Tärinä tietyissä kierroksissa?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

juzu90
-
Viestit: 12
Liittynyt: 24.2.2008 13:23

Tärinä tietyissä kierroksissa?

ViestiKirjoittaja juzu90 » 24.8.2008 21:49

eli kone on 1.9tdi passatti.. ja olis sellanen ongelma että tulee penkkiin jännä tärinä kun kierroksia on vähän alle 2t tai 2,5 t.. mistä vois johtua ?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.8.2008 22:21

Tuleeko vipatus takamukseen myös kun auton ollessa paikoillaan pitää kierrokset tuolla mainitsemallasi tasolla? Nimittäin jos vauhdissa vaan tuntuu vibat, niin olisiko vika niinkin yksinkertainen, että renkaat ei oikein olisi täysin tasapainossa tai sitten kuraa valssin sisäpinnassa paksu kerros? Tutinat takamukseen viittaavat enemmän takapyöriin jos vika nyt sielä edes on.

juzu90
-
Viestit: 12
Liittynyt: 24.2.2008 13:23

ViestiKirjoittaja juzu90 » 25.8.2008 18:33

Se tärinä penkkiin tulee paikallaankin.. ei pelkästään ajossa.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 25.8.2008 18:36

Taitaa olla Automaatti?
Momentinmuunnin tärrää.

juzu90
-
Viestit: 12
Liittynyt: 24.2.2008 13:23

ViestiKirjoittaja juzu90 » 1.9.2008 19:24

kyll on ihan manuaali.. vaikuttaisko moottorintyynyt ?

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 2.9.2008 7:24

Tuleeko se tärinä vedätettäessä vai tasakaasulla? Mulla tulee esim nelos tai vitosvaihteella suurinpiirtein noilla samoilla kierroksilla mutta vain tasakaasulla, pahimmillaan aina kiihdytyksen jälkeen. Välillä myös tyhjäkäynti on karkeaa. En osaa kyllä sanoa mistä johtuu, mutta itse etsin tietoa täältä http://forums.tdiclub.com/. Laittaa hakusanaksi vaikka "shudder" (advanced search ja niin että hakee vain otsikosta) niin johan löytyy teorioita jos jonkinlaisia. Good luck. Palaan asiaan jos saan tärinän vaimenemaan.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 2.9.2008 7:51

Jos sulla on lisätty vetoja reilummin, niin ainakin poikittaiskoneisissa tärinää voi aiheuttaa veltostunut moottorin tukikumi, joka on malliltaan koiranluun ja sijaitsee moottorin ja apurungon välissä.

Jos sieltä tälläinen löytyy niin ennenkuin käyt ostamassa uuden, niin voit testata kyseistä teoriaa siten että purat siitä värinänvaimennin kumit erilleen ja jäykistät ko. systeemiä pursottamalla vaikka silikonia kumin ripojen väliin, antamalla kuivua kunnolla ja kasaamalla systeemin uudestaan.
Jos tämä helpottaa yhtään oireita, niin käy ostamassa kokonaan uudet kumit ja olet ratkaissut ongelman.

Passatin pitkittäisasenteisen koneen tukikumeista mulla ei ole mitään hajua, mutta varmasti sielläkin on jotain vastaavaa vauhtipyörän suuntaisen heilumisen estävää ratkaisua käytössä.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 2.9.2008 15:45

No kappas. Mietin itsekin että josko ne tukikumit olis veltostuneet. Auto on kolmos-golffi. Moottoritilan kautta katsottuna sieltä löytyy kolme tukikumia. Moottorin molemmilla sivuilla on yksi ja moottorin edessä yksi. Pitäisikö näiden lisäksi löytyä muitakin? Se etummainen näytti sille että se ei ole sieltä apurungon puolelta missään kiinni.
Edit: Tarkoititko sitä sellaita kumihelaa joka yhdistää koiranluun näköisen hässäkän apurunkoon. Ja sen koiranluun päässä on vaan joku sellainen kumimötti.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 2.9.2008 19:54

Juurikin jotain sen tapaista, toteutus on varmasti jokaisessa automallissa erilainen, mutta toimintaperiaate on kuitenkin sama.

Afnpazzatti
-
Viestit: 15
Liittynyt: 19.10.2007 8:14

ViestiKirjoittaja Afnpazzatti » 4.9.2008 17:46

Onko täällä porukkaa joka olisi saanut resonointeja vähenemään? Kovettuneet pakoputken kannatinkumit, vaihteiston/moottorin tukikumit? Itsellä n.1800 rpm tuntumassa jyristävä / resonoiva ääni joka kuuluu myös paikallaan samalla kierrosalueella. "Ominaisuus" ei muuttunut erityisesti vaikka kaksoismassan tilalle tuli kiinteä vp. 1.9TDI AFN Passat.
Kokemusperäinen tieto olis jees.

jumipe
-
Viestit: 12
Liittynyt: 23.6.2008 13:33

ViestiKirjoittaja jumipe » 5.9.2008 6:10

Itselläni tekee AFN Pasuunassa juuri samaa 1800-2000 rpm reippaasti kiihdyttäessä. Tämä lienee enemmän ominaisuus kuin vika. Tietty jos jollakulla on patenttiratkaisu tähän niin...

Afnpazzatti
-
Viestit: 15
Liittynyt: 19.10.2007 8:14

ViestiKirjoittaja Afnpazzatti » 5.9.2008 8:43

Itsellä vaiva jaa kiihdytyksissä huomaamatta, mutta tasakaasulla pienemmillä vaihteilla + paikallaan samoilla kierroksilla. Pitää alkaa vaihteleen osia pikkuhiljaa..

sniperd166
-
Viestit: 37
Liittynyt: 7.4.2008 20:27

mulla ääni lähtee

ViestiKirjoittaja sniperd166 » 14.9.2008 16:23

välijäähdyttimestä, joka on siitä yläpään kiinnityskohdasta löystynyt. itsellä ahu 66 kw passat. tuntuu takamuksessa asti just tossa 1000-1800 kierrosalueella. huomaa jo kun käsin kolistelee sitä jäähyä. samassa autossa oli myös ostettaessa paineasetelman jousi haljennut ja sekin täristi, mutta vain kytkintä nostettaessa. mulla on ollu jo kuusi noita diesel passatteja ja kaikissa on kolissu välijäähy niin että tärisee sisälle asti. katso huvikseen voisko siitä johtua?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa