän välin ja rätisee ku kuuntelee pienel volalla ihan ku hiertäis paperii subin sisällä.. (vaan tosi hiljaa)
Maavika, signaalikaapelivika (RCA-kaapeli, jos joku ei tajunnut...) tai vika vahvistimen komponenteissa, juotoksissa tms... Jota en toisaalta tuollaisesta halpavahvistimesta ihmettelisi edes.
-bilteman radio meni vaihtoon kun se vaihto itestää biisit, ja nyt tällä upouudella sama vika:D!
Ja mitä tästä opimme? Biltema takaisin Biltemaan, rahat takaisin ja joku oikea soitin tilalle?
Olikos ne vahvistimen takana? Kytke mankasta (hassu lempinimi laitteelle, eihän magnetofoneja ole harrastettu miesmuistiin) virrat pois ja anna vahvistimen herätteeseen virtaa esim suoraan akulta, jolloin se käynnistyy. Jos suhina kuuluu, vika on vahvarissa, jos ei, niin mankassa.-diskeistä suhisee (jos vola minimil) suht kovaa
Ei kait nitä ostettuja tavaroita nuin vain palauteta ja saada rahoja takaisin, jos et postimyynnistä ole soitinta ostanut.
Kyllä kai sen kaupan saa purkaa jos laite ei toimi kuten pitää. Esimerkiksi tässä tapauksessa vaihtelee kappaleita itsekseen.
Nykyään vaan ihmisillä on kumma ajatusmaailma, että jos halvalla saa niin ei voi valittaa kun ei sitä voi mitään odottaakkaan. Kyllä sen tuotteen pitää toimia kuten luvattu, oli merkki mikä tahansa.
~400€ yhteishintaan.
Samalla rahalla olisit saanut paljon laadukkaammankin setin...
Soitin+erillissarja, Esim:
Blaupunkt New Orleans MP58 + Blaupunkt GTC-662 Erillissarja
Tai
Pioneer DEH-3000MP + Pioneer TS-A172C Erillissarja
Subi+vahvistin, Esim:
MAC Audio 12" Subi+kotelo+vahvari
(Kaverilla on tämmöinen setti, todella laadukas hintaisekseen ! )
Ja sitten vielä asennusjohtosarja missä on kaikki tarvittava.
Caliber asennusjohtosarja
Kokonaishintaa paketilla tulee ~440€, ja kaikki laitteet olisivat uusia ja laadukkaita mutta kohtuuhintaisia.
Ja käytettynä ostettuna samalla rahalla saa vielä laadukkaamman setin.
Tämä siis ihan vain vinkkinä tulevaisuutta varten, kannattaa unohtaa nuo Bilteman soittimet ja Ebayn halvimmat laitteet jos AUTOHIFIÄ haluaa rakennella. Bilteman soittimet ovat ihan hyviä esim jossain traktorissa tai autossa jossa on ne 4" vakiopahvikajarit, mutta kunnon hifisettiin siitä ei ole. Noissa halvoissa soittimissa ja vahvareissa on noita vinkunoita, suhinoita, pamahduksia ja kohinoita...
Itse ostin tämän setin, itseasiassa ihan toisaalta ja halvemmalla, mutta ainakin Variant Passatissa soi erittäin hyvin. Tuli samalla kaikki piuhatkin mukaan.
http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=7006
Eli itse voin ainakin tuota Alpinen settiä suositella. Vielä kun se korkeutensa puolesti kiilautui juuri ja juuri tavaraverkon rullaboxin ja lattian väliin niin tiukasti, että ei ilman väkivaltaa liiku milliäkään.
http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=7006
Eli itse voin ainakin tuota Alpinen settiä suositella. Vielä kun se korkeutensa puolesti kiilautui juuri ja juuri tavaraverkon rullaboxin ja lattian väliin niin tiukasti, että ei ilman väkivaltaa liiku milliäkään.
Joo eli nyt tilanne on se, että poltin tokasta bilteman radiosta rca paikat paskaks mut sain sen vietyy takas ja uuden tilalle ku valitin uudestaan biiseistä. :D
kolmas radio vaihtelee myös biisit ja soittaa vähän hiljasempaa musat, mut on hyvä muuten.
veikkaan että toi vahvistin on kärsinyt nyt jo niin paljon (ainaki saanu 3 oikosulkuu ja yks kaiutinpuoli paskan) että en ihmettelis (toivoisin) et siinä olis vika.
sitten viellä tuosta hinnasta kun joku kirjoitteli, että 440e:lla oisin saanu paljon paremman setin, mut radiohan unohtu tuosta kokonaan, ja mun 400e:n se kyllä kuuluu..
diskantit ja midibassot on hyvät, niinkun subi. johdot on hyvät, paraannettavaa on vahvistin ja radio, varsinkin nyt vahvistin lähtee tulemaan postiin kun palkka tulee.
tollaseen "kotiautokäyttöön" "12 subi on jo ihan liian tehokas juttu.
kolmas radio vaihtelee myös biisit ja soittaa vähän hiljasempaa musat, mut on hyvä muuten.
veikkaan että toi vahvistin on kärsinyt nyt jo niin paljon (ainaki saanu 3 oikosulkuu ja yks kaiutinpuoli paskan) että en ihmettelis (toivoisin) et siinä olis vika.
sitten viellä tuosta hinnasta kun joku kirjoitteli, että 440e:lla oisin saanu paljon paremman setin, mut radiohan unohtu tuosta kokonaan, ja mun 400e:n se kyllä kuuluu..
diskantit ja midibassot on hyvät, niinkun subi. johdot on hyvät, paraannettavaa on vahvistin ja radio, varsinkin nyt vahvistin lähtee tulemaan postiin kun palkka tulee.
tollaseen "kotiautokäyttöön" "12 subi on jo ihan liian tehokas juttu.
sitten viellä tuosta hinnasta kun joku kirjoitteli, että 440e:lla oisin saanu paljon paremman setin, mut radiohan unohtu tuosta kokonaan, ja mun 400e:n se kyllä kuuluu..
Kyllä noissa mun mielestä lukee, että soitin + erillissarja?
Soitin+erillissarja, Esim:
Blaupunkt New Orleans MP58 + Blaupunkt GTC-662 Erillissarja
Tai
Pioneer DEH-3000MP + Pioneer TS-A172C Erillissarja
Ja Blaupunkt New Orleans MP58 ja Pioneer DEH-3000MP on kyllä mun mielestä soittimia..?
tollaseen "kotiautokäyttöön" "12 subi on jo ihan liian tehokas juttu.
Kyllähän se "tehokkuus" on enemmän vahvistimesta, kuin elementistä kiinni... ;) Ja mikäs ihmeen pakko sitä on aina kovaa soittaa? :D Kyllä 12" subista saa mukavan hienostunutta ja sivistynyttäkin ääntä pihalle, kunhan säädöt on kunnossa (EI siis bass boostit ja gainit kaakossa) ja kuunteluvolumen normaalina.
Mulla oli autossa 2 vuotta 12" subi ja hiton hyvä valinta olikin, kunhan vahvistin oli vain riittävän suuritehoinen. Pienemmällä päätteellä kun isosta subbasesta ei saa kuin puuroutunutta pörinää ja jumputusta pihalle...
Enemmän tehoa -> pysyy elementti paremmin kontrollissa -> enemmän tarkkuutta ja dynamiikkaa.
Mun mielestä 12" ei ole todellakaan liian suuri elementtikoko, etenkään oikein käytettynä. Toisto ulottuu matalalle ja dynamiikkaakin irtoaa hyvästä elementistä paremmin, kuin 8-10" vastaavasta.
poltin tokasta bilteman radiosta rca paikat paskaks mut sain sen vietyy takas ja uuden tilalle ku valitin uudestaan biiseistä. :D
Lopeta nyt se saatanan säätäminen ennenkuin poltat koko auton. Kun taidot ei näytä riittävän. Ei oikein lupaavalta kuulosta. Anna tuo setti asennettavaksi semmoiselle joka sen osaa tehdä laitteita polttamatta, ja seuraa vaikka itse vierestä. Voit vaikka oppiakkin jotain, ja seuraavalla kerralla asennus voi onnistua jo ilman laitteiden polttamista =)
sitten viellä tuosta hinnasta kun joku kirjoitteli, että 440e:lla oisin saanu paljon paremman setin, mut radiohan unohtu tuosta kokonaan, ja mun 400e:n se kyllä kuuluu..
Lueppa nyt kunnolla, Mak383:han tästä jo kyllä sanoikin. Eli tuohon settiin kuuluu kyllä soitin, joka on vielä PALJON laadukkaampi kuin sinun nykyinen.
laadukkaampi mutta mitäs helvettiä teen CD soittimella. en sellasta halua..(haluan pelkän SD soittimen) mutta joo unohdin katsoa kunnolla.
mitähän väliä sillä on poltinko jonkun radion, samaa virhettä en enään tee ja toi, että pitäis asennettavaksi viedä = vitut.
vahvari menee siis vaihtoon tossa kohta, mun mielestä tarkkuudessa ei ole kyllä paljon vikaa, mutta auton osat vaa rätisee, pitäis vissiin tsekkaa ruuvit takakontissa ja ovissa.
mitähän väliä sillä on poltinko jonkun radion, samaa virhettä en enään tee ja toi, että pitäis asennettavaksi viedä = vitut.
vahvari menee siis vaihtoon tossa kohta, mun mielestä tarkkuudessa ei ole kyllä paljon vikaa, mutta auton osat vaa rätisee, pitäis vissiin tsekkaa ruuvit takakontissa ja ovissa.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Poltat radion ja meet itkemään liikkeeseen, että saat uuden. No ei näköjään kovin ammattitaitoinen liike, jos antaa uuden soittimen sellaisen tilalle, jossa on selkeästi tapahtunut asennusvirhe.
Itse olen ihan samaa mieltä, että kannattais mennä asennuttamaan jonnekin, jos on vahvistinkin mennyt jo kolmesti oikosulkuun, yksi kaiutinlähtö on hajalla ja soittimen oot polttanut. No toisaalta eipä ole minun auto/laitteet, niin tee miten parhaaksi näät.
Itse olen ihan samaa mieltä, että kannattais mennä asennuttamaan jonnekin, jos on vahvistinkin mennyt jo kolmesti oikosulkuun, yksi kaiutinlähtö on hajalla ja soittimen oot polttanut. No toisaalta eipä ole minun auto/laitteet, niin tee miten parhaaksi näät.
laadukkaampi mutta mitäs helvettiä teen CD soittimella. en sellasta halua..(haluan pelkän SD soittimen) .
No tuossa blaukkarissa on USB-paikka, joka on vielä näppärämpi kuin SD-paikka. USB-tikku kulkee kuitenkin melkein aina mukana, ja 4 gigan tikulle mahtuu jo paljon musiikkiakin. Joten tuokaan ei ole enää ongelma, 4 gigan Kingstonin sai Gigantista pari viikkoa sitten 9.95€ hintaan.
mitähän väliä sillä on poltinko jonkun radion, samaa virhettä en enään tee ja toi, että pitäis asennettavaksi viedä = vitut.
Kyllä sillä nyt on väliä, ei takuu ole sitä varten että kun ITSE rikotaan ja poltetaan se laite, niin haetaan ilmaiseksi uusia loputtomiin. Äly hoi, älä jätä. Noilla asennustaidoilla se liike nyt on järkevin vaihtoehto. Ne eivät polta mitään, toisinkuin tässä näyttää käyneen. Tai voihan joku enemmän kokemusta omaava yksityinenkin ne laittaa, seuraile kuitenkin vierestä niin opit jo paljon.
Ja älä tee mitään "väliaikaisia" asennuksia. Ne jäävät kuitenkin pysyviksi.
Mutta jokatapauksessa. Lue tämä.
http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=180
Eli Autohifin perusteet teksti. Pärjäät jo vähän paremmin jos itse haluat tehdä, ja usko suosiolla mitä tekstissa sanotaan.
Asennustöiden aikana pidä AINA akunkenkä varmuuden vuoksi irti, äläkä töki RCA-johtoja runkoon. Soitin voi vaurioitua siinä. Tai olet ilmeisesti jo tuonkin ehtinyt kokeilemaan kun soittimia menee kuin leipää.
Lisätään vielä sen verran että liitokset huolella, mikäli niitä tulee. Ja kutisesukkaa tai eristysteippiä päälle. Tai miksei vaikka molempia.
Tai sitten yksinkertasesti viet jollekkin kaverilles asennutettavaksi joka hallitsee hommat vähän paremmin. Ja palkkioksi tarjoat vaikka munkkikahvit.
Omasta mielestä SD-kortti on vähän epäkäytännöllinen, tietenki jokainen tottuu tiettyihin rutiineihin, mutta itselle ainaki USB-tikku on läheinen kapistus, nyt varsinkin kun tuonki uuden soittimen sain laitettua jossa on tikulle lähtö. Että nih
Tai sitten yksinkertasesti viet jollekkin kaverilles asennutettavaksi joka hallitsee hommat vähän paremmin. Ja palkkioksi tarjoat vaikka munkkikahvit.
Omasta mielestä SD-kortti on vähän epäkäytännöllinen, tietenki jokainen tottuu tiettyihin rutiineihin, mutta itselle ainaki USB-tikku on läheinen kapistus, nyt varsinkin kun tuonki uuden soittimen sain laitettua jossa on tikulle lähtö. Että nih
Eipä sitä oikein opi, jos ei itse tee. Oppirahansa ovat muutkin maksaneet ropatessa, aina ei ole se takuukaan ollut myöten. Ei tuossa valtavia vahinkoja pääse syntymään, kunhan vain muistaa laittaa sulakkeen päävirtakaapeliin mahdollisimman lähelle akkua.
Kun itse asentelin ensimmäistä kertaa autopoppeja veljen ykkösgolfiin noin 27 vuotta sitten, ei tosiaan ollut nettiä, miltä olisi kysynyt apua, saatikka asiasta tietäviä kavereita. Virheitä tehtiin ja niistä opittiin seuraavaa kertaa varten. Senkin opin, että Pioneerin GM-4 -vahvistimessa ei ollut yhteistä maajohtoa vasemmalle ja oikealle kaiutinlinjalle.
Kun itse asentelin ensimmäistä kertaa autopoppeja veljen ykkösgolfiin noin 27 vuotta sitten, ei tosiaan ollut nettiä, miltä olisi kysynyt apua, saatikka asiasta tietäviä kavereita. Virheitä tehtiin ja niistä opittiin seuraavaa kertaa varten. Senkin opin, että Pioneerin GM-4 -vahvistimessa ei ollut yhteistä maajohtoa vasemmalle ja oikealle kaiutinlinjalle.
Onhan se tietysti noinkin :)
Minä asentelin ensimmäisen kerran "hifilaitteita" ehkä 10 vuotta sitten, eikä ollut minkäänlaista kokemusta autonsähköjärjestelmästä jne. Noh, kyllähän se vahvistin toimi, kunhan tajusin kytkeä herätteeseen plussan enkä miinuksen =D Ikinä en kuitenkaan mitään polttanut, kun ajatuksen kanssa teki eikä oikaissut missään vaiheessa asennusta.
Minä asentelin ensimmäisen kerran "hifilaitteita" ehkä 10 vuotta sitten, eikä ollut minkäänlaista kokemusta autonsähköjärjestelmästä jne. Noh, kyllähän se vahvistin toimi, kunhan tajusin kytkeä herätteeseen plussan enkä miinuksen =D Ikinä en kuitenkaan mitään polttanut, kun ajatuksen kanssa teki eikä oikaissut missään vaiheessa asennusta.
Ite asentelin eka kerran 12-14v sitten ekat toosat kulkineeseen ja ihme kyllä en ole kertaakaan saanu rikki kuin pari hassua diskanttia ku on gaini saanu yli otteen tai volaa juovuksissa laitettua liikaa.. Ohjeet ovat ihmeellisiä, usein miten niitä pengotaan silloin vasta kun on jo liian myöhäistä.. Täl hetkel menossa tuollasta touhua..
Ei ole foorumin merkki joten älä säikähdä. :D
http://www.minunauto.com/?14940
Ei ole foorumin merkki joten älä säikähdä. :D
http://www.minunauto.com/?14940
^ Tuotahan minä jo aikasemmin yritin sanoa, mutta kun ei hän välitä mistään mitä täällä neuvotaan. Polttakoot sitten laitteensa ja autonsa, mutta varoitettu on ja kokeiltu neuvoa toimimaan oikein.
Tähän vielä lainaus joka kuvaa aika hyvin topickin aloittajan asennetta. Poimittu hänen tekstistään pari viestiä ylempää.
Huoh.
Tähän vielä lainaus joka kuvaa aika hyvin topickin aloittajan asennetta. Poimittu hänen tekstistään pari viestiä ylempää.
mitähän väliä sillä on poltinko jonkun radion, samaa virhettä en enään tee ja toi, että pitäis asennettavaksi viedä = vitut.
Huoh.
-
- -
- Viestit: 72
- Liittynyt: 16.9.2007 12:09
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa