4wd passatin vetonivel

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Syncro_
-
Viestit: 23
Liittynyt: 3.10.2007 14:57

4wd passatin vetonivel

ViestiKirjoittaja Syncro_ » 10.1.2008 16:19

Tere,

onko kenelläkään kokemuksia 2.8 passatin ulomman vetonivelen vaihdosta kuskinpuolelta? Lueskelin aikaisemmat kertomukset ja joku mainitsi, että on helppo vaihtaa jos on etuvetoinen.
Kysymys kuuluukin, että mitenkä nelikko eroaa vaihdoltaan etuvetoiseen? Kuinkas paljon enemmän joutuu purkamaan ja mitä kaikkea? Haynesin opuksesta ei ollut apua, kun oli myöskin ainoastaan etuvetoisiin.

Vaihdelaatikon päästä näytti olevan vittumainen irroittaa nuo "torx" pultit tuon palkin takia. Eli onko fiksuin ratkaisu: napapultti auki, levy ja satula pois, laatikon päästä pultit pois..mitä muuta? Onko keinoa jolla auraukset ei muutu?

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 11.1.2008 12:23

tdi pwd nelikkoon olen vaihtanut ja se on ainakii helppo. Purkaa jarrut tieltä pois ja kunnon putkipihdillä ote vetarista ja vaihde päälle ja napapultti auki. Sitten kolkuttelee nivelen irti ja varoo ettei lähe sisemmästä päästä. Alle tunnin operaatio. Napapulttiin vaan jouduttiin tekemään erikoistyökalu pulteista ja muttereista ja oli sitten helvetin tiukassa.

Syncro_
-
Viestit: 23
Liittynyt: 3.10.2007 14:57

ViestiKirjoittaja Syncro_ » 11.1.2008 12:35

Haynessi näyttää, että etuvetoiseen ei tartte purkaa jarruja laisinkaan. Ylätukivarret pallonivelestä pois ja vetari laatikon päästä pois, niin pitäis lähteä koko paska? Sama homma nelikossa?

Syncro_
-
Viestit: 23
Liittynyt: 3.10.2007 14:57

ViestiKirjoittaja Syncro_ » 15.1.2008 0:23

Jaa, nyt tuli vaihdettua vetonivel. Aika ristiriitaisia ohjeita foorumilla vaihdon suhteen. Ainakin tuohon nelikkoon oli helppo vaihtaa, eikä tarvinnut irroitella mitään ylimääräistä.

-Vetarinpään pultti auki
-Vaihdelaatikon päästä pultit auki
-Koko vetari lähtee nätisti pois ilman tukivarsien tai jarrujen irroittelua
-Paska pakettiin ja kiinni

Ei muutu kulmat, eikä tappelua jumittuneiden pulttien kanssa....

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 3.8.2008 17:51

Jatketaas tähän topicciin, niin ei tarvii alottuu uutta.

Oma neliveto passatti hytkyttää kummallisesti vauhdista riippumatta. Myös ratti vatkaa sivusuunnassa mutkasta ulos tultaessa. Renkaita/vanteita eipäilin luonnollisesti aluksi, mutta kun auto tuntuu hyppivän lähes kävelyvauhdilla liikuttaessa. Lisäksi olen havainnut, että mitä enemmän autossa on kuormaa, sitä voimakkaammin hytkytys tuntuu.

Edellä mainituista olen päätellyt, että vika voisi olla jossain etupään vetonivelessä. Mahdollista?

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Entä miten selvittää mikä vetonivel on rikki? Kannattaako vaihtaa kaikki samalla, vai onko kalliita?

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 4.8.2008 18:43

Hinnat sain jokseenkin selvitettyä. Vielä pitäis saada selville onko vika varmasti noissa nivelissä, niin vois lomaan mennessä hankkia osat.

Eli onko mitään varmaa konstia "testata" niveliä? Jotenkin en usko, että sieltä kädellä heiluttelemalla saa mitään selviä vastauksia, kun luultavasti ovat yhtä kuluneet molemmilta puolilta.

Kukaan ei ole maininnut vaihtaneensa sisempiä niveliä. Kuluuko ulommat herkemmin?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 20 vierailijaa