+ sulake nro 43 ..
Eli ongelmahan on ollut auton käymään lähteminen normi läpöisestä hetken seistyään (noin 20 min riippuen keleistä eikä millään lähde käyntiin jos ei hipaise edes hieman kaasua koneen pörähdettyä käyntiin esimmäisen 1-2 sec aikana jolloin jää käyntiin lman kaasun hipaisua auto sammuu. Sulakkeen takana on ilmamassa määrä mittari + lampdan esilämmitys + se tikittävä mangneetti venttiili siellä konehuoneessa (en muista nimeä) + N112 toisioilmaventtilli.
kysymys...eli ilmanputsarilta lähtee letku sinne toisioilmapumpulle tuleeko se lisäilma sinne putsari koteloon vaiko imeekö pumppu ilmaa kotelosta pois? ja mihinkä se ilma itseasiassa menee???
Ajatus tässä kaikessa on se että tuo n112 olisi jumissa tms ja kone saisi sieltä kautta rosvo ilmaa kaikesta huolimatta toisioilmapumpun lävitse ...
kun en nyt sitten tiedä että mikä tuon n112 normi lepotila pitäisi olla kiinni vaiko auki ja koska se on auki jolloin lisäilmaa menee ?? ja milloin kiinni kun sinne ei pitäisi mennä ilmaa.
Näihin ajatelmiin tulin siitä syystä kun ongelma on päällä ettei moottori käynnisty tauon jälkeen niin siihen autto se kun nyppäs tuon sulkkeen pois jolloin kone lähtee käymään heti ilman mitään nikottelua .... Ja kun sulakkeen laittaa takaisin niin eipä lähde käyntiin enään ilman sitä kaasuun hipaisemista. Ja kun auto seissyt tarpeeksi kauan (kone viilentynyt) niin lähtee jälleen käymään ilman mitään kikkailua (siis ei tarvi olla kokonaan jäähtynyt saa olla jonkin verran lämmin)
N112 toisioilma venttiili + toisioilmapumppu vr5 98
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 128
- Liittynyt: 19.5.2006 11:41
-
- -
- Viestit: 128
- Liittynyt: 19.5.2006 11:41
Nyt kiiltää kuin...papin pallit
Noh tänään raapasin tosta vr5 (agz) vm 98) moottorista tuon kaasuläppähäpäkkeen mäkeen ja putsasin..Muutama asia mihin kiinnitin huomioo...
1. autossa ON vakionopeudensäätö mutta kun tota murkulaa otin pois niin eipä ole cruiselle mitään ylimääräisiä vaijjereita eikä tankoja josta voima välittyisi kaasuvaijerille..
Onko näin että tyhjäkäyntimoottori myös hoitaa tuon cruisepuolenkin?? Koska kaasuvaijjerissa ei tunnu mitään vastusta kun se on irti kaasuläpän päästä ja käsin vetelee ees taas??
2.entäpä kaasuläppäkotelon ja imusarjan välissä ei ollut mitään paperi tiivistettä vaan sellainen kuparinvärinen(kuparinen?) rinkula joka oli imusarjassa kiinni. (voisiko joku tarkistaa että kuuluuko kuitenkin ton kaasuläpän ja imusarjan väliin oikein paperittiviste tms lisäksi)
3. siinä sitten arvoin että olisiko samalla pitänyt aukasta tyhjäkäyntimoottorin "takakansi" jonka alla ilmeisesti kyseisen härpättimen moottori jne ..Jätin sen nyt tekemättä koska ruuvien lisäksi näytti olevan niin että se oli myös "niitattu" muovilla.Siinä kohtaa oli reikä josta tehtaalla oli pursotettu "ylimääräinen" muovitappi joka ilmeisesti myös jonkin asteinen sinetti että tätä osaa ei ole tarkoitetu avattavaksi....
4. Enpä tiennyt myöskään sitä että kyseisen kaasuläppä rungon sisäsä myös on vesikanavat josta muuten letku menee paisuntasäiliölle (yläletku siis paisarille) eli vesi kiertää osittain senkin kautta.
Entäpä tapahtuko muutosta NO EI ..käynti ei pahentunut eikä parantunut edelleen hieman jäähtyneenä käyntiin lähteminen on niin ja näin ja kun jähtyy tarpeeksi niin sitten kaikki on ok tai kylmästä tai täysin kuumasta ok . tyhjäkäyntikierrokset on sen noin 800 rpm lämpöisellä koneella .
1. autossa ON vakionopeudensäätö mutta kun tota murkulaa otin pois niin eipä ole cruiselle mitään ylimääräisiä vaijjereita eikä tankoja josta voima välittyisi kaasuvaijerille..
Onko näin että tyhjäkäyntimoottori myös hoitaa tuon cruisepuolenkin?? Koska kaasuvaijjerissa ei tunnu mitään vastusta kun se on irti kaasuläpän päästä ja käsin vetelee ees taas??
2.entäpä kaasuläppäkotelon ja imusarjan välissä ei ollut mitään paperi tiivistettä vaan sellainen kuparinvärinen(kuparinen?) rinkula joka oli imusarjassa kiinni. (voisiko joku tarkistaa että kuuluuko kuitenkin ton kaasuläpän ja imusarjan väliin oikein paperittiviste tms lisäksi)
3. siinä sitten arvoin että olisiko samalla pitänyt aukasta tyhjäkäyntimoottorin "takakansi" jonka alla ilmeisesti kyseisen härpättimen moottori jne ..Jätin sen nyt tekemättä koska ruuvien lisäksi näytti olevan niin että se oli myös "niitattu" muovilla.Siinä kohtaa oli reikä josta tehtaalla oli pursotettu "ylimääräinen" muovitappi joka ilmeisesti myös jonkin asteinen sinetti että tätä osaa ei ole tarkoitetu avattavaksi....
4. Enpä tiennyt myöskään sitä että kyseisen kaasuläppä rungon sisäsä myös on vesikanavat josta muuten letku menee paisuntasäiliölle (yläletku siis paisarille) eli vesi kiertää osittain senkin kautta.
Entäpä tapahtuko muutosta NO EI ..käynti ei pahentunut eikä parantunut edelleen hieman jäähtyneenä käyntiin lähteminen on niin ja näin ja kun jähtyy tarpeeksi niin sitten kaikki on ok tai kylmästä tai täysin kuumasta ok . tyhjäkäyntikierrokset on sen noin 800 rpm lämpöisellä koneella .
-
- -
- Viestit: 128
- Liittynyt: 19.5.2006 11:41
tarvinnee ajaa auto suohon....
Tarvinnee tänään nypätä se evapin sähköliitin pois ja kokeilla mitä se aiheuttaa vaiko aiheuttaako se mitään:)? Olen tuossa miettinyt sen sulakkeen pois ottamista ja miettinyt että mitä se itseasiassa aiheuttaa siis käytännössä mikä muuttuu kun kaikki anturit eivät ole mukana kun auto käy?
Sen tiedän että tyhjäkäynnillä kun auto käy ilman sitä sulaketta niin silloin on seos rikkaalla (tämä selvitetty pakokaasuanalyysissä) Seokset kyllä laihenee kun autolle annetaan kierroksia.
Mitään erityisiä vikakoodeja ei ole kun sulake paikallaan ja vikamuisti tyhjätty ja jonkun verran ajettu/starttailtu...Kun sulakkeen ottaa pois niin herjaa noista Maffista/lampdan esilämmityksestä/evapista/ja lisäilmapumpusta. Tyhmintähän niinkuin olen todennut on se että auto lähtee käyntiin ilman kikkailua on sitten millaiset koneenlämmöt tahansa ja käy nätisti ei prötää ei nyi ei mitään ja tyhjäkäynti kaikenpuolin muutenkin kuulostaa normaalilta.
Sen tiedän että tyhjäkäynnillä kun auto käy ilman sitä sulaketta niin silloin on seos rikkaalla (tämä selvitetty pakokaasuanalyysissä) Seokset kyllä laihenee kun autolle annetaan kierroksia.
Mitään erityisiä vikakoodeja ei ole kun sulake paikallaan ja vikamuisti tyhjätty ja jonkun verran ajettu/starttailtu...Kun sulakkeen ottaa pois niin herjaa noista Maffista/lampdan esilämmityksestä/evapista/ja lisäilmapumpusta. Tyhmintähän niinkuin olen todennut on se että auto lähtee käyntiin ilman kikkailua on sitten millaiset koneenlämmöt tahansa ja käy nätisti ei prötää ei nyi ei mitään ja tyhjäkäynti kaikenpuolin muutenkin kuulostaa normaalilta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa