Resonanssi ääni, passat -97
Valvoja: ffp jäsenet
Resonanssi ääni, passat -97
Oikealta puolen edestä kuuluu häiriö ääni, niinkuin voimakas rengasääni, mutta hiukan erisävyinen, itse epäilin pyöränlaakeria, mutta käytin autoa korjaamolla ja se tutkittiin, mutta laakeri todettiin ehjäksi, ei välystä, ääni ei muutu rattia kääntelemällä, nopeus vaikuttaa ääneen alkaa noin 40km/h, samoin tienpinta, pientareella ääni katoaa miltei kokonaan.
Renkaita olen kokeillut kolmea eri merkkiä, ei juuri vaikutusta (Michelin, Nordman, Nokia)
Kaikki muut pyörät on hiljaiset. Rengaskoko vakio 195-65-15, ainoastaan okea etukulma ääntelee.
Mikä vielä voisi aiheuttaa moisen? korjaaja epäili jonkun tukivarren resonoivan koriin, mutta mielestani aika kaukaa haettua? Ehdotuksia? Laakeri sittenkin?
Todella ärsyttävä piirre muuten hiljaisessa ja mukavassa autossa
Renkaita olen kokeillut kolmea eri merkkiä, ei juuri vaikutusta (Michelin, Nordman, Nokia)
Kaikki muut pyörät on hiljaiset. Rengaskoko vakio 195-65-15, ainoastaan okea etukulma ääntelee.
Mikä vielä voisi aiheuttaa moisen? korjaaja epäili jonkun tukivarren resonoivan koriin, mutta mielestani aika kaukaa haettua? Ehdotuksia? Laakeri sittenkin?
Todella ärsyttävä piirre muuten hiljaisessa ja mukavassa autossa
Jep, mitään suurempaa ei ole tarkoitus alkaa tekemään, pientä tutkiskelua vain.
Laakerin ajattelin vaihtaa ihan varmuuden vuoksi, kunhan lomat alkaa. Ei oikein järkeen mahdu että vika voisi olla muualla.
Jeps kaikki kokeiltiin, ääni tosiaan hiljenee kun hantin pyörän ajaa pientareen puolelle/sileälle asfaltille.
Laakerin ajattelin vaihtaa ihan varmuuden vuoksi, kunhan lomat alkaa. Ei oikein järkeen mahdu että vika voisi olla muualla.
Jeps kaikki kokeiltiin, ääni tosiaan hiljenee kun hantin pyörän ajaa pientareen puolelle/sileälle asfaltille.
oisko mahdollista että renkaan runko olis väsyny ja ulisis? minkäikäset kumit? tuon vikamahdollisuudenhan sais suljettua pois jos vaihtaa etu ja takarenkaat päikseen. itellä pitäis testata tuota mahdollisuutta kun molemmat pyöränlaakerit ja ulommat vetonivelet on vaihdettu ja toimenpiteet ei oo tähänmennessä poistaneet ääntä kokonaan.
Mulla on kans NRHi:t. kokoa 205/55R16 muistaakseni. Vois tietenkin kokeilla peltivanteilla (michelin 185/65R15) että muuttuuko elämä miksikään. yks vaihtoehto ois tietenkin laittaa moottoritilan pohjamuovit takas paikalleen jos se rauhottais äänien kantautumista sisälle. Vaikuttaakohan vanhat&kuoleentuneet etujouset mitenkään tuohon että metakka kantautuu runkoon -> sisälle? iskarit ja tukivarret on uusitttu hiljattain joten niissä tuskin on hämminkiä.
Näyttäs olevan muillakin saman äänen kanssa pulmia, löysin pari vanhempaakin keskustelua, joissa ääntä pähkäiltiin tuloksetta, taitaa mennä jo "ominaisuukseien" puolelle.
Tuntus että ääni kantautuu lämppärin kautta sisälle, lämppärin ilmanottohan on juuri hantin sisälokarin päällä, pitänee kokeilla äänieristää pyöräkotelo jotenkin ja tutkia lisää..
Tuntus että ääni kantautuu lämppärin kautta sisälle, lämppärin ilmanottohan on juuri hantin sisälokarin päällä, pitänee kokeilla äänieristää pyöräkotelo jotenkin ja tutkia lisää..
Mulla on ainakin kaverin kans hierottu kulmat viimesenpäälle kohalleen ammattivehkeillä (lasermittaus). about 1,5 tuntia siinä meni ja ainakin auraus on molemmissa päissä melkein toleranssien puolessa välissä, kuten myös kokonaisauraus. Aiemmin mietin tuota vanhojen (mulla ei oo tietoa että olis koskaan vaihdettu eli voivat olla 300000 ajetut) jousten osallisuutta asiaan. takaa ei kuulu suhteessa juuri mitään ääntä vaikka takaselkänojat ois kaadettu. takana on parikymppiä ajetut jouset, iskarit ja puslat alla. Edessä iskarit ja tukivarret samoin. Toisaalta tuosta camberista kyllä että takana on reilusti enemmän kuin edessä... eturenkaat näyttää että renkaat olisivat melkein negatiivisilla asteilla eli näin \ / tai ainakin todella pystysuorassa ne on. takana sitten enemmänkin / \. En tiiä pitäisko sitten vetää alatukivarret niin ulos kuin mahdollista ja ylätukivarret vastaavasti sisään. Meteli nimittäin muistaakseni paheni nimenomaan tukivarsisarjan vaihdon jälkeen.
Mulla on samantapainen melu. Alkoi ihan yhtäkkiä. Jyrisee melkein kuin pyöränlaakeri vaan loppuu, kun vauhtia kerää yli 80km/h. Tie vaikuttaa kaikista eniten. Jos tod. hyvä tie. Niin ei kuulu muuta kuin se vollotus.
Toiselle puolen on vaihdettu laakeri ja kaikki on nyt testattu useammankin pajan toimesta. Ja todettu ehjiksi. Jyrisee ja vollottaa tosiaan ikävästi. Renkaita on kokeiltu jo 3 eri sarjaa ja ei auta.
Väljyksiä ei pahemmin ole. Auttakee miestä mäessä. Alkaa vituttaan tuo jyrinä.
Toiselle puolen on vaihdettu laakeri ja kaikki on nyt testattu useammankin pajan toimesta. Ja todettu ehjiksi. Jyrisee ja vollottaa tosiaan ikävästi. Renkaita on kokeiltu jo 3 eri sarjaa ja ei auta.
Väljyksiä ei pahemmin ole. Auttakee miestä mäessä. Alkaa vituttaan tuo jyrinä.
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 16.2.2004 7:00
Löytyikö tähän selitystä?
Täällä vaihdettiin eilen apukuskin pyöränlaakeri mutta "kahina" on ja pysyy.
- Tukivarret ok, vuoden ikäinen Slamit.netin sarja.
- Vanteet ja renkaat vaihdettu, ei vaikutusta.
Ääni kuuluu + 30 km/h nopeudessa, veto tai vaihde tai kääntelykään eivät vaikuta asiaan.
Alkaa tuntua hieman siltä että ääni kantautuisi apurungon tai jousen kautta tai vastaavaa.
Täällä vaihdettiin eilen apukuskin pyöränlaakeri mutta "kahina" on ja pysyy.
- Tukivarret ok, vuoden ikäinen Slamit.netin sarja.
- Vanteet ja renkaat vaihdettu, ei vaikutusta.
Ääni kuuluu + 30 km/h nopeudessa, veto tai vaihde tai kääntelykään eivät vaikuta asiaan.
Alkaa tuntua hieman siltä että ääni kantautuisi apurungon tai jousen kautta tai vastaavaa.
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 16.2.2004 7:00
Tuli askarreltua alle uudet TRW-iskarit koska katsastussetä taisi niistä viime keväänä jotain mainita. Alusta toimii nyt hienosti mutta jurina/kahina on ja pysyy.
Purin myös jarrut auki ja herkistelin niitäkin koska jarrutus voimistaa ääntä etenkin aina alkumatkasta, ei vaikutusta.
Havaitsin että kuskin puoleisessa vetoakselissa on luokkaa 2-3 mm päittäisvälys mutta apukuskin puolella ei lainkaan. Autolla on nyt ajettu 122 tkm, apukuskin puolen akseli on jostain syystä uusittu 80 tkm kohdallla, kuuluisikohan näissä olla välystä? Ainakin entisessä B6 A4:ssäni oli reilut välykset ja hyvin toimi.
Tällä foorumilla on aiemmin ollut vastaavaa ongelmaa joka hävisi ilmeisesti kytkin/2-massavauhtipyörärempan yhteydessä, tehdäänköhän tällaisen yhteydessä jotain mikä vaikuttaisi vetareihin tai tuentaan, apurunkoa varmaan ainakin lasketaan.
Löytyy se vika varmaan lopulta "itsestäänkin" mutta täytyy koettaa selvittää sitä aktiivisesti näin harrastusmielessä.
Purin myös jarrut auki ja herkistelin niitäkin koska jarrutus voimistaa ääntä etenkin aina alkumatkasta, ei vaikutusta.
Havaitsin että kuskin puoleisessa vetoakselissa on luokkaa 2-3 mm päittäisvälys mutta apukuskin puolella ei lainkaan. Autolla on nyt ajettu 122 tkm, apukuskin puolen akseli on jostain syystä uusittu 80 tkm kohdallla, kuuluisikohan näissä olla välystä? Ainakin entisessä B6 A4:ssäni oli reilut välykset ja hyvin toimi.
Tällä foorumilla on aiemmin ollut vastaavaa ongelmaa joka hävisi ilmeisesti kytkin/2-massavauhtipyörärempan yhteydessä, tehdäänköhän tällaisen yhteydessä jotain mikä vaikuttaisi vetareihin tai tuentaan, apurunkoa varmaan ainakin lasketaan.
Löytyy se vika varmaan lopulta "itsestäänkin" mutta täytyy koettaa selvittää sitä aktiivisesti näin harrastusmielessä.
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 16.2.2004 7:00
Tarina jatkuu.
Vetoakselin päittäisvälys selvisi viime kesänä lähdettäessä liikkeelle liikennevaloista ylämäkeen lautakuorman kanssa.
Välys johtui siitä että lukkorengas oli irronnut ja ulompi nivel pääsi liikkumaan vapaasti boorejansa pitkin. Ylämäkilähtö nosti keulaa niin että nivel pyrki ulospäin ja rasitus kohdistui heikoimpaan kohtaan eli lukkorengasuraan.
Kuului napsahdus ja sekä nopeus- että kierrolukumittari ampaisivat taivaisiin, matka loppui siihen. Vetarin vaihto oli yllättävän helppo operaatio, Uusi osa tuli vuorokaudessa Mister-autosta.
Rahinaan/kahinaan/jurinaan liittyen tuli vaihdettua kumit jousen molempiin päihin, ei vaikutusta.
Viime kuussa vaihtui tukivarsisarjakin (tällä kertaa Atec), silläkään ei ollut ihmeempää vaikutusta. Vanhan sarjan kumit olivat pykineet rumasti vaikka lopullionen kiristys oli tehty ajokorjeudessa. Mitään kolinoita tms. ei ollut.
Seuraavana päivänä tehtiin pyöränsuuntaus jossa vaihdettiin samalla ulommat raidetangon päät ja tämä tuntui vähentävän jurinaa ainakin jonkin verran tai sitten itse suuntaus vaikutti. Takapään suuntaus oli kuulemma pielessä mutten ollut itse huomannut mitään, etupäästä ei tietoa koska lähtötilannetta ei mitattu.
Raidetangon päät ovat kumivaimentimellista mallia, alkuperäisetkin olivat mutta ne olivat... alkuperäiset eli lähes 16 vuotta vanhoja.
Seuraavaksi tutkimuksen kohteena on apurungon kiinnitys koriin, ohjausvaihteen kiinnityspultti akun alla sekä jarrujen liu'ut (oikea kulma rohisee kevyessä jarrutuksessa, vasen puoli tekin taannouin samaa kun alempi liuku oli jumissa)
Karkealla tienpinnalla on selvä yhteys ääneen. Kaikki oikeasta etukulmasta tulevat äänet kuten jään rusahdukset ajettaaessa jäisellä parkkipaikalla kuuluvat selvästi sisää.
autolla on nyt ajettu 132 tkm.
Vetoakselin päittäisvälys selvisi viime kesänä lähdettäessä liikkeelle liikennevaloista ylämäkeen lautakuorman kanssa.
Välys johtui siitä että lukkorengas oli irronnut ja ulompi nivel pääsi liikkumaan vapaasti boorejansa pitkin. Ylämäkilähtö nosti keulaa niin että nivel pyrki ulospäin ja rasitus kohdistui heikoimpaan kohtaan eli lukkorengasuraan.
Kuului napsahdus ja sekä nopeus- että kierrolukumittari ampaisivat taivaisiin, matka loppui siihen. Vetarin vaihto oli yllättävän helppo operaatio, Uusi osa tuli vuorokaudessa Mister-autosta.
Rahinaan/kahinaan/jurinaan liittyen tuli vaihdettua kumit jousen molempiin päihin, ei vaikutusta.
Viime kuussa vaihtui tukivarsisarjakin (tällä kertaa Atec), silläkään ei ollut ihmeempää vaikutusta. Vanhan sarjan kumit olivat pykineet rumasti vaikka lopullionen kiristys oli tehty ajokorjeudessa. Mitään kolinoita tms. ei ollut.
Seuraavana päivänä tehtiin pyöränsuuntaus jossa vaihdettiin samalla ulommat raidetangon päät ja tämä tuntui vähentävän jurinaa ainakin jonkin verran tai sitten itse suuntaus vaikutti. Takapään suuntaus oli kuulemma pielessä mutten ollut itse huomannut mitään, etupäästä ei tietoa koska lähtötilannetta ei mitattu.
Raidetangon päät ovat kumivaimentimellista mallia, alkuperäisetkin olivat mutta ne olivat... alkuperäiset eli lähes 16 vuotta vanhoja.
Seuraavaksi tutkimuksen kohteena on apurungon kiinnitys koriin, ohjausvaihteen kiinnityspultti akun alla sekä jarrujen liu'ut (oikea kulma rohisee kevyessä jarrutuksessa, vasen puoli tekin taannouin samaa kun alempi liuku oli jumissa)
Karkealla tienpinnalla on selvä yhteys ääneen. Kaikki oikeasta etukulmasta tulevat äänet kuten jään rusahdukset ajettaaessa jäisellä parkkipaikalla kuuluvat selvästi sisää.
autolla on nyt ajettu 132 tkm.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa