Jetta 1.6 D ei starttaa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

SUPERmAKe
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.3.2008 10:05

Jetta 1.6 D ei starttaa

ViestiKirjoittaja SUPERmAKe » 10.6.2008 20:35

Morjens! Auttakaa hyvät kanssa autoilijat miestä mäessä! Eli ongelma on seuraavanlainen: Jokunen aika sitten kyseinen auto ei startannut ja ajattelin että akku oli päässyt loppumaan koska soitin oli jäänyt päälle.Auto lähti työntämällä käyntiin ja tämä toimenpide toistui muutaman kerran mutta nyt ollaan tilanteessa että auto ei lähde edes työntämällä käyntiin.Kun kääntää virrat päälle niin mittaristoon syttyy hehkun, öljynpaineen ja laturin valot mutta palaa aika heikosti. Sit kun kääntää avimen asentoon jossa auton kuuluisi startata niin joku rele vaan napsahtaa ja valot sammuu mittarista mutta käyntiin ei edes yritä.Aivan kuin virta häviäisi jonnekin mutta minne?Voiko autossa olla joku oikosulku koska edes ajovalot ei syty eikä soitin lähde päälle? Seuraavia toimenpiteitä olen jo tehnyt: Virtalukon pohjan vaihdoin uuteen ei vaikutusta. Kaikki sulakkeet on ehjät. Putsasin kaikki liittimet startilta ja akulta sekä laturilta ja myös maadoitusjohdon. Kokeiltu käynnistää apuvirralla sekä toisella akulla mutta ei! Onko jotain tiettyjä releitä mitkä voisi olla rikki ja voiko niitä todeta millä tavoin muuten ku uutta ostamalla. Olisin kovin kiitollinen jos vinkkejä tulisi koska joudun ajamaan työmatkoja 325:lla bemarilla jetan sijasta. On raha aika hupaisaa ku jetalla ajaa 20 eurolla viikon nii bemarilla hyvällä tuurilla töihin yhteen suuntaan :D

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 10.6.2008 20:38

Startin takapään hela loppu-->kollektori/ ankkuri ottaa kiinni kenttään?

SUPERmAKe
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.3.2008 10:05

ViestiKirjoittaja SUPERmAKe » 10.6.2008 20:55

^ elikkäs toi varmaan selviää ku irrottaa startin? näkeekö sen silmällä onko se loppu vai pitääkö ihan uutta testata?

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 10.6.2008 21:31

No kopase irrallaan ensin että pyöriikö, se sanoo jo paljon. Silmäkin kertoo onko ankkuri ottanut kenttään.
Päätyhän on helppo irrottaa parilla ruuvilla. Tarkistat sitten sen helan kunnon ja putsaat startin paineilmalla. Hela kannattaa tietyti uusia, tottakai. Rasvaa hela täyttämällä se öljyllä ja puristamalla sitä päistään sormien välissä. Hela vetää itseensä öljyä. Loppu öljy joutaa pyyhkiä pois.

Heebo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 11.10.2006 11:04

ViestiKirjoittaja Heebo » 10.6.2008 21:59

Mun järki kyllä sanoo että sen pitäs lähtä työntämällä vaikka siellä ei ois starttimoottoria ollenkaan ja siksipä kallistunkin veikkaamaan sulanutta sulakerasian taustaa, joka ainakin ykköskoppasia jettoja aikanaan vaivasi.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 11.6.2008 11:08

Kappas, enpä lukenutkaan viestiä niin tarkasti, että olisin hoksannut, ettei auto lähde työntämälläkään käyntiin.

-H-
-
Viestit: 5
Liittynyt: 6.9.2006 12:40

ViestiKirjoittaja -H- » 11.6.2008 14:49

Palaako mittariston valot heikosti silloin jos auto on kiinni toisessa akussa?

Itse epäilisin startin ja akun huonoutta. Työntämällä ei lähde käyntiin, koska hehkuille ei riitä virtaa. Kokeile hehkuttaa toisella akulla ja laittaa silloin työntämällä käyntiin.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 11.6.2008 15:19

Akku huono ja ei jaksa hehkuttaa joten käyntiin lähtö työntämällä voipi olla hankalaa...Akku voi olla ottanut itseensä toistuvasta tyhjentymisestä ja esim. keittänyt sit ladatessa..No,mahdollisuuksia on monta mut eiköhän se vika löydy tutkimalla/kokeilemalla eri vaihtoehtoja

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 11.6.2008 22:04

Yleismittarilla mittaa ensiksi akku, ja 12,4-12,8v pitäisi löytyä jännitettä toimivasta akusta. Diesel lähtee käyntiin kesällä hinaamalla jos otat magneetti katkaisimesta sisäosan pois, niin saa polttoainetta koko ajan (sammuu kytkimellä vaihde päällä).
Jos ei lisävirrallakaan ei kone pyöri niin startin huolto/vaihto edessä, löytyy purkamoista tai kunnostettuja varaosaliikkeistä.

SUPERmAKe
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.3.2008 10:05

ViestiKirjoittaja SUPERmAKe » 12.6.2008 9:22

Jep! johan alko ideoita satelee ja kiitos niistä.Tänään lähtee startti irti ja siitähän sen näkee et onko vika siinä. Akussa vika ei ainakaan ole koska se on täynnä.Mut pistän illemmalla tietoa miten toi mun korjaus edistyy ja joko vika löytyi...

SUPERmAKe
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.3.2008 10:05

ViestiKirjoittaja SUPERmAKe » 18.6.2008 22:25

Joo eli hetki siinä meni mut nyt on startti vaihdettu ja lopputulos: ei mihinkään ei sitten niin mihinkään! Nyt on mieli aika tyhjä en enää ymmärrä mikä voisi olla vikana? Onko noista releistä tietoa kellään et jos joku on rikki voiko olla et ei lähde käyntiin? Ei kehtais paaliin viedä tota autoa ku ei varmasti oo iso vika mut en ilmeisesti osaa vaan oikeesta paikasta etsiä...

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 19.6.2008 8:27

mut nyt on startti vaihdettu ja lopputulos: ei mihinkään ei sitten niin mihinkään!


Siis eikö startti pyöri, vai eikö lähde hinaamallakaan käyntiin ?

kallistunkin veikkaamaan sulanutta sulakerasian taustaa, joka ainakin ykköskoppasia jettoja aikanaan vaivasi


Jokos tämä vaihtoehto on poissuljettu ?

SUPERmAKe
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.3.2008 10:05

ViestiKirjoittaja SUPERmAKe » 19.6.2008 8:42

^ Eli startti ei pyöri ja hinaamista en ole edes nyt yrittänyt. Sulakerasia on poissuljettu koska se on ihan kunnossa...

sampo severi
-
Viestit: 4
Liittynyt: 14.6.2008 22:49

ViestiKirjoittaja sampo severi » 19.6.2008 18:57

oletko tarkistanu maakaapelin vaihdelaatikon päästä, kokeile varulta apukaapelilla suoraan akun- moottoriin...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 19.6.2008 19:53

Vaihda suosiolla kokonaan uus virtapiuha plussanavasta startille, ja samaten maajohto sekä akunkengät. Isäukko aikoinaan uusi Caddyynsä kaiken laturin, startin ja akun seudulta kunnes huomasi että piuhahan se vaan oli "valmis" kun ei saanu koppia käyntiin.

Kyllä se pitäis lähteä käyntiin ilman hehkujakin hinaamalla. Kannattaa se sammutussolenoidi varmistaa, esim. hyppyjohdolla suoraan akusta että napsahtaako. Jos ei niin pimeänä on ja sitten ei kyllä käymään lähde vaikka hinais Hangosta Ivaloon.

Varmista myös ettei pa-linjoihin pääse ilmaa / suodatin onko kunnossa.

Eli taitaa olla kaks vikaa päällä yhtäaikaa..

SUPERmAKe
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.3.2008 10:05

ViestiKirjoittaja SUPERmAKe » 23.6.2008 11:21

^Mikähän se mahtas tollanen sammutus solenoidi olla? ja mistähän päin autoa löytyy niin vois testata toiminnan? En nimittäin ole koskaan kuullutkaan kyseisestä osasta :)

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 23.6.2008 11:51

Sammutussolenoidi sijaitseepi syöttöpumpun nestepäässä. Siihen menee yks sähköjohto. On yleensä joko tavan abiko-liittimellä tai sitten semmosella läpiruuvattavalla liittimellä. Pitäis naksahtaa ihan kuuluvasti, kun siihen kytkee virran. Kuvassa tuo näkyy jollakin tapaa tuon johtonipun takaa :)

SUPERmAKe
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.3.2008 10:05

ViestiKirjoittaja SUPERmAKe » 23.6.2008 20:25

^ Nonniin nyt on testattu sammutussolenoidi ja ei napsahda vaikka akulta suoraan virran ottaa eli olisiko tämä osa juuri se jonka takia auto ei starttaa?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 23.6.2008 20:34

http://home.comcast.net/~vwgtd/ve_blowup.jpg

814 osa ja ota sisältä "tappi venttiili" pois niin saat auton käyntiin ja sammutus tapahtuu kytkintä nostamalla, kun saa koko ajan polttoainetta.

SUPERmAKe
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.3.2008 10:05

ViestiKirjoittaja SUPERmAKe » 23.6.2008 21:09

^ siis vaikuttaako toi osa nyt siihen että auto ei starttaa vai lähteekö vaan työntämällä kun tuon "tappi venttiilin" ottaa pois?

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 24.6.2008 8:13

Luetun ymmäräminen ?
"...sammutus tapahtuu kytkintä nostamalla, kun saa koko ajan polttoainetta...."


Eli kun siitä solenoidista poistat sen tapin, niin käyntiin lähdettyään kone käy vaikka maailman tappiin asti, jos vaan tankissa löpö riittää, virta-avaimella sitä on turha yrittää sammuttaa. Kone käydä kolkottaa, vaikka avaimet on 5 metrin päässä autosta lepikossa. Käynnistys siis normaalisti virta-avaimesta (edellyttäen tietysti, että kaikki muut käynnistymisen edellytykset ovat olemassa) ja sammutus vaihde sisässä kytkin "turhan nopeasti" nostamalla (autokoululähtö liikennevaloista :) Toisaalta, ei tuo solenoidi miljoonaa maksa, vaikka sen uuden ostaisikin.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 24.6.2008 20:13

Maa/johtovika jos akussa virtaa ja ei käynnisty (valot/mittaristo pitää toimia jos kaikki kunnossa). Ei starttikaan toimi jos johdoissa/maadoituksessa vika ja starttimoottorissa on "rele" samassa paketissa, eikä solenoidi toimi silloin myöskään (uudestaan tutkimaan maa/johdot/akku lähes sata% vika niissä).
Lisäyksenä vielä, että vanhat dieselit ei tarvitse käydessään virtaa jos "polttoaineen eston" ottaa pois, mutta "mäki startin" tarvitsee.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa