Olen ostamassa/kiinnostunut kyseistä autosta eli Passat 4Motion 2.4 110kW. Auto mallista/konetyypistä on löytynyt aika vähän tietoa mm. googlesta ja foorumista. (Tai sitten en vain ole osannut etsiä).
Eli auto on ilmeisesti V5 ja koneenkoko on 2.3 tai 2.4. Osalla sivuista millä olen käynnyt on malli esitelty 2.3 koneella ja joillakin 2.4 koneella. Eli onko kaksi erimallia vai onko kyseessä sama kone, mutta toiset pyöristää koneenkoon ylöspäin ja toiset alaspäin??
Eli nyt haluaisin käyttökokemuksia, faktaa ja kaverilta kuultua ja muutenkin kaikken mahdollisen tiedon kyseisestä autosta ja koneesta..
Kiitoksia jo etukäteen.
Passat 4Motion 2.4 110kW
Valvoja: ffp jäsenet
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=78 ... ht=4motion
Kyllä löytyy haulla, epäiletkö koneen kestoa vai jotain muuta ominaisuutta (bensaa toi ainakin kuluttaa paljon).
Kyllä löytyy haulla, epäiletkö koneen kestoa vai jotain muuta ominaisuutta (bensaa toi ainakin kuluttaa paljon).
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=78553&highlight=4motion
Jep haulla löyty jotain tosta nelivedosta, mutta itse V5 koneesta ei tahdo löytyä tietoa. Onko nämä V5 koneet ahdettuja? Mites tehot? Kulutuksestakin olisi kiva tietää jotain..
V5 moottori on periaatteessa V6 moottori josta on napsastu yksi sylinteri pois. Tai oikeastaan molemmat moottorit ovat VR moottoreita. Iskutilavuutta on tuo 2.3litraa, eikä ahdinta ole ainakaan tehdas asenteisena. Golffissa tuota konetta on ollut GTInä kaupan, kahtena tehoversiona, 150 ja 170hv. Passatissa ei luultavasti kuin tuota laimampaa mallia...
V5ssä on jännät äänet, ei aivan sama kuin V6ssa, mutta kuitenkin maukkaampi kuin perus nelos koneessa:)
Kulutuksesta en osaa sanoa kun ei ole pitkäaikaisia kokemuksia, mutta epäilen että kulutus on kuitenkin enemmän kuin samantehoisessa 1.8Tssa. Varsinkin kun V5 on vielä neliveto... Tietty jos haluaa nelivedon, niin onhan tuo varmaankin halvempi kuin V6 passat. (joka on perinteinen 90asteen V-moottori)
V5ttä "vaivaa" samat oireet kuin VR6ttakin, eli jakoketju saattaa alkaa räpättämään venyttyään / kiristimen löystyttyä, joka tietää kallista remonttia. (jakoketju on koneen ja vaihteiston välissä) Nelivedot on torsen tyyypisiä ja kestäviä. Passatin vikoja en nyt ala tähän kirjoittelemaan, koska kysymys oli moottorista.
Toivottavasti näistä sekavista tiedon jyvistä oli jotakin apua:)
V5ssä on jännät äänet, ei aivan sama kuin V6ssa, mutta kuitenkin maukkaampi kuin perus nelos koneessa:)
Kulutuksesta en osaa sanoa kun ei ole pitkäaikaisia kokemuksia, mutta epäilen että kulutus on kuitenkin enemmän kuin samantehoisessa 1.8Tssa. Varsinkin kun V5 on vielä neliveto... Tietty jos haluaa nelivedon, niin onhan tuo varmaankin halvempi kuin V6 passat. (joka on perinteinen 90asteen V-moottori)
V5ttä "vaivaa" samat oireet kuin VR6ttakin, eli jakoketju saattaa alkaa räpättämään venyttyään / kiristimen löystyttyä, joka tietää kallista remonttia. (jakoketju on koneen ja vaihteiston välissä) Nelivedot on torsen tyyypisiä ja kestäviä. Passatin vikoja en nyt ala tähän kirjoittelemaan, koska kysymys oli moottorista.
Toivottavasti näistä sekavista tiedon jyvistä oli jotakin apua:)
Passat V5 4Motion
Passat V5 4motion farkku (3BG)on ollut itsellä ajossa 2 vuotta ja yleisesti ottaen olen tyytyväinen. Moottorikoodi on AZX eli 2,3 litrainen V(R)5 moottori jossa 170hv/125kw. Moottoria löytyy vanhempana versiona 150 hv/110kw koneella (ennen vuotta 2001?) mutta siinä ei ole neliventtiilisylintereitä kuten AZX:ssä.(kulutus on myös pienempi AZXssä)
Tutkin aikoinaan itse tarkkaan ko. tekniikkaa/versiota ja vaikuttaa vahvasti siltä että uudemmassa on karsittu pois nuo ketjun rallatus-ongelmat yms. (tosin rallatus olisi parempi varoitus kuin jos jakohihna sanoo poks, ketjun ehtii vaihtaa silloin vielä hyvin). Omassa ollut normaalit Passat tyyppiviat, moottorissa vaihdettu sytytyspuolat, lambdat ja MAF.
Moottoria lienee tuotu Golfissa ja Toledossa (oma Passat tuli muutto-autona ruotsista jossa niitä on paljonkin) ja itse olen saanut varaosia normaalisti ja korjaamoilla on korjattu/huollettu normaalisti. Omasta mielestä V5 ja 4motion ja juuri torsen-neliveto on mainio yhdistelmä, uudemman haldex nelari miettii ja tulee aina vähän perässä. (ajan päivittäin mutkaista soratietä n 20km)
V5 lähtee juuri sopivasti mutta ei juo tolkuttomia määriä menovettä. Itsellä kulutus 8-9,5l sadalla (vaimolla yllättäen vähemmän..) joka on tuolla massalla/nelivedolla ihan odotettua. Harmoonista voimaa mukavalla äänellä.
Tutkin aikoinaan itse tarkkaan ko. tekniikkaa/versiota ja vaikuttaa vahvasti siltä että uudemmassa on karsittu pois nuo ketjun rallatus-ongelmat yms. (tosin rallatus olisi parempi varoitus kuin jos jakohihna sanoo poks, ketjun ehtii vaihtaa silloin vielä hyvin). Omassa ollut normaalit Passat tyyppiviat, moottorissa vaihdettu sytytyspuolat, lambdat ja MAF.
Moottoria lienee tuotu Golfissa ja Toledossa (oma Passat tuli muutto-autona ruotsista jossa niitä on paljonkin) ja itse olen saanut varaosia normaalisti ja korjaamoilla on korjattu/huollettu normaalisti. Omasta mielestä V5 ja 4motion ja juuri torsen-neliveto on mainio yhdistelmä, uudemman haldex nelari miettii ja tulee aina vähän perässä. (ajan päivittäin mutkaista soratietä n 20km)
V5 lähtee juuri sopivasti mutta ei juo tolkuttomia määriä menovettä. Itsellä kulutus 8-9,5l sadalla (vaimolla yllättäen vähemmän..) joka on tuolla massalla/nelivedolla ihan odotettua. Harmoonista voimaa mukavalla äänellä.
Mites tuossa V5 koneessa, onko se käyntiäänenä ihan normaalia se rallatus vai onko se nokkaketju vetelemässä viimeisiään??
Missä kilometreissä ketju alkaa olemaan loppu? Minkä hintainen remontti tuo nokkaketjun uusiminen liikkeessä sitten on? Entäpä volkkarin ajotietokoneen näyttö, eli koeajamassani autossa ajotietokoneen näyttö oli osittain rikki niin paljokohan tulee hintaa näytön vaihdolle??
Missä kilometreissä ketju alkaa olemaan loppu? Minkä hintainen remontti tuo nokkaketjun uusiminen liikkeessä sitten on? Entäpä volkkarin ajotietokoneen näyttö, eli koeajamassani autossa ajotietokoneen näyttö oli osittain rikki niin paljokohan tulee hintaa näytön vaihdolle??
Rallatuksen kyllä kuulee
löysin joskus nauhoitetun golfin v5 rallatus äänen netistä ja se on kyllä niin kova kilkatus (kuin tynnyrissä löisi ketjua) että sen kuulee ihan varmasti ja osaa reagoida sitten. Vaihto ei ole osunut kohdalle mutta jopa motonetissä löytyy ketjua. Esiintynee ehkä 200000 km kohdalla jos esiintyy. Tärkeintä on pitää öljyt kunnossa niin ketju voitelee itsensä. En usko että tämä on mikään iso ongelma V5 mallissa kuten muissakaan, tehtaan mukaan vaihtoväli on sama kuin auton käyttöikä joka kertonee paljonkin..mukavia ajoja!
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”