golf ei käynnisty kylmänä??

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

o.lehto
-
Viestit: 83
Liittynyt: 23.6.2007 16:25

golf ei käynnisty kylmänä??

ViestiKirjoittaja o.lehto » 23.3.2008 18:04

eli autona golf2 gti 16v ja auto ei käynnisty kylmänä mutta jos on roikassa niin ei mitään ongelmia ja lämpimänä lähtee hyvin käyntiin.. mistähän lähtisi vikaa etsimään... ohjaako lämpötila anturi kylmäkäynnistys suutinta. voisikohan vika olla lämpötila anturissa? auttakaa viisaammat.. aikaisemmin jo oikutellut että starttaa ja sammuu heti ja sitten joutuu pitkään sahaamaan mutta nyt ei lähde enää ollenkaa kylmänä muutakun työntämällä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.3.2008 18:24

Lämpö-/aikakytkin ohjaa kylmäkäynnistyssuutinta.

Pistä testilamppu sen johtoihin ja koita käynnistää.

Siihen tulee käynnistyksen aikana jännite joitain sekunteja maksimissaan jos kone on kylmä. Lämpimänä siihen ei tule jännitettä.

aprilia10
-
Viestit: 79
Liittynyt: 22.1.2008 1:19

ViestiKirjoittaja aprilia10 » 23.3.2008 18:48

Kuulostaa vahvasti tuolta lämpötila anturilta .. Itsellä oli samat oireet ja tosiaan vika oli juuri tuossa anturissa. Tosin auto oli mk3 gti mutta kuitenkin .

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.3.2008 21:10

Eikös kolmosessa ole jo sähköruisku...

o.lehto
-
Viestit: 83
Liittynyt: 23.6.2007 16:25

ViestiKirjoittaja o.lehto » 24.3.2008 11:31

eli siis onko tuo lämpö/aikakytkin sama kuin lämpötila anturi?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 24.3.2008 13:37

Ei se nyt ihan sama ole. On k-jetissä ohjaamassa kylmäkäynnistys suutinta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.3.2008 15:06

Se on vähän niinkuin termostaatti jossa on oma lämmitys sisäänrakennettuna.

Kun startataan, kulkee virta kylmällä koneella kärkien läpi. Samalla saa lämmityslanka sähköä ja avaa kaksoismetallikärjet joidenkien sekuntien kuluttua vaikka kone olisikin kylmä.

Lämpimällä koneella kärjet on jo valmiiksi auki jolloin sähköä ei mene läpi.

Kärkien läpi mennyt virta ohjaa sitten kylmäkynnistyssuutinta.

o.lehto
-
Viestit: 83
Liittynyt: 23.6.2007 16:25

ViestiKirjoittaja o.lehto » 24.3.2008 19:51

eli lämpö/aika kytkintä hakemaan, jossei siihen tule jännitettä...?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.3.2008 21:14

Koita ensiksi tarjota jännitettä ja maakontaktia kylmäkäynnistyssuuttimelle. Näkis että toimiiko se. Muistelen että siitä kuuluisi selvä naksaus kun se aukeaa...

Taisi olla niin että lämpö-/aikakytkin maadoittaa kylmäkäynnistyssuuttimen ja suuttimelle tulee jännite startin navasta, tms. käynnistyksen aikana.

Saattaa olla harmillisen kallis osa, joten kannattanee tutkia johdot ja kontaktit huolella ensin.

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

ViestiKirjoittaja manny » 17.6.2008 12:25

Moro,

Nyt tarttee apua kun iteltä loppuu tiedot ja taidot kesken :)
Kyseessä GOLF MK2 GTI 16V KR koneella.

Vikana autossa kylmänä joutuu sahaamaan käymään, lähtee kyllä lopulta mutta kiva ois että käynnistyisi suoraan.
Lämpimänä käynnistyy samantien.

Tässäpä vähän mitä oon tehny ja mittaillu:

Mitannu kylmänä ettei kylmäkäynnistys suuttimelle tule 12V kun starttaa.
Kumpikin lämpötila anturi toimii ja antaa järkeviä arvoja, ylemmästä oli liitin hapettunut ja vaihdoin sen ilman tulosta.
Mittasin myös että ohjauspaineensäädin saa 12V.

Oon aika neuvoton että mistä lähtä vikaa seuraavaksi etsimään, itse alan päätymään siihen että ohjauspaineensäädin olisi jotenkin mystisesti rikki vai mitä veikkaatte?

Kaikki neuvot tervetulleita jaa Iso Kiitos jo nyt!

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 17.6.2008 13:13

Kuulostais vähän paineenvaraajan falskaamiselta. Ku auto on jäähtyny kylmäks asti, on myös varaajasta kadonnut paineet ja näinollen sahauttaa tovin.

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

ViestiKirjoittaja manny » 17.6.2008 13:28

Vaikka vika olisikin varaajassa niin eikö siltikin kylmäkäynnistyssuuttimelle pitäisi tulla 12V kun auton käynnistää kylmänä?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 17.6.2008 13:41

Varaajan tehtävä on pitää paineet lämpimässää koneessa. Tosi kuumalla kelillä vaikuttaa jo aika paljonkin käynnistymiseen, kun bensa pääsee höyrystymään suuttimiin.

Kylmäkäynnistyksessä ei ollut mitään eroa varaajan kanssa tai ilman.

Sähkökaaviosta vaan etsimään minnen sähkö hukkuu. Lämpöaikakytkin olis siis ehjä?

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

ViestiKirjoittaja manny » 17.6.2008 13:59

Pitää nyt vielä varmistaa että lämpöaikakytkimellä tarkoitetaan sitä ylempää lämpötila anturia?
Jos tarkoitat sitä niin se antaa korjaus oppaan mukaisia arvoja.

Ja itse itselleni vastaten eri mokkulahan se on :) Vähän aikaa kun selailee oppaita niin selviäähän se.

Sen paikka ei vielä tullut ihan 100% selväksi, löytyykö se lohkon "takaa" vai samalta kyleltä missä lämpötila anturit ovat?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 17.6.2008 16:34

Samasta kyljestä missä muutkin lämpöanturit. Sieltä ohjauspaineensäätimen maastosta löytyy. Ruskea liitinväri ja 2-napainen.

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

ViestiKirjoittaja manny » 17.6.2008 19:27

Dodih, löyty lämpöaikakytkin ja samalla luultavasti vikakin :)

Kone oli kylmänä kun mittailin lämpöaikakytkimeen tulevaa piuhaa ja kumpikaan piuha ei mennyt maahan, vaikka sain semmoisen käsityksen että toisen pitäisi mennä.

Vähä aikaa sumplin ja ajattelin että voisko johtua niistä koneen maajohdoisto kun näyttivät niin hapettuneilta (ollu tarkotus ne putsata jo pitemmän aikaa)
Putsasin ne ja mittasin uudestaan lämpöaikakytkimeen tulevaa piuhaa ja jo alkoi maa löytymään vihreästä piuhasta!

Kun itse lämpöaikakytkintä mittas niin kylmänä menee virta läpi esteette ja kun konetta vähän lämmitti ei virta kulkenut läpi = eli luultavasti toimii niin kuin pitääkin?

Konetta kun starttas niin käynnistyi heti ja nosti kierrokset hetkellisesti jonnekki 1300rpm jonka jälkeen laskeutui tyhjäkäyntiin.
Ennen ei ole kierrokset nousseet käynnistyksen jälkeen, tämän perusteella uskallan sanoa että vika korjattu!
Lopullinen varmistus tähän tulee kun huomenna aamulla lähtee töihin..

Kiitoksia paljon avusta!
Tässä muillekkin vinkkinä että ne maajohdot kannattaa putsata jos vähänkään näyttävät hapettuneilta!

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 17.6.2008 22:26

No voi perkl! Mulla oli just sama vika! Mulla vaan useimmiten loppu akku veivatessa, toisin ku sulla! Siks tarjosin kuvattujen oireiden mukaan tuota painevaraajaa! Mut joo, nuo maadotukset kannattaa tarkistaa ja korjata ensimmäisenä jos ongelmia ilmenee! Autto itelläki.

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

ViestiKirjoittaja manny » 18.6.2008 7:39

Nyt yhtä kylmäkännistystä viisaampana pitää sanoa että taisi Perttu osua oikeaan..

Eihänse kakkis lähtenyt niinkuin "palmun alta" :)
Hetken starttasin eikä yrittänyt, tämän jälkeen kävin vetäsemässä puolan johon irti ja sahailin hetken aikaa (eikö tuolla tavalla pitäisi varaajaan tulla oikea paine kun bensapumppu pumppaa?)
Sitten puolan johto takasi kiinni ja lähti samantien käyntiin, juuri samalla tavalla kuin eilenkin.
Eilenhän joutuin sahailemaan kun testailin sitä kylmäkäynnistyskytkintä.

Voikos tommoista varaajaa jotenkin korjata vai pitääkö hakea uusi ja paljonko semmonen maksaa?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.6.2008 10:17

Eipä niitä paljon korjata, tai kannata kun uusi maksaa alkuperäisenäkin muistaakseni helposti alta 50€.

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

ViestiKirjoittaja manny » 18.6.2008 12:25

Kysäsin marmorilta ja hinta suolaiset 213€ :)
Löytyykö joltain ylimäärästä vai saako noita tarvikkeena?

Sano marmorilla että he ovat viimeksi tuommoisen myyneet vuonna 2001, eli kyllä niitä jostain muualta täytyy saada.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 18.6.2008 13:28

Vika on jossain muualla kuin varaajassa. Itsellä ei ollut joskus koko varaaja paikoillaan eikä vaikuttanut kylmäkäynnistykseen millään tavalla.

Tuleeko sinne kk-suuttimelle vieläkään jännite statatessa?

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

ViestiKirjoittaja manny » 18.6.2008 13:49

Vika on jossain muualla kuin varaajassa. Itsellä ei ollut joskus koko varaaja paikoillaan eikä vaikuttanut kylmäkäynnistykseen millään tavalla.

Tuleeko sinne kk-suuttimelle vieläkään jännite statatessa?


Korjausopas sanoo että suuttimelle pitäisi tulla 12V 3sekunttia, sitä ei kyllä tule mutta kyllä siihen jännite tulee.
Semmonen muutos on että ainakun auton käynnistää käy kierrokset hetkellisesti 1300rpm ja siitä laskeutuu, tämän perusteella uskoin että suutin pitäisi olla OK.

Mites tuon aamusen sitten selittää kun ei lähtenyt suoraan käyntiin muttakun kylmänä sahasin ilman puolan johtoa ja laitoin takaisin niin käynnistyi samantien?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.6.2008 13:50

Oho, no sitten aivan jotain muuta kuin 50€ :D

Voiskohan se vika olla sitten siinä kylmäkäynnistyssuuttimessa.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 18.6.2008 13:57

Laita se kylmäkäynnistyssuutin mingrippussiin, väännä virrat päälle (kylmänä) ja katso tuleeko soppaa.

Jos se vika on siinä suuttimessa, ni otappas yhteyttä, ni katellaan tuolta toimiva tilalle!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.6.2008 14:23

Pitää myös startata ennen kun se suihkuttaa.

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

ViestiKirjoittaja manny » 18.6.2008 14:35

OK, pitääpä illalla kokeilla ja katotaan tuleeko sieltä mitään..

Kuinka helppo on muuten rikkoa se suuttimen tiiviste, kannattaako valmiiksi hakia semmonen ennekuin irrottaa?

manny
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.1.2007 8:31

ViestiKirjoittaja manny » 18.6.2008 20:49

Kävin kokeilemassa ja sain kyllä mitattua että suuttimen liittimeen tulee 12V mutta suuttimesta en saanu mitään tulemaan.

Eli pitääpä Pertulta hankkia toimiva suutin ja katotaan miten sen kanssa käy :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.6.2008 21:26

Jos laitat suuttimeen 12 V niin naksahtaako se yhtään? Muistelen että siitä kuuluis ääni...

Bämby
-
Viestit: 5
Liittynyt: 18.11.2006 18:40

käynti ongelma!!

ViestiKirjoittaja Bämby » 8.8.2008 16:50

elikkä mulla on mk2 -90 sähköruiskulla oleva kone joka toimii kyllä kylmänä mutta lämpiessään sammuu ja ei pysy käynnissä! kun taasen starttaa uudestaan niin käy hetken ja sammuu taas! oiskos ideoita missä vika on?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa