Olen laipannut ohkaisella pellillä tuon EGR venttilin puoleisen putken pään.
Tuolloin menossa ei juurikaan tuntunut olevan mitään eroa normaaliin. Katsastuksessa savutusarvot olivat hieman suurenmmat edellisiin mittauksiin.
Hetki sitten VAG-COMilla säädin tuon EGRn niin pienelle kun sain.
Käyntiääni muuttui huomattavasti mukavemmaksi tämän jälkeen ja voi sanoa että ihan hivenen vaikutti jopa menoon.
Tänään pääti kokeilla tulpata tuon alipaineletkun. Laitoin 6mm pultin solenoidin ja venttiilin väliseen letkuun. Sitten rupesi tulemaan hieman ongelmia. Kone ei enää vastaakkaan polkimeen välittömästi vaan kestää hetken ennen kuin saa kerättyä vääntöä ja vauhtia.
Valoista lähettyäni suht rauhallisesti painoin polkimen pohjaan kevyesti mutta kiihtyminen oli todella laiskaa. Kun päästin kaasusta niin takaa pöllähti musta pilvi. Oliko siis vika tikki tukkia tuo alipaineletku vai missä vika?
MAF on kunnossa, logattu ennen alipaineletkun tukkimista. Ahdot katottu samaan aikaan, noin 1,1. Nykyisistä ahdoista ei tietoa.
Mikä siis on oikea tapa tulpata/poistaa tuo EGR? Täältä viesteistä luin että vanhemmissa tuo alipaineletku tukkiminen auttaa, että uudemmissa antaa vasta vikavaloa?
EGR pois oikein
Valvoja: ffp jäsenet
Se kotelon päällä oleva alipainekello on EGRn ja siis se tukitaan.
Läpälle menevää ei kannata tukkia. Kyseessä on sammutusläppä, joka sulkeutuu hetkeksi kun kääntää virrat pois, jolloin moottori pysähtyy nopeammin. Jos se läppä ei toimi oikein, niin moottori heilahtaa sammuttaessa aika voimakkaasti, tuntuu koko autossa. :)
Suositeltavaa on tulpata se EGR venttiilille tuleva pakokaasulinja peltilaipalla.
Läpälle menevää ei kannata tukkia. Kyseessä on sammutusläppä, joka sulkeutuu hetkeksi kun kääntää virrat pois, jolloin moottori pysähtyy nopeammin. Jos se läppä ei toimi oikein, niin moottori heilahtaa sammuttaessa aika voimakkaasti, tuntuu koko autossa. :)
Suositeltavaa on tulpata se EGR venttiilille tuleva pakokaasulinja peltilaipalla.
Tuohon vanhaan keskustelun osaan sen verran, että AGRssä on hukkaportillinen ahdin jonka toimintaan alipaineputkituksilla ei pitäisi olla mitään vaikutusta. Ahdinta kun ohjataan (N75 venttiilin avustuksella) ahtopaineella. VNT ahtimissa tilanne on toinen, niitä ohjataan alipaineella.
Ilmeisesti joissakin amerikanvientimalleissa on ollut VNT-adinta myös AGRn kanssa.
Ilmeisesti joissakin amerikanvientimalleissa on ollut VNT-adinta myös AGRn kanssa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa