Vanteen hinnoitus / sopivuus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

JakeM
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.8.2008 6:59

Vanteen hinnoitus / sopivuus

ViestiKirjoittaja JakeM » 17.8.2008 7:49

Eli ensi kesäksi olis tarkoitus hommata elämäni ensimmäiset alukiekot ( tod.näk. 17''). Ja näin noviisina täytyykin kysyä että, missä hinnoissa nämä oikein kulkee? tiedän että 3-osaiset on pirun kalliit, ja 80€ aluvanne on jo vähän arveluttavan halpa. Niin onko 120€ kpl hinta ns. normaali?

kiitokset etukäteen
Viimeksi muokannut JakeM, 18.8.2008 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 17.8.2008 9:06

400-500€ ns. normaalista 17" sarjasta on ihan ok-hinta.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 17.8.2008 15:59

Ns. perusvannesatsia alkaa saamaan tuohon 400-500e, sitten kaikki kivat/kivannäköiset onkin sitten tuplat tai enemmän. Mutta makuasioitahan nämä ovat sanon vielä, ennen kuin joku hermostuu 'perusvanne' komentista..;D

JakeM
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.8.2008 6:59

ViestiKirjoittaja JakeM » 17.8.2008 16:33

Yup. makuasioitahan nämä, ja totta että mikä on nyt sitten on se ''Ns. perusvanne'' Mutta eiköhän sitä jotkut suvikiekot kesäksi löydy . Epäilen kyllä että Schmidt / Tracer setti jää kyllä varmaan kauppaan. : D

tanttaa
-
Viestit: 37
Liittynyt: 11.8.2008 13:18

ViestiKirjoittaja tanttaa » 18.8.2008 17:50

Ei kyllä ole järkeä ostaa vanteita liikkeestä , ovat kyllä kovissa hinnoissa.Melkein kannattaa selailla nettivaraosaa yms sivuja joissa ilmoittelevat kun on jäänyt ylimmääräisiä sarjoja.
Mutta jos rahaa on niin samakait se on mistä ostaa :).

JakeM
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.8.2008 6:59

ViestiKirjoittaja JakeM » 18.8.2008 20:37

(muokattiin hieman otsikkoakin samalla)
saisinko hieman opastusta ET asiassa? Löysin yhdet vanteet mutta et luku oli 30.Jos Boran et luku on 35 niin alle on turha sovittaa 30 luvulla olevia vanteita (eikö). Vai onko se mahdollista? ja jos on niin miten? en meinaa löytää vastausta tähän pikku probleemaan.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 18.8.2008 20:50

Kyllä se sinne hienosti sopii. ET eli offset tarkoittaa vanteen keskikohdan etäisyyttä navasta, 5mm ero offsetissa tarkoittaa vain sitä, että vanne tulee keskikohdaltaan 5mm ulommas kuin alkuperäinen. Usein offsettia on pakkokin pienentää jos vannetta paljon levennetään, jottei se ota kiinni esim. iskunvaimentimeen.

Kuva

http://www.tirerack.com/wheels/tech/tec ... techid=101

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 18.8.2008 21:48

ET eli offset tarkoittaa vanteen keskikohdan etäisyyttä navasta


Vaikka kuvakin sen kertoo ja tätä Heikkikin varmasti tarkoitti, niin tarkennetaan vielä senverran, että offset tarkoittaa vanteen kiinnityspinnan etäisyyttä vanteen keskilinjasta. Etäisyys ilmoitetaan millimetreissä ja lukema voi olla positiivinen (yleisin) tai negatiivinen. ET30 siis tarkoittaa että vanteen kiinnityspinnan taso on 30mm vanteen keskilinjaa ulompana.

EDIT: Vielä vanteista sen verran, jos kerran ihan noviisina olet niitä hankkimassa. Aluvanteissa on myös laadullisia eroja, mikä yleensä näkyy suoraan hinnassa. Kallimmat vanteet on yleisesti ottaen kevyempiä, laadukkaampaa valumateriaalia tai mahdollisesti takomalla tehtyjä, paremmin ja laadukkaammin pintakäsiteltyjä ja kaikista em. syistä kestävämpiä.
Uusia ostaessa kannattaa, mikäli mahdollista ja budjetti antaa myöten, kiinnittää huomiota vanteiden painoon. Mitä kevyempi, yleensä sen parempi. Mutta mitä kalliimpi, ei automaattisesti tarkoita keveyttä.
Käytettyjä vanteita ostaessa kannattaa varmistaa että vanteet eivät ole kierot. Tätä ei oikein pysty täysin varmistamaan muuten kuin rengaskoneella tai laittamalla vanteet alle ja koeajamalla. Isommissa, halvoissa ja huonosti pidetyissä vanteissa kierous on enemmän sääntö kuin poikkeus.
Tuossa nyt jotain infoa ja haulla löytyy varmasti lisää.
Viimeksi muokannut jabajee, 18.8.2008 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 18.8.2008 21:54

Ei kyllä ole järkeä ostaa vanteita liikkeestä , ovat kyllä kovissa hinnoissa.Melkein kannattaa selailla nettivaraosaa yms sivuja joissa ilmoittelevat kun on jäänyt ylimmääräisiä sarjoja.


Miksei kaupasta? - kauppoja ne siellä nettivaraosassakin usein on, ja tinkimällä rengasliikkeessäkin saa usein ihmeitä aikaan. Toki jos käytettyä meinasit, niin tottakai käytetty kama on halvempaa kuin uusi. (toivottavasti ainakin)

Itse jos ns. perusvanteita ostaisin, katselisin Kiiltovaunun, Autovarusteen tms suuntaan.

JakeM
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.8.2008 6:59

ViestiKirjoittaja JakeM » 19.8.2008 17:11

No nii johan tuli pointteja ET:stä. kiitokset teille. Vortexin foorumia vaan lueskelin ja siellä puhuttiin ET luvuista 15 ja 13 etc.. niin nämä vähän hämmensi ku luvut oli kovin pieniä.
murheena oli vaan että ei tarvitsisi pyörän kaaria ruveta hinkkaamaan.
mikäli mahdollista ja budjetti antaa myöten, kiinnittää huomiota vanteiden painoon. Mitä kevyempi, yleensä sen parempi.
näyttäs siltä että hinta kipuaa äkkiä pariin sataan per vanne.

kuinka leveää vanneta sitä taakse saa sovittettua ilman mitää edellä mainittua kaarien sorvaamista? 8.5'' 9'' 9.5'' ... onko kenelläkään alla ja P.S. kuva ois kiva :)

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 19.8.2008 17:52

8x18" ET35 vanne 225/40r18 kumilla menee heittämällä, ja tilaakin jää vielä. Joten mahtuu sinne vielä leveämpikin...

Boran alla 8x18"

Kuva

Mikko S.:n Golf, takana 9,5x18" et21, edessä 8,5" et34?. Kumit 215/40 ja 245/35?

Kuva

Mikon golffissakin taisivat mahtua pyörimään ihan nätisti?

Eli kyllä sinne melko leveäkin vanne mahtuu.

topi
-
Viestit: 452
Liittynyt: 23.7.2003 13:11

ViestiKirjoittaja topi » 19.8.2008 19:00

kyl sinne takakaariin 10" leveet menee vielä nätisti. itellä on täl hetkellä 9,5x18" et25 225/40 kumilla ja ei oo koskaan raapinu kii.
huono kuva

_sande
-
Viestit: 8
Liittynyt: 25.9.2008 16:26

ViestiKirjoittaja _sande » 8.10.2008 20:49

Minkäs levysiä vanteita porukka on saanu laitettuu 3koppasen golffin alle levittämättä kaaria, kun mulla on 9x16 takana, ja ottaa oikeella puolella melko herkäst kaari kumii kiinni. Kaikki tekstitkin on jo kulunu pois :D Ja sit on jäänä et se ottaa vaa oikeel puolelt, ja vasemmal puolel ei tätä ongelmaa esiinny. Onko toi ihan ominaisuus golffis et renkaat ei oo symmetrisest vai onko siel jotain rikki? Jotainhan sille täytyy tehdä, sillä ajatus renkaan räjähtämisestä moottoritie nopeudesta ei kauheasti miellytä.

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 9.10.2008 7:36

Sulla on taka-akseli nyt auton oikassa reunassa. Sitä saa siirrettyä jonki verran, koska sen kuuluu olla keskellä.

_sande
-
Viestit: 8
Liittynyt: 25.9.2008 16:26

ViestiKirjoittaja _sande » 9.10.2008 15:48

Kuinkas työläs operaatio se on, ja miten käytännössä tapahtuu?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa