lämmöt 120 astetta

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

lämmöt 120 astetta

ViestiKirjoittaja TDIT » 2.7.2008 18:38

Terve!

Tossa viime yönä ajelin töistä kotia lahden motaria, kunnes yhtäkkiä huomasin lämpöjen alkavan nousemaan. Ylimmillään lämpö käväsi 120 hujakoilla, mutta sitten lähti pikkuhiljaa laskemaan. Pysähdyin vähän matkan päässä ja tutkiskelin vähän missä voisi olla vika. Jäähdyttimelle menevä alin letku oli kylmä, jonka päässä on termostaatti.

Viittaisi mielestäni termostaatin olevan jumissa vai olisko jokin muu vika mahdollinen? Jatkoin matkaa takaisin motarille ja vähän ajan päästä lämmöt alkoivat jälleen nousta...

Kellään samoja ongelmia ollut?

J.A.K.
-
Viestit: 164
Liittynyt: 7.6.2004 15:15

ViestiKirjoittaja J.A.K. » 2.7.2008 19:16

Onhan tuo joskus käyny itellekki. Tosin 1.6TD koneella. Päivän selvä homma jos on kylmä alaletku. Ei muuta kuin termostaatin vaihtoon:D

mv
-
Viestit: 167
Liittynyt: 25.7.2003 13:35

ViestiKirjoittaja mv » 2.7.2008 19:47

Tai sitten vesipumpun muovinen siipipyörä lähtenyt irti. Todennäköisempää kuin että termari rikkoontuu 4 sarjan golffissa.

kun vesi ei kierrä, niin alavesiletku kylmä. koska pumppu vaihdettu?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 2.7.2008 20:35

Ääni vesipumpulle täältäkin, harvemmin kai termarit kiinni jumittaa.
Toki jos termari on helppo vaihtaa, niin kokeile se ensin.

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

ViestiKirjoittaja TDIT » 2.7.2008 22:32

ilmeisesti tähän ongelmaan liittyvää, kun ei puhalla ollenkaan lämmintä ilmaa. Isokin homma vesipumpun vaihto?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 3.7.2008 21:14

1.9D termostaatin vaihdon yhteydessä voi sormella koittaa onko vesipumpun muoviratas kiinni (vaihda ja testaa samalla pumppu). Yksi muoviratas vaihdettu ja seuraava oli rautaa!

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 3.7.2008 22:31

kylläpä ainakin traktoreis (jota ny tulee ruuvattua aika paljo töiden puolesta) on yleisempää että termostaatti jumittaa, kannattaa vaihtaa ihan jokatapauksessa

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

ViestiKirjoittaja TDIT » 4.7.2008 20:50

nyt on termari vaihdettu, mutta eipä tuo vaikuttanut asiaan mitenkään. Lämmöt edelleen nousevat, kokeilin samalla sitä vesipumpun pyörää sormella siitä termarin reiästä. Se lonksui kummasti, eikä varmaan kuulu asiaan. Aloin jo tos purkaa osia vesipumpun vaihtoa varten...

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 6.7.2008 12:33

Ei kuulu lonksua!
Älä osta muovia tilalle, toivottavasti kansipahvi säilyi ehjänä (omasta petti muoviratas motarilla ja kaikki tiivisteet uusiksi).

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

ViestiKirjoittaja TDIT » 7.7.2008 22:03

nyt on vihdoin vesipumppu irti, ja se muovinen siipipyörä on irti akselin päästä. On kumma keksintö toi muovinen pyörä. Onko muovinen toi pyörä kaikissa vw pumpuissa? Kauan tuollainen yleensä kestää?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 7.7.2008 22:08

Kait ne enimmäkseen kestää sen hihnanvaihtovälin.
Taitaa merkkitiskiltäkin tipahdella tuota muovista nykypäivänä käteen. Itse sain tuurilla Motonetista metallisiivellä.

En ole tosin tutustunut kiinnitysmekanismiin, että mikä niissä pettää? Onko muovinen kiinnitetty eri tavalla, vai onko se murtunut irti siitä akselista?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.7.2008 22:37

Joskus mulle väitettiin merkkiliikkeessä että muoviset vaihdetaan hihnanvaihdossa ja uusia ei tarvi vaihdella.

Onko kukaan muu kuullut moista?

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

ViestiKirjoittaja TDIT » 7.7.2008 22:47

niin oon itsekin kuullut, mutta ei ilmeisesti ole vaihdettu viimeksi kun hihna on vaihdettu. On kyllä aika outoa...

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

ViestiKirjoittaja TDIT » 8.7.2008 9:36

uusi pumppu ja kiilahihna haettu laakkoselta, pääsee tänään asentamaan. Nyt kun on konehuoneen puolelta purettu jo sen verran että taidan ottaa tänään vanhan turbon irti ja heittää uuden samalla tilalle+AFN pakosarjan..

M1XU
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 14.7.2008 8:26

ViestiKirjoittaja M1XU » 14.7.2008 8:31

Mitään tietoa missä vaiheessa tuon alaletkun pitäisi alkaa lämmetä ja kuinka nopeasti ?
Itseäni ihmetytti muutamia kertoja kun lämmöt lähtivät hieman laskuun ajossa... tätä sattui useamminkin. Tutkin asiaa vähän itse ja autossa oli alalehtku aika viileä (vrt. yläletkuun) kun auto oli hetken seisonut ja käynyt mittarin mukaan 90C niin alkoi alaletkukin lämpiämään. Ajon jälkeen taasen ala letku tuntui vain lämpimältä ?

Vedenhän täytyy kiertää ainankin vähän...muutoinhan olis jo kävelty useamminkin kotiin.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 14.7.2008 9:39

Kiertää kannessa ja tärkeissä muissa paikoissa, jos n.90* ylittyy niin termostaatti aukenee ja alaletku/jäähdytyskenno lämpiää ja seuraavaksi alkaa puhallin puhaltaa.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 14.7.2008 13:07

totta se neste menee syyläriin ylävesiletkun kautta ja alavesiletkusta menee takaisin moottorille??

Aijala
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 31.3.2008 21:01

ViestiKirjoittaja Aijala » 3.9.2008 18:35

No pistämpä tänne http://profile.imageshack.us/user/aijal ... 118hl9.jpg
Näin kävi omassa passatissa kun ajelin ihan normaalia maantienopeutta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa