Tyhjäkäyntiseokset rikkaalla, Mini Cooper -97 1.3MPi

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

Tyhjäkäyntiseokset rikkaalla, Mini Cooper -97 1.3MPi

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 22.7.2008 11:32

Kaverin Minissä mystinen ongelma.. CO ja HC-arvot tautisen korkeat eikä luonnollisesti kelpaa leimalle.

Lambda-anturin arvot näyttivät vähän merkilliseltä ja anturin kärkikin oli varsin paskainen joten se vaihtui uuteen, vaan ei vieläkään auttanut varsinaiseen vikaan.

Jossain Mini-foorumilla epäilivät MAP-anturin vikaa, joten sen toiminta pitää testata vielä koska uusi maksaa 150 puntaa!? (ja kyllä, MAP, ei MAF)

Joskus aikaisemmin autossa oli vastaavaa vikaa ja silloin kaasuläpän tyhjäkäyntikatkaisijalta oli johto irti eikä boksi saanut läpältä tyhjäkäyntitietoa mutta nyt testasimme testerillä että se on ok.

Onko ideoita ja vinkkejä, mikä mahtaa olla persiillään?!

Voisko Katti olla kaput?-o

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 22.7.2008 14:09

eeeh uusi map maksaa 51€ alkuperäisenä ja noita on jonkin verran mennyt.
Mistä hitosta te ootte hinnan sille saaneet :D
Ei tuohon hintaan kannata miettiä vaan ostaa. Katsoin kylläkin mini cooper one R50 mallista.
pistä privalla alustannumero niin voin tarkistaa vielä.
Hetkinen! vai tarkoitatko nyt vielä vanhaa, ei bmw koneella olevaa miniä?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 22.7.2008 16:24

Juu siis vanhakorinen, jossa on Roverin tekniikkaa..

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 22.7.2008 16:55

Jos CO ja HC on oikeasti jumalattoman korkeat, ei se johdu ainakaan siitä, että katti olisi paskana. Ennenpitkää kyllä johtaa siihen, että kattikin on vaihtokunnossa, kun se ylimääräinen polttoaine aka HC palaa katissa, katti hehkuu mansikkana ja katin elementti sulaa...

Sun Mini käy vaan yksinkertaisesti tautisen rikkaalla, joko tosiaan MAP syöttää eculle puutaheinää tai sitten suutin vuotaa tai polttoaineen paineensäätimen kalvo vuotaa tms. Boksivikakin voi tulla kysymykseen. Liikaa bensaa se saa jokatapauksessa, jos CO ja HC on todella rajut. Enkä nyt puhu mistään CO 2.0 ja HC 500 -arvoista, tuollaiset arvot voi johtua vaikka tukkeutuneesta ilmansuodattimesta.

Ei kuitenkaa tule ainakaan kamalan montaa vikaa mieleen, mikä tuollaiseen johtaisi... MAP/MAF, polttoainevuoto imusarjaan tai boksivika tulisi ekana mieleen.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 23.7.2008 7:32

Tyhjäkäyntikatkaisijaa tuossa ei edes mielestäni pitäisi olla, TPS-anturi ainoastaan. Joku anturi nyt syöttää puutaheinää, helpoin olisi viedä paikkaan missä on tuon moottorin tehdastesteri, mutta mistäs sellaisen löydät... Tuollaisella vikakoodilukijalla ei oikeen tee hevonpaskaakaan tuossa koneessa, vikakoodeja se ei oikeen anna mistään.

Mulla on kyllä koneella Roverin MPi:n manuaali, mutta siinäkään ei anneta testiarvoja antureille...

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.7.2008 11:20

Tästä voimme päätellä, että Englesmannit eivät ole siis suunnitelleet sitä korjattavaksi...
Paaliin vaan! ;)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 23.7.2008 11:38

Eipäs, kun ovat suunnitelleet töitä merkkiliikkeelle, tehdastesterillä siis tuo saadaan täysin testettua ;) Ei muuta kuin nokka kohti lähimpää Rover Mini edustuksen omaavaa korjaamoa :)

Niin ja saat kyllä Lehtilä tuon manuaalin multa, vaikka käsittääkseni teillä on jo Haynesin sivut MPi:n sielunelämästä, missä on aika lailla samat jutut.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 23.7.2008 21:24

Paineanturin arvot tiedusteltu briteistä ja tsekattu että pitäis toimia ihan oikein.

Minitronista saatiin vinkki, että kannattaa tarkastaa suuttimien tiivisteet ja kaveri kaiketi on tänään ne tsekannut. Ei ole mulle vielä mitään ilmoittanut.
Samallahan suuttimet voi muutenkin tarkistaa että pitävät.

Bensan paineen voisi myös tarkistaa. Kuuluukohan tuommoisessa olla se perus 3bar?

Niin ja testeri oli tämä laite, joka kyllä kertoo anturitietoja jos jonkinlaisia mutta juurikin ne ohjearvot puuttuu mihin pitäis verrata. :)

Mika: Ainakaan tuo testeri ei kerro kaasuläpän asentotietoa vaan vain tiedon, onko idle on vai off.. Ja Haynesin kirja on kyllä..

Tarvii varmaan koittaa elvyttää isäukon tallin perältä vanha pakokaasuanalysaattori ja alkaa vain summan mutikassa tarkistelemaan osa kerrallaan tuota jos se suuttimien tiivisteiden vaihto ei auta.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.7.2008 9:39

Imuvuodot tosiaan kannattaa tarkistaa, vaikka Aerostartilla, varovasti ettei se mene läppärungosta sisään ja sitäkautta nosta kierroksia.

Bensan paine on hyvä kysymys, ei minkään maailman hajua mikä se alunperin on, en allekirjoittaisi 3bar lukemaa.

Ajattelin että teillä olisi ollut vain joku perusvikakooditesteri, millä tosiaan ei oikein tuossa koneessa tee mitään. Se on kyllä ihme että noita arvoja ei ole tossa mun Roverin opuksen MPi osiossa, eikä niitä oikeen helpolla tunnu mistään löytävän. Itsellä ei nyt hirveästi ole ollut innostusta ennen selvitellä, mutta nyt parilla kaverilla tuollaiset MPi/SPi autot tässä lähistöllä.

Kaasuläpässä pitäisi tuon ikäisessä kyllä olla pelkkä potikka, mutta varmasti ruiskun ohjelmassa on määritelty mikä alue pitäisi olla tyhjäkäyntiä. Vanhemmissa sitten käsittääkseni erikseen tyhjäkäyntikytkin.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 24.7.2008 16:34

On siinä vissiin sittenkin tps-anturi, mutta testeri ei antanut asentotietoa vaan vain sen tyhjäkäyntitiedon.
Sekin saattaa vaikuttaa asiaa, että testerin valikoista ei löytynyt juuri ihan täsmälleen samaa mallia vaan otettiin lähin..

Bensanpaine pitäis vissiin olla 2.5bar. Pitänee tarkastaa mittarilla tai ainakin silmämääräisesti katsoa kalvon kunto.

Suuttimien tiivisteet olivat hieman elähtäneet joten ne menevät jokatapauksessa vaihtoon.
Nyt, kun suuttimet ovat irti, vois testata vielä itse suuttimen vuodon tökkäämällä ne tukkiin kiinni ja paineet päälle.

Siinä kivenheiton päässä tuokin Mini tällä hetkellä on.. Taitaa kaverin porukoiden parvekkeelta jopa näkyä sun pihallesi Mika. :)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.7.2008 18:27

-94-> MPi pitäisi toimia kait valintana, -93 on ainakin vanhemmalla systeemillä. SPi sitten on vähän eri systeemeillä. Ei ihan ensimmäinen ruiskutekniikalla oleva Mini minkä kanssa joutuu tappelemaan päästöjen kanssa, valitettavasti. Tuutte hakemaan multa tallin nurkasta 130hp täydellisen koneen, ja yhden ylinmääräisen vanhan runkonumeron ;)

Korjaus, näät mun vanhalle pihalle, vaikka kyllä mun autoa silloin tällöin siinä vielä näkeekin.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 24.7.2008 22:02

Jaa olet(te?) muuttanu johonkin muualle..?

Tänään oli selvinnyt se, että tyhjäkäyntimoottori/venttiili/mikälie oli melkein irti, joten sekin voi olla osasyy..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa