Käyntihäikkää - Golf IV (vika korjattu)
Valvoja: ffp jäsenet
Käyntihäikkää - Golf IV (vika korjattu)
Tuolla jo olinkin aikaisemmin jossakin kirjoitellut tuosta autosta kun välillä tyhjäkäynti nakkaa 2000 - 3000rpm ja nyt tuo saatanan tuomiopäivän kone teki pari kertaa sen että ensin sammui tyhjäkäynnillä risteyksessä ja starttautti todella pitkään ennenkuin takkuisesti suostui käynnistymään.
Sitten seuraavalla kerralla lähti risteyksestä hyvin mutta kun laitoin kakkosen silmään niin autosta loppui veto kerralla. Eli siis vaan hyytyi ja sammui, jälleen piti startata pitkään ja hartaasti ja muutaman yrityksen jälkeen lähti taas tukkoisesti käyntiin.
Kysymykseni siis onkin että mitävittua? Mikä tuossa nyt prakaa ja mistä vikaa voisi lähteä etsimään. Kaikenlisäksi risteys oli juuri sama mennessä ja tullessa eli hommaanko suosiolla manaajan ja pyhää vettä paikalle? :)
Sitten seuraavalla kerralla lähti risteyksestä hyvin mutta kun laitoin kakkosen silmään niin autosta loppui veto kerralla. Eli siis vaan hyytyi ja sammui, jälleen piti startata pitkään ja hartaasti ja muutaman yrityksen jälkeen lähti taas tukkoisesti käyntiin.
Kysymykseni siis onkin että mitävittua? Mikä tuossa nyt prakaa ja mistä vikaa voisi lähteä etsimään. Kaikenlisäksi risteys oli juuri sama mennessä ja tullessa eli hommaanko suosiolla manaajan ja pyhää vettä paikalle? :)
Viimeksi muokannut Tompero, 5.9.2008 19:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kyllä tossa oli liikkeellelähdössä aika reilusti kierroksia että ei se varmaan siitä johtunut.
Oiskohan mahdollista että tuota aiheuttas mahdollisesti paskanen polttoainasuodatin? Huoltokirjan mukaan sitä ei nimittäin ole ihan lähiaikoina vaihdettu.
Toinen mikä tuli mieleen ois tulpat. Niitäkään ei ole ilmeisesti vaihdettu pitkään aikaan ja käynti on muutenkin autossa semmoista hieman epätasaista ja röpöttävää?
Oiskohan mahdollista että tuota aiheuttas mahdollisesti paskanen polttoainasuodatin? Huoltokirjan mukaan sitä ei nimittäin ole ihan lähiaikoina vaihdettu.
Toinen mikä tuli mieleen ois tulpat. Niitäkään ei ole ilmeisesti vaihdettu pitkään aikaan ja käynti on muutenkin autossa semmoista hieman epätasaista ja röpöttävää?
Ja se vielä että onko tuo ilma-anturi/mittari juuri se vekotin siinä ennen ilmanputsarin koteloa johon tulee se liitin?
Jos senkin tuossa samalla vilkaisis. Halvin konsti tuota lähteä ratkomaan tuota ongelmaa on varmaankin vaihtaa PA- suodatin ja noi tulpat, mutta mahdollisia vinkkejä ja neuvoja kaivataan kanssawaaggenisteilta edelleen :)
Jos senkin tuossa samalla vilkaisis. Halvin konsti tuota lähteä ratkomaan tuota ongelmaa on varmaankin vaihtaa PA- suodatin ja noi tulpat, mutta mahdollisia vinkkejä ja neuvoja kaivataan kanssawaaggenisteilta edelleen :)
Ja näin se ongelma tyhjäkäynnin humpaamiseen ja sammumiseen löytyi.
Jarrutehostajan letku oli toisesta päästä about 5cm halki ja toisestakin päästä sentin verran. Annoion kierroksia autolle ja ihmettelin että mistäs tollainen jumalaton suhina käy niin silloin huomasin tuon haljenneen letkun.
Käynti muuttui totaalisesti tasaiseksi ja koneen ääni huomattavasti hiljaisemmaksi.
Yllättävää että jarruissa en kuitenkaan ollut huomannut mitään erikoista. Tämä kuitenkin selittää tuon eilisen sammumisen kun olin seisonut valoissa jarru pohjassa pari minuuttia ja sitten liikkeelle niin vetäs ilmaa tuolta sen verran ja sammui. Nyt golffi taas käy ja kukkuu kuten pitääkin...toistaiseksi
Jarrutehostajan letku oli toisesta päästä about 5cm halki ja toisestakin päästä sentin verran. Annoion kierroksia autolle ja ihmettelin että mistäs tollainen jumalaton suhina käy niin silloin huomasin tuon haljenneen letkun.
Käynti muuttui totaalisesti tasaiseksi ja koneen ääni huomattavasti hiljaisemmaksi.
Yllättävää että jarruissa en kuitenkaan ollut huomannut mitään erikoista. Tämä kuitenkin selittää tuon eilisen sammumisen kun olin seisonut valoissa jarru pohjassa pari minuuttia ja sitten liikkeelle niin vetäs ilmaa tuolta sen verran ja sammui. Nyt golffi taas käy ja kukkuu kuten pitääkin...toistaiseksi
Eilisen jälkeen tuo tyhjäkäynti ei enää vipata koko ajan hieman parkissa ollessa ja moottorin äänikin muuttui hiljaisemmaksi ja paremmaksi, mutta jälleen liikennevaloihin mentäessä yhtäkkiä kierrokset +4000 ja auto huusi ku hullu.
Sitten kun tulin pihaan niin sammui itsestään eeikä meinannut saada käyntiin kuin pienen odottelun jälkeen.
Mikähän helvetti tuossakin nyt taas on homman nimi...
Sitten kun tulin pihaan niin sammui itsestään eeikä meinannut saada käyntiin kuin pienen odottelun jälkeen.
Mikähän helvetti tuossakin nyt taas on homman nimi...
Ettei vaan olisi se lämpötila-anturi joka antaa ruiskulle tietoa. Eli siinä kannessa olevassa letkunlähdössä on 2 anturia ja siitä toisesta menee piuhat ruiskulle. Kaverille tuo vaihdettiin, kun siinä nousi välillä kierrokset tuonne 3000 paikkeille ja sammuttuaan ei meinannut lähteä käymään. Vikakoodeja ei antanut. Anturi maksoi marmorilla jotain 20 ja risat. Vaihappa alkajaisiksi se. Saattaapi olla vika siinä
@jarham: Kiitos vinkistä, tuo kyllä kannattaa yrittää vaihtaa, ainakin oireet ovat täsmälleen samanlaiset. Kyseessä näköjään niinkin halpa osa että ei paljon haittaa vaikka ei siinä vika oliskaan. Mutta tosiaan oireet ovat juuri niinkuin kuvailit kaverisi autossa olleen.
@j3steri: Toihan voi kans olla tietenkin syynä. Sitä ei varmaan silmämääräisesti voi sanoa onko kyseinen kapistus sökö? Käytin sen irti ja tsekkasin niin ihan puhdas oli kaikinpuolin ja muutenkin ok näköinen, mutta ilmeisesti voi kuitenkin olla särki?
@j3steri: Toihan voi kans olla tietenkin syynä. Sitä ei varmaan silmämääräisesti voi sanoa onko kyseinen kapistus sökö? Käytin sen irti ja tsekkasin niin ihan puhdas oli kaikinpuolin ja muutenkin ok näköinen, mutta ilmeisesti voi kuitenkin olla särki?
Moottorin suojus irti, sittenpä jo liitin näkyy. Johtoliitin irti ja se anturi on sellaisella pikaliittimellä kiinni. Lähtee sivulle päin vetämällä irti. Kunhan et auo paisunta säiliön korkkia ja teet kylmään koneeseen remontin niin ei tule juurikaan jäähdytysnestettä pihalle kun ei saa ilmaa eikä ole enää painettakaan. Jotkut pihdit tarvitset sekä koneen suojuksen irroitukseen, olikohan 10mm hylsy.
Moottorin suojus irti, sittenpä jo liitin näkyy. Johtoliitin irti ja se anturi on sellaisella pikaliittimellä kiinni. Lähtee sivulle päin vetämällä irti. Kunhan et auo paisunta säiliön korkkia ja teet kylmään koneeseen remontin niin ei tule juurikaan jäähdytysnestettä pihalle kun ei saa ilmaa eikä ole enää painettakaan. Jotkut pihdit tarvitset sekä koneen suojuksen irroitukseen, olikohan 10mm hylsy.
Kiitoksia. Eiköhän näillä ohjeilla tuon pitäis onnistua jo vähän kädettömämmältäkin kaverilta tuo homma.
Pitää sitten ilmoitella miten kävin kun tuon ensi viikolla pääsee vaihtamaan. Nyt jo kuumottelis hyökätä heti auton kimppuun mutta aikataulu ei anna periksi
No niin. Eiköhän tuo vika ole nyt korjattu. Kaksi päivää on ajettu ja minkäänlaista oiretta ei ole enää ollut. Varaosamyyjäkin jo vähän ennusteli eilen että tuo se vian taitaa aiheuttaa ja vaikuttaa melko moneen mmuuhunkin asiaan tuo LT- tunnistin.
Kiitokset viela jarham:lle...ilman neuvoja en olisi tuolta osannut lähteä vikaa etsimään. Kiitos!
Kiitokset viela jarham:lle...ilman neuvoja en olisi tuolta osannut lähteä vikaa etsimään. Kiitos!
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 54 vierailijaa