Käyntihäikkää - Golf IV (vika korjattu)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

Käyntihäikkää - Golf IV (vika korjattu)

ViestiKirjoittaja Tompero » 25.8.2008 17:48

Tuolla jo olinkin aikaisemmin jossakin kirjoitellut tuosta autosta kun välillä tyhjäkäynti nakkaa 2000 - 3000rpm ja nyt tuo saatanan tuomiopäivän kone teki pari kertaa sen että ensin sammui tyhjäkäynnillä risteyksessä ja starttautti todella pitkään ennenkuin takkuisesti suostui käynnistymään.
Sitten seuraavalla kerralla lähti risteyksestä hyvin mutta kun laitoin kakkosen silmään niin autosta loppui veto kerralla. Eli siis vaan hyytyi ja sammui, jälleen piti startata pitkään ja hartaasti ja muutaman yrityksen jälkeen lähti taas tukkoisesti käyntiin.

Kysymykseni siis onkin että mitävittua? Mikä tuossa nyt prakaa ja mistä vikaa voisi lähteä etsimään. Kaikenlisäksi risteys oli juuri sama mennessä ja tullessa eli hommaanko suosiolla manaajan ja pyhää vettä paikalle? :)
Viimeksi muokannut Tompero, 5.9.2008 19:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Alkaline
-
Viestit: 38
Liittynyt: 4.5.2008 10:10

ViestiKirjoittaja Alkaline » 25.8.2008 18:07

mulle kävi joskus kolffissa silleen et lähdin liian pienillä kierroksilla ja kone sammui jotenkin oudosti. Joutui tarttailemaan aika kauan ennen kun läks ja sittenkin silleen nihkeesti. En tiedä onko samaa häiriötä mutta ei ole uusiutunut...

kannattaa tosin ilma-anturi tsekkaa!

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

ViestiKirjoittaja Tompero » 25.8.2008 18:39

Kyllä tossa oli liikkeellelähdössä aika reilusti kierroksia että ei se varmaan siitä johtunut.
Oiskohan mahdollista että tuota aiheuttas mahdollisesti paskanen polttoainasuodatin? Huoltokirjan mukaan sitä ei nimittäin ole ihan lähiaikoina vaihdettu.
Toinen mikä tuli mieleen ois tulpat. Niitäkään ei ole ilmeisesti vaihdettu pitkään aikaan ja käynti on muutenkin autossa semmoista hieman epätasaista ja röpöttävää?

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

ViestiKirjoittaja Tompero » 25.8.2008 18:52

Ja se vielä että onko tuo ilma-anturi/mittari juuri se vekotin siinä ennen ilmanputsarin koteloa johon tulee se liitin?
Jos senkin tuossa samalla vilkaisis. Halvin konsti tuota lähteä ratkomaan tuota ongelmaa on varmaankin vaihtaa PA- suodatin ja noi tulpat, mutta mahdollisia vinkkejä ja neuvoja kaivataan kanssawaaggenisteilta edelleen :)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 25.8.2008 22:02

Vikakoodien luvulla selviää jo paljon...

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

ViestiKirjoittaja Tompero » 26.8.2008 14:08

Pitää tästä kohtapuolin lähteä tiirailemaan pellin alle tuota ropleemaa.
Ajattelin nyt ens alkuun vilkaista mahdolliset ilmavuodot ja samalla tsekata ton ilma-anturin että kuin paskan peitossa se on.

Kerron sitten illemmalla auttoiko vai muuttuko huonommaksi :)

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

ViestiKirjoittaja Tompero » 26.8.2008 17:41

Ja näin se ongelma tyhjäkäynnin humpaamiseen ja sammumiseen löytyi.
Jarrutehostajan letku oli toisesta päästä about 5cm halki ja toisestakin päästä sentin verran. Annoion kierroksia autolle ja ihmettelin että mistäs tollainen jumalaton suhina käy niin silloin huomasin tuon haljenneen letkun.
Käynti muuttui totaalisesti tasaiseksi ja koneen ääni huomattavasti hiljaisemmaksi.

Yllättävää että jarruissa en kuitenkaan ollut huomannut mitään erikoista. Tämä kuitenkin selittää tuon eilisen sammumisen kun olin seisonut valoissa jarru pohjassa pari minuuttia ja sitten liikkeelle niin vetäs ilmaa tuolta sen verran ja sammui. Nyt golffi taas käy ja kukkuu kuten pitääkin...toistaiseksi

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

ViestiKirjoittaja Tompero » 27.8.2008 15:56

Eilisen jälkeen tuo tyhjäkäynti ei enää vipata koko ajan hieman parkissa ollessa ja moottorin äänikin muuttui hiljaisemmaksi ja paremmaksi, mutta jälleen liikennevaloihin mentäessä yhtäkkiä kierrokset +4000 ja auto huusi ku hullu.
Sitten kun tulin pihaan niin sammui itsestään eeikä meinannut saada käyntiin kuin pienen odottelun jälkeen.

Mikähän helvetti tuossakin nyt taas on homman nimi...

jarham
-
Viestit: 65
Liittynyt: 13.11.2005 1:57

ViestiKirjoittaja jarham » 27.8.2008 22:06

Ettei vaan olisi se lämpötila-anturi joka antaa ruiskulle tietoa. Eli siinä kannessa olevassa letkunlähdössä on 2 anturia ja siitä toisesta menee piuhat ruiskulle. Kaverille tuo vaihdettiin, kun siinä nousi välillä kierrokset tuonne 3000 paikkeille ja sammuttuaan ei meinannut lähteä käymään. Vikakoodeja ei antanut. Anturi maksoi marmorilla jotain 20 ja risat. Vaihappa alkajaisiksi se. Saattaapi olla vika siinä

j3steri
-
Viestit: 29
Liittynyt: 23.4.2008 14:40

ViestiKirjoittaja j3steri » 28.8.2008 6:08

Oma veikkaukseni on tuo volkkareiden perusvika, eli ilmamassa anturi. Viallisena ei välttämättä anna vikakoodia, mutta aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä vaivoja.

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

ViestiKirjoittaja Tompero » 28.8.2008 7:19

@jarham: Kiitos vinkistä, tuo kyllä kannattaa yrittää vaihtaa, ainakin oireet ovat täsmälleen samanlaiset. Kyseessä näköjään niinkin halpa osa että ei paljon haittaa vaikka ei siinä vika oliskaan. Mutta tosiaan oireet ovat juuri niinkuin kuvailit kaverisi autossa olleen.

@j3steri: Toihan voi kans olla tietenkin syynä. Sitä ei varmaan silmämääräisesti voi sanoa onko kyseinen kapistus sökö? Käytin sen irti ja tsekkasin niin ihan puhdas oli kaikinpuolin ja muutenkin ok näköinen, mutta ilmeisesti voi kuitenkin olla särki?

jarham
-
Viestit: 65
Liittynyt: 13.11.2005 1:57

ViestiKirjoittaja jarham » 28.8.2008 9:09

Ilmamassa mittaria ehdottelivat volkkarillakin vikakoodien luvun jälkeen, mutta päätettiin kuitenkin kokeilla tuota anturia. Ja siinähän syy oli.

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

ViestiKirjoittaja Tompero » 28.8.2008 9:15

Mites muuten onnistui tuo vaihtaminen ihan kotikonstein ja perustyökaluilla. En ole vielä käynyt kurkkaamassa pellin alle ja tarkistamassa mutta ihan helppo rasti tuon kait pitäisi olla?

Pitää ensi viikolla koittaa vaihtaa tuo LT- anturi kun viikonloppu menee reissussa.

jarham
-
Viestit: 65
Liittynyt: 13.11.2005 1:57

ViestiKirjoittaja jarham » 28.8.2008 9:44

Moottorin suojus irti, sittenpä jo liitin näkyy. Johtoliitin irti ja se anturi on sellaisella pikaliittimellä kiinni. Lähtee sivulle päin vetämällä irti. Kunhan et auo paisunta säiliön korkkia ja teet kylmään koneeseen remontin niin ei tule juurikaan jäähdytysnestettä pihalle kun ei saa ilmaa eikä ole enää painettakaan. Jotkut pihdit tarvitset sekä koneen suojuksen irroitukseen, olikohan 10mm hylsy.

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

ViestiKirjoittaja Tompero » 28.8.2008 11:13

Moottorin suojus irti, sittenpä jo liitin näkyy. Johtoliitin irti ja se anturi on sellaisella pikaliittimellä kiinni. Lähtee sivulle päin vetämällä irti. Kunhan et auo paisunta säiliön korkkia ja teet kylmään koneeseen remontin niin ei tule juurikaan jäähdytysnestettä pihalle kun ei saa ilmaa eikä ole enää painettakaan. Jotkut pihdit tarvitset sekä koneen suojuksen irroitukseen, olikohan 10mm hylsy.

Kiitoksia. Eiköhän näillä ohjeilla tuon pitäis onnistua jo vähän kädettömämmältäkin kaverilta tuo homma.
Pitää sitten ilmoitella miten kävin kun tuon ensi viikolla pääsee vaihtamaan. Nyt jo kuumottelis hyökätä heti auton kimppuun mutta aikataulu ei anna periksi

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

ViestiKirjoittaja Tompero » 4.9.2008 16:59

Nyt on tuo LT- anturi vaihdettu. Pitää tässä illan päälle heittää vielä muutama lenkki kaupunkiympäristössä niin näkee loppuiko ongelmat..tämän jälkeen luonnollisesti raporttia foorumille :)

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

ViestiKirjoittaja Tompero » 5.9.2008 19:36

No niin. Eiköhän tuo vika ole nyt korjattu. Kaksi päivää on ajettu ja minkäänlaista oiretta ei ole enää ollut. Varaosamyyjäkin jo vähän ennusteli eilen että tuo se vian taitaa aiheuttaa ja vaikuttaa melko moneen mmuuhunkin asiaan tuo LT- tunnistin.

Kiitokset viela jarham:lle...ilman neuvoja en olisi tuolta osannut lähteä vikaa etsimään. Kiitos!

jarham
-
Viestit: 65
Liittynyt: 13.11.2005 1:57

ViestiKirjoittaja jarham » 10.9.2008 15:02

Hieno homma että auto pelaa taas


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 66 vierailijaa