golf mk1 gti, sähkövikaa mittaristossa vielä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

golf mk1 gti, sähkövikaa mittaristossa vielä

ViestiKirjoittaja erion » 6.6.2008 10:34

Olin viemässä autoa katsastukseen ja pelkääjän puolen ajovalo ei toiminut. Otin polttimon irti umpiosta ja laitoin sen liittimeen kiinni. yhtäkkiä se syttyi, mutta sitten huomasin että puhaltimen moottori, oikea takaparkki kaikki vilkut ja vissiin bensapumppu hyytyivät samalla. Bensapumppua veikkaan koska auto ei käynnisty. Pyörittää mutta ei kastele tulppia. Hätävilkut toimii mutta ei tavalliset vilkut. laittaa vilkunpäälle niin mittaristossa palaa vilkun merkkivalo, ei vilku, vaan palaa koko ajan kun vilkku on päällä. Auttakaa pian että saan autoni vihdoin ajoon
Viimeksi muokannut erion, 2.7.2008 22:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 6.6.2008 11:51

Katsos maadoitukset läpi.

Mulla oli aikoinaan samaa vikaa ton vilkun kanssa mutta en nyt enää muista miten se korjaantui.

Bensapumpulle kannattaa melkein vetää oma piuha kun näissä välillä voltit häviää matkalle

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 6.6.2008 12:00

Bensapumpun rele on silleen jännästi väärinpäin, että se oikein imee koteloon valuvan veden. Kallis palikka, jonka olen itse korvannut ihan perusreleellä, piuhat vaan sokkeliin kiinni.

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 6.6.2008 17:34

Maadoituksia olen yrittänyt katsoa läpi. Akulta lähtee 3 maapiuhaa. Yksi vaihteistolle, yksi etuvaloille ja yksi kojelaudan alle. kaikki ne olen puhdistanut, samoin takavalojen maadoituksen ja ne mitkä lähtee siitä kojelaudan alla olevasta maa-pisteestä eteenpäin. Missä tuo bensapumpun rele muuten sijaitsee?

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 9.6.2008 11:42

Onko kaikki sulakkeet ehjät?

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 13.6.2008 11:29

Juu sulakkeet katsoin ensimmäisenä. Vika taisi sitten olla sulakepoihjassa. Vaihdoin lopulta sen ja nyt kaikki muu toimii paitsi bensapumppu. Pyörittää edelleen starttia mutta sylinteriin asti ei tule bensaa, Tietääkseni bensapumpun pitäisi pitää hetken aikaa ääntä kun laittaa virrat päälle mutta tämä ei tee sitä. pumppu kuitenkin pumppaa kun pakko kytkee sen päälle. Ainakin pitää sellaista ääntä. Olisiko vihjeitä? Releen mittasin niin jotain se tekee, ei ole ihan kylmänä. Voi se silti olla rikki. Pitää kokeilla.
"Bensapumpun rele on silleen jännästi väärinpäin, että se oikein imee koteloon valuvan veden"
Itselläni tuo rele on ihan sulake rasiassa. Tarkoittikohan lukkari juuri tuota relettä?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 13.6.2008 12:24

Ei hurahda pumppu näissä vanhoissa kun laittaa virrat. Startatessa vasta lähtee pumppaamaan.

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 18.6.2008 17:42

Nyt vaihdoin releen ja nyt bensapumppu hörähtää hetken kun laittaa virrat päälle. Mutta jostain syystä bensa ei tule siltikään sylinteriin saakka. Imusarjan päässä on se kylmäkäynti suutin niin sinne saakka kyllä kerää painetta mutta ei päästä suuttimen läpi. Sille suuttimen johdoillekkaan ei kyllä tule virtaa, edes startatessa. Eniten kummastuttaa että auto toimi jo täydellisesti ja sitten tuli nämä oireet. Eli mikä voisi vielä vaikuttaa siihen että bensa ei pääse sylinteeriin asti? Siellä tuskin kovin montaa vikakohtaa voi olla?

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 19.6.2008 13:11

niin ja kokeilin illalla vielä tuleeko kipinää niin ei tule. Mikä oikein on vikana? Jokin yhteinen tekijä noilla kahdella järjestelmällä, eli sytkällä ja bensajärjesstelmällä? Apuva.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 19.6.2008 15:09

Muistaakseni bensapumpun rele saa käskyn puolalta. Tuleeko puolalle virtaa?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 19.6.2008 17:42

Hall anturi tai sen johdotukset/syöttöjännite.

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 19.6.2008 19:31

Täytyykin mitata saako puola jännitteen. Mikä tuo Hall anturi on?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 19.6.2008 20:08

Kärjettömässä jakajassa, mutta ykkösessähän on vielä kärkijakaja. Jos ei ole vaihdettu.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 19.6.2008 21:50

Eikös gti:ssä ole kärjetön jakaja? Mulla ainakin oli, vielä kahteen suuntaan kääntävä

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 20.6.2008 2:14

No niinno joo, vimeisissa saattaa ollakin. Mulla oli niin vanha kone että siinä oli kärjet.

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 23.6.2008 18:01

Miten muuten tuon puolan toiminnan saan mitattua? Ja mistä tunnistan onko sytytys kärjellinen vai kärjetön? tämä on siis -79 vuoden.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 23.6.2008 18:24

Jos konkka on jakajan kylessä niin on kärjellinen. Myös jakajan kannen irroittamalla näkee kumpi on.

Niin onkos tää orkkis gti ja millä motilla?

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 24.6.2008 9:30

konkka on tuli pellissä ja kone on 1.6 gti ,niin ja tekniikan vaihto -89 avon koriin joskus 90 luvulla vissiin

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 29.6.2008 18:31

Niin ja ei ollut puolassakaan vikaa. Kokeilin äsken toisen golffin puolalla.. Apuja?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 29.6.2008 22:13

Niin onko se kärjetön vai kärjellinen?
Kärjettömään menee kolme napainen pistoke.

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 30.6.2008 7:41

Kärjetön systeemi kuulemma on. Viisaammat näin kertoi.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 30.6.2008 12:42

Halli vialtahan tuo sitten kuulostaa edelleen. Ota se kolme napainen töpseli irti jakajan kyljestä. Pistä puolan johto johonkin semmoiseen paikkaan, että näät kipinöikö.

Virrat päälle ja hallin pistokkeen keskimmäistä napaa nopeasti maattamalla pitäisi puolalta tulla kipinä. Tämä siis jos signaali on keskimmäisessä nastassa myös ykkösen jakajassa.

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 2.7.2008 7:25

Kokeilin tuon hall anturia niin että laitoin yleismittarin plussan siihen liittimen keskimmäiseen johtoon, (liittimen ollessa paikallaan) ja toisen maihin. sitten kaveri pyöritti konetta käsin vierrat päällä ja kuulemma olisi lukeman pitänyt vaihdella 4 kertaa koneen kierroksen aikana, mutta lukema oli koko ajan 2.34V. Mittasinkohan periaatteessa samaa juttua mitä ifa tarkoitit?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 2.7.2008 13:00

Ota joku testilamppu. Virtakynäkin käy, mutta ledi parempi.

Hallin töpselin ollessa jakajassa paikoillaan pistä lampun toinen napa siihen signaali napaan ja toinen akun plussaan. Pyydä kaveria starttaamaan.
Valon pitäisis vilkkua, jos ei niin itse hall viallinen tai sen syöttöjännitte puuttuu.

Syöttöjännite pitäisi olla noin akkujännite. Tämä siis niistä hallin pistokkeen ulommaisista navoista. Jos siis ei ole pinni järjestystä muutettu ykkös koriin.

Vihreä=signaali
Punainen=+12
Musta=maa

erion
-
Viestit: 169
Liittynyt: 15.2.2006 10:36

ViestiKirjoittaja erion » 2.7.2008 22:28

Äsken sain biilin käyntiin. Eilen illalla huomattiin että puolalle tuleva musta johto oli poikki johtosarjan sisältä. Korvattiin se sitten uudella. Sitten johdon virta otettiin ensin sulakerasian takaa latasta johon tulee virta kun virrat on käännetty avaimesta päälle, mutta startatessa ei sitten tullutkaan virtaa. No sen kun huomasi niin sitten vain vaihdoin sen liittimeen sulakeboksin takana mihin tuli virtaa sekä virrat päällä, että startatessa. Ja sitten oli pari liitosta missä tuli parin voltin jännite häviöt mistä johtuen boksi ei ilmeisesti pystynyt toimimaan.

ifa: Kiitos vinkistä kokeilin tuon hall anturin mutta yleismittarilla ja kaveri pyöritti käsin konetta. Ratkaiseva johto virran etsinnässä oli myös se boksille tuleva virta johto. Siihen ei aluksi tullut kuin 8 volttia. (se reunimmainen siinä kammassa, en muista kummasta päästä) Nyt tulee melkein sama kuin akun jännite vain 0,1 voltin jännite häviö.

On ainakin vielä yksi sähkö vika. Öljynpaineen anturi huutaa (ja syttyy viiveellä) vaikka painetta on tarpeeksi. Autossa on vain ylempi anturi paikallaan ja se toimii oikein. Testattu on. Sitten kun mitttariston kammasta ottaa irti punamustan johdon niin summeri ja kierroslukumittari sammuu. Öljynpaineen merkkivalo toimii kuitenkin hyvin, Missäköhän tämä vika on? Mistä voin katsoa onko mittaristossa vika vai auton puolella? Tai onko puna musta johto käyntinopeusmittarille vain? Jos on niin voisiko sille vetää jostain uuden piuhan? Mistä?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa