Kävipä näin kesäloman kunniaksi niin, että Pasuuna sammui Keminmaan kohdalla E75 -tien laitaan ja eikun hinaushommiin. Kuskasin pirssin isän luokse Kemiin ja koska epäilys oli jo siinä vaiheessa, että jakopään remmi on poikki niin purimme keulan auki. Ihmetys oli siinä mielessä suuri, että kaikki osat jakopäässä oli ehjät, ainoastaan kampiakselin kohdistus merkit eivät sitten pyörittäessä sattuneet kohdalleen. Mitään ylimääräisiä ääniä yms. ei kuulu.
Kävin nyt aamusta Keminmaan Pörhöllä kyselemässä ja pieni toivonkipinä siitä, että kansi ja venat olisi ehjänä, on olemassa. AHUn nostimet kun kuulemma antavat periksi ja kun venat ja männän päälliset ovat tasaiset, voipi olla, että mitään ei olekaan hajonnut. Onkos muilla kokemuksia vastaavasta?? AAZ -mallin kone kun hajoaa näyttävästi kun kuningaspultti pettää, näin on tuttavapiirissä käynyt.
No, perjantaina vien auton Pörhölle, jossa tosiaan meinasivat, että ei muuta kuin remmi paikalleen ja käyntiin.
1,9TDI (AHU) Jakopää hyppäs
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Olen nähnyt muutaman TDi kannen joista on remmi poikennut tms.
päällisin puolin kaikki on näyttänyt kohtyy hyvältä, mutta venttiileitä on saanut hakata lekalla ulos.. eli menevät S-mutkalle.
Riippuu paljon onko tullut osumaa ja onko paininkupin hydrauli säätö vieä riittänyt.. sitä on ehkä millin verran.
Sen jälkeen antaa periksi venttiilin varresta.
Tuosta jos mittaisi puristuspaineet ja toteaisi niiden olevan VW specseissä, niin veikkaisin että ei ole venttiili vauriota.
päällisin puolin kaikki on näyttänyt kohtyy hyvältä, mutta venttiileitä on saanut hakata lekalla ulos.. eli menevät S-mutkalle.
Riippuu paljon onko tullut osumaa ja onko paininkupin hydrauli säätö vieä riittänyt.. sitä on ehkä millin verran.
Sen jälkeen antaa periksi venttiilin varresta.
Tuosta jos mittaisi puristuspaineet ja toteaisi niiden olevan VW specseissä, niin veikkaisin että ei ole venttiili vauriota.
Kampiakselilta toi on hypännyt. Eli ennuste on huono. Katsotaan nyt paljonko remonttihintaa kertyy. Mitähän maksaa jos venat on vääntyny? Lienee hajottaa männänkin ja vääntää kiertokangen?
Konehan ei oo sitten käynyt sammumisen jälkeen. Pyöritetty kyllä ympäri kampiakselilta ja puristuksiakin tuntui olevan....
Toiselle Jannelle tiedoksi, että täältä Kemistä oon lähtösin..nykyjään Vaasalainen.
Konehan ei oo sitten käynyt sammumisen jälkeen. Pyöritetty kyllä ympäri kampiakselilta ja puristuksiakin tuntui olevan....
Toiselle Jannelle tiedoksi, että täältä Kemistä oon lähtösin..nykyjään Vaasalainen.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Venttiilt lienee siinä kympin kappale ja ehkä kannattanee miettiä hydrauli seuraajienkin vaihtoa jos ovat saaneet kipua.
Männät ja alakerta kyllä säästyvät suurella todennäköisuudellä jollei ole syntynyt irto osia.
Voithan katsoa ne puristuspaineet ja jos ei ole siellä selkeää vikaa, niin omantunnon mukaan kokeilemaan =)
jos joku pytty näyttää paljon alle muiden, niin kansi irti, venttiilien numerointi ja hiotus ja ainakin niille venttiileille uudet paininkupit jotka ovat kieroja.
itse asiassa mäntiin jää venttiilin kuvat jos venttiilit osuvat mäntiin, mutta se vaatii koneen avaamisen.
Jos joku venttiili olisi ihan kiero, niin toden näköisesti konetta ei tarvitsisi käsin pyöritellä.
Männät ja alakerta kyllä säästyvät suurella todennäköisuudellä jollei ole syntynyt irto osia.
Voithan katsoa ne puristuspaineet ja jos ei ole siellä selkeää vikaa, niin omantunnon mukaan kokeilemaan =)
jos joku pytty näyttää paljon alle muiden, niin kansi irti, venttiilien numerointi ja hiotus ja ainakin niille venttiileille uudet paininkupit jotka ovat kieroja.
itse asiassa mäntiin jää venttiilin kuvat jos venttiilit osuvat mäntiin, mutta se vaatii koneen avaamisen.
Jos joku venttiili olisi ihan kiero, niin toden näköisesti konetta ei tarvitsisi käsin pyöritellä.
Pumpun hihnapyörässä on reikä(muistaakseni 17mm tai 18mm) ja pumpussa saman kokoinen kolo. Sinne työntää vaikka sopivan poranterän ni ajotus kohillaan.
http://www.myturbodiesel.com/images/a3b4/tb/ip1.jpg
kuvassa periaate
Nokka-akselin saa kohilleen laittamalla sopivan paksuisen lattaraudan takana olevaan loveen.
http://www.myturbodiesel.com/images/a3b4/tb/tb4.jpg
kuvasta näkee periaatteen.
Kampiakselin ajoituksen saa kohilleen katsomalla vauhtipyöräkotelossa olavasta reiästä suoraan ylhäältä päin. Pyörittäessä kampiakselia vastapäivään reiästä näkee ensimmäisenä 0 merkin jonka jälkee tulee viiva. Viivan tulee olla samalla kohdalla reiän tasaisen reunan kanssa.
http://i231.photobucket.com/albums/ee17 ... sattdc.jpg
Kutakuinkin tommonen mutta ollu ruotsin poika vähän huono piirtämään :) ja tosiaan reiän päällä saattaa olla kumitulppa paikallaan.
Tälläin ainakin omassa ahu passatissa oli ja jos suurempaa remonttia tekee ni kannattaa melekeen hommata alfa-mer korjaus opas. Siinä kaikki tarpeellinen tieto vaikka koneremontin tekemiseen
http://www.myturbodiesel.com/images/a3b4/tb/ip1.jpg
kuvassa periaate
Nokka-akselin saa kohilleen laittamalla sopivan paksuisen lattaraudan takana olevaan loveen.
http://www.myturbodiesel.com/images/a3b4/tb/tb4.jpg
kuvasta näkee periaatteen.
Kampiakselin ajoituksen saa kohilleen katsomalla vauhtipyöräkotelossa olavasta reiästä suoraan ylhäältä päin. Pyörittäessä kampiakselia vastapäivään reiästä näkee ensimmäisenä 0 merkin jonka jälkee tulee viiva. Viivan tulee olla samalla kohdalla reiän tasaisen reunan kanssa.
http://i231.photobucket.com/albums/ee17 ... sattdc.jpg
Kutakuinkin tommonen mutta ollu ruotsin poika vähän huono piirtämään :) ja tosiaan reiän päällä saattaa olla kumitulppa paikallaan.
Tälläin ainakin omassa ahu passatissa oli ja jos suurempaa remonttia tekee ni kannattaa melekeen hommata alfa-mer korjaus opas. Siinä kaikki tarpeellinen tieto vaikka koneremontin tekemiseen
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa