Eli olis tarkoitus alkaa tota ARL koneista kolopalloa piristelemään pikkuhiljaa, aluksi hommataan varmaan vaan softa (Harinen/Karala). Suuttimet on hankittu, turbo valittu, cooleri ja putket sekä kytkin yms. hommataan lähempänä projektin aloitusta / projektin edetessä.
Kysymys kuuluukin. Millaiseksi pullon kaulaksi toi putkisto tossa muodostuu, esimerkiksi downpipen osalta? Olen yrittänyt bittiavaruudesta kaivella vaihtoehtoja mutta aika huonosti tuntuu diisseleihin olevan tarjolla valmiita, olenko oikeassa? Käykö jonkun muun vehkeen downpipe?
Mites muu putkisto? Katti varmaan unohtuu joka tapauksessa välistä. Löytyykö jotain asiallisia tyhjiä / hyvin toimivia "virikatteja" jostain?
Tarkoitus olisi näin alkuunsa pysytellä maltillisissa ~220-230hv tehoissa, ainakin ennenkuin lähtee lapasesta.
ARL 4motion Golffi ja putkisto
Valvoja: ffp jäsenet
Mitkä suuttimet hommasit, mistä ja mihin hintaan?
Tuli saksasta ja sopuhintaan isomman tilauksen yhteydessä mutta, suuttimista lisää kun saan ne käsiini, annoin ammattimiehen hommaksi tilata ne. Itse en siis ole nähnyt niitä vielä.
Bosiot tais olla jos en ihan väärin muista.
2,5" tuubi eestä taakse riittänee voisin veikata..
Olen tosin testannutkin ettei se 3" auta enää mitään eikä kunnon turbolla mahdu kyllä konehuoneesta lähtemäänkään ilman ettei tule huonon mallinen..
Katselinkin että melko ahdas paikka tuntuu olevan. Täytyy vielä miettiä ton ahtimen kanssa, josko vaan teettäis tohon vakio runkoon isommat siivet, helpoimmalla saattais päästä.
Mistäs kannattais väijyä valmiita settejä, löytyykö niitä mistään?
Toki itselläkin tigi kädessä pysyy, mutta siihen se sitten jääkin, eli ei siitä hyvää saatikka tiivistä tule :)
Ei noita downpipejä löydy valmiina mistään. Mulla on 2,5" turbolta asti yhdellä vaimentajalla ja penkitetty parhaillaan 250. Vakio turbo mullakin, tai ainaki kuoret :D
Edit: eikä mulla mitään kattia ole, vähemmän tossa silti on päästöjä konttorin mukaan ku uudessa tuollaisessa
Kyseessä siis ilmeisesti myös ARL moottori? Onko 4 motion? Puuhasitko itse downpipen/putkiston?
Itkeekö ne leimalla jos tarjoat autoa ilman kattia, en ole ihan mukana näistä dieseleiden kattivaatimuksista, tullut aiemmin värkättyä noiden bensa vehkeiden parissa.
Osaisko joku neuvoa mistä täältä pk-seudulta löytyis noita putken tekijöitä?
Kyllä se kustannuksia ajatellen kannattaa itse tehdä ja vaikka tuubikäyristä. Tekijänkin löytyy alle tunnin ajomatkan päästä hki:stä.
Vakioilla pd1.9 ahtimen pakopesällä voit heittää vesilintua jos haluat suuremmista tehoista edes haaveilla. Pakosarja ja turbo kun menee vaihtoon niin sitten viimeistään koko putkiston leipominen on ajankohtaista.
Vakioilla pd1.9 ahtimen pakopesällä voit heittää vesilintua jos haluat suuremmista tehoista edes haaveilla. Pakosarja ja turbo kun menee vaihtoon niin sitten viimeistään koko putkiston leipominen on ajankohtaista.
Tekijänkin löytyy alle tunnin ajomatkan päästä hki:stä.
Tunnin ajomatka ennen vai jälkeen virityksen? :)
Pystytkö heittämään vaikka privalla vähän vinkkiä?
Vakioilla pd1.9 ahtimen pakopesällä voit heittää vesilintua jos haluat suuremmista tehoista edes haaveilla
Osaatko sanoa meniskö tonne esim. luokkaa 42/54 siivet?
Tällä hetkellä tehotavoite tuolla 220-230 luokkaa, käsittääkseni pitäs olla vielä ihan realistiset em siivillä?- Sikäli mikäli tonne mahtuvat. Ahtimen vaihdon tarpeellisuus on kyllä tiedossa, yritetään kuitenkin josko saatais noilla vakiokuorilla tuo tehotavoite rikki, laiskana miehenä kun ei jaksais tässä vaiheessa alkaa noita konetilan "putkistoja" rakentelemaan.
Pakosarja ja turbo kun menee vaihtoon niin sitten viimeistään koko putkiston leipominen on ajankohtaista.
Silläpä tätä putkistoa nyt mietitään ihan alkuun, lähtee varmaan kuitenkin jossain kohdassa lapasesta. Tosin toi voimansiirto kyllä varmaan toimii eräänlaisena "rajoittimena".
Ja niikuin aiemminkin mainitsin, olen ns. ensimmäistä kertaa pappia kyydissä näiden diisseleiden suhteen joten saattaa tulla hölömökin kysymyksiä.
Fin-turbo on tehnyt todella nätisti pelaavia ahtaimia vakion kuoriin, karkaa vaan pakopaineet sitten isommilla tehoilla eli 210heppaa ehkä kestävästi, mutta ei ole vaivan väärti 230+hp tehoja tavoiteltaessa.
Hyvä pakosarja, gt22v, gt2256v tai isompi. Crafterista löytyy mitsubishin ahdin joka toimii todella nätisti, samaa kokoa kuin gt22v eli n.40/52mm kompura ja 42+mm turbiini.
Tässä mitsubishin turbossa on huomattavasti vanhoja garretteja väljempi säätösiivikko josta osittain johtuen pakopaineet pysyvät siedettävinä ja heräilee raceilla 1700 kierroksen nurkilla saavuttaen täyden paineen n.2400 kierroksen kohdalla.
Voimansiirtoa ei tarvi murehtia. On ajettu siirtäjähaarukat lentäen yli 200hepan ja 500+nm väännöillä 150tkm ja matka jatkuu. Kytkin kyllä kaipaa viilaamista sitten.
Hyvä pakosarja, gt22v, gt2256v tai isompi. Crafterista löytyy mitsubishin ahdin joka toimii todella nätisti, samaa kokoa kuin gt22v eli n.40/52mm kompura ja 42+mm turbiini.
Tässä mitsubishin turbossa on huomattavasti vanhoja garretteja väljempi säätösiivikko josta osittain johtuen pakopaineet pysyvät siedettävinä ja heräilee raceilla 1700 kierroksen nurkilla saavuttaen täyden paineen n.2400 kierroksen kohdalla.
Voimansiirtoa ei tarvi murehtia. On ajettu siirtäjähaarukat lentäen yli 200hepan ja 500+nm väännöillä 150tkm ja matka jatkuu. Kytkin kyllä kaipaa viilaamista sitten.
Kyseessä siis ilmeisesti myös ARL moottori? Onko 4 motion? Puuhasitko itse downpipen/putkiston?
Itkeekö ne leimalla jos tarjoat autoa ilman kattia, en ole ihan mukana näistä dieseleiden kattivaatimuksista, tullut aiemmin värkättyä noiden bensa vehkeiden parissa.
Osaisko joku neuvoa mistä täältä pk-seudulta löytyis noita putken tekijöitä?
Joo, ARL moottori kyseessä ja 4 motion. Downpipe ja putkisto on puuhattu Kamitecillä. Ei kai ne leimalla mitään itke kun päästöt on vaan kohdillaan ja nehän on :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”