golf G60 remmin tilalle turbo?
Valvoja: ffp jäsenet
golf G60 remmin tilalle turbo?
Voisko joku nopeasti valasta, että saako G60 golffiin rakennettua turboa ja onko se laillinen jos siihen vaihtas turbon?
Turbolla saat enemmän tehoa samalla ilmanvirtauksella, koska turbo ei pyöriäkseen vaadi niin paljon energiaa kuin g-ahdin. Eli mekaaninen hyötysuhde paranee.
Ahtopaine ei ole yksiselitteinen raja kestolle, koska erilaiset ahtimet virtaavat samalla ahtopaineella aivan eri määriä ilmaa.
Sopivalla turbolla siis enemmän tehoa, mutta alavääntö kärsii hieman g-ahtimeen verrattuna.
Näin ainakin teoriassa..
Ahtopaine ei ole yksiselitteinen raja kestolle, koska erilaiset ahtimet virtaavat samalla ahtopaineella aivan eri määriä ilmaa.
Sopivalla turbolla siis enemmän tehoa, mutta alavääntö kärsii hieman g-ahtimeen verrattuna.
Näin ainakin teoriassa..
Jos se sun autos on merkattu vähäpäästöiseksi niin ahdinta et saa vaihtaa muuta kuin tekemällä autolle sen jälkeen rasituksenalaiset päästötestit esim. VTT:llä. Hintaa tuolle testille on ~1000e. A-merkinnällä pojat vissiin tarkoittaa, että hankkii jostain kakkiksen korin jossa on joskus ollu turbopata ja A tarkoittaa ahdettua, mutta tehoja ei ole merkattu jolloin kyseisellä korilla ei ole tehorajaa ja hevosia voi repiä sitten ihan oman innostuksen ja tarpeen mukaan...
Jos välttämättä turbon sinne g-laaderin tilalle sitten haluat laittaa niin järkevimmin se taitaa sujua vähäpäästöisessä laittamalla uudempaa turbotekniikkaa eli noita poikitaiskoneisten 1.8 20v turbomyllyjä... ne kun täyttää valmiiksi noi päästövaatimukset niin saa laittaa suoraan... hommaa toki on sitten ihan eri lailla ja hintaa myös...
Mikä vaan malli käy rakentelukohteeksi. Alusta ja jarrut vastaamaan G60:stä, niin tehot saa olla 160hp + 20%.
Ainakin 16V koneesta saa aika pienellä budjetilla tehtyä turbokoneen, kun S2:sta saa käytettyä kanget ja männät joilla puristukset saa kohdalleen. Vähän putkea, letkua, klemmareita ja turbo, sekä säädettävä ruisku niin siinähän se kukkuu. Ja kun nälkä kuitenkin kasvaa syödessä niin tuosta koneesta saa mukavasti isompiakin tehoja.
Ainakin 16V koneesta saa aika pienellä budjetilla tehtyä turbokoneen, kun S2:sta saa käytettyä kanget ja männät joilla puristukset saa kohdalleen. Vähän putkea, letkua, klemmareita ja turbo, sekä säädettävä ruisku niin siinähän se kukkuu. Ja kun nälkä kuitenkin kasvaa syödessä niin tuosta koneesta saa mukavasti isompiakin tehoja.
Ja jos opetellaan lukemaan, tai ainakin ajattelemaan...
Eli tosiaan, 192hp saat ottaa Golfista, joka vastaa alustaltaan ja jaruiltaan G60:ä. Ja G60:n ja GTI:n eroista voi kertoa joku, joka ne paremmin tuntee. Eikös niissä ainakin jarrujen ja vakaajien kanssa ollut eroja..?
Maksimiteho saa olla 160hp + 20% eli käytännössä 192hp. Tällöin vertailumallina siis Golf G60 eli alustan, jarrujen jne. pitää vastata G60:ä. Jos lähtökohta on G60 niin ongelmaa ei tietystikään ole.
Eli tosiaan, 192hp saat ottaa Golfista, joka vastaa alustaltaan ja jaruiltaan G60:ä. Ja G60:n ja GTI:n eroista voi kertoa joku, joka ne paremmin tuntee. Eikös niissä ainakin jarrujen ja vakaajien kanssa ollut eroja..?
Jos otat vertailumalliksi esim. GTI 16V:n (sanotaan vaikka KR) niin maksimiteho mitä voit ottaa on 102kW + 20% = 122kW (163hv).
Tuolta löytyy koko mallisarjan alusta/jarruvertailu vakaajineen: http://www.elisanet.fi/entropia/mk2
Tuolta löytyy koko mallisarjan alusta/jarruvertailu vakaajineen: http://www.elisanet.fi/entropia/mk2
Onkos sit tos mk2 golffista olemassa tehokkaampi versio ku toi G60? Mites jos se rakentas vastaamaan vaik VR6 alustaa ja jarruja? Niin muuttaako tämä mitään? et jos unohtas sen G60?
Viimeksi muokannut Jartza00, 4.7.2008 10:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VR6 alustaa ja jarruja
No ei käy senkäään puolesta että kakkista ei ole ikinä tehty VR6 koneella.
Saathan sinä ottaa vaikka 1000hv mutta kunhan leimalla ei ole enempää kuin 192hv.
Viimeksi muokannut Sebastian, 4.7.2008 10:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Homma toimii muuten oikeasti siten, että teho saa ylittää 20% vain mallisarjan tehokkaimman version, jolloin alustan, jarrujen jne. täytyy vastata ko. versiota.
Sen sijaan jos käytetään vertailumallina jotain muuta kuin mallisarjan tehokkainta versiota, teho ei saa olla 20% yli vaan ENINTÄÄN SAMA kuin ko. versioissa. Eli jos otetaan vertailumalliksi GTI 16V, tehoa saa olla enintään 139 hv. Teholla 140-192 hv vertailumallina on käytettävä G60 -mallia. Tämä on taas yksi ihmeellinen koukero Suomen tieliikennelakia, mutta näin asia on (perinpohjiasesti selvitetty vasta viime talvena)
Toinen asia joka ei ole tullut riittävästi esille on se, että "vertailumallia vastaava" ei tarvitse tarkoittaa täsmälleen samoja osia. Esim. sopiva alustasarja -> voidaan katsoa olevan parempi kuin vertailumallin alkuperäinen rakenne, hyväksytään samoin ehdoin. Sama jos laittaa jarruiksi vaikka jotkut isot AP Racingit, ei tarvitse vastata vertailumallia, muutoskatsastuksessa katsotaan olevan vertailumallia parempi rakenne.
Ja sitten vielä VR6:sta: moottorin massa ilman apulaitteita ei saa ylittää vertailumoottoria yli 20%, ja yli 10% massan lisäys on kompensoitava akselipainossa.
Siis, jos itse moottori ei paina yli 20% enempää kuin vertailumoottori, voidaan moottori vaihtaa kunhan painoa siirretään tai poistetaan etuakselilta.
Valitettava lisäkielto kuitenkin estää taas tämänkin: Vaihtomoottorin iskutilavuus saa kasvaa enintään 25% vertailumoottoriin nähden. Näinollen iskutilavuudeltaan suurin moottori jonka kakkoskoppaa saa katsastettua, on 2.25-litrainen.
EDIT Ja vielä vähäpäästöisen auton tekniikanvaihdon yhteydessä on muistettava, että vähäpäästöistä moottoria ei saa virittää ellei toimiteta hyväksyttyä kuormituksenalaista päästömittaustodistusta (esim. VTT). Eli esim. 1.8T on sitten sen tehoinen kuin se luovuttaja-autossa vakiona on, tai muuten on taas ongelmia.
Mikäs Suomessa olisi vaikeaa.
Sen sijaan jos käytetään vertailumallina jotain muuta kuin mallisarjan tehokkainta versiota, teho ei saa olla 20% yli vaan ENINTÄÄN SAMA kuin ko. versioissa. Eli jos otetaan vertailumalliksi GTI 16V, tehoa saa olla enintään 139 hv. Teholla 140-192 hv vertailumallina on käytettävä G60 -mallia. Tämä on taas yksi ihmeellinen koukero Suomen tieliikennelakia, mutta näin asia on (perinpohjiasesti selvitetty vasta viime talvena)
Toinen asia joka ei ole tullut riittävästi esille on se, että "vertailumallia vastaava" ei tarvitse tarkoittaa täsmälleen samoja osia. Esim. sopiva alustasarja -> voidaan katsoa olevan parempi kuin vertailumallin alkuperäinen rakenne, hyväksytään samoin ehdoin. Sama jos laittaa jarruiksi vaikka jotkut isot AP Racingit, ei tarvitse vastata vertailumallia, muutoskatsastuksessa katsotaan olevan vertailumallia parempi rakenne.
Ja sitten vielä VR6:sta: moottorin massa ilman apulaitteita ei saa ylittää vertailumoottoria yli 20%, ja yli 10% massan lisäys on kompensoitava akselipainossa.
Siis, jos itse moottori ei paina yli 20% enempää kuin vertailumoottori, voidaan moottori vaihtaa kunhan painoa siirretään tai poistetaan etuakselilta.
Valitettava lisäkielto kuitenkin estää taas tämänkin: Vaihtomoottorin iskutilavuus saa kasvaa enintään 25% vertailumoottoriin nähden. Näinollen iskutilavuudeltaan suurin moottori jonka kakkoskoppaa saa katsastettua, on 2.25-litrainen.
EDIT Ja vielä vähäpäästöisen auton tekniikanvaihdon yhteydessä on muistettava, että vähäpäästöistä moottoria ei saa virittää ellei toimiteta hyväksyttyä kuormituksenalaista päästömittaustodistusta (esim. VTT). Eli esim. 1.8T on sitten sen tehoinen kuin se luovuttaja-autossa vakiona on, tai muuten on taas ongelmia.
Mikäs Suomessa olisi vaikeaa.
Jos Golfin kakkosmallisarjan 192hv on liian vähän, niin esim. 3BG-sarjan Passateissa tehokkain malli on W8 jossa 202kW vakiona. Tuossa mallissa on tietysti vakiona myös neliveto ja varustelistalla vaikka ja mitä. Hinta voi olla vähän paha.
W8 moottorista
W8 moottorista
EDIT Ja vielä vähäpäästöisen auton tekniikanvaihdon yhteydessä on muistettava, että vähäpäästöistä moottoria ei saa virittää ellei toimiteta hyväksyttyä kuormituksenalaista päästömittaustodistusta (esim. VTT). Eli esim. 1.8T on sitten sen tehoinen kuin se luovuttaja-autossa vakiona on, tai muuten on taas ongelmia.
Kunhan on leimalla vakio niin sen jälkeen voi ruuvailla tehoa lisää, joskin isoilla tehonlisäyksillä voi olla syytä leimalle palauttaa lähelle normaalia ettei inssi tajua... :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa