laturinhihnan vaihto passat 1.9TDi -99

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

mazdagt
-
Viestit: 156
Liittynyt: 20.8.2006 11:08

laturinhihnan vaihto passat 1.9TDi -99

ViestiKirjoittaja mazdagt » 24.6.2008 7:33

onko kokemusta hihnan vaihosta et onko siinä kiristimessä joku jippo vai onko se mulla vain jumissa tai rikki?? vaikka kuinka käänsi vastapäivään niin ei hihna löystyny. laturin toisen pultin irrotuksessa meni hetki ku joutu vähän miettimään et miten lähtee ilman viskon irrotusta:)

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 24.6.2008 14:22

Siinä kiristinrullan päässä olevasta pultista pitää ainakin tuossa AFN-koneessa ottaa esim. sopivalla lenkkiavaimella kiinni (15mm tai 17mm) ja kääntää vastapäivään, jolloin kiristin löystyy.
Itse tuossa rullan pultissahan on vasenkätiset jengat juuri tämän asian takia.
Jos ei löysty, niin systeemi on jumissa.

mazdagt
-
Viestit: 156
Liittynyt: 20.8.2006 11:08

ViestiKirjoittaja mazdagt » 24.6.2008 17:24

just on kyse AFN koneesta. 15mm kannalla on pultti ja ei käänny millään vastapäivään eli pitäs saada se irrotettua ja kahtoa jos siitä sais vielä kiristimen tehtyä. joutuuko siitä purkamaan mitä kun irrottaa kiristimen?? uusi tarvike kiristin oli 220€ niin ei kehtais heti olla ostamassa:)

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 24.6.2008 18:49

Mites se niin paljon maksaa tarvikkeena kun merkkiliikkeessäkin vaan n. 90e ;)

Siinä täytyy viskohomma purkaa kokonaan pois.
Siis viskon tuuletin ei pelkästään riitä, vaan koko systeemi.
Visko on kuusiokololla takapuolelta kiinni (olisko ollu 8mm kokoinen), ja jollain täytyy saada pidettyä viskoa kiinni ettei pyöri mukana kun avaa pulttia.
Itse käytin nahkaista öljynsuodatinavainta.

Sitten tuo kiristinhässäkkä on ihan pultilla kiinni myös takapuolelta (olikohan 13mm). Kiristimen läpi menee kierretappi johon tuo pultti tulee.

Paskamaisiahan nuo molemmat on irroittaa kun ovat takapuolelta kiinni.
Enkä todellakaan osaa sanoa tuleeko ne pois vetämättä keulaa huoltoasentoon, itse vaihdoin kiristimen jakohihnarempan yhteydessä.
Kallistuisin kuitenkin sille kannalle, ettei tartte keulaa purkaa.

mazdagt
-
Viestit: 156
Liittynyt: 20.8.2006 11:08

ViestiKirjoittaja mazdagt » 24.6.2008 18:56

kiitos tiedoista. 3 varaosa liikkeessä kävin ja halvin oli 220€ pitää käydä laakkoselta kysymässä. mistä merkkiliikkeestä sait 90€?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 24.6.2008 20:08

Salosta, mutta saman hintainen se kai jokaisessa merkkiliikkeessä on.

topi-
-
Viestit: 43
Liittynyt: 28.10.2007 18:40

ViestiKirjoittaja topi- » 24.6.2008 22:29

Pörhöllä Keminmaassa maksoi alkuperänen kiristäjä 90e ja vaihtamisessa ei tarvitse laittaa keulaa huoltoasentoon. Ensin laturi pois (ei välttämätön, mutta antaa enemmän työskentelytilaa) -> visko irti kuten vaggine jo aikaisemmin kertoi -> viskon tuuletin syrjään -> kiristäjä irti ja uus tilalle... Ei oo kovin kummoinen homma.

mazdagt
-
Viestit: 156
Liittynyt: 20.8.2006 11:08

ViestiKirjoittaja mazdagt » 25.6.2008 6:28

kiitos nyt rupeaa jo helpottamaan ku pakko saada kiristin kuntoon ku sain mie jotenkin uuden hihnan sinne kikkailtua paikalleen ku entinen oli aivan tohjona. ei nyt enää kehtais mihinkään isompaan ku tuossa laatikko rempassa oli jo ihan tarpeeksi tekemistä ja siinäkin tuli vastoin käymisiä ku startti hajosi:)

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 25.6.2008 10:27

Ei kannata sitten ajella rikkinäisellä kiristäjällä hirveemmin. Omaan vaihdoin uuden moniurahihnan, mutta jätin kiristäjän vaihtamatta, joka oli jo sen verran väljä että se oli selvästi pois hihnalinjalta. 5tkm myöhemmin tuo uusi moniurahihna kateksi ja paloja meni jakopään väliin. Oli koneremontti hyvin lähellä!

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 25.6.2008 12:01

Noinkin voi käydä, mutta toisaalta en ymmärrä miten ne palaset pääsi sinne jakopäähän?
Oliko jakopään jotkut suojamuovit pois paikaltaan?

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 25.6.2008 13:25

Suojamuovit oli paikallaan, mutta oma auto oli varustettu ilmastoinnilla, jonka hihna kulkee moniurahihnan etupuolella. Tämän takia katkenneen moniurahihna ei päässyt pois alemmalta pyörältä ja kietoutui sen ympärille. Paloja oli sitten päässyt jakohihnan väliin jostain raosta.

mazdagt
-
Viestit: 156
Liittynyt: 20.8.2006 11:08

ViestiKirjoittaja mazdagt » 25.6.2008 15:09

joo pitää pitää mielessä et ei hyvin tuolla aja. se on harvinaista ja huonoa tuuria jos suojat paikallaan ja menee jakohihnan väliin palasia. mullakin tossa ilmastointi ja siinä on hyvä kiristin hihnalle. ois vaan samanlainen laturinremmille.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 25.6.2008 16:21

Tuosta ilmastoinnin hihnan kiristimestä... sellaisen taasen saa motonetista koko paketin hintaan 38e.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa