Auto: Audi A4 (B5) Avant -97 TDI (81kW)
Pitäisi vaihtaa takajarrulevyt ja samalla laakeritkin, kun jarrulevyhän toimii samalla pyörännapana. Tuskinpa niitä vanhoja kartiolaakereiden ulkokehiä sieltä vanhasta levystä ehjänä irti saa prässilläkään.
Alkoi huolettamaan, kun noissa uusissa jarrulevyissä ei ole ollenkaan noita räjäytyskuvissa näkyvää ABS:n nopeusanturin roottoria.
Saako tuon roottorin vanhoista levyistä ehjänä irti ja jollain vielä takaisin uusiin levyihin. Kaasupillit on käytössä, jos vaikka olisi hyötyä.
A4 (B5) takajarrulevyjen vaihto, ABS-roottorin siirto
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Siellä saattaa olla kolot josta saa tuurnalla naputeltua laakerikehän irti. Viisaammat varmistakoon...Tuskinpa niitä vanhoja kartiolaakereiden ulkokehiä sieltä vanhasta levystä ehjänä irti saa prässilläkään.
Ne roottorit mitkä olen muissa malleissa nähnyt on kiinni ihan vaan kevyesti. Siinä on ikäänkuin sellainen sankajousi joka pitää niitä paikallaan.
Kiitokset neuvoista, näyttäishän tuo homma kotonakin onnistuvan. Haynesin oppaan mukaan noiden ABS:n roottoreiden irrotus ja kiinnitys jarrulevyihin "tulee jättää erikoistuneen korjaamon tehtäväksi", joten oletin sen olevan jotenkin hankalaakin. Paitsi niin piti olla laturin liukurenkaankin vaihto hirvittävän hankalaa, mutta hyvin sekin kotona onnistui.
Kyllä olin nuo laakerit joka tapauksessa aikeissa uusia, kun eivät tosiaan paljoa maksa, vaikka kunnossa tuntuvat vielä nykyisetkin olevan. Ilmeisesti tuossa A4:ssa kumminkin on reilummat takalaakerit kuin Golffissa. Siinähän ne alkoi laulamaan jo alle 100tkm.
Kyllä olin nuo laakerit joka tapauksessa aikeissa uusia, kun eivät tosiaan paljoa maksa, vaikka kunnossa tuntuvat vielä nykyisetkin olevan. Ilmeisesti tuossa A4:ssa kumminkin on reilummat takalaakerit kuin Golffissa. Siinähän ne alkoi laulamaan jo alle 100tkm.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Golffissa. Siinähän ne alkoi laulamaan jo alle 100tkm.
samat laakerit vähintään kolmansissa jarrulevyissä ja mittarissa 291 tkm :) Mutta on vähä eri autokin...
Joo, tuo meillä ollut golffi (-95) oli rumpujarruilla. Ilmeisesti levyjarrullisissa on sitten paremmin hoidettu tuo laakerointi.
Audissa on nyt 330tkm ja kunnossa tuntuvat olevan, mutta vaihdan nyt silti uudet kun tulee melkein vähemmällä vaivalla kuin siirrettyä vanhat.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa