Mitein saan hiilet vaihettua?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

vw golf 1.8i vm95
-
Viestit: 6
Liittynyt: 26.7.2008 23:02

Mitein saan hiilet vaihettua?

ViestiKirjoittaja vw golf 1.8i vm95 » 27.7.2008 20:13

On vw golf vm 95 ja sisäpuhallin ei puhalla.Mitein saan moottoriin hiilet vaihettua?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 27.7.2008 21:09

Ostamalla uuden puhaltimenmoottorin.

mcpete
-
Viestit: 170
Liittynyt: 27.7.2003 16:28

ViestiKirjoittaja mcpete » 28.7.2008 7:32

Tai sitten ottamalla puhallin moottorin irti puhallinlaitteistosta. Sitten ropelin alapuolelta lähtee muovikotelo irti. Yleensä se on joillaikin klipsuilla. Sitten paljastuu sähkömoottorin jonka päädyssä ovat hiilet. Hiilet tunnistaa kuparinvärisestä johtimesta ja johtimen päässä on musta mötikkä eli hiili.

Hiiliä pitää paikoillaan jousi, jota kannattaa varoa kun vetää hiilet pois johtimista. Jousen voi lukita johonkin hollille hetkeksi kun vaihtaa uudet hiilet paikoilleen. Hiilien johhtimet tinataan samaan paikkaan kuin vanhatkin. Tärkeää on katsoa onko kollektori, eli pinta johon hiilet koskettavat kulunut. Jos kollektroi on selvästi kulunut paljon , on ainoa vaihtoehto ostaa uusi puhallin.

Yleisin syy puhaltimen rikkoutumiseen on hiiilien loppuminen, puslan eli liukulaakerin jumittuminen tai molemmat yhdessä. Yleensä jos molemmat on rikki, on myös kollektori loppu.

Jos ostaa uuden puhaltimen, on helpoin ostaa se ropellin kanssa, koska vanhaa ropelia on vaikea tasapainiottaa uudelle akselille ja jos ropeli ei ole balanssissa, on laakeri lyhyt ikäinen.

vw golf 1.8i vm95
-
Viestit: 6
Liittynyt: 26.7.2008 23:02

ViestiKirjoittaja vw golf 1.8i vm95 » 28.7.2008 7:43

Taidan vaihtaa koko moottorin on se kumminki sen verran haastava ainakin minulle toi hiilen vaihto mutta kiitos vinkeistä!

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.7.2008 10:15

Onkos noissa erillistä etuvastusta? Jos on, niin se kannattaa uusia samalla kun on paikat auki.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 28.7.2008 12:05

^Ai, miksi??

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 28.7.2008 12:08

Varmaan tarkoitettiin sitä lämpösulaketta...

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 28.7.2008 19:40

^juu u, mä sen luulin tajuavani, mutta miksi se muka pitäs vaihtaa samalla?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.7.2008 21:11

Ei miksikään jos se on ehjä. Lisäksi ainakin kakkosgolfissa vastukset ja lämpösuojat tulevat puhaltimen mukana samassa paketissa, liekö kolmosessakin näin?

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 28.7.2008 21:30

Ni, justiinsa.
Se helvatin lämpösulake tai lähes mikä tahansa sulake/vastus ei ole millään lailla kuluva osa. Ymmärtääkseni, hä?

Se lämpönalli palaa ihan vain siksi että puhallin jumii-ja vastukset lämpiää..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.7.2008 0:23

Lisäksi ainakin kakkosgolfissa vastukset ja lämpösuojat tulevat puhaltimen mukana samassa paketissa, liekö kolmosessakin näin?
Mulla ovat erillisiä osia, mutta en ole kokonaista puhallinta ikinä tilannut vaan pelkän moottorin niin näin mun tapauksessa...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa