golf ei käynnisty kylmänä??
Valvoja: ffp jäsenet
golf ei käynnisty kylmänä??
eli autona golf2 gti 16v ja auto ei käynnisty kylmänä mutta jos on roikassa niin ei mitään ongelmia ja lämpimänä lähtee hyvin käyntiin.. mistähän lähtisi vikaa etsimään... ohjaako lämpötila anturi kylmäkäynnistys suutinta. voisikohan vika olla lämpötila anturissa? auttakaa viisaammat.. aikaisemmin jo oikutellut että starttaa ja sammuu heti ja sitten joutuu pitkään sahaamaan mutta nyt ei lähde enää ollenkaa kylmänä muutakun työntämällä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Se on vähän niinkuin termostaatti jossa on oma lämmitys sisäänrakennettuna.
Kun startataan, kulkee virta kylmällä koneella kärkien läpi. Samalla saa lämmityslanka sähköä ja avaa kaksoismetallikärjet joidenkien sekuntien kuluttua vaikka kone olisikin kylmä.
Lämpimällä koneella kärjet on jo valmiiksi auki jolloin sähköä ei mene läpi.
Kärkien läpi mennyt virta ohjaa sitten kylmäkynnistyssuutinta.
Kun startataan, kulkee virta kylmällä koneella kärkien läpi. Samalla saa lämmityslanka sähköä ja avaa kaksoismetallikärjet joidenkien sekuntien kuluttua vaikka kone olisikin kylmä.
Lämpimällä koneella kärjet on jo valmiiksi auki jolloin sähköä ei mene läpi.
Kärkien läpi mennyt virta ohjaa sitten kylmäkynnistyssuutinta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Koita ensiksi tarjota jännitettä ja maakontaktia kylmäkäynnistyssuuttimelle. Näkis että toimiiko se. Muistelen että siitä kuuluisi selvä naksaus kun se aukeaa...
Taisi olla niin että lämpö-/aikakytkin maadoittaa kylmäkäynnistyssuuttimen ja suuttimelle tulee jännite startin navasta, tms. käynnistyksen aikana.
Saattaa olla harmillisen kallis osa, joten kannattanee tutkia johdot ja kontaktit huolella ensin.
Taisi olla niin että lämpö-/aikakytkin maadoittaa kylmäkäynnistyssuuttimen ja suuttimelle tulee jännite startin navasta, tms. käynnistyksen aikana.
Saattaa olla harmillisen kallis osa, joten kannattanee tutkia johdot ja kontaktit huolella ensin.
Moro,
Nyt tarttee apua kun iteltä loppuu tiedot ja taidot kesken :)
Kyseessä GOLF MK2 GTI 16V KR koneella.
Vikana autossa kylmänä joutuu sahaamaan käymään, lähtee kyllä lopulta mutta kiva ois että käynnistyisi suoraan.
Lämpimänä käynnistyy samantien.
Tässäpä vähän mitä oon tehny ja mittaillu:
Mitannu kylmänä ettei kylmäkäynnistys suuttimelle tule 12V kun starttaa.
Kumpikin lämpötila anturi toimii ja antaa järkeviä arvoja, ylemmästä oli liitin hapettunut ja vaihdoin sen ilman tulosta.
Mittasin myös että ohjauspaineensäädin saa 12V.
Oon aika neuvoton että mistä lähtä vikaa seuraavaksi etsimään, itse alan päätymään siihen että ohjauspaineensäädin olisi jotenkin mystisesti rikki vai mitä veikkaatte?
Kaikki neuvot tervetulleita jaa Iso Kiitos jo nyt!
Nyt tarttee apua kun iteltä loppuu tiedot ja taidot kesken :)
Kyseessä GOLF MK2 GTI 16V KR koneella.
Vikana autossa kylmänä joutuu sahaamaan käymään, lähtee kyllä lopulta mutta kiva ois että käynnistyisi suoraan.
Lämpimänä käynnistyy samantien.
Tässäpä vähän mitä oon tehny ja mittaillu:
Mitannu kylmänä ettei kylmäkäynnistys suuttimelle tule 12V kun starttaa.
Kumpikin lämpötila anturi toimii ja antaa järkeviä arvoja, ylemmästä oli liitin hapettunut ja vaihdoin sen ilman tulosta.
Mittasin myös että ohjauspaineensäädin saa 12V.
Oon aika neuvoton että mistä lähtä vikaa seuraavaksi etsimään, itse alan päätymään siihen että ohjauspaineensäädin olisi jotenkin mystisesti rikki vai mitä veikkaatte?
Kaikki neuvot tervetulleita jaa Iso Kiitos jo nyt!
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Varaajan tehtävä on pitää paineet lämpimässää koneessa. Tosi kuumalla kelillä vaikuttaa jo aika paljonkin käynnistymiseen, kun bensa pääsee höyrystymään suuttimiin.
Kylmäkäynnistyksessä ei ollut mitään eroa varaajan kanssa tai ilman.
Sähkökaaviosta vaan etsimään minnen sähkö hukkuu. Lämpöaikakytkin olis siis ehjä?
Kylmäkäynnistyksessä ei ollut mitään eroa varaajan kanssa tai ilman.
Sähkökaaviosta vaan etsimään minnen sähkö hukkuu. Lämpöaikakytkin olis siis ehjä?
Pitää nyt vielä varmistaa että lämpöaikakytkimellä tarkoitetaan sitä ylempää lämpötila anturia?
Jos tarkoitat sitä niin se antaa korjaus oppaan mukaisia arvoja.
Ja itse itselleni vastaten eri mokkulahan se on :) Vähän aikaa kun selailee oppaita niin selviäähän se.
Sen paikka ei vielä tullut ihan 100% selväksi, löytyykö se lohkon "takaa" vai samalta kyleltä missä lämpötila anturit ovat?
Jos tarkoitat sitä niin se antaa korjaus oppaan mukaisia arvoja.
Ja itse itselleni vastaten eri mokkulahan se on :) Vähän aikaa kun selailee oppaita niin selviäähän se.
Sen paikka ei vielä tullut ihan 100% selväksi, löytyykö se lohkon "takaa" vai samalta kyleltä missä lämpötila anturit ovat?
Dodih, löyty lämpöaikakytkin ja samalla luultavasti vikakin :)
Kone oli kylmänä kun mittailin lämpöaikakytkimeen tulevaa piuhaa ja kumpikaan piuha ei mennyt maahan, vaikka sain semmoisen käsityksen että toisen pitäisi mennä.
Vähä aikaa sumplin ja ajattelin että voisko johtua niistä koneen maajohdoisto kun näyttivät niin hapettuneilta (ollu tarkotus ne putsata jo pitemmän aikaa)
Putsasin ne ja mittasin uudestaan lämpöaikakytkimeen tulevaa piuhaa ja jo alkoi maa löytymään vihreästä piuhasta!
Kun itse lämpöaikakytkintä mittas niin kylmänä menee virta läpi esteette ja kun konetta vähän lämmitti ei virta kulkenut läpi = eli luultavasti toimii niin kuin pitääkin?
Konetta kun starttas niin käynnistyi heti ja nosti kierrokset hetkellisesti jonnekki 1300rpm jonka jälkeen laskeutui tyhjäkäyntiin.
Ennen ei ole kierrokset nousseet käynnistyksen jälkeen, tämän perusteella uskallan sanoa että vika korjattu!
Lopullinen varmistus tähän tulee kun huomenna aamulla lähtee töihin..
Kiitoksia paljon avusta!
Tässä muillekkin vinkkinä että ne maajohdot kannattaa putsata jos vähänkään näyttävät hapettuneilta!
Kone oli kylmänä kun mittailin lämpöaikakytkimeen tulevaa piuhaa ja kumpikaan piuha ei mennyt maahan, vaikka sain semmoisen käsityksen että toisen pitäisi mennä.
Vähä aikaa sumplin ja ajattelin että voisko johtua niistä koneen maajohdoisto kun näyttivät niin hapettuneilta (ollu tarkotus ne putsata jo pitemmän aikaa)
Putsasin ne ja mittasin uudestaan lämpöaikakytkimeen tulevaa piuhaa ja jo alkoi maa löytymään vihreästä piuhasta!
Kun itse lämpöaikakytkintä mittas niin kylmänä menee virta läpi esteette ja kun konetta vähän lämmitti ei virta kulkenut läpi = eli luultavasti toimii niin kuin pitääkin?
Konetta kun starttas niin käynnistyi heti ja nosti kierrokset hetkellisesti jonnekki 1300rpm jonka jälkeen laskeutui tyhjäkäyntiin.
Ennen ei ole kierrokset nousseet käynnistyksen jälkeen, tämän perusteella uskallan sanoa että vika korjattu!
Lopullinen varmistus tähän tulee kun huomenna aamulla lähtee töihin..
Kiitoksia paljon avusta!
Tässä muillekkin vinkkinä että ne maajohdot kannattaa putsata jos vähänkään näyttävät hapettuneilta!
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Nyt yhtä kylmäkännistystä viisaampana pitää sanoa että taisi Perttu osua oikeaan..
Eihänse kakkis lähtenyt niinkuin "palmun alta" :)
Hetken starttasin eikä yrittänyt, tämän jälkeen kävin vetäsemässä puolan johon irti ja sahailin hetken aikaa (eikö tuolla tavalla pitäisi varaajaan tulla oikea paine kun bensapumppu pumppaa?)
Sitten puolan johto takasi kiinni ja lähti samantien käyntiin, juuri samalla tavalla kuin eilenkin.
Eilenhän joutuin sahailemaan kun testailin sitä kylmäkäynnistyskytkintä.
Voikos tommoista varaajaa jotenkin korjata vai pitääkö hakea uusi ja paljonko semmonen maksaa?
Eihänse kakkis lähtenyt niinkuin "palmun alta" :)
Hetken starttasin eikä yrittänyt, tämän jälkeen kävin vetäsemässä puolan johon irti ja sahailin hetken aikaa (eikö tuolla tavalla pitäisi varaajaan tulla oikea paine kun bensapumppu pumppaa?)
Sitten puolan johto takasi kiinni ja lähti samantien käyntiin, juuri samalla tavalla kuin eilenkin.
Eilenhän joutuin sahailemaan kun testailin sitä kylmäkäynnistyskytkintä.
Voikos tommoista varaajaa jotenkin korjata vai pitääkö hakea uusi ja paljonko semmonen maksaa?
Vika on jossain muualla kuin varaajassa. Itsellä ei ollut joskus koko varaaja paikoillaan eikä vaikuttanut kylmäkäynnistykseen millään tavalla.
Tuleeko sinne kk-suuttimelle vieläkään jännite statatessa?
Korjausopas sanoo että suuttimelle pitäisi tulla 12V 3sekunttia, sitä ei kyllä tule mutta kyllä siihen jännite tulee.
Semmonen muutos on että ainakun auton käynnistää käy kierrokset hetkellisesti 1300rpm ja siitä laskeutuu, tämän perusteella uskoin että suutin pitäisi olla OK.
Mites tuon aamusen sitten selittää kun ei lähtenyt suoraan käyntiin muttakun kylmänä sahasin ilman puolan johtoa ja laitoin takaisin niin käynnistyi samantien?
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
käynti ongelma!!
elikkä mulla on mk2 -90 sähköruiskulla oleva kone joka toimii kyllä kylmänä mutta lämpiessään sammuu ja ei pysy käynnissä! kun taasen starttaa uudestaan niin käy hetken ja sammuu taas! oiskos ideoita missä vika on?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 14 vierailijaa