golf 2 jakopää

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jariha
-
Viestit: 29
Liittynyt: 29.5.2008 10:03

golf 2 jakopää

ViestiKirjoittaja jariha » 18.7.2008 8:49

miten tossa on toi kiristin, onko se automaattisesti kiristyvä vai tarviiko kiristää erikseen? alkaa vanha kiristin olla loppu, tarviiko sen pultti vaihtaa myös? samalla vaihdan myös hihnan ja nostajat ku joutuu kerran aukaseen, onko tos hihnan vaihdos mitää erikoista mitä pitäis tietää? miten saan jaon tarkastettua että on kohdallaan ilman apuvälineitä? varmaan ainakin merkit kohilleen pyörijästä ja kannesta, kiitos jo valmiiksi. niin ja vuosimalli on 91 ja kone 1.6 8v (vesipumppu on jo vaihdettu)´,


ps. vieläpä kysäsen momentit nokan kiristykseen ja kiristimen pultille
Viimeksi muokannut jariha, 18.7.2008 11:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jussi.S
-
Viestit: 178
Liittynyt: 6.9.2006 18:28

ViestiKirjoittaja Jussi.S » 18.7.2008 9:59

Ei ole automaattinen se kiristin, ja se on pinnapultilla kannessa kiinni, eli ei tartte vaihtaa. Tehtaan merkit on aika epämääräiset että kannattaa tehä ite paremmat merkit. Mitään erikoistyökaluja ei vaihtoon tarvita.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.7.2008 10:39

Ja jos niiden merkkien kanssa menee hermot, niin vaihelootan päältä se muovipalikka irti ja vauhtipyörää pyörittelet kunnes tulee se lovi siihen keskelle reikää. Tällöin on kone tarkasti ykk:ssa, mikäli ei ole kytkinrempassa sählitty sitä vauhtista väärään kohtaan. Sitten venttiilikoppa auki ja varmista että ykköspytyn kohdalta on nokat yläviistoon. Virranjakajan kansi auki ja varmista että pyörin osoittaa ykköspytyn tulpanjohtoon, tai sitten siihen loveen mikä virranjakajassa on.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 18.7.2008 14:48

Kampiakselin ja sen kiristyspyörän pultit suositellaan vaihdettavaksi remontin yhteydessä.
Kampiakselin pultin vaihtaisin ainakin varmuuden vuoksi.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 18.7.2008 16:01

Keskipulttiahan ei tarvitse aukaista, jos ei vaihda stefaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.7.2008 19:03

Ehdottomasti omat merkit hihnapyöriin ennen kuin vanhan hihnan irrottaa, niin ei tarvitse tapella niiden merkkien kanssa. Esimerkiksi valkoisella rengastussilla saa aika hyvin noita merkittyä.

E: Tosiaan mitään pultteja ei tarvitse vaihtaa jakopään hihnan ja rullan vaihdon yhteydessä, vain hihna ja rulla. Rullan kiristykseen olisi hyvä olla joku työkalu (rullassa 2 reikää joista sitä voi kääntää). Kulmahiomakoneen säädettävästä avaimesta saa erikoistyökalun kun hioo niitä tappeja ohuemmaksi. Myös mutkakärkisillä lukkorengaspihdeillä homma onnistuu.

Kampiakselin hihnapyörä irtoaa kun avaa ne 4 kuusiokoloa, samoin vesimpumpun hihnapyörä. Pulttipyssy ja kunnollinen kuusiovääntiö auttavat suuresti hommassa.

n0nn1
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.10.2008 11:24

ViestiKirjoittaja n0nn1 » 15.6.2013 15:41

Nyt on hätä. Tietääkö kukaan tai omistaako alfamerin kirjaa kun pitäs tietää paljonko on jetassa 1.8 GU motin kuningaspultin kiristysmomentti. Joku muistikuva itellä että ois 90nm + 90º tai 180º.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.6.2013 15:45

Missäpäin moottoria on kuningaspultteja?

n0nn1
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.10.2008 11:24

ViestiKirjoittaja n0nn1 » 15.6.2013 16:01

Taitaa tuosta kampiakselin päästä löytyä :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.6.2013 16:05

Tarkenna vielä vähän ni katon momentit. En oo omasta kuningaspultteja vielä löytäny moottorin kummastakaan päästä :|

n0nn1
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.10.2008 11:24

ViestiKirjoittaja n0nn1 » 15.6.2013 16:36

Pultti jolla jakohihnan hammaspyörä kiinnittyy kampiakseliin

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.6.2013 16:45

Eli kampiakselin pään pultti :) Ei tuo oo kuningaspultin näköinenkään.

Sellanen löytyy Haynesin manuaalista (Crankshaft sprocket bolt) ja 200 Nm öljyttynä on kireys. Ei sano lukitteesta mitään. Tarviikohan?

n0nn1
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.10.2008 11:24

ViestiKirjoittaja n0nn1 » 15.6.2013 17:13

Nyt on hätä. Tietääkö kukaan tai omistaako alfamerin kirjaa kun pitäs tietää paljonko on jetassa 1.8 GU motin kuningaspultin kiristysmomentti. Joku muistikuva itellä että ois 90nm + 90º tai 180º.

n0nn1
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.10.2008 11:24

ViestiKirjoittaja n0nn1 » 15.6.2013 17:31

Ei kait siihen tarvii. Joissain on sanottu että lukitteen kanssa mutta sillon ei öljytä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.6.2013 18:02

Tosiaan; lukitetta käytettäessä kierre pitää olla puhdas, eli ei lukitetta.

n0nn1
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.10.2008 11:24

ViestiKirjoittaja n0nn1 » 15.6.2013 21:37

Nythän kävi sellanen juttu että latasin momenttiavaimella uuteen 12 kulmaseen pulttiin ja katkes 170nm kohdalla. Vastakierretapilla sain pois ja kampuran kierre ei tainnu huonoa tykätä. Tulipahan vaan sellanen mieleen et toi 12 kulmanen on kait venyvä pultti. Eli kertakäyttötavaraa. Vanha kuitenkin oli normaali 6 kulmainen ja kovuus 10.9. Voiko tuon 6 kulmasen käyttää uudestaan ja päteekö tuo 200nm tuolle 6 kulmaselle vai 12 kulmaselle?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.6.2013 23:01

Mielummin nyt katki kun ajossa :)

Ohje ei sano uusimisesta mitään eikä erottele kulmien mukaan.

Minkä vuoden moottori sulla on? -89:ssä ei pitäs muuta ollakaan kun 12-kulmaista.

n0nn1
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.10.2008 11:24

ViestiKirjoittaja n0nn1 » 15.6.2013 23:31

Auto on ensimmäisiä 2 korisia -84. Tuli vaan mieleen että voiko tuohon motonetin momentti avaimenkaan (20€) täysin luottaa... Eilen ostettu.
Ja vagcat.com catalogi kyllä näyttää että gu koneessa vuonna -84 on 12 kulmanen. Vai näyttääkö tuo alkuperäsiasennuksen vai onko noihin päivitetty mahdolliset nykyiset suositukset?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.6.2013 15:55

Kyllä tossa alunperinkin on ollut 12-kulmainen. Korvaava osa tullut vasta 1996. Joissain dieseleissä on kuusikulmaista, mutta 22 mm pidempää ja pienempiä bensakoneita on joissa kuusikulmainen, mutta niissä on M12 kun sulla on M14.

Vaikka momenttiavain vääntäisi 50 % yli, niin luulisin että ehjä pultti sellaisen vielä kestää katkeamatta. Tuntuu noi pyöränpultitkin kestävän melkosta väärinkäyttöä vaikkei kummosta materiaalia ole.

n0nn1
-
Viestit: 30
Liittynyt: 4.10.2008 11:24

ViestiKirjoittaja n0nn1 » 16.6.2013 16:15

Latoin tuolla vanhalla siihen 200nm. Samanmittaisia nuo kuitenkin oli. Kone jo kerran käynnissä, mutta pitää nuo merkit hieroa kohilleen kun ei tuolla polttaa putkessa meiningillä kehtaa liilenteeseen lähteä. Amis ajoista on jo kuitenkin muutama vuosi kerenny hurahtaa. Kiitoksia avusta!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa