Corrado G60

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

Corrado G60

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 29.6.2008 2:06

Moi

Olen täysin uusi kyseisen auton parissa. Nytten olisi tulossa moinen vaihdossa pyörään ja miettinyt kovasti, josko auto olisi minua varten hieman pidemmäksi aikaa. Tuon ahtimen härpättimet minua kiehtoo ja mitä tyyppivikoja niissä yleensä on. Hieman koeajoin tuota laitosta ja sadekelillä syntyi muutamia kysymyksiä, joihinka tahtoisin vastauksia teiltä:

-auto hieman aaltoili kiihdytyksen aikana ja vetoja ei tuntunut olevan läheskään tarpeeksi 160hv autoksi. Mistä tämä aaltoilu voisi johtua?

-kattoluukku ei aukea, kuin ylöspäin. Mitenkä saan sen aukeamaan kokonaan.

-vakionopeudensäädin ei pelitä. Mistä tälläinen voisi johtua?

-Kyseessä on Corrado G60 Usa tuonti. Autolla on ajettu 290tkm. Mitä huoltoja noissa kilometreissä tulisi tehdä nyt, kun auton pihalle saan?

-Mistä ja millä hinnalla saan tuohon hihnapyörän, hihnan ja lastun? Onnistuuko asennus helposti omassa tallissa?

-Kuinka paljon moinen laitos kuluttaa matkassa ainetta vakiona ja kuinka paljon hihnapyörän, hihnan ja lastutuksen jälkeen?

-Autoon on ilmeisesti asennettu jo jonkunlainen RsR (meniköhän termi oikein) "järjestelmä" Tämä ilmeisesti on edistävä asia pirteyden suhteen. Kuinka moinen vaikuttaa eniten? Alaväännössä vai yläväännössä.

-Autossa tulee mukana ahtimen tiivistesarja, kuinka vaikea se on vaihtaa itse?

Kiitos ja kumarrus sille, joka vastaa kaikkiin näihin täydellisesti.

Jos joku voisi ystävällisesti vastailla kysymyksiini, niin olisin enemmän kun tyytyväinen.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 29.6.2008 8:14

Tuolta nyt vois ainakin alkaa katselemaan niitten g-ahtimen tiivisteiden vaihtoa...

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=88225

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 29.6.2008 11:10

- Kuvailemasi aaltoilu voisi johtua esim. kuluneesta moniurahihnasta, joka pyörittää laturin lisäksi ilmastoinnin kompuraa ja ahdinta

- Kattoluukun toimimattomuus muun kuin "Tilt"-toiminnon osalta on vakiovikoja kaikissa Corradoissa. Sieltä on koneistosta mennyt osia rikki. Moni on laittanut Passatin lasiluukun tilalle

- Vakionopeussäätimen toiminta perustuu alipaineeseen, joten jos alipainejärjestelmässä on vikaa (tai letku on irti ko. laitteesta) ei välttämättä toimi oikein

- Hinnat ja muita osia löytynee Suomesta näppärimmin www.mdcomprex.com

- Huoltoja nyt ainakin perussetit: jakopää, ahdin ja jos kuulostaa pahalta, niin ehkä myös kiertokankien laakerit (toki kaikki kuluvat osat jos nyt niitäkin haetaan eli jarrut, kytkin, iskarit yms)

- RSR (tai RS-lähtö) on ahtimen painepuolella olevan äänenvaimenninkotelon vahto paremmin virtaavaan RS-lähtöön ja putken pätkään. Nostaa hieman ahtopainetta ja siten vääntöä alhaalta asti (yläpäässä tuskin hirveästi muutkosia huomataan)

- Itsellä 1990-vuoden auto ja jos malttaa hissukseen ajella (eli 80km/h) niin pääsee 7l/100km, mutta normaalisti ajaessa vaihtelevalla 90-110km/h sekä muutemia ohituksia, niin kulutus on 8,5l/100km. Autossani on lastu ja 68mm ahdinpyörä, mutta kulutus oli samansuuntainen jo ennen asennusta.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 29.6.2008 12:18

Tuolla iällä ja noilla kilsoilla ei olisi ollenkaan hullu ajatus purkaa autoa ihan kokonaan ja käydä täydellisesti läpi sekä tekniikka että kori... Ettei tule vuoden päästä niitä ylläreitä.

G60:ssä se kiihdytyksen aikainen "aaltoilu" on melko normaalia. Oma aaltoili vaikka miten, vaikka mitä teki. Moniurahihnapuoleltakin oli uusittu kaikki mahdollinen kuluva ja kulumaton, ahdin oli huollettu, ahtovuodot tutkittu, seokset katsottu rasituksen alla jne. Mistään vaan ei vikaa tuntunut löytyvän. Penkissä tutkittiin, niin käyrässä se aaltoilu taas ei näkynyt niin selkeästi, kuin mitä se tuntui ajon aikana. Lopuksi totesin, että taitaa olla enemmän ominaisuus kuin vika...

Dopilta aka. MDComprexilta löytyy kyllä apuja Corradon vaivoihin. Osia löytyy uutena ja purkuautoista käytettyinä.

Kattoluukku oli omastakin rikki vastaavalla tavalla. Vihdoin tilalle uuden "ehjän " luukun, joka oli samalla tavalla pashana. Eli melko vakiovika.

Mulla oli omassa 68mm remmipyörä, lastu, putkistoa väännetty hieman, sytytystä säädetty ja ilmanottoa modattu vapaammin virtaavaksi. Penkitetty 190hp/290Nm. Matka-ajossa todellinen kulutus pyöri nätisti ajettaessa 7,5-8 litran kantturoissa kesäkelillä, talvirajoituksilla mentiin jopa alle seitsemän litran. Kaupungissa oli aavistuksen taloudellisempi ajella kuin tuo nykyinen Golf 1.8T -00.
Ennen virityksiä Corrado vei normaaliajossa tosiaankin vain muutamia desilitroja vähemmän satasella. Toki kengittäessä viritetty vie sitten huomattavasti enemmän.

Nuo G60:t on vähän sellaisia arvoituksia aina. Jotkut saattaa olla hyviäkin, toiset ihan susia. Jos G60:n hommaa, niin aina kannattaa ainakin yksi viissatanen tai tuhatlappunen olla ylimääräistä auton oikkujen takia... Onhan ne jo kuitenkin iäkkäitä wehkeitä.

SAmmyG
-
Viestit: 75
Liittynyt: 3.4.2007 20:51

ViestiKirjoittaja SAmmyG » 29.6.2008 14:54

Jåå..on hyviä ja huonoja.

Itselle osu huono kohdalle.
Koko kone meni uusiksi, vaihdelaatikkoa on rukattu jo useemman kerran, polttoainepumppu oli sökö, sytytykset pielessä ja sytytyksen osat meni kaikki uusiksi.
Peräpää noista näyttää laukeevan, joten uudet tolpat, puslat taka-akselin laakerointi tulee noilla kilsoilla heti mieleen. Jarrusatulat tuppaa jumittaa takana ja niiden kanssa saa kuuleman mukaan herkistellä kerran vuodessa.
Ahtimen huolto kannattaa tosiaan tehdä het.

Aaltoilua on ollut joskus havaittavissa ennen isoja remppoja, mutta nyt kyll vetää tasasesti. Luulen, että jos aaltoilemattoman corron haluaa, niin digifantti mäkeen ja jälkiasennusruittaa tilalle.

Oma pirssi on autolaatikolla ja ennen sen korjausta on kone mennyt sinne 7,5l/100km @ 80km/h
Moottoritienopeuksissa kiskotaan jotain 10l/100km
Nyt kun ois laatikko paremmassa iskussa, niin katsotaan mitä syö.

Tyyppivikoja, joita on varmaan noille kilometreille jo korjattu tai tullaan korjaamaan:
-virtalukon pohja
-katon mekanismi
-Valokatkaisijan palaminen, eli vaihto tai sitten releyttää valot, niin saa paremman valotehon ja kuorman pois kojelaudan katkaisijalta.
-Heikot valot teholtaan..selitys tossa ylempänä. (on muuten täälä foorumilla hyvät keskustelut-->searchilla)
-Lämppärin kenno saattaa lossahtaa.


Vikoja on kun on vanhasta autosta kyse ja erittäin järjestäytyneesti foorumilla jengi niitä listannut. Mutta kyllä on paras etuvetonen automobiili millä olen ikinä ajanut. Eli rahaa on uponnut, mutta ei raski luopua...Ei saa auton hinnalla vastaavaa ominaisuutta muilta merkeiltä tai tuoreemmista autoista. AIkalailla saa laittaa massia eka lisää, jotta tulee tiukempi rassi vastaan..

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 29.6.2008 16:05

Pitää tehdä lista itselle noista tyypillisistä paikoista ja tarkastaa huoltokirjasta mitä viimesen 4 vuoden aikana on kyseiseen laitteeseen tehty. Olen aikasemmin omistanut 5 bemaria, joista yksi kauppakassi vielä pihassa. Tuo olisi nytten tulossa vaihdossa ja miettinyt, että voisi sillä ehkä vuoden ajella. Jos nyt saa sellaiseen kuntoon, että ei ahista. Ajoiltaan ilmeisesti erittäin mukavaa kyytiä.

Tuo veto puoli pitäisi saada täydelliseen iskuun ja tehot sinne 200 hujakoille mieluiten. Paikkaa missä laittaa ei ole kovin kummallista, paitsi pressutalli. Ehkä mahdollisesti, talvellla laina talli.

Onko tuollaisen passatin kattoluukun vaihto tuohon, kuinka monimutkainen operaatio? Meneekö suurinpiirtein heittämällä paikalleen? Jako vanteilla taitaa olla 4x100? Mahtuuko sinne alle minkä kokoinen tassu pyörimään maximissaan?

Mitä kaikkea osaa ahtimen perushuoltoon täytyy siis vaihtaa? tiivisteet, hihnat, pyörä?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 29.6.2008 17:19

Passatin luukku pitäisi mennä ihan suoraan heittämällä paikoilleen.. Ei käsittääkseni ole kovin monimutkainen operaatio. Vaatii tosin kattoverhoilun purkamisen, mutta sinällänsä melko simppeli homma.
Itsellä on myös tuo vakiovika tuossa luukussa. Joku kun osaisi kertoa mikä tuon vian aiheuttaa.
Kun siltä puolelta mistä se jumii ottaa sen keinuvivun (näkyvät molemmilla puolilla kun luukun nostaa takareunasta ylös) pois niin luukku alkaa toimimaan, mutta pääsee sisään mennessä nousemaan hieman ja tekee pientä naarmua luukkuun.

Jako on tosiaan tuo 4x100 ja itsellä on 17" nyt alla. Mahtuminen riippuu melko paljon siitä onko madallettu. Ja tietenkin leveys ja ET vaikuttaa paljonkin sekä kumin profiili. Joten melko mahdotonta sanoa mikä sinne mahtuu ja mikä ei.

Ahtimeen saa huoltosarjaa ainakin MDComprexilta mikä sisältää käsittääkseni kaiken tarpeellisen.

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 29.6.2008 22:00

Ahtimeen laitan tuon huoltosarjan sisälle, tarvitseeko siihen sen kaveriksi vielä jotain muuta hilpettä vaihtaa?

Onko tuosta talviautona mihinkään?
Viimeksi muokannut Zippaaja, 29.6.2008 23:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 29.6.2008 23:19

Onhan siellä ahtimessa laakeritkin, että ne toki lienee paras vaihtaa, jos ne ovat huonossa kunnossa.. Ahtimen terveyden kannalta lienee kriittinen se, että ahtimen sisäinen jako pysyy samana ja että ko. jakohihna (ns. pikkuhihna) on tuore.

Ahtopaineet näkee seuraavasti:

1. Käännä virta-avaimesta virrat päälle
2. Laita ajotietokoneen valitsin asentoon 2
3. Paina ajotietokoneen valitsinnappi pohjaan (viiksen päässä)
4. Nappi pohjassa käytä virrat pois ja laita takaisin päälle jatkaen kääntämistä starttiin asti (ja käynnistä tietty)
5. Löysää nappi ja paina sitä KERRAN.

Nyt näkyy ahtopaineet joko outona lukuarvona välillä 0-255, absoluuttisena paineena tai ylipaineena. (itsellä jenkkimallissa näyttää tuona 0-255 ja ahtaa sen 255, mikä vastaa noin 1,2baria) vakiona n. 0,8bar eli muistaakseni jotain 225-230 tuona em. lukuna. KVG :)

Talviautona menee aivan yhtälailla kuin mikä tahansa muukin 80-90-luvun vaihteen VW. Kuumaa riittää, eikä mulla ainakaan kylmäkäynnistyksissä edes 35asteen pakkasista mitään heikkoa (muutaman kerran ilman esilämmitystä noinkin kovasta käyntiin... ei tervettä, mutta..)

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 29.6.2008 23:22

Autoon olisi tarkoitus kaikkien ahtimen perushuollon ja koneen tarkastuksen jälkeen vaihtaa 68mm hihnapyörä, uusi moniurahihna ja lastu. Kartiosuodatinta mietin myös, mutta onko se terveellistä koneelle? Äänillä ei ole merkitystä minulle. Kunhan kulkee ja toimii niinkuin pitää. Näiden pitäisi ilmeisesti tuoda pirteyttä kummasti lisää?

Ja kestääkö tuo kone/ahdin vielä 300tkm jälkeen yhtään?

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 29.6.2008 23:27

Suosittelen, että käytät ahdinta Dopilla huollossa, jos sitä et ole ennen tehnyt. Siinä vaiheessa kokeneempi "ahtimenkäpistelijä" saattaa huomata jotain (esim. alkavia halkeamia tms.), mitä sinä et välttämättä huomaisi. Ja samallahan sujuvasti (ja helposti) vaihtuu se ahdinpyöräkin. En itse uskaltaisi yhtään kiristellä paineita vakiota enempää ahtimesta, jos en ole varma että se on OIKEIN huollettu.

Itsellä vain ihmetyttää, että miksi siinä yksilössä on RS-lähtö, muttei esim. noita "perusvermeitä" kuten 68mm ap:ää ja lastua...? Onko se ahdinpyörä, joka on paikallaan minkä värinen (vakio on 78mm ja musta, jossa on ahtimen puolella sellanen pyöreä peltilevy)?

Mutta nyt nukkumaan aamulla 0730 töihin.

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 29.6.2008 23:33

Todennäköisesti voi olla ehdottomasti viisainta käyttää ahdin Dopilla. Itse kun en ole ahtimiin aikaisemmin perehtynyt. Pitääpä kysellä hintaa ja aikataulua. Matkaa on välissä ihan mukavasti kumminkin.

Rs-lähtö löytyy, mutta en ole varma onko kyseisessä laitteessa "hilppeet" kiinni jo. Pitäisi ottaa selvää onko lastu ja pyörä/hihna jo vaihdettu. Pitää asiaa tutkailla alkuviikosta, kun auto pihassa.

Onko pirteydessä huomattavaa eroa muutoksien jälkeen täysin vakioon?

EDIT: Se on kunnioitettavan hienoa, kun joku jaksaa neuvoa tietämätöntä asiassaan.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 30.6.2008 5:17

Kartiosuodatinta mietin myös, mutta onko se terveellistä koneelle?

Isot pojat kertoo että ahdin ei tuosta tykkää. Kun tahtoo aavistuksen päästää läpi hienoa pölyä niin tiivisteet ottaa itseensä. Itse en alkaisi riskeeraamaan ahdinta tuon kanssa.

Onko pirteydessä huomattavaa eroa muutoksien jälkeen täysin vakioon?

Ainakin itsellä hihnapyörän ja lastunvaihdon jälkeen tapahtui huomattava muutos pirteydessä.
Alavääntöä varsinkin tuli ihan mukavasti lisää.

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 30.6.2008 11:11

Noh kartiosuodin jätetään sitten suunnitelmista täysin pois. Tarkoitus olisi saada pirteyttä konetta vaarantamatta.

Pitää tutkia nuo hihnapyörän ja lastun vaihdot, onko ne tuohon jo tehty. Ahdin pitäisi saada huollettua, mutta dopille on useamman tunnin ajomatka. Toki jos huolto tapahtuu päivässä, niin siellä voisi käydä pyörähtämässä aikansa kuluksi. Mutta voisi myös miettiä lähempää jotain, joka ahtimen osaisi huoltaa kunnolla.

Lisää kysymyksiä:

Onko corradossa sinkkikori? Lähinnä tuota ruosteettomuutta mietin.
Mikä on jakohihnan vaihtoväli?
Mistä saan kirkkaita vilkkuja tuohon? Ulkomailta tai suomesta saa linkkiä heittää.

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 30.6.2008 20:37

Corradossa on muistini mukaan sinkkikori, muttei sekään ikuinen ole...

Kysele vilkkuja Dopilta. Sillä on paljon muutakin hauskaa, kuin nettisivut antavat olettaa :D

Jakohihnan vaihtoväli lienee sama kuin muissakin 1.8 8v (ainakin sama Z=22-hihna käy kiristimineen).

ja ei se Dopille ajo niin kauheaa ole:

Itse ajoin ensin klo 05 lähtö Jyväskylästä, josta suoraan Laitilaan, missä huolto tehtiin(mahtavalla vieraanvaraisuudella höystettynä BTW), josta noin klo 16 lähdin sitten ajamaan kohti kotia 8-tietä pitkin. Kristiinankaupungissa kärsityn Portugali-Englanti-matsin tappion jälkeen jatkoin matkaa pohjoiseen, jossa olin noin. klo 04:30... Eli ei se paha ole se muutaman tunnin ajo :D

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 30.6.2008 22:34

Joop. Pitää noita vilkkua tiedustella sieltä ja tuota huollon aikataulua vähän. Olen intissä kohta, niin ei käy ihan joka arkipäivä lähteä pitkille reissuille ajelemaan. Olisi hyvä kumminkin saada ennen talvea kaikki perushuollot tehtyä kunnolla. Sitpä se ahistaa kun talvella laukeaa jonnekkin kuubaan keskelle ei mitään. Se vakkarikin olisi tuon intin takia hyvä saada toimimaan, niin olisi mukavampi törryyttää tuota parin tunnin väliä.

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 20.8.2008 21:15

Kun nyt porukka on huudellut, että "Passatin kattoluukku käy suoraan Corradoon", niin voisiko joku ystävällisesti kertoa, että minkä korimallin Pasuunan luukku on kyseessä..

Ja en itse sitten Passatin korimalleista tiedä kirjain-numero-yhdistelmänä kuin 35i:n (joka on vissiin se 88-96-versio)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 20.8.2008 22:27

Eikö se just niistää mee.

Kimmoje
-
Viestit: 91
Liittynyt: 1.2.2008 13:52

ViestiKirjoittaja Kimmoje » 11.9.2008 20:37

Itelläki on osunu kyllä niin kusipäinen corrado kohalle. Pari vikaa saa korjattua niin tulee tusina lisää ja on kyllä todella hermoja raastavaa, ahtimenki piti olla huollettu "hetki" sitten niin löyty välijäähdyttimestä tiivisteet ja puuttu pala siitä spiraalista.

Huvis
-
Viestit: 24
Liittynyt: 7.7.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Huvis » 11.9.2008 21:00

Onko tossa alkuperäsenä välijäähdytin vai ei? itsellä nimittäin ei enään ainakaan ole..

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 12.9.2008 21:00

On siellä etulokarin välissä sellainen postimerkin kokoinen murkula, jos ei niin laita äkkiä edes sellainen. Tuo välijäähyn puuttuminen aiheuttaa nakutusta ja sitä kautta tehojen tipahduksen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa