Kumpaan suuntaan moottori nojaa kiihdyttäessä?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

Kumpaan suuntaan moottori nojaa kiihdyttäessä?

ViestiKirjoittaja Juissi » 5.8.2008 15:58

On hieman typerä kysymys, eli pitäisi keksiä kumpaan suuntaan moottori "nojaa" kun lähdetään kiihdyttämään eteenpäin? Itse ajattelin että moottori nojaa eteenpäin?

Eli pointti on siinä kun pakosarja ei ole ihan sopiva corradoon (tarkoitettu alunperin mk2:seen) ja jurnuttaa tietyillä kierrosalueilla koriin niin mietin ratkaisuja tuohon ottaako se alta vai päältä kiinni kiihdyttäessä. ( ainakin yläpuolelle ei liikaa tilaa jää, mutta ajattelin vielä varmistaa)

Ja siis se ottaa kiinni koriin vain kun on vaihde sisällä. muuten ei resonoi ylimääräistä..

konehan on 2.0 16v, jos tällä merkitystä.
Viimeksi muokannut Juissi, 5.8.2008 16:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 5.8.2008 16:11

Taaksepäinhän nuo koneet yleensä kallistaa, kun vedättää... Eli kone yrittää tavallaan pyöriä erisuuntaan, kuin mitä renkaat pyörii. Loogista, eikö?

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 5.8.2008 18:10

Fysiikan lakien mukaista, paino siirtyy kiihdytettäessä taaksepäin.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 5.8.2008 18:45

öö, muu moottori pyrkii kääntymään eri suuntaan kuin kampiakseli pyörii.

jov8630
-
Viestit: 32
Liittynyt: 29.5.2008 21:38

ViestiKirjoittaja jov8630 » 5.8.2008 18:52

öö, muu moottori pyrkii kääntymään eri suuntaan kuin kampiakseli pyörii.


niinkuin edellisessäkin mainittu, suora motti pyrkii jommallekummalle sivulle ja rivari eteen tai taakse, näin lyhyen oppimäärän käynyt asian ymmärtää. Suora kone taitaapi pyrkiä oikealle ja rivari taakse.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.8.2008 18:56

Suora kone taitaapi pyrkiä oikealle ja rivari taakse.
Thäh?

Suora moottori = rivimoottori?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 5.8.2008 19:06

Tero ihan oikeassa, kun ei ole veto päällä. Veto päällä poikittaiskone taipuu aina "taaksepäin" (eteenpäinajettaessa). Voimalla on oltava aina vastavoima.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.8.2008 19:14

Lainaus:
Suora kone taitaapi pyrkiä oikealle ja rivari taakse.
Thäh?

Suora moottori = rivimoottori?


Tarkoittasko pitkittäis ja poikittaiskoneita.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 5.8.2008 19:57

Ja pyöriikö kaikki pitkittäiskoneet samaan suuntaan ;)Ehkei.
Ehkä meistä ei kovinkaan moni harrasta noita vääripäinpyöriviä pitkittäiskoneita et ne voi varmaan jättää pois laskuista. ;)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 5.8.2008 20:02

Eli, kone kampeaa toiseen suuntaan kuin kampiakseli pyörii. Kampuran pyörimis suunta määrää sen mihin se kampeaa.

Jukka Majava
-
Viestit: 111
Liittynyt: 24.7.2003 0:08

ViestiKirjoittaja Jukka Majava » 5.8.2008 20:22

Eiköhän moottori pyri kallistumaan vedätyksessä vastakkaiseen suuntaan, kuin voiman ulostulo. Eli eri suuntaan kuin mihin vetarit/kardaani pyörii.

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 5.8.2008 20:45

Ja nyt tästä ronsuilevasta keskustelusta voisin päätellä että olin väärässä ja kone siis taipuu taaksepäin ja putki siis mitä todennäiköisemmin ottaa alta kiinni.. kiitos tästä.

Alla nyt vaan on sen verran enemmän tilaa että kuvittelin että pakkohan sen ottaa ylhäältä kiinni kun tuntuis että käyrä nuohoo ihan tunnelin eristeitä .

Ja sekin ihmetyttää että kieroksilla se ei ota missään vaiheessa kiinni mutta saman tien kun vaihde on silmässä niin alkaa resonoimaan. ilmeisesti kone liikuuu niin paljon enemmän veto päällä, niin tai tietenkin oisiko tämä oire takimmaisen moottorintukikumin väsymisestä??

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 6.8.2008 3:39

Ja sekin ihmetyttää että kieroksilla se ei ota missään vaiheessa kiinni mutta saman tien kun vaihde on silmässä niin alkaa resonoimaan. ilmeisesti kone liikuuu niin paljon enemmän veto päällä, niin tai tietenkin oisiko tämä oire takimmaisen moottorintukikumin väsymisestä??


Vaikkei asiaan mitenkään liitykään niin itelläkin AEBbi täristää rattia perkeleesti kun on vaihteisto D:llä.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 6.8.2008 5:16

Eiköhän moottori pyri kallistumaan vedätyksessä vastakkaiseen suuntaan, kuin voiman ulostulo. Eli eri suuntaan kuin mihin vetarit/kardaani pyörii.

Piti ihan Dartilla kokeilla, kyllä se kone kampeaan samaan suuntaan meni eteen- tai taaksepäin. Ja sama vaikka ei ole mitään vaihdetta päällä.

Edit:Prkle mutta toi poikittaiskone VR6 kampeaa erisuuntiin ykkös- ja pakkivaihteella. :)

Eli lopputulos on, johonkin suuntaan ne heiluu jokatapauksessa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 6.8.2008 7:24

pyöriikö kaikki pitkittäiskoneet samaan suuntaan ;)Ehkei.
Aikoinaan useampikin havitteli laittavansa kusiaiseen (Fiat 600) isoveli 850:n tehokkaamman koneen, mutta pikku ongelma oli koneen väärä pyörimissuunta.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 6.8.2008 7:54

^ Sama tais olla jossain civiceissä. Oli paikallisen legendan mukaan joku vaihtanut koneen civicciin jonka jälkeen oli ollut 5 taakse ja 1 eteen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa