G-ahtimen oljyn kiertonopes

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

G-ahtimen oljyn kiertonopes

ViestiKirjoittaja Tapsala » 12.7.2008 19:50

Eli eli, kuinkas paljon tota öljyä pitäs virrata ton ahtimen läpi? Tossa kun hiukan tyhjäkäyntiä isommilla kierroksilla hetken otti purkkiin ahtimelle menevän öljyn, niin ei sieltä paljoo tullu... Onko normaalia?

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 14.7.2008 16:13

No, missäs ne kaikki G-60 gurut ny luuraa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.7.2008 16:25

Heitetään tähän väliin sellainen pohdinta että sehän ei käy samalla lailla kuumana kuin turboahdin, joten ei luulisi että sitä öljyä paljoa tarvitsisi virrata. Riittänee että sitä siellä on?...

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 14.7.2008 16:59

No eipä sen tuloletkun halkaisijakaan kovin suuri ole. Tosin en ole koskaan mitannut määriä mutta tuskin ne laakerit kauheesti voitelua tarvitse ku pyörimisnopeudetki vähä matalempia ku turbossa.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 15.7.2008 17:52

Joo, itekkin sen kyllä tajusin et ei sieltä letkusta paljoo voi tulla, kun niin pieni on.
Kysymyshän heräs siinä vaiheessa, kun ahdin oli irti pitemmän remontin ajan ja aattelin sit tarkistaa ennen ajoon ottoa et sieltä tulee öljyä ja sitä tuli vain tipottamalla. No uskaltauduin siitä sit testilenkille, niin lenkin jälkeen öljyletku oli ihan lämmin, eli kyllä siä öljy kiertää...

Kyllähän niinkin pienestä letkusta melko lujaa öljyä tulee, jos siellä on painetta...

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 15.7.2008 17:59

Mutta siellähän ei saa ollakaan painetta paljoa, muuten öljynpaine pullauttaa ahtimen stefat vituralleen. Eli kyllä sieltä aika lirumalla se öljy tulee oikeastikin. Itsekin joskus sitä kokeilin ja ihmettelin ja viisaammat sanoivat, että näin se pitää ollakin. Olikohan ko. letkussa joku 0.2bar tulopaine tjsp. Eli vähän niinkuin kevyt kesätuuli puhaltaisi. ;)

Jotkut on joskus tehnyt itse jotain korvaavia letkuja ilman paineen/virtauksen rajoituksia, jotka alkuperäisestä letkusta löytyy. Muutaman sadan kilsan päästä on sitten öljynpaine on tehnyt tehtävänsä ja ahdin vuotaa öljyä imupuolelle ja jokapuolelle kuin seula. Ja pullahtaneet stefat on hangannut akseliin urat ja hyvähyvä... Pääakseli (lue: koko helevetan ahdin) vaihtokunnossa. :)

Vähän eriasia tuo öljyn virtsaus G-laaderissa, kuin turboahtimessa, joka keskittää itsensä hyrrävoiman ja öljynpaineen avulla. G-laderissa öljy "vain" voitelee laakereita.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa