Tiedoksi Golf V ovien sähköistä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

pepiku
-
Viestit: 4
Liittynyt: 17.6.2008 21:55

Tiedoksi Golf V ovien sähköistä

ViestiKirjoittaja pepiku » 24.6.2008 20:36

Huom. kaikki Golf V omistajat, jos autosi alkaa olla takuuajan lopulla, ota vakavasti jos vaikka kovaääninen ei toimi. On nimittäin täysin kelvottomat sähköjohdot. Minulla 2005 mallisen 116000 ajetun kuljettajan oven johdot saranpuolelta lähes kaikki poikki. VW ei vastaa takuuajan jälkeen, yritin kaikki kanavat, normaalia kulumista heidän mielestään.
Itse olen ehdottomasti sitä mieltä että johdot eivät vastaa mitään laatuvaatimuksia.
Katso kuvaa
http://www.phnet.fi/public/pepih1/golf_ovi_2.JPG

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 24.6.2008 21:13

Aika normaalia yli 100 tkm ajetun nykyauton ongelmaa...oli merkki ja malli sitten mikä tahansa. Paksun ja taipuisan kuparijohtonipun, joka kestää kymmeniä tuhansia 90 asteen taivutuksia, tekeminen on perin hankalaa. Väylä tekniikka tuota on vähentänyt, kun johtojen määrä on vähentynyt, mutta usein tuota ongelmaa vastaan tulee. Monissa muissa merkeissä huomattavasti Volkkaria enemmänkin.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 24.6.2008 21:29

Kestäiskö noi paremmin jos ne tehtäis kumipintaisesta kaapelista? Ainakin töissä on muutamia vehkeitä mis piuhat heiluu koko ajan ja kumikaapeli kyllä kestää eikä kuparikaan sisältä ole poikki mennyt. Käsittääkseni toi kupari menee sitten nopeasti poikki kun ensin tuo johtoa tukeva eriste murtuu.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 24.6.2008 21:31

Mitenkäs nää on ennenwanhaan sitten kestäneet? Onko nykypiuha jotain Maan ystävien suosittelemaa banaaninkuorista kierätettyä reilunkaupan johtoa? Pöh.

pepiku
-
Viestit: 4
Liittynyt: 17.6.2008 21:55

ViestiKirjoittaja pepiku » 24.6.2008 22:57

Kyllä ne kesti ennen vanhaa paljon paremmin, olen täys-entisöinyt 8 60-luvun autoa ja ainoat kovakuoriset johdot löytyy konehuoneesta oikein kuumista paikoista.
VW, lähinnä Passateissa minulla on oven tai takaluukun johdot katkenneet noin 5 vuoden jälkeen ja n. 250 tkm paikkeilla.
Surkeita nämä ovat.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 24.6.2008 23:06

Kuten varmaan olet siten huomannut, että 60 luvun autossa oveen menee kaksi johtoa, joiden vääntäminen onkin sitten ihan eri juttu...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.6.2008 23:56

Mulla ei mene yhdessäkään 60-70luvun autossa johtoja oviin, eikä ole ikinä ollut mitään ongelmia...

Volkkari on halpa auto, ei siinä ruveta käyttämään mitään kalliita johtoja mitkä oikeasti sitten kestäisi 20vuotta käytössä. Mietitään tarkkaan kuinka halvalla halutaan tehdä, punniten laatuvaikutelmaa käytettyjen autojen kautta.

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 25.6.2008 7:39

Tuskin tuohon katkeamiseen vaikuttaa auton ajokilometrit lähinnä uskoisin, että enempi auton ikä ja oven avaus ja sulkemis kerrat. Kuparihan on siitä huonoa tavaraa että se kovettuu kylmä muokkauksesta ja lopulta katkeaa.

pepiku
-
Viestit: 4
Liittynyt: 17.6.2008 21:55

ViestiKirjoittaja pepiku » 25.6.2008 20:28

Ei mene 60-luvulla oviin, muutamassa tavaratilan kanteen jne. Tarkoitin kyllä yleisesti että johtojen laatu on ollut parempi.
116 000 ja 3 vuotta kuvaa jotenkin ovien aukaisuja, lähden edelleen siitä että ainakin tuplat olisi odotus kestoksi. Täytyy auton valmistajan tietää mitä tässä johdolta vaaditaan. Minä esim. pujahdan autoon yleensä n. 45 astetta auki olevasta ovesta, ei vaadita paljon.
Johtojen muovi on se joka oli kovettunut ja poikki, sen jälkeen kuparilla ei ole kovinkaan pitkä ikä. Kuvassa näette että kaikkien johtojen muovikuori on jo poikki.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 25.6.2008 21:50

Kaverin kolmosmuru gti:stä katkes sähkölasien piuha kun ajokilometrejä autolla oli 242tkm ja ikää vuosina n. 14v...

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 26.6.2008 6:44

skodassa kesti noin 10 vuotta/200tkm ennen kun tartti johtosarjoja alkaa parsimaan. jetassa ja oletettavasti myös golfissa murtuu kuitenkin paljon vähemmällä se lasinpesurin letku siitä konepellin saranan kohdalta. tiedä sitten onko jo korjattu rakenne noihin uusimpiin.

pepiku
-
Viestit: 4
Liittynyt: 17.6.2008 21:55

Yli 10 vuotta riittänee

ViestiKirjoittaja pepiku » 26.6.2008 12:26

Kyllä suomen talvet / kesät yli 10 vuotta alkaa olla jo riittavä näissä halvoissa autoissa

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 26.6.2008 12:43

Epäilen, että kalliimmissa autoissa olisi tilanne johtimien osalta yhtään parempi. EIköhän ne samoilta johtosarjavalmistajilta tule niidenkin piuhat. Sitä se vain on, jos alihankintaa tehdään halvalla, joutuu myös alihankkija tekemään päätöksiä halvemmista komponenteista ja loppupelissä se on tuotteen ostanut asiakas joka tästä kärsii. Mutta sitä saa mitä tilaa, kaikenhan tulisi olla mahdollisimman halpaa, eikä se ole autotehtaan etu jos laitteet kestää yli 4 vuotta...

IlkkaMoilanen
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.6.2005 22:48

ViestiKirjoittaja IlkkaMoilanen » 26.6.2008 12:55

Mää ilmoitin kun ekaan huoltoon vein omaa autoa, että ääni pätkii kuskin ovessa. Eivät pörhöllä löytäneet vikaa. Ei tietenkään silloin pätkinyt. Pitänee lähteä kirveen kanssa käymään huollossa, onneksi takuuta vielä toista vuotta jäljellä.

Kysynpä samaisessa topikissa että onko muilla esiintynyt sisätilanpuhaltimessa sellaista naputtavaa ääntä ? Ei aina kuuluu mutta joskus. Eivät löytäneet tästäkään mitään vikaa huollossa.

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 26.6.2008 13:41

Just joo, tämä johto-ongelma on ollut kolffien tyyppivika jo jostakin 90-luvun alkupuolesta. Kolmoskorisessakin olivat aika v-mäiset korjata. Pystyyköhän noita edes enää näissä uudemmissa korjaamaankin ilman että kone menee sekaisin?

Ei ihme, että tojotien tms pingpongien jälleenmyyntiarvo on korkeampi kuin vaggineiden.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.6.2008 13:55

Epäilen, että kalliimmissa autoissa olisi tilanne johtimien osalta yhtään parempi. EIköhän ne samoilta johtosarjavalmistajilta tule niidenkin piuhat


Tilaaja kumminkin määrittää tarkkaan johdinmateriaalin ja liittimet, eli alihankkijalla ei käytännössä ole mitään valtaa asialle. Alihankkija sitten voi ainoastaan speksien puitteissa etsiä halvimman johdinvalmistajan. Johdinmateriaali ja eriste on yleensä niin tarkkaan määritelty, ettei sooloilulle jää mitään sijaa. Ei ne pyydä tarjousta uudelta alihankkijalta niin että lähettää valmiin johtosarjan niille, ja kysyy mihin hintaan teette samanlaisen (tai noh, fiat/lancia/yms varmaan tekeekin niin...).

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 26.6.2008 14:30

Vanhoissa ja uusissa johdoissa on kyllä eroja. Vanhojen johtojen kuoret ovat hampailla kuoriessa sitkeitä ja viruvat mieluummin kuin katkeavat, mutta näissä uusissa piuhoissa on kuori melkeinpä nitkuttelemalla katkaistavissa - se murtuu helposti ja on jotenkin kovaa.

On noita piuhankuoria tullu sen verta syleksittyä, että tällaisen väitämän uskallan esittää. "Eko" taitaa olla se kirosana tässäkin asiassa? Uusien autojenhan on EU-säädösten mukaan kompostoiduttava neljässä vuodessa. :/

AC
-
Viestit: 243
Liittynyt: 25.7.2003 2:47

ViestiKirjoittaja AC » 26.6.2008 14:39

Olis varmaan Golf hieman kalliimpi jos käyttäisivät silikoni- tai uretaanieristeisiä johtoja.

Johtoa autossa menee sen verran paljon, että siinä koittavat toki tasapainoilla laadun ja hinnan välillä. Kunnolla taivuttelua kestävä robottijohdin/kaapeli maksaa helposti 3-5 kertaa enemmän kuin tuollainen muovieristeinen, helppoa matikkaa.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 26.6.2008 14:53

Eiköhän tähänkin ole jokin muu ratkaisu kun käyttää huonointa mahdollista tai alkaa jotain robottijohtoja virittämään.

Asia on juuri kuten HVM totesi että halvalla saat johtoa jossa kuori on kova eikä kestä niin hyvin lämmövaihteluita ja nitkuttelua kuin vanhemmat yleisesti käytetyt "kumimaisemmat" johtimet.
Kyseessähän on vain VAG:n oma vika kun tehdään roskaa, eikä siinä mitään mutta ottaisi vastuun asiasta.
Kyllä pitäisi enemmän kestää kun reilu 100tkm ja 3v. tuollaisessa paikassa olevat johdot.
Myyn johtosarjoja joten kokemusta on jonkun verran...

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 26.6.2008 16:04

Jep, omassa vanhassa golf V:ssä oli sellasta että hantin oven kajareista hävis ääni välillä.
Takuuhuoltoon vein airbagin vaihdon takia ja sanoin siitä sillon, mitään sille ei tehty..
Äijä ku luovutti kehu että Nousiaisissa on vaan niin huonot radion kuuluvuudet että sen takia välillä pätkii.
Kehu vielä että voin ottaa sen oman auton lainaan ja samaa hommaa tekee..
Tuumasin vaan sille että miten se tekee saman cd:tä kuunnellessa ja vain oik.etuovesta häviii ääni
-ota hei poika multa auto lainaan ni huomaat että nää tekee ihan just samalla tavalla, sulla on vaan koti nurkilla niin huonot radiolinkit..

Käskin äijän imeä kikkeliään ja totesin että teen renujen kanssa töitä asentajana ja tiedän jo missä vika on, kun heiluttaa johtosarjaa hantin ovessa ni välillä ääni häviää, ja lähin kotio..

tais se sit loppuviimein jäädä kokonaan korjaamatta ennenku myin auton..

Proms
-
Viestit: 3
Liittynyt: 4.5.2009 17:46

Golf FSI -04 etuovien johtosarjat.

ViestiKirjoittaja Proms » 4.5.2009 19:05

Aiempi autoni oli Vento -97. Ei pienintäkään sähkövikaa, ei edes sulakkeen vaihtoa. Eikä kyllä muutakaan valittamista toiminnoissansa.
Nykyinen kärry ollut liikenteessä 4,5 vuotta, ajettu sillä on alle 50 tuhatta kilometriä. Kumpaisessakin etuoven johtosarjassa useita johtoja joista on kuori murtunut poikki, ja yksi johdin on poikki kokonaan. Vauriot ilmenivät, kun turvatyynyn varoitusvalo alkoi palamaan jatkuvasti ja syitä selviteltiin merkkiliikkeessä.
Selvittelytyö kustansi vajaan satasen ja sarjojen vaihdon hinta-arvio on luokkaa 500-600 euroa. Juttua on selvitelty monelta kantilta, ja aina vastuunkantajaksi on valikoitunut ajokin 'onnellinen' omistaja....kuten arvata saattaa.
Muitakin harmeja on ollut mukavasti matkanteon mausteena. Alkaa hiukan tympiä....
Onneksi löysin yrityksen, jossa ovia irroittamatta tai verhouksia aukomatta johtojen vioittuneet osat uusitaan parempilaatuisella johtimella. Vieläpä kohtuuhintaan.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 4.5.2009 19:12

No sulla kävi venton kanssa sitten hyvä tuuri... :)

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 4.5.2009 21:27

Kirjoitetaan nyt tähän perään, kun kerran saman asian parissa taistellaan:

Omia piuhoja kun korjailin johonkin ex autoon, niin laitoin lambda-anturista kaapelia siihen "liikkuvaan osuuteen", ja liitokset tietty oven ja korin sisään..

Lambdassa kaapelina käytetään "vaijeria", joka on vielä taivuttelua ja lämpöä kestävässä kuoressa, olisikohan silikonia?

Hyvin toimi, enkä usko että ihan hevillä antaa periksi.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 4.5.2009 22:21

Aiempi autoni oli Vento -97. Ei pienintäkään sähkövikaa, ei edes sulakkeen vaihtoa. Eikä kyllä muutakaan valittamista toiminnoissansa.


Ei millään pahalla, mutta kuinkas paljon siinä 12vuotta vanhassa Ventossa sitten oikein oli niitä toimintoja? Tai montako piuhaa sinne oveen meni?

Mitä uudempi auto, niin todennäköisemmin myös enemmän varusteita sun muita härpäkkeitä ja tätä kautta myös enemmän sähköä (väylistä huolimatta) ja enemmän vikoja. Ja kun halvemmalla ja vielä halvemmalla pitää valmistajien yrittää tehdä kilpailijoitaan hienompia autoja, niin jostain on tingittävä. Näin se vaan menee.

suorja
-
Viestit: 83
Liittynyt: 23.11.2004 15:24

ViestiKirjoittaja suorja » 5.5.2009 8:33

Tuohon johtojen eristemateriaaliin. Ammatikseen sähköjen kanssa painiva kaveri kiroili noita nykyautojen piuhoja, kun eristemateriaalin osana on alettu käyttämään yhä enemmän kierrätysmateriaaleja. Pohjautunee pitkälti keskieuroopan määräyksiin ja autofirmojen haluun olla "hyvä"... ja tietysti kierrätysmateriaali on halvempaa kuin täysin uusi muovi.

Ja keskieuroopassahan auton käyttöikä on huomattavasti lyhyempi kuin täällä arktisessa peräpohjolassa... ei tule ongelmia johtojen eristeiden tai katkeamisten kanssa kun auto joko paalataan tai myydään Suomeen...

Proms
-
Viestit: 3
Liittynyt: 4.5.2009 17:46

ViestiKirjoittaja Proms » 15.5.2009 13:03

No sulla kävi venton kanssa sitten hyvä tuuri... :)



Eikä ainoastaan kyseisen Venton kanssa. Kaksi Jettaa ja kaksi Ventoa on germaanikärryjä ollut alla, ja nyt tämä golffi.
Golffi on kiukutellut kirkkaasti enemmän kuin aikaisemmat yhteensä, että on tuuria ollut :) Kaikenlaista...
Mutta remppaa ei aikaisempiin ajokkeihin tarvinnut isosti tehdä, mitä nyt vähän lisäjousia lukkoihin rusnailin ;)

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 15.5.2009 17:25

Itse vaihtelin syksyllä oven johtosarjan 100000km ajettuun 2002- mallin A4 B6:seeni, eli samaa kaapelia on Audissa ja Volkkarissa käytetty. ;) Samalla lailla kaiutin pimeni ensimmäiseksi, tosin kuparit olivat esillä muistakin johdoista, että "pimeneminen" olisi saattanut osua johonkin muuhunkin oven laitteeseen yhtä helposti...

Johtojen kunto on helppo tarkastaa oveen menevää suojakumia raottamalla ainakin A4:ssa. Korjaus onnistuu helposti korvaamalla pätkä korista oveen tehdasuudella varaosalla.
(Joka tietysti on samanlaista tavaraa, mutta eiköhän taas seuraavat 6-7 vuotta toimi.)

jansku
-
Viestit: 72
Liittynyt: 5.8.2003 7:05

ViestiKirjoittaja jansku » 15.5.2009 22:49

Minun golffiin vaihdettiin keskiviikkona tuo oven johtosarja.Auto on vuosimallia 2008.

Proms
-
Viestit: 3
Liittynyt: 4.5.2009 17:46

ViestiKirjoittaja Proms » 16.5.2009 6:56

Korjaus onnistuu helposti korvaamalla pätkä korista oveen tehdasuudella varaosalla.


Kun olisi Golfissakin noin fiksu systeemi. Mokoman materiaalivammaisen piuhapötkön vaihtamiseksi on sen ovesta irroitettava sekä verhoilu, että ulkopelti. Mutta nyt on minunkin kärryssäni tuliterät polskipiuhat.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 63 vierailijaa