Jäykkä ohjaus - missä vika?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

Jäykkä ohjaus - missä vika?

ViestiKirjoittaja daivari » 21.7.2008 18:49

Passatissa (3b) on ollu jo jonkin aikaa ohjaus tavallista jäykempi. Lisäksi ohjaus palauttaa todella huonosti.

Itse epäilin viaksi temppuilevaa ohjaustehostinta, koska välillä ohjaus tuntuu normaalilta. Korjaamolla arvelivat vian olevan ohjausvaihteessa. Nestettä se ei kuitenkaan hukkaa, eikä tehostajan mottori pidä kummallista ääntä.

Onko kellään vastaavia kokemuksia? Hyviä arvauksia?

Kaikki tukivarret ja nivelet on vaihdettu eteen äskettäin. Renkaat kuluvat sisälaidasta melko voimakkaasti, joten aurausta on varmaan vähän liikaa, mutta ohjaus on siis jäykkä myös paikallaan pyöriteltäessä.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 21.7.2008 19:37

Itsestään selvää, mutta onhan tehostimen pumpun remmi varmasti tarpeeksi kireällä?

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 21.7.2008 21:41

Onko oikeat öljyt?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.7.2008 21:51

varmaan liikaa negatiivistä campperia jos kuluu sisälaidasta.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 21.7.2008 22:12

Veikkaisin ennemminkin ettei siinä ole aurausta, vaan haritusta. Sillonku pyörät "auraa" niin paljon herkemmin ohjauski palauttaa, verraten kun harittaa liikaa eli tahtoo vedellä omiaan. Eli eipä muuta kuin ohjauskulmien säätöön..

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 22.7.2008 6:06

Kiitos vastauksista kaikille.

Kulmatkin pitäs kyllä käydä tarkastamassa, jos se vaikka vähän helpottais tohon palauttamiseen, mutta jotain oikeatakin vikaa tossa ohjauksessa on. Ratti nimittäin pyörii todella nihkeästi myös paikallaan oltaessa, vaikka yleensä noissa Passateissa on melko kevyt ohjaus(kuten ennen oli tässäkin).

Ohjaustehostimen hihna on kyllä paikallaan ja korjaamon mukaan ohjaustehostin toimii normaalisti. Myöskin öljyt on oletettavasti oikeat, koska itse en ole niitä joutunut ikinä vaihtamaan, enkä lisäämään.

jaas
-
Viestit: 20
Liittynyt: 1.12.2007 11:36

ViestiKirjoittaja jaas » 22.7.2008 12:47

Menikö sulla tuo ohjaus jäykäksi tukivarsien vaihdon jälkeen? Mulla on sama ongelma, ohjaus ei palauta ollenkaan ja muutenkin ohjaus tuntuu jäykältä. Ongelma tuli sen jälkeen kun vaihdoin eteen tukivarsisarjan ja iskarit. Kävin säädättämässä pyöränkulmat mutta vika ei korjaantunut. Mistähän tuota vikaa kannattas ruveta etsimään?

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 22.7.2008 15:02

Noissa on myös sellaista ongelmaa ollut, että alkaa vuotamaan öljyt ohjausvaihteessa ikään kuin 'väärälle puolelle'. Ennen kuin ulos asti vuotoa ilmenee niin ensi oire on ohjauksen ajoittainen jäykkyys. Jos tämä on syyllinen, niin ammattilaiset sanovat korjauksen olevan uusi ohjausvaihde, eli xxx e.

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 22.7.2008 15:13

jaas: Juurikin näin. Eli vaihdoin noin vuosi sitten KW:n var 1 coiloverit alle, sekä samalla kaikki tukivarret eteen. Säädätin luonnollisesti kulmat, mutta ohjaus ei vaan ruvennu palauttamaan kunnolla ja ohjaus oli jäykkä. Vaihdoin samaan aikaan leveämmät renkaat, joten en heti huomannut ohjauksen jäykistymistä. Nyt on kuitenkin takaisin kapeat renkaat, joilla eron huomaa todella selvästi.

Korjaamolla epäilivätkin aluksi jumissa olevaa niveltä, mutta lopulta tulivat siihen tulokseen, että vian on oltava ohjausvaihteessa/jossain muualla.

zero: toi kuulostais ihan järkevälle syylle, koska ohjaus todellakin välillä muuttuu kevyeksi ja toimii aivan kuten pitääkin.

Nostin keulan ilmaan ja kääntelin etupyöriä käsin. Kuinka paljon voimaa tähän normaalisti tarvitaan? Edellisessä autossani (Corrado) pyörät kääntyivät ilmassa helposti. Passatin pyöriä joutui vääntämään tosissaan, että kääntyivät. Kertooko tämä viasta jotain?

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 22.7.2008 19:25

Hammastangolta kuulostaa, tyyppivika tahtoo pasaateissa olla. Hammastanko alkaa tosiaan valskaamaan öljyä.

Ilmenee yleensä ensiksi ajoittaisena ohjauksen jäykistymisenä ja loppujenlopuksi tehostus häipyy kokonaan.

Uusi hammastanko maksaa n 750e marmoritiskillä. Käytetyn vaihto on hieman riskipeliä. Vaihton menee osaavalta korjaamolta n 4 tuntia.

jaas
-
Viestit: 20
Liittynyt: 1.12.2007 11:36

ViestiKirjoittaja jaas » 23.10.2008 10:01

Palataampa aiheeseen!
Onko Daivari saanut ohjauksen kuntoon? Itsellä pitäs kohta alkaa tehä jotain on tuo ajaminen niin hankalaa kun ohjaus on jäykkä ja jumittaa renkaitten ollessa suorassa eikä palauta ollenkaan. Olisko kellään hyviä ideoita mitä vois tehä? Pitäneekö vaihtaa ohjausvaihde?

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 23.10.2008 11:59

Vaihdoin muutama viikko sitten omaan reilut 260tkm ajettuun B5-koriseen -01 A4q:n ohjausvaihteen. Ei paha homma, hankalinta on banjojen takaisinlaitto. Hommasin tilalle käytetyn, reilut 60tkm ajetusta -00 ruotsintuontikeulapalasta. Vanha oli Koyo - Made in France, "uusi" oli ZF:n valmiste.

Oireina oli pumpun ääntäminen, sekä ohjauksen takerteleminen, molemmat pahenivat koko ajan. Uusi pumppu kädessä auton alle vain todetakseni, että ohjausvaihde tihkuttaa nestettä. Onneksi löytyi tuo keulapala melkein vierestä, niin sai auton taas ajoon. Vanhassa oli hammastanko aika ruman näköinen, vielä en ole ehtinyt avaamaan ja tutkimaan, saako siihen uusia tiivisteitä ja hammastangon tiivistepintaa esim. sorvissa hiottua kuntoon.

jaas
-
Viestit: 20
Liittynyt: 1.12.2007 11:36

ViestiKirjoittaja jaas » 13.12.2008 11:15

Palataampa aiheeseen. MR : Saitko uuden hammastangon käymään ongelmitta paikoilleen vaikka oli eri merkkinen? Olisi tarkotus itsekkin vaihtaa joululomalla hammastanko kun alkaa voimat loppua ratin kääntämiseen.

sonikk
-
Viestit: 83
Liittynyt: 21.1.2007 15:27

ViestiKirjoittaja sonikk » 14.12.2008 23:16

Audifinnsissä ollut jotain juttua tosta hammastangon säätämisestä, en tiedä olisko apua:

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=44265

Eli jos liian tiukalla niin ohjaus muuttuu tahmeeksi


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa