Vanteen hinnoitus / sopivuus
Valvoja: ffp jäsenet
Vanteen hinnoitus / sopivuus
Eli ensi kesäksi olis tarkoitus hommata elämäni ensimmäiset alukiekot ( tod.näk. 17''). Ja näin noviisina täytyykin kysyä että, missä hinnoissa nämä oikein kulkee? tiedän että 3-osaiset on pirun kalliit, ja 80€ aluvanne on jo vähän arveluttavan halpa. Niin onko 120€ kpl hinta ns. normaali?
kiitokset etukäteen
kiitokset etukäteen
Viimeksi muokannut JakeM, 18.8.2008 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
(muokattiin hieman otsikkoakin samalla)
saisinko hieman opastusta ET asiassa? Löysin yhdet vanteet mutta et luku oli 30.Jos Boran et luku on 35 niin alle on turha sovittaa 30 luvulla olevia vanteita (eikö). Vai onko se mahdollista? ja jos on niin miten? en meinaa löytää vastausta tähän pikku probleemaan.
saisinko hieman opastusta ET asiassa? Löysin yhdet vanteet mutta et luku oli 30.Jos Boran et luku on 35 niin alle on turha sovittaa 30 luvulla olevia vanteita (eikö). Vai onko se mahdollista? ja jos on niin miten? en meinaa löytää vastausta tähän pikku probleemaan.
Kyllä se sinne hienosti sopii. ET eli offset tarkoittaa vanteen keskikohdan etäisyyttä navasta, 5mm ero offsetissa tarkoittaa vain sitä, että vanne tulee keskikohdaltaan 5mm ulommas kuin alkuperäinen. Usein offsettia on pakkokin pienentää jos vannetta paljon levennetään, jottei se ota kiinni esim. iskunvaimentimeen.
http://www.tirerack.com/wheels/tech/tec ... techid=101

http://www.tirerack.com/wheels/tech/tec ... techid=101
ET eli offset tarkoittaa vanteen keskikohdan etäisyyttä navasta
Vaikka kuvakin sen kertoo ja tätä Heikkikin varmasti tarkoitti, niin tarkennetaan vielä senverran, että offset tarkoittaa vanteen kiinnityspinnan etäisyyttä vanteen keskilinjasta. Etäisyys ilmoitetaan millimetreissä ja lukema voi olla positiivinen (yleisin) tai negatiivinen. ET30 siis tarkoittaa että vanteen kiinnityspinnan taso on 30mm vanteen keskilinjaa ulompana.
EDIT: Vielä vanteista sen verran, jos kerran ihan noviisina olet niitä hankkimassa. Aluvanteissa on myös laadullisia eroja, mikä yleensä näkyy suoraan hinnassa. Kallimmat vanteet on yleisesti ottaen kevyempiä, laadukkaampaa valumateriaalia tai mahdollisesti takomalla tehtyjä, paremmin ja laadukkaammin pintakäsiteltyjä ja kaikista em. syistä kestävämpiä.
Uusia ostaessa kannattaa, mikäli mahdollista ja budjetti antaa myöten, kiinnittää huomiota vanteiden painoon. Mitä kevyempi, yleensä sen parempi. Mutta mitä kalliimpi, ei automaattisesti tarkoita keveyttä.
Käytettyjä vanteita ostaessa kannattaa varmistaa että vanteet eivät ole kierot. Tätä ei oikein pysty täysin varmistamaan muuten kuin rengaskoneella tai laittamalla vanteet alle ja koeajamalla. Isommissa, halvoissa ja huonosti pidetyissä vanteissa kierous on enemmän sääntö kuin poikkeus.
Tuossa nyt jotain infoa ja haulla löytyy varmasti lisää.
Viimeksi muokannut jabajee, 18.8.2008 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei kyllä ole järkeä ostaa vanteita liikkeestä , ovat kyllä kovissa hinnoissa.Melkein kannattaa selailla nettivaraosaa yms sivuja joissa ilmoittelevat kun on jäänyt ylimmääräisiä sarjoja.
Miksei kaupasta? - kauppoja ne siellä nettivaraosassakin usein on, ja tinkimällä rengasliikkeessäkin saa usein ihmeitä aikaan. Toki jos käytettyä meinasit, niin tottakai käytetty kama on halvempaa kuin uusi. (toivottavasti ainakin)
Itse jos ns. perusvanteita ostaisin, katselisin Kiiltovaunun, Autovarusteen tms suuntaan.
No nii johan tuli pointteja ET:stä. kiitokset teille. Vortexin foorumia vaan lueskelin ja siellä puhuttiin ET luvuista 15 ja 13 etc.. niin nämä vähän hämmensi ku luvut oli kovin pieniä.
murheena oli vaan että ei tarvitsisi pyörän kaaria ruveta hinkkaamaan.
kuinka leveää vanneta sitä taakse saa sovittettua ilman mitää edellä mainittua kaarien sorvaamista? 8.5'' 9'' 9.5'' ... onko kenelläkään alla ja P.S. kuva ois kiva :)
murheena oli vaan että ei tarvitsisi pyörän kaaria ruveta hinkkaamaan.
näyttäs siltä että hinta kipuaa äkkiä pariin sataan per vanne.mikäli mahdollista ja budjetti antaa myöten, kiinnittää huomiota vanteiden painoon. Mitä kevyempi, yleensä sen parempi.
kuinka leveää vanneta sitä taakse saa sovittettua ilman mitää edellä mainittua kaarien sorvaamista? 8.5'' 9'' 9.5'' ... onko kenelläkään alla ja P.S. kuva ois kiva :)
8x18" ET35 vanne 225/40r18 kumilla menee heittämällä, ja tilaakin jää vielä. Joten mahtuu sinne vielä leveämpikin...
Boran alla 8x18"
Mikko S.:n Golf, takana 9,5x18" et21, edessä 8,5" et34?. Kumit 215/40 ja 245/35?
Mikon golffissakin taisivat mahtua pyörimään ihan nätisti?
Eli kyllä sinne melko leveäkin vanne mahtuu.
Boran alla 8x18"

Mikko S.:n Golf, takana 9,5x18" et21, edessä 8,5" et34?. Kumit 215/40 ja 245/35?

Mikon golffissakin taisivat mahtua pyörimään ihan nätisti?
Eli kyllä sinne melko leveäkin vanne mahtuu.
kyl sinne takakaariin 10" leveet menee vielä nätisti. itellä on täl hetkellä 9,5x18" et25 225/40 kumilla ja ei oo koskaan raapinu kii.
huono kuva
huono kuva
Minkäs levysiä vanteita porukka on saanu laitettuu 3koppasen golffin alle levittämättä kaaria, kun mulla on 9x16 takana, ja ottaa oikeella puolella melko herkäst kaari kumii kiinni. Kaikki tekstitkin on jo kulunu pois :D Ja sit on jäänä et se ottaa vaa oikeel puolelt, ja vasemmal puolel ei tätä ongelmaa esiinny. Onko toi ihan ominaisuus golffis et renkaat ei oo symmetrisest vai onko siel jotain rikki? Jotainhan sille täytyy tehdä, sillä ajatus renkaan räjähtämisestä moottoritie nopeudesta ei kauheasti miellytä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa