Bensa-diesel tekniikan vaihto, tietäjiä?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

Bensa-diesel tekniikan vaihto, tietäjiä?

ViestiKirjoittaja TurboJ » 16.6.2008 15:49

Haussa on kakkoskopan Golf TD-tekniikalla, mutta hyväkuntoisia ei näytä löytyvän koko maasta..

Käyttöharrastepeliä suunnitteilla siis, mutta mitenkäs tekniikan vaihto?

Olen ymmärtänyt, että bensa-kakkiksen saisi suht. helposti muutettu TD-tekniikalle.
Onko joku tehnyt ko. muutoksen? Tänne saa ilmoittautua...

Moottori, vaihteisto, mittaristo menee tietty vaihtoon, mutta mitä joutuu sähköille tekemään (hehkut jne) ja entäs polttoainejärjestelmä/tankki?
Jos olisi valmis tekniikanluovuttaja diesel-Golf, niin ilmeisesti suht. yksinkertainen homma?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 16.6.2008 15:51

Jos olisi valmis tekniikanluovuttaja diesel-Golf, niin ilmeisesti suht. yksinkertainen homma?


Molemmista romut irti ja jos tietää mitä irroitella ja mistä niin viikonloppu riittää hommaan.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 16.6.2008 17:19

Tästäkin on moneen kertaan jauhettu täällä. Moottorin mukana kannattaa ehdottomasti vaihtaa myös se moottorin johtosarja, jotta ne hehkut sun muut pelaa.

Ja tankki ja polttoainelinjat myös.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 16.6.2008 17:35

niinku Heikki J. sanoi että tankki ja putket,konehuoneen puolelle johdot ja mittaristo. Ja jos on 1.3 bensa niin vaihdelaatikko, vetarit, vaihdevivut, ja kannakkeet

Pekopee
-
Viestit: 79
Liittynyt: 13.8.2007 21:38

Tekniikan vaihto Bensa vs. Diesel

ViestiKirjoittaja Pekopee » 18.6.2008 11:24

Huomioi vuosimalli vanhempaan saapi vaihtaa uudempaa tekniikkaa.

Dieselissä vahvemmat jouset ja iskarit.edessä.

Vetoakseleita ei tarvii vaihtaa, kunhan et puhu asiasta mitään k-miehelle. Riippuu, siitä onko ennen <-84 loppuvuosi valmistettu, vai sen- jälkeen dieseli. Navat on erilaiset, jos 85 > koska paksummat ulkopäät -akselissa.

Moottorin kiinnitys vaihtuu -84

Moottorin tyyppi vaihtuu -88-89 Ecoturboksi, eli tarvii Katin

Pakoputken etupään kiinnitys erilainen, turbossa ja vaparissa/bensa koneessa.

Jarrut samat, jos 1.6 bensa on levyt 2 mm paksumat kun dieselissä, eli ei tarvii vaihtaa.

Tankkejakaan ei tarvii vaihtaa, jos uudempi muovitankillinen kapistus.-84-> jos ruisku, niin ainakin voi poistaa bensapumpun ja vaihtaa dieselin tankkivarustuksen siihen. Letkut kyllä riittää, jos bensakone syö 6-9 litraa sadalle, niin se hyvin riittää max 6.5 litraa sadalle syövälle dieselille, sillä molemmissa on polttoaineen paluukierto valmiina.

Lisää selvennystä löyty esim. tuolta: http://www.vagcat.com/
Online spareparts catalogue for AUDI/Volkswagen/Skoda/Seat

Mittaristoa ei tarvii vaihtaa samat palvelut on olemassa molemmissa mittaristoissa, Mutta etupään moottoria valvovat johtimet pitää vaihtaa. Ota kuvia joka vaiheesta, sulake/rele rasiasta, että löydät hehkun releiden paikat. ym. Merkkaa/nimeä johtimet ja niitten paikat, niin että ymmärrät johtimien tarkoituksen. Kuvaa molempien autojen alustanumerot ja autot myös ulkoapäin.

TD.stä apurungot mukaan vaihteensiirto "sosimineen" jos toisessa vähemmän vaihteita. Mahdollinen ohjaustehostin.

Parempi kysymys ja helpompi auttaa olisi ollut, kun olisit jotenkin maininut edes autojen vuosimallit, jos vuosimalli sama, nou broblems.

Eroja löytyy kakkiksistakin eri vuosimalleista.
Moottorien rungot on samat niin bensassa, kuin dieselissäkin. Vain moottorin sisällä "pieniä" eroja.

Katsastuksessa ei "pitäs" olla ongelmia pelkkä savutesti riittää, ellei satu vastasa olemaan joku tahallaan "tietämätön nyhrä", tai "huono päivä". Katsastusinsinöörille on aika kuitenkin tilattava. Muista, ettei sitten mitään virityksiä TD.hen jos aiot ilman harmaita hiuksia muutoskatsastuksesta selvitä.

Ot. mulla sama homma tässä lähipäivinä.
Viimeksi muokannut Pekopee, 18.6.2008 11:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 18.6.2008 11:31

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta!

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.6.2008 11:45

jos ymmärrystä sähköjen päälle löytyy niin ei tarvi vaihtaa oman käsityksen mukaan johtosarjaa.. ku diisselihän ei tarvi oikeastaan mitään sähköistä järjestelmää.. esim. 1.3 bensasta vaihto 1.6td:hen mitä tarvii muuttaa johtosarjaan on magneettiventtiilille virrat ja sit hehkuille pitää rakentaa sähköt. muistaakseni ton magneettiventtiili homman saa jatkamalla puolan herätteestä?

korjatkaa jos olen väärässä

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 18.6.2008 16:19

Mutta siltikin se johtonipun vaihto on helpompi kuin omaviritteiset rosvo-johdotukset. Niinkin monta johtoa kuin tuokin mekaanisen diisselin nippu sisältää. Onnistuu oivasti jos konehuone tyhjänä tekniikasta. Itse vaihdoin TD:n sarjan tilalle TDI:n sähköt. Ja eikä se paha homma ollut. NipsNaps ja käyntiin.

Annan ääneni siis johtosarjan vaihdolle.

mokkula
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 7.7.2008 13:30

ViestiKirjoittaja mokkula » 7.7.2008 14:01

Terve vaan kaikille ffp:n jäsenille!

Lainaanpa valmista topiccia.

Elikkä nyt olis pienoisena haaveena toteuttaa, jotain jota ei tietääkseni vielä suomessa ainakaan ole tehty...
Eli olisiko mahdollista sovittaa VAG- 1,9 tdi kone -92 mallin sedan civiciin niin teknillisesti kuin lainmukaisestikin? Vanhassa kiikottimessa alkaa kone olla lopuillaan, ja työ tunteja korin kimpussa on kertynyt jo melkoisen paljon, enkä siksi halua autosta vielä luopua. Toki civiciinkin on saatavilla tehokkaita bensakoneita, mutten vain haluaa mitään korkealta vinkuvaa rälläkkää, vaan voimaa!!! Siksi dieselin sovittaminen konehuoneeseen olis aika bueno...

Eli lista muutostöistä, jotka jo tiedostan:
    -moottorikiinnikkeiden uudelleen sijoittaminen
    -uusien vetoakselien teettäminen, sisempi nivel VAG:sta ja ulompi civicistä
    -uudet vaihteenvälittäjät sopivasta tangosta
    -melkoiset muutokset johtosarjaan
    (uusi tankki ja polttoaineputkisto)<- en ymmärrä miksi
    -luonnollisesti jarrupäivitys mallisarjan tehokkaimmasta
Oliskohan siinä kaikki..

Sitten vaan kommentteja tulemaan, onko mahdollista ja kannattaako?

Redown
-
Viestit: 143
Liittynyt: 17.8.2005 9:31

ViestiKirjoittaja Redown » 7.7.2008 14:31

Mielenkiintoinen projekti tulossa, itse vaihdoin juuri -92 1.8 bensa ventoon cordoban -99 1.9tdi koneen ja viime perjantaina muutoskatsastettu... Aika paljon joutui vaihtamaan osaa, mut välttättömät oli tuohon kone, vaihteisto, vaihteesiirtomekanismi, poljinasetelma, jarrut, tankki ja polttoainelinjat.. Tietysti entisestäki tankista ja linjoista olisi saanut ehdan pikku muutoksilla..

Mut asiaan, uudemmissa 1.9tdi koneissa vaihteensiirto tapahtuu ainakin vaijerilla joten se ei ihmeellisiä muutoksia tarvii civikkiin sovittamiseksi.. Minun tietääkseni polttoainetankki ja linjat toimii kunhan sen täyttö putken läpän sovittaa käypäiseksi, dieselissä isompi reikä ja bensassa pienempi.. Muutoskatsastuksista kannattaa kysyä katsastusasemilta, sit tarviit vastaavuustodistuksen jarruista sun muista, että se auto vastaa 1.9tdi:tä jarruiltaan ym..
Sähköt varmasti eroaa kun yö ja päivä ettei ne käy ihan heittämällä, mut jos niistä jotain ymmärtää niin kyllä sen tdi:n piuhasarjan pystyy ehkä sovittamaan civikin sähköihin.. Tietty sit et miten saat toimimaan kaikki muut sähkölaitteet siinä autossa, onkin erijuttu.. Ja ajonestot ym..

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 7.7.2008 17:00

Vielä samaan aiheeseen liittyen, mahtaako vanhoihin VAG-dieseleihin saada vielä konehuoneen johtosarjaa valmiina jostakin?

Askarteluksihan tuo menee muuten, johtosarjan uusiminen, kun vanhat johdot ovat hapertuneet hyvinkin huolellisesti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 76 vierailijaa