Passatti on alkanut nakuttamaan. Eli nostajat ovat vaihtokunnossa? Tosin asiasta mielenkiintoiseksi tekee:
-Kylmä kone ->ei nakuta
-Öljyn lämpötila 90-astetta ->nakuttaa käynnistyksen jälkeen n.5sek. Ajaessa nakutus lakkaa.
- Koneen puhdistus (forte) öljynvaihdon yhteydessä. ->Auttaa kuukaudeksi.
-Koneen ollessa tyhjäkäynnillä noin kymmenen sekunttia ja öljyn lämpötila 90-astetta. -> alkaa nakuttamaan.
-Ohuempia öljyjä. -> ei auta
-Eri öljymerkkiä en ole kokeillut.
Tuon lämpötilan voi selittää lämpötilanmuutoksella, eli lämpötilan noustessa välys kasvaa ja alkaa nakuttamaan.
Mutta jos nostajat ovat väljät, niin ei forten pitäisi auttaa?
Öljynpaineet: Merkkivalo on syttynyt pari kertaa tänä vuonna. Uudelleen käynnistäessä valo sammuu normaalisti. Öljyä on. Anturi?
Kannattaisiko alkaa ensimmäisenä mittailemaan öljynpaineita?
Ideoita?
Passatin mielenkiintoinen nakutus.
Valvoja: ffp jäsenet
Olen kuullut asiasta monen monta kertaa, silti olen ottanut tietoisen riskin. Kerran kuulin yhdeltä autoasentajalta, että ne ovat joskus tehneet vastaavissa tilanteissa polttoöljy pesun. Eli Öljyn sekaan tietty prosenttilios polttoöljyä. Vähän aikaan tyhjäkäynnillä ja öljyt ulos. Se kuulemma toimii ja lika irtoo, mutta se vasta kuulostaakin niin hurjalta etten ole uskaltanut moista kokeilla. Miten saan mitattua öljynpaineen nostajille ja selville voitelukanavien tukkeutumisen??
Tuosta polttoöljy jutusta, niin aika moni mersukuski harrastaa vastaavaa toimintaa. Jotkut jopa väittävät, että forté ja pö ovat lähes samaa tuotetta, mutta fortéssa olisi jotakin lisäaineita tehostamassa liuotus ominaisuuksia. Jotkut ovat harrastaneet sitä, että laittavat moottorin täyteen poltoöljyä illalla ja aamusta vaihtavat uudet öljyt koneeseen + suodatin tietty, kuulemma tulee puhdasta.
Mulla on vähän samanlaista nakutusta Audin koneessa. Alkoi tuo oireilu kun korjaamo joutui poraamaan jumineen hehkun ulos koneesta. Oireet ovat seuraavat:
-Mitä lämpimämpi kone sitä vähemmän nakuttaa
-kesällä päivän eka starttaus, nakuttaa noin 3 sekunnin ajan ja kokoajan ääni vaimenee kunnes katoaa.
-talvella naputtaa kauemmin, mutta häviää kun kone lämpenee edes vähäsen
-Jos konetta valmiiksi lämmin startatessa, ei nakuta
Öljynvaihdoilla ei ole ollut vaikutusta asiaan, mutta tuntuma oli että jäykempi öljy talvella nakututti kauemmin. Forte käsittelyä olen tässä suunnitellut. Eka ajatus oli että joku porausjäänne olisi tukkinut jonkin öljykanavan mutta ei se oikein kuulosta oikealta kun ääni kuitenkin häviää suht pian startin jälkeen ja öljyssä ei ole ollut metallia.
Niin ja kone on AFN 1.9tdi. Ajettu 220tmk.
-Mitä lämpimämpi kone sitä vähemmän nakuttaa
-kesällä päivän eka starttaus, nakuttaa noin 3 sekunnin ajan ja kokoajan ääni vaimenee kunnes katoaa.
-talvella naputtaa kauemmin, mutta häviää kun kone lämpenee edes vähäsen
-Jos konetta valmiiksi lämmin startatessa, ei nakuta
Öljynvaihdoilla ei ole ollut vaikutusta asiaan, mutta tuntuma oli että jäykempi öljy talvella nakututti kauemmin. Forte käsittelyä olen tässä suunnitellut. Eka ajatus oli että joku porausjäänne olisi tukkinut jonkin öljykanavan mutta ei se oikein kuulosta oikealta kun ääni kuitenkin häviää suht pian startin jälkeen ja öljyssä ei ole ollut metallia.
Niin ja kone on AFN 1.9tdi. Ajettu 220tmk.
Vaihda öljypumppu, väittäisin että sillä korjaantuu. Itselle tein just vastaavan operaation.
Jos paineet alkaa olla kuumilla öljyillä luokkaa 1bar tyhjäkäynti ja 3,5 bar 3000rpm näkyy nostimet alkavan temppuilemaan. Näin oli ainakin omassa autossa. Pumpun vaihdon jälkeen vastaavat arvot oli 1.5 ja 5.7 bar
Tietysti tuon voisi tarkistaa VAG-COMillakin siten, että jos Instruments-puolella tuo Oil pr. OK arvo tulee vasta n. 1100rpm arvolla ja sitä alempana on Oil pr.<min, on öljypumppupuolella tod näk jotain vikaa. Tämä siis silloin kun öljynlämmöt on yli 85 ast.
Forte ei auta, olen kokeillut. Samoin RVS:t sun muut mömmöt. Joillakin 10W60 öljyillä saattaa oireet (naputus) saada korjattua muttei oireiden aiheuttajaa (alhaiset paineet). Omassakin autossa oli alakerta ja pumpun imusihti suht puhdas, muutamia muovinpalasia oli.
vk: jos sulla tuo vika osoittautuu pumppuviaksi, mulla olis ehkä sulle sopiva käyttämätön Febi bilsteinin pumppu (tuli itselle aluksi väärä pumppu). En kyllä ole kuullut että diisseleistä olis noita pumppuja isommin mennyt...eli tod näk ennemmin joku nostaja viallinen.
edit. tuo VAG-COMIlla tutkittaessa valittu kierroslukuarvo on omasta autosta havaittu arvo, eikä ole mikään valmistajan määrittelemä. Tuohon vaikuttaa anturin toleranssit aika paljon.
Jos paineet alkaa olla kuumilla öljyillä luokkaa 1bar tyhjäkäynti ja 3,5 bar 3000rpm näkyy nostimet alkavan temppuilemaan. Näin oli ainakin omassa autossa. Pumpun vaihdon jälkeen vastaavat arvot oli 1.5 ja 5.7 bar
Tietysti tuon voisi tarkistaa VAG-COMillakin siten, että jos Instruments-puolella tuo Oil pr. OK arvo tulee vasta n. 1100rpm arvolla ja sitä alempana on Oil pr.<min, on öljypumppupuolella tod näk jotain vikaa. Tämä siis silloin kun öljynlämmöt on yli 85 ast.
Forte ei auta, olen kokeillut. Samoin RVS:t sun muut mömmöt. Joillakin 10W60 öljyillä saattaa oireet (naputus) saada korjattua muttei oireiden aiheuttajaa (alhaiset paineet). Omassakin autossa oli alakerta ja pumpun imusihti suht puhdas, muutamia muovinpalasia oli.
vk: jos sulla tuo vika osoittautuu pumppuviaksi, mulla olis ehkä sulle sopiva käyttämätön Febi bilsteinin pumppu (tuli itselle aluksi väärä pumppu). En kyllä ole kuullut että diisseleistä olis noita pumppuja isommin mennyt...eli tod näk ennemmin joku nostaja viallinen.
edit. tuo VAG-COMIlla tutkittaessa valittu kierroslukuarvo on omasta autosta havaittu arvo, eikä ole mikään valmistajan määrittelemä. Tuohon vaikuttaa anturin toleranssit aika paljon.
Taidan kuitenkin ensin kokeilla paksumpia öljyjä, koska Koneessa on nyt ollut 0w-40 mobilit ja Kuulin erään väitteet, että juuri tuo 0w-40 öljy saa jotku VAG-autot nakuttamaan. Eli yläpäähän suurempi viskositeetti eli paksumpi öljy.?
Kuinka paksuja öljyjä olette laittaneet? Ajattelin kokeilla 5w-50...
Kuinka paksuja öljyjä olette laittaneet? Ajattelin kokeilla 5w-50...
Te jotka öljynpaineita olette mittailleet, mihin olette mittarin laittaneet? Entäpä millä kierroksilla arvon pitäisi olla mitäkin? Lämmin vai kylmä moottori?
Entä mitkä hälyttäviä arvoja?
Ei viitsi ihan summassa mennä tuota öljypumppua ostamaankaan, tiedä edes vielä mitä kaikkea siitä edestä joutuu purkamaan. Mutta se olis kyl varteen otettava vian aiheuttaja.
Entä mitkä hälyttäviä arvoja?
Ei viitsi ihan summassa mennä tuota öljypumppua ostamaankaan, tiedä edes vielä mitä kaikkea siitä edestä joutuu purkamaan. Mutta se olis kyl varteen otettava vian aiheuttaja.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”