Dieselpolttoaineen hinta pompsahtaa lähipäivinä

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 27.5.2008 18:37

Saahan niitä rakentaa.Kiinnijäämisen riski on varmaan todellisuudessa aika pieni, vaikka tankkeja varmaan ruvetaan näillä hinnoilla syynäämään aiempaa tarkemmin. Mutta sitten kun se nalli napsahtaa niin tuleekin sellainen jättivoitto, ettei tarvi enää ikinä miettiä mitä rahoillaan tekee.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 27.5.2008 20:59

Näillä hinnoilla muuten alkaa iltaisin varmaan aika monetkin noita toisten tankkeja syynäämään, tosin eri mielessä kuin tarkastus.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 27.5.2008 22:44

Kyllähän tuo bensan hinta kirpaisee aika pahasti. :/

Onneksi tuo oma rottelo ei syö ku sen alle 6l sataselle ajotavasta riippuen, niin täydellä tankilla ajaa jopa pari kolme kertaa puolanka-kempele väliä, onneks alkaa kesälomat meillä koululaisilla niin ei tarvi enää ajella paljo yhtään :D

Täällä Kempeleessä jokaisella huoltoasemalla 95 ja 98 yli 1,5e ja diesel on jotain 1,4e pintaan

Oulunsalon risteyksessä, teboilin kylmiksellä 95 alle 1,5e, ellei ole viimeisen vuorokauden aikana noussut

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 28.5.2008 1:08

Speedvelvet: Ei muutaku reggaat tankkaus.comiin ja heittelet sinne noita hintoja, mitä ohikulkiessasi oot bongaillu.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.5.2008 7:40

Kauankohan vois ajella ennenkuin jäis kiinni, jos olis ihan hiljaa koko touhusta

Suomalainen naapurikateus pitää kyllä huolen siitä, että kiinni jää.
Näillä hinnoilla muuten alkaa iltaisin varmaan aika monetkin noita toisten tankkeja syynäämään, tosin eri mielessä kuin tarkastus.

Onneksi dieseliä on monin verroin (lähes mahdotonta) lapota kuten bensaa, pitäisi melkein olla imuvehkeet. Ammattilaisilla sellaiset lienee onkin, mutta heitä eivät pikkusaaliit kiinnosta.

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 28.5.2008 7:54

Eiköhän ne sen näytteen ota suodattimesta jos haluavat ottaa?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.5.2008 8:00

Onneksi dieseliä on monin verroin (lähes mahdotonta) lapota kuten bensaa, pitäisi melkein olla imuvehkeet. Ammattilaisilla sellaiset lienee onkin, mutta heitä eivät pikkusaaliit kiinnosta.

Luulen, että alkaa reikiä ilmestymään muuallekin kuin tankkausaukkoon...

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 28.5.2008 8:52

Systerille kävi niin hauskasti muutama vuosi sitten, että Unon polttoainesäiliöön oli ilmestynyt kolme ylimääräistä 6mm huohotusreikää pohjaan, tätä kautta sitten valutettu bensat parempiin suihin ja loput viemärikaivoon.
Paikalle poliisi ja poliisi kutsui paikalle taas palokunnan, tämän jälkeen tuli selväksi että kaivo täytyy putsata bensiinistä ja maksaja on auton omistaja.
Tekijää ei saatu kiinni, vaikka tapahtui kauppaa vastapäätä ja koulun pihalla.

Nämäkin asiat kannattaa tarkastaa vakuutusehdoista siis.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 28.5.2008 8:54

kyllä se vaan joka kerta ottaa pumpusta (eikä edes syöttöpumpusta=) kun ajaa aseman ohi,niin järkky hintoja alkaa lahdessakin olemaan.
Aamu tuimaan diesel näytti 1.379 ja 95e 1.48 / 98e tais olla jo 1.499 ! ! !
Ja pelkkiä työmatkoja tulee se 51 km päivässä eikä toivoakaan julkisella kulkemisesta,tosin taitaa niissäkin hinnat nousta lähiaikoina = /
Valtio herää varmaan vasta 5 vuoden päästä toteamaan että jotain pitäis tehdä.

Flame
-
Viestit: 140
Liittynyt: 28.12.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Flame » 28.5.2008 10:45

Saa nähdä,kun moottoripolttoöljynkin hinnat nousseet selvästi, tuleeko varkausbuumia farmarisäiliöille..että kannattaa maaseudulla lukita pistoolit viimeistään nyt!!!

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 28.5.2008 21:29

Kyllähän tuo jo köyhää ahdistaa kun tuossa laskeskelin että emäntä ajaa nyky hinnoilla 6000e savuna ilmaan vuodessa ja siihen vielä kaveriksi järkyttävä käyttövoimavero. Perkele mopolla tässä joutuu pian itse ajamaan, ettei konkurssi tule :D

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 28.5.2008 22:37

Ei ne mopotkaan ilmaseen kulje! Melke saman hintaseksi tulee polttoaineet kuin diisseli autolle: skode 3,5-4 litraa bensaa satasella + 2-tahti öljyt vs. diisseli auto 5 litraa diisseliä satasella...

No H2O
-
Viestit: 368
Liittynyt: 23.10.2003 12:15

ViestiKirjoittaja No H2O » 28.5.2008 22:40

Kohta olis auton hankinta edessä. Mutta pitää vielä jarrutella, kun ei tiedä ostaako diesel vai bensa. Työmatkoista tulee 150km/pvä ja päälle työajot, noin 40000km/vuosi.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 28.5.2008 22:41


kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.5.2008 7:28

Välillä 7.5.2008 - 29.5.2008 on tankillisen kustannus noussu 5€ (1,299e/l -> 1,409e/l). 2003 tuli aloitettua tämä diisseli autoilu, tuolloin diesel maksoi 0,73e/l. Those were the days...

No H2O: Tuolla ajomäärällä diiseli.

Heze
-
Viestit: 479
Liittynyt: 23.7.2003 12:14

ViestiKirjoittaja Heze » 29.5.2008 7:48

http://www.youtube.com/watch?v=NVtytpwX1yE

Hehee, Viheraho sanoo ääneen sen mitä monet ajattelevat.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 29.5.2008 8:11

Valtio herää varmaan vasta 5 vuoden päästä toteamaan että jotain pitäis tehdä.


Eli korottaa polttoaineveroja :-D

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 29.5.2008 9:49

Aina kun kokoomus on päässy päättämään asioista on energiaveroja korotettu, kerran tästä oli radiossa juttua.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 29.5.2008 9:57

Vuosi sitten leimasin yhden dieseli auton ja eipä tuo kukkaroa rasittanu vaikka pöristeli heti alkuun 1000km viikossa. Nyt moista voi harkitakkaan!

Kyllä sillä suizan äsykkösellä vaan ajoi 5 litran tankilla parhaillaan yli 200 kilsaakin :)

No H2O
-
Viestit: 368
Liittynyt: 23.10.2003 12:15

ViestiKirjoittaja No H2O » 29.5.2008 15:45

^^^^^^ Nimenomaan diesel ainakin nyt. Hankinta tulee eteen syksyllä, niin eihän tässä tiedä tuleeko bensalla ajelu silloin halvemmaksi kuin diesel?

Mahdollisuus hankinnan lykkäämiseen on jopa vuoden 2009 elokuuhun, tosin 2008 syksyllä hankinta jo järkevää. Jos dieselin hinta olisi pysynyt kohtuullisena kuten ennen, valinta olisi ollut ehdoton. Nyt ei vaan uskalla, jos lopulta dieselillä ajelu tulee kalliimmaksi ja auto jää käteen...
Kalliimman hintaluokan ja/tai suhteellisen uutta autoa en todellakaan uskalla ostaa.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 29.5.2008 16:00

Kyllähän tuo itseäkin vähän hirvittää kun juuri tuli "uusi" diesel-auto hankittua, josta on vielä velkaa jonkin verran. Nyt jos diesel kallistuu hirveästi niin joutuuko sitä lähteä uudestaan autokauppaan ja tekemään vaihtokaupat esim. TSI Golffiin? Toivottavasti ei.

No H2O
-
Viestit: 368
Liittynyt: 23.10.2003 12:15

ViestiKirjoittaja No H2O » 29.5.2008 18:11

Ensimmäinen valinta taitaa olla paku-passatti. Kaksi paikkaa riittää hyvin työmatkoihin ja -ajoihin.

Perheen ajelut ajetaan sitten bensavehkeellä.

Ilja1
-
Viestit: 416
Liittynyt: 20.7.2005 13:32

ViestiKirjoittaja Ilja1 » 30.5.2008 22:24

Ihmisiä on alkuvuodesta huijattu ostamaan diesel auto ja nyt on helppo nostaa dieselin hintaa.
Taas meitä huijataa.

Jonne
-
Viestit: 133
Liittynyt: 28.9.2003 13:41

ViestiKirjoittaja Jonne » 30.5.2008 22:31

Ihmisiä on alkuvuodesta huijattu ostamaan diesel auto ja nyt on helppo nostaa dieselin hintaa.
Taas meitä huijataa.
Ei kait tässä huijattu ole, normaalia markkinataloutta, kysyntä - tarjonta..

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 30.5.2008 22:59

Ihmisiä on alkuvuodesta huijattu ostamaan diesel auto ja nyt on helppo nostaa dieselin hintaa.
Taas meitä huijataa.


Pöh, jos ei omaa laskutaitoa niin on turha puhua huijatuksi tulemisesta. Aikaisemmin nousi n.40tkm vuoteen ajavalla n.5l/100km ajavalla dieselautoilijalla polttoainelasku n.500€ kun polttoaine pompsahti 1€->1.20€ tasolle. ja uusi nykyinen nousu nosti polttoainelaskua taas 500€. noihin korotuksiin plussana dieselvero ja diesel ja bensa-auton hintaero mikä pitäis kuolettaa 3-vuodessa ainakin 40tkm matkalla alkaa vaikuttaa siltä ettei ihan ekana kannata ostaa diesel-autoa jos vertailukohtana on noin 7l/100km bensiiniä nauttiva menopeli.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 31.5.2008 17:43

Pitäisköhän tuo otsikko päivittää hieman ajankohtaisemmaksi? Esimerkiksi muotoon: Dieselpolttoaineen hinta pompsahtaa jokapäivä

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 31.5.2008 18:44

eikä, kun ens kuussa ajetaan rypsiöljyllä :D

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 6.6.2008 15:15

Aamupäivällä notkuin aikaa kuluttaen tuossa paikallisessa vaihtoautoladossa. Voisi seuraavan 6 kk aikana päivittää omaa ajoneuvoa. Myyjälle totesin, että ompas teillä kattavasti 2-3 vuoden ikästä 1,6-1,8 bensaa (Fordia, Opelia, Volkkaria, Pösöä), juuri sitä mitä itse ajattelin. Myyjä, että onhan niitä kun vuoden alussa tuli tuonne uusien puolelle vaaria maakunnasta ja hirvee polte "diesel diesel...." Sitten kun kysyi, että mitä ne ajaa niin noin 6-8 tkm vuodessa, mutta diesel piti saada kun oli joka mediassa toitotettu miten uusia dieseleitä sai "halvalla". Myyjä totesi vaan lakonisesti että "myymisestähän se myyjä palkan saa ja jos asiakas haluaa kuumeisesti ostaa niin saa sen palkkansa vaan sitten helpommalla". Tästä sitten pääsimme siihen, että hän uskoi että kunhan ensi kevääseen mennään ja jos trendi pysyy samana niin vuoden päästä on paljon vähän ajettuja dieseleitä vaihtomyynnissä, kun automerkit rummuttaa vuoden päästä keväällä pienikulutuksisia bensamalleja. Tiedä sitten, myyntimies on aina myyntimies, mutta ......

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 10.6.2008 21:42

Mutta. Tästä tulee joko apua tai sitten lisää vain paskanjauhantaa ja silmäänkusemista

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1542679

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 10.6.2008 22:30

kohta auto myyntii ja mopo tilalle

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 11.6.2008 8:40

^^ No, Jykke valaisee siten, ettei mitään mahdollisuutta käyttövoimaveron poistamiseksi ole, sillä se "olisi viesti sheikeille, että nostakaa öljyn hintaa". Ihan kuin nyt joku Suomen kokoisen maan päätös vaikuttaisi suuntaan tai toiseen öljyntuottajamaissa. Täällä se sen sijaan parantaisi kilpailukykyämme, mutta kun ei järkijyrki ymmärrä.

Vitun Jyrki. Suomen suurin takinkääntäjä ehkä koskaan. Ei mene äänet enää tuolle suunnalle.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 11.6.2008 9:45

Tosin tässähän
http://www.arvopaperi.fi/article/id=28259
joku pyyhepää kaapuveikko yrittää todistella ettei hinnannousu johdu sieltä pumpun päästä. Itse jopa hieman uskonkin tuohon, ymmärtääkseni tuotanto on kuitenkin pidemmän aikaa pystynyt täyttämään kulutuksen (kasvavankin). Aikanaan Jenkkien rynniminen Irakiin vaan tarkoitti sitä, että sotakoneisiin tarvittiin radikaalisti lisää soppaa ja siellähän ei hintoja kysellä, + pelote siitä että nyt "se" loppuu...Joten nopsasti manipuloimaan hinta kohilleen ja taas kassa kilisee iloisesti, eikä välttämättä ihan puhtaasti siellä pumpun varressa...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 11.6.2008 9:56

eikö se jyrki ollu sitä mieltä ettei tule käyttövoimavero poistumaan silloin ku tuli päätös tuosta uudesta autoverotuksesta. muistaakseni TM taisi olla missä sanoi että dieseliveroa ei tulla poistamaan koska silloin pitäisi nostaa diisseli samanhintaiseksi kuin bensa niin kuljetusyrityksille tämä tulisi kalliiksi.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.6.2008 10:46

^ Jotain tuollaistahan se höpisi. Prosentuaalinen ero bensan ja dieselin välillä on vain kutistunut kutistumistaan. Kohta ollaan samassa hinnassa ja käyttövoimavero siihen päälle.

"Jyrki, Jyrki, älä tyrki! Jyrki, tee joskus miehen työ..."

Lupe
-
Viestit: 118
Liittynyt: 23.7.2003 10:37

ViestiKirjoittaja Lupe » 11.6.2008 11:51


SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 11.6.2008 11:54

Ei niin:
http://www.iltalehti.fi/autot/200806117780009_au.shtml

"Ministeri vakuutti, ettei polttoaineveron yleinen alentaminen tule kysymykseen. Siitä on EU:n yhteinen linjaus."

Eipä taida olla mitään linjauksia, vaikka olisikin niin ne pätee Suomessa vain silloin kun valtion kassa lihoo.
Kivaa olla suomalainen...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 11.6.2008 11:55

Velipoika palasi 4 kuukauden reissulta ja ihmettelin suomen hintoja. Espanjassa hinnat oli tippunu n10senttiä 4kk aikana. Eikä siellä ollut mitään puhetta öljyn puutteesta yms.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 11.6.2008 12:01

Aika touhua. Espanjassa ihan oikea meno, tehdään jotain eikä vaan kitistä..

Tosin, mua kummastuttaa se, ettei kulj. yritykset voi vain nostaa kuljetusten hintoja, niin muutkin tekee. (en ko. alaa tunne joten voin olla väärässäkin. )

Nostaa bussitkin taksojaan sen 6% PA kuluihin vedoten. Pidemmällä aikavälillä nousee myös muutkin hinnat.. Valitettavasti kun melkein kaiken liikkumiseen tuo polttoaineen kallistuminen vaikuttaa. - Ja eikun itkeen lisää liksaa ja lakkoileen....

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 11.6.2008 13:18

Täältä voi katsella ulkomaan hintoja: http://polttoaine.net/index.php?cmd=maat

Miihkaeli
-
Viestit: 47
Liittynyt: 26.4.2007 17:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Miihkaeli » 11.6.2008 14:12

On saatana persseestä nämä hinnat. Jenkit myy veneensä pois ko siellä on bensa niin kallista ehkä 0.70€/litra. Ainoa lohtu on että tässä ruotsinrajalla asuvana voin hiukan säästää käymällä ruottissa tankilla siellä hinta 12-13kruunua/litra viimeksi kun kävin. Pitää alkaa kokeileen käyviskö passatti tuolla etanoli bensalla joka on 85 oktaanista maksaa ruotsissa noin 0.85€/litra.

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 11.6.2008 14:21

Kalliimmaksi se tulee sitä tankata, jos et mitään muutoksia autoon meinaa tehdä...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 11.6.2008 14:24

ja kyllä hapitsulla maksaa sen yli 1.5€ 95okt.. etanoli se alkaa itselläki tuntumaan siltä että tankkiin alkaa ilmestymään

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 11.6.2008 14:25

Ministeri vakuutti, ettei polttoaineveron yleinen alentaminen tule kysymykseen. Siitä on EU:n yhteinen linjaus.

- Me vain lapioisimme rahaa öljysheikkien taskuihin.


MITÄ minä SANOIN.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.6.2008 14:31

^ Katainen seuraa ffp:tä? :D

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 11.6.2008 14:44

Kannattaa kysellä duunia hesarin, ylen tai jonkun muun uutispuljun politiikantoimituksesta, voisi olla käyttöä tuollaiselle kyvylle. =)

Miihkaeli
-
Viestit: 47
Liittynyt: 26.4.2007 17:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Miihkaeli » 11.6.2008 16:56

En nyt ensimmäisenä aatellukkaan täräyttää tankkia täyteen tuolla etanolibensalla vaan sekotella sitä tuon normi bensiinin sekaan. Saa nähä mitä onkelmia sen kans tulee ko normi bensiiniki alko entisen kelkan kans vittuileen ja piti käyttää octaanin nostajaa. Onneksi kelkka palo viimevuonna ei tule ikävä 35litraa/100km kulutusta:)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 11.6.2008 17:28

Aika touhua. Espanjassa ihan oikea meno, tehdään jotain eikä vaan kitistä..


Suomessa pitäs tehä sama homma mutta täällä ollaan sormi perseessä ja maksetaan kiltisti. Rekat seisomaan ja kauppojen hyllyt tyhjiksi niin jos se herättäs jotenki pellet eduskunnassa. Eipä niillä kiinnosta paljo tiisselilitra maksaa ku hintaa tulee tilille varmaan vähintään 7k€/kk "tekemättä mitään".

tuubiaas
-
Viestit: 158
Liittynyt: 4.3.2007 23:56

ViestiKirjoittaja tuubiaas » 11.6.2008 17:40

joo kyllähän tuo dieselin hinta alkaa pikku hiljaa olla aika korkea, itse meinasin tuossa alku vuodesta hommata diesel auton että tulis vähän halvemmaks ajaa mut se on näköjään ihan sama kummalla nykyään ajaa kun alkaa olla melko saman hintanen kuin bensa :D korkein dieselin hinta jyväskylässä taitaa muistaakseni olla ihan vähän alle 1,50 :D

Augusti
-
Viestit: 39
Liittynyt: 31.1.2006 21:58

ViestiKirjoittaja Augusti » 11.6.2008 17:56

Tosin, mua kummastuttaa se, ettei kulj. yritykset voi vain nostaa kuljetusten hintoja, niin muutkin tekee. (en ko. alaa tunne joten voin olla väärässäkin. )

Jostain mielestäni luin / olen antanut itseni ymmärtää että kuljetusyritykset ei noin vain hintoja pysty nostamaan kun kuljettavat pääsääntöisesti tiettyjen firmojen tuotteita. Kuljetus firman ja asiakas firman välillä on sovittu että kuljetus maksaa x € ja hintaa tarkastetaan x kk:n välein. Mutta täältä varmaan löytyy joku joka tietää täysin varmaksi sanoa?!

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 12.6.2008 7:03

^Noin se juurikin menee. Tosin vähänkään viisaammat kuljetusyrittäjät ovat sisällyttäneet sopimuksiinsa muuttuvan polttoainelisän, mutta eihän se aina mahdu diileihin mukaan.

Siellä tällä hetkellä kyllä soppareita plärätään ja varmasti nähdään lähitulevaisuudessa sopimusten irtisanomisia.

Rammo
-
Viestit: 18
Liittynyt: 31.7.2003 13:34

ViestiKirjoittaja Rammo » 12.6.2008 9:51

Ja oikeen isoissa firmoissa kuljetussopimukset saattaa olla useita vuosia pitkiä ja ne "tarkastetaan" vuosittain. Pahimmassa tapauksessa se on ensi vuosi ennenkuin niitä hintoja voi nostaa. Ja jos hinta kehitys pysyy polttoaineen osalta tälläisena niin siinä on rahtari kohta lirissä...

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 12.6.2008 10:05

Viisaasti tehdyssä sopimuksessa on lauseke jonka mukaan erimielisyys tilanteessa sopimus voidaan irtisanoa 3kk irtisanomis ajalla.

Eniten tässä tilanteessa ärsyttää Kataisen kommentit "mitään ei voida tehdä", paskan marjat, veroa voidaan pudottaa vaikka heti mutta ahneus on Kataisella aivan käsittämätöntä.
Sheikki selitys oli naurettavinta mitä oon kuullu hetkeen...

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 12.6.2008 11:05

Niin no, mitä veroa tässä nyt oikeasti voidaan pudottaa? Dieselveroa voi toki laskea tai poistaa kokonaan, mutta sen tuoma hyöty tavalliselle kuluttajalle on kuitenkin kohtuullisen mitätön, keskimäärin kai joku 25€/kk. Kuljetusfirmoille sen toki voisi palauttaa, ihan vain siksi, että elintarvikkeiden hinta säilyisi siedettävällä tasolla.

Paljonko dieselveron poistaminen sitten tuntuu valtion kassassa, miettikääpä sitä. Tietenkin jos autoilun verotusta ruvetaan pudottamaan, niin on myös kohtuullista että tiestön ylläpidosta tingitään ja uusista rakennussuunnitelmista luovutaan. Samalla voitaisiin korottaa eläkeikää ja laskea kansaneläkettä ja opintotukea entisestään.

spete
-
Viestit: 122
Liittynyt: 25.8.2003 9:49

ViestiKirjoittaja spete » 12.6.2008 11:19

Katainen on näköjään osoittautunut aivan joksikin muuksi, kuin lupsakaksi savolaiseksi....
Liekkö aivolohkojen tilalle tullu jotain hölskyvää, ku sai ministerin pestin. Takinkääntäjä!!!

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 12.6.2008 11:22

taggis kirjoitti:Paljonko dieselveron poistaminen sitten tuntuu valtion kassassa, miettikääpä sitä.
Mitä olis jos haistatettais EU:lle paskat, sinnehän se raha valuu? Veikkaan, että muitakin turhia menoja on.
Edustuslaitoksestakin voisi puolet laittaa muihin hommiin.
Teksti-tv kirjoitti:Katainen porrastaisi polttoaineveron


Ministeri Jyrki Katainen haluaisi luoda
päästöjen mukaan porrastetun
polttoaineverojärjestelmän.

Katainen on perustanut työryhmän
pohtimaan verojärjestelmää.

Kataisen mielestä Suomessa
valmistettujen polttoaineiden, kuten
esimerkiksi jätteestä valmistettu
biopolttoaineen, tulisi olla huokeamman
veron piirissä kuin fossiiliset
polttoaineiden. Näin saataisiin oikeita
markkinoita puhtaille polttoaineille.

Epävirallisen työryhmän lisäksi
Katainen on patistellut EU-komissiota
tekemään vastaavan selvityksen.
Melkoista pyristelyä...

Smistik
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 13:44

ViestiKirjoittaja Smistik » 12.6.2008 11:34

Jotenkin vaan minusta tuntuu, että vaikka polttoaineveroa pudotettais niin kyllä jalostamot (Neste) ja huoltsikat siinä sivussa sitä rahnaa nyhtäs ihan samaan malliin autoilijoilta. Pitäähän ne obligaatiot ja ultra-korkea elintaso jollain maksaa (maksattaa).

No kyllä minäkin nyhtäsin jos oisin kapitalistin asemassa...

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 12.6.2008 12:05

^Sitähän ne tekee parasta aikaa.
Neste ostaa polttoaineen halvalla Venäjältä ja myy sitä sitten törkyhintaan Suomessa, yhtiö tekee huipputulosta ja johtajat vetää hirveitä osinkoja.
Virossa Neste myy samaa polttoainetta kuin Suomessa, mutta kilpailun takia hinnat on alhaalla ja koska kilpailijatkin ostavat polttoaineen halvalla Venäjältä.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 12.6.2008 12:58

Teksti-tv kirjoitti:Kuorma-autolakko päättyi Portugalissa


Portugalin kuorma-autoilijat ovat lopettaneet öljyn hinnankorotuksista
johtuneen vastalauselakkonsa.

Kuskit pääsivät maan hallituksen kanssa sopimukseen hinnankorotusten
hyvittämisestä yrittäjille viime yönä. Kuljettajat lupasivat purkaa tavara-
liikennettä kolmen päivän ajan eri puolilla maata haitanneet tiesulut.

Espanjassa lakko sen sijaan jatkuu. Noin 20 prosenttia maan kuorma-autoili-
joista edustavat kaksi liittoa torjuivat eilen hallituksen korvauspaketin.
Protestit polttonesteiden hinnan korotuksia vastaan vaativat tiistaina
kaksi kuolonuhria Iberian niemimaalla.

Miten on Jyrki, laitetaanko maa sekaisin täälläkin??

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 12.6.2008 13:35

Niin, ei se ois eka kerta kun EU:n laeille pyllistetään. Täällä paskademarimaassa maksetaan peltilehmästä vero kun joku haluaa vanhankin paskan tuoda maahan. EU lakeja rikottu useita vuosia, onhan meillä tilapäinen autovero.

Nyt sitten hössötetään kun inflaatio kiihtyy ja BKT:n kasvu hiipuu. Sitä saa mitä tilaa.
Ei kannata taas ihmetellä kun taas kohta hoitsut lakkoilee sun muuta. Asuminen on melkolailla helvetin kallista, liikkuminenkin maksaa.. Saisi edes vastinetta maksetuille veroille, mutta ei.

Miksei esim. näille eko-polttoaineille voisi tehdä vaikka sitä, että ne olisivat verottomia (alv tietty), ja ero bensaan/dieseliin olisi todellinen. Näin samalla ohjattaisiin kuluttajia / yrittäjiä näiden puhtaampien polttoaineiden äärelle.. Mutta eihän tää o mahollista, jos joku haluaisi oikeasti tehdä ekotekoja, pitäisi hänen olla valmis maksamaan ko. polttoaineesta 2x hinta muihin nähden, lisäksi että saisi laitteen jonne moista ekolientä voi tankata, tästä laitteestakin pitäisi olla valmis maksamaan kuin uudesta E mersusta. - Sitten onkin hyvä ihmetellä miksei kansa osta ympäristöysvällisiä autoja..

matti.l
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 12.6.2008 13:51

kilpijoki kirjoitti:Miten on Jyrki, laitetaanko maa sekaisin täälläkin??


Eipä ne taida herrat muuten ymmärtää. Sekasin vaan.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 12.6.2008 14:19

Sekasinhan se pitäisi saada mutta eipä taida kuitenkaan täälä niin käydä, maksetaan kiltisti ja juodaan viinaa entistä enemmän (senkin veroa voi sitten taas kätevästi nostaa).

Alkaa inflaatio laukata hiljakseen, valmiiksi olematonta ostovoimaa nakerretaan kovalla näillä viimeisen vuoden aikana tehdyillä vero päätöksillä.

Alkais olla viisainta laittaa kämppä myyntiin.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 12.6.2008 14:25

Eipä ne pässit sitäkään ymmärrä.

Mutta olisi oikeasti mukava nähdä mitä valtiovalta tekee kun rahtarit vetää kehätiet ja satamat sumppuun kahdeksi viikoksi alkuun ja kippailee mätiä vihanneksia eduskuntatalon rappusille.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 12.6.2008 14:26

Alkais olla viisainta laittaa kämppä myyntiin.


Muuta mulle vuokralle:) Vuokrat kun nousee kuitenkin yhtäläillä. Media hypettää asuntojen hintoja, osa paskoo housuunsa jne. Kuitenkin, asuminen anakin mun mielestä on melkolailla yhtä kallista, asui vuokralla taikka omassa jos käyttää järkeä asunnon hankinnassa.

Keskusta-asuminen on pop, vaikkakin kallista. Landella asunnot halpoja, toisaalta monella kasvaa riippuvuus autonkäyttöön ja autonkäyttöhän maksaa taas.

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 12.6.2008 14:47

Mutta olisi oikeasti mukava nähdä mitä valtiovalta tekee kun rahtarit vetää kehätiet ja satamat sumppuun kahdeksi viikoksi alkuun ja kippailee mätiä vihanneksia eduskuntatalon rappusille.


Mitähän kuule veikkaat, kauanko olisivat vapaalla jalalla jos Suomessa tuollaiseen perseilyyn ryhtyisivät?

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 12.6.2008 14:54

Eikai täällä mitään kakkua saa tommosesta?

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 12.6.2008 15:02

Taksikuskit vaan pistäis lipun luukulle, että eduskunnan taxiseteleillä ei pystyis kulkemaa, saisivat arkadianmäen apinat kävellä tai kulkea omalla autolla. Huomaisivat, että se ei oo niin heleppoa ilman valmista kattausta. Vielä ku joutuisivat kehä III:n ulkopuolella liikkumaan :) Voi vuoden jälkeen ääni muuttua kellossa.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 12.6.2008 15:11

Tulee hyvin jouluinen mieli kun lukee tätä ketjua, kaikki vain esittävät toivomuksia ja toteavat mitä naapurin penskat ovat saaneet, mukaanlukien itseni tietysti.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 12.6.2008 16:02

No,tässä ketjussa onkin jo pariin kertaan tullut todettua ett autoilu maksaa ja pidemmällä tähtäimellä se tulee koko ajan kallistumaan,valitettavasti,eikä päättäjillä ole MITÄÄN halua hienoista vaalilupauksista huolimatta tulla duunaria vastaan millään tasolla..
Lueskelin tuossa hesaria ( niin siis kyllä se meillä täällä landellakin ilmestyy (lahdessa)) ja piti oikein tarkaan tavata kataisen kommentit siitä kuinka pienyrittäjien, siis vain muutama auto ajossa, asema tulee vaikeutumaan.Jossain vaiheessa huomataan että alkaa työttömyysluvut kääntyä kasvuun,samoin inflaatio ja bkt vastaavasti laskuun,sitten ihmetellään että kuinkas tässä näin kävi ja syy on selvä..Valtiolta puuttuu halu ja taito reagoida tämän tapaisiin ongelmiin ajoissa.
Tekis mieli aloittaa uusi topicci siitä ett luotaako ihmiset päättäjiin ja monta kertaa nekin ovat jäänneet housut nilkoissa kiinni kaiken mailman sisäpiiri kaupoista ym. mutta en uskalla kun melko varmasti tietää että tämäkin luetaan päättäjien toimesta läpi,todennäköisesti usempaan kertaan.
No,tulipa avauduttua mutta aihe tulee olemaan aikalailla tapetilla lähitulevaisuudessa kun rahtarit alkavat lyömään lappuja luukulle !

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 13.6.2008 10:40

Ne mitään täällä käy lukemassa. Niillä on kiire nukkua istunnossa tai seilata jossain ihan muualla kuin työpaikalla. Jos jostain syystä joskus tulee katsottua noita eduskunnan istuntoja töllöstä niin siellä yks pöhkö pöntössä puhuu seinille. Missä ne kaikki muut on? Tilaisuuden alussa käydään painamassa napista "paikalla" ja sitten lähdetään jätkien kanssa puhumaan paskaa jonnekin samantien.

Kyllä kelpais mullekin tollanen "työ".

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 13.6.2008 11:58

Siitä vaan Donitsi ehdokkaaksi:)

Lupaat kuut ja taivaat yh mameille, eläkeläisille, demareille, hipeille niin jo on paikka varmistunut. Sitten käännät kalsarit toisinpäin, ja alat ajamaan autoveron poistamista kokonaan, kateusverojen vähentämistä sun muuta. Ituhipit töihin tms. Aurajuustot siperiaan etc.:)

Joops, mun mielestä liikkumisen kallistuminen ei ole niin iso ongelma, ongelma on se, että se johtaa ihan kaiken kallistumiseen. Asuminen on kallistunut viimevuosina aikapaljon, energia, ruoka joka kallistuu entisestään kohonneiden polttoainekustannusten johdosta.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 16.6.2008 11:53

Juuri noin kuten jiisimula sanoi, suomessa isot etäisyydet joten polttoainekulut ja lämmityskulut vaikuttaa äkkiä duunarin elintasoon kun otetaan välilliset kustannukset huomioon.

Muuten, kiitos vuokratarjouksesta mutta taitaa kämppä olla väärässä kaupungissa:D
Asunnon myyntiä ajattelin ihan sen takia että nykyisillä koroilla ja vastikkeella vuokraan jo ihan hyvän kämpän (hetkeksi). Eli kuittaan voitot pois ja hetken päästä muutan kuitenkin maalle, joten rahasta tässä vaan oli kysymys:)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 17.6.2008 12:29

Mitäs porukka on mieltä ammattiautoilijoiden kaaveilemasta protestista? Palaako käpy mahdollisessa juhannusruuhkassa vai nouseeko peukku?

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 17.6.2008 12:43

Nousee peukku ku juhannuksen viettoon vasta perjantaina. :)

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 17.6.2008 12:45

Palaa. Paskaakos ne perseilevät. Kiristäisivät nyörejään niinkuin muutkin. Kun kalustoa katselee niin tuntuu, että isommat kuljetusfirmat uusii autojaan ehkä hivenen useammin kuin olisi oikeasti tarvetta. Siis jos ajattelee 10 tai 20 vuotta taaksepäin, niin kyllä silloinkin hyvin leivät kauppoihin kulki vaikka pulla-autona ei ollutkaan Actros Black Edition.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 17.6.2008 12:45

nousee molemmat peukut ja taidan viedä tuon oman ( henkilöautonkin ) sinne jonoon seisomaan.
Mitenkään mihinkään yllyttämättä mutta olis jo korkea aika täälläkin tehdä jotain ett porukka heräis tähän päivään..

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 17.6.2008 12:53

No joo, minä en ainakaan saa sitä hintaa mihinkään tippumaan vaikka joutuisin istumaan ruuhkajonossa koko viikon. Luuleeko joku oikeasti, että ne, joilla on valtaa tuohon asiaan oikeasti välittävät kilinpiippiä jos joukko perusduunareita ei pääse ajoissa mökilleen pämppäämään ja hukkumaan?

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 17.6.2008 13:01

Kuten tuolla aiemmin totesin. Ihan sama vaikka täällä päällämme seistäisiin. Hintaa manipuloi isommat sijoittajatahot, ei verot taikka tuottajat.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... ?oid=12634

Toivotaan vaan, että löytävät nopeasti jonkun muun hyödykkeen jolla kikkailla ja jättävät öljyn rauhaan. Tod. näk. öljy on kohta niissä hinnoissa, että sen futuureilla ei tehdä enää nopeaa tiliä ja tilanne pääsee rauhoittumaan. Tosin kuluttajillehan tuo muutos tuskin tulee. Kate jalostamoilla vaan kasvaa, kele.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 17.6.2008 13:26

Taggis: Kiitoksia "asiantuntevista" kommenteista. Polttoainekulut on noussu vuodessa yli 40%, kiitoksia rakkaan kilpailuvirastomme kuljetusyrittäjät ei saa yhdessä neuvotella isojen keskusliikeiden, paperiteollisuuden jne kanssa kun se kuulemma vääristää kilpailua niin kuljetushintojen nosto on yhtä tuskaa.

Jos vuodessa tulee 250-300tkm mittariin niin kalustoa tarvii uusia kohtuu usein kun miljoonaan jälkeen alkaa tulla kaikkea kivaa pikkuremonttia ja jälleenmyyntiarvokin menee alas kuin lehmän häntä. Vai pitäisikö kaikilla olla samanlainen kalusto kuin transpointilla: kärryt museoikäisiä ja kontit niin lahoja ettei trukilla uskalla sisään ajaa?

Yrittäjien pitäisi suluttaa kehä III, kun kolmantena päivänä kauppojen hyllyt huutaisi tyhjyyttään kun tavara ei kulje niin päättäjiäkin saattaisi ruveta pikkuhiljaa kiinnostamaan kuljetusyrittäjien ahdinko.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 17.6.2008 13:49

Juu, ei se ennen kiinnosta. Kehä kolmosen sisäpuolelta loppuisi keppana juhannuksena.. niin kai sitä jokuset lähtis katsomaan vaikka kataisen jääkaapista?

Fallingdown
-
Viestit: 222
Liittynyt: 2.5.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Fallingdown » 17.6.2008 14:22

Voi voi kun pääsis jonnekin esim Lahden motarin alkupäähän penkalle katselemaan juhannuksen menoliikennettä. Leppoisa penkki ja koppa kaljaa!

Jollakin siellä voi mennä hermot...

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 17.6.2008 14:27

Taitaa Juhannuksena olla aika vähäistä se keskiketterän tarve siellä kehien sisällä ja Lahdentie on ihan hersyvä nähtävyys torstaina ilman rekkojenkin kikkailua ;)

mije
-
Viestit: 39
Liittynyt: 14.7.2006 17:37

ViestiKirjoittaja mije » 17.6.2008 17:05

Polttoainekulut on noussu vuodessa yli 40%, kiitoksia rakkaan kilpailuvirastomme kuljetusyrittäjät ei saa yhdessä neuvotella isojen keskusliikeiden, paperiteollisuuden jne kanssa kun se kuulemma vääristää kilpailua niin kuljetushintojen nosto on yhtä tuskaa.


Jos se asia noin on, niin miksei siitä puhuta mitään, vaan halutaan polttoaineen veron alennusta? Oikea tapa olisi nostaa kuljetushintoja sille tasolle että se kannattaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 17.6.2008 17:09

^ Moniko pystyy kirkkainsilmin sanomaan, että yleisen kustannustason nousun johdosta voi mennä pomolle sanomaan, että nyt liksaa vaikka 20% lisää tai lakkaan tekemästä töitä? -Ja vielä pitämään työpaikkansa...

Sitä se on suurimmalla osalla yhden auton yrittäjistä.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 17.6.2008 17:12

Päivänhinta joka rahdille. Katotaan aamulla paljonko tiisseli maksaa mittarilla ja lyödään lasku käteen määränpäässä.

mije
-
Viestit: 39
Liittynyt: 14.7.2006 17:37

ViestiKirjoittaja mije » 17.6.2008 17:52

Moniko pystyy kirkkainsilmin sanomaan, että yleisen kustannustason nousun johdosta voi mennä pomolle sanomaan, että nyt liksaa vaikka 20% lisää tai lakkaan tekemästä töitä? -Ja vielä pitämään työpaikkansa...

Sitä se on suurimmalla osalla yhden auton yrittäjistä


kuinka usein yleinen kustannustaso nousee 20% yhdessä yössä? Jos kuljetukset kilpailutetaan niin silloinhan annetaan sellainen hinta jolla se kannattaa tehdä. Jos toinen tekee sen halvemmalla eikä siitä jää mitään käteen, niin en usko hän kauaa pystyy näin tekemään.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 17.6.2008 18:42

Jos saa vähän sotkea tätä rekkarallia niin kerron, että olipa täälläkin pomsahtanut dieselin hinta parissa viikossa yli 5c/litra. Nyt joutuu köyhtymään jo liki 74c. :( Tällä menolla kannattaa tuoda kohta tupaöljykin naapurista, hinta on nyt tullaamisen jälkeen suunnilleen samoissa kotimaan hintojen kanssa. (1,04)

Kerrallaanhan tuota ei "voi" tuoda kanistereissa kuin 49L, koska yli 50L eristä aletaan perimään 22%:n arvonlisäveroa--->hyöty katoaa. Tai jos mukaan lasketaan auton varapolttoaine, niin määrä on 59L.

2 tankkausreissua kuussa x ~60L = ~1500L/ v. Tämäkin vaihtoehto pitää ottaa harkinnan alle, mikäli ja kun tuo tupaöljy vielä tästään kallistuu.

Tullatun polttoaineen saa polttaa tullaamattomasta poiketen siellä missä lystää. Tullaamaton ja verottamaton, auton tankissa rajan yli tuotu polttoaine pitää polttaa autossa, jossa se on maahan tuotu.

Eli ei tässä oikeastaan tarkemmin ajatellen asiaa ollut. :/

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 17.6.2008 19:27

Peukku nousee minulta. Suluttaisivat vaan mun kaikki valtaväylät muutamaksi tunniksi kokonaan.
Itse tosin ajattelin jo huomenna lähteä ajelemaan juhannuksen viettoon niin ei pääse sitä peukkua näyttämään.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 17.6.2008 21:11

Iltalehdessä juttu kokoomuksen lupauksista dieselveron uudistamisesta ennen vaaleja.. Hyvin on takki kyllä kääntyny.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 17.6.2008 21:28

Jos asioita saisi spekuloida vapaasti, ilman pelkoa mm. kansankiihottamisesta, solvaamisesta ja yleisestä mielipahan lietsomisesta.
No asiaan kuitenkin, niin hyvinhän on mahdollista että jotkut hieman fiksummat ihmiset ovat ajatelleet tämän rekkarallin vain saavan ns. kiven vierimään, mäki jota tämä kivi vyöryää tulee varmasti jyrkkenemään kun ihmisiä tuollainen perseily alkaa ottamaan kupoliin ja näinpä ollen täydellinen oravanpyörä onkin valmis, kun ainahan nämä asiat palaavat lopulta siihen perimmäiseen syyhyn.

Nostamalla palveluiden hintoja, nopeutetaan ainoastaan inflaatiota ja kun pyydetään lisää palkkaa tämän jälkeen, niin edesautetaan sitä että ulkomaisia ihmisiä ei suomessa kiinnostaa enää mikään, paitsi jos sen pystyy hankkimaan ilman valuuttaa.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 18.6.2008 0:14

Joku voisi miettiä sitten myös kaikkien kuljetusten järkevyyttä. Jos VR vaikkapa valtionyhtiönä miettisi omaa hinnoittelupolitiikkaansa, voisi osa pitkistä runkokuljetuksista siirtyä maanteiltä raiteille. Raiteilla ne kuitenkin olisivat vähemmän tientukkona, usein pienemmillä päästöillä, mahdollisesti hiukan hitaammin, mutta kokonaisuuden kannalta kuitenkin järkevämmin.

Samaten jos noita alueellisia jakelukeskuksia olisi enemmän, voisi saman alan tuotteiden kuljetusta järkeistää paremmin. Tällä hetkellä esimerkiksi leipomoalan jakelun hoitaa jokainen leipomoyritys erikseen. Jos nämä samassa kaupungissa olevat leipomot vaikkapa tekisivät yhteistyötä jakelun suhteen, ei jokaisen kyläkaupan ja supermarketin takaovella kävisi neljää tai viittä pulla-autoa, vaan ainoastaan yksi. Joku toinen jakeluauto kävisi sitten viemässä toisen alueen pullat ja leivät.

Jos taas nyt aletaan nostamaan kuljetusten hintoja, se vaikuttaa nostavasti tavaroiden hintaan. Jos taas aletaan veroja laskemaan, niin jollakin on hyvä syy nostaa polttoaineen hintaa. Jos taas hinnat nousevat, kansa tarvii enemmän palkkaa... Tehostaminen tavalla tai toisella on ainoa järkevä tapa viedä kehitystä eteenpäin.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 18.6.2008 0:28

AIka typerää tommonen mielen ilmaisu itte jos joutasin rakkakuskin takia jonoon,niin vois palaa hermot ja saada rekkamies kuulla kunniansa.ei tarvii sit itkee jos rekkamies saa turpaansa.
Kärsitään myökin korkeasta hinnasta.

rekat vois pysäyttää terminaalien pihaan tai muualle kun tulla tiellä kanssa autoilijoiden kiusaks.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 18.6.2008 0:50

Joo-o.

Varmaan muakin vituttaa jos moiset hidastelijat omalle kohdalle sattuu.. Mutta silti, pisteet heille, että kerrankin tehdään jotain eikä vain narista essonpaarissa.

Jossain lehtijutussa oli tuosta hinnoittelun ongelmasta, ei ilmeisesti ole niin simppeliä että hintaa voisi muuttaa polttoaineen hinnan mukaan tms, mene ja tiedä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.6.2008 8:02

no kyllä mulla ainaski peukku nousee jos satun joutuun jonottamaan rekkojen takia.. mut juhannus edessä niin mihin muka kiire?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 18.6.2008 8:53

maspe: Muuten ihan hyvä ajatus mutta tökkäsee siihen että kiskoja on vain muutama tuhat km, nytkin mennään kapasiteetin ylärajoilla ja pohjanmaan rata on fiksusti remontissa kait vuoteen 2015 (mitenkäänhän ei ollut mahdollista rakentaa uutta rataa viereen ensin ja sitten remontoida vanha kun se kuitenkin muutetaan 2-raiteiseksi.

Toisekseen rautateiden avulla ei kaupan logistiikkavaatimuksia totetuteta: Kaupat tekevät esim. huomisen tilaukset tänään klo 13 mennessä. Siinä ei jää paljoa aikaa keräilylle ja kuljetukselle. Sitten etelästä tulevat tavarat pitää vielä osittain keräillä uusiksi kauppakohtaisesti terminaalissa ja klo 3-5 lähdetään kuskaamaan kauppoihin.

Sitten tosielämästä vieraantuneet ekonomit laskee että esim tampereella ei kannata pitää omaa terminaalia vaan tavarat jaettaisiin keravan tai jyväskylän jakelukeskuksista. pahimmillaan esim. savonlinnan kauppojen tavarat keräillään Vantaalla ja autot lähtevät ajamaan savoon. Ajomatkoihin menee ihan älytön aika ja kun tukkuliike x maksaa myös paluut niin nämä kuljetusyrittäjät pilaavat itä-suomen rahtitason ja ajavat puoli-ilmaiseksi paperia ja sellua länsisatamaan.

Repikää siitä sitten...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.6.2008 9:09

tuosta tavaran toimituksesta maikin kans samaa mieltä.. tosin itse olen tukkumyyjänä ja me tilataan tavara esim klo. 14.00 eli silloin menee keskusvarastolla keräykseen ja siellä ku on kerätty niin meille tulee lista mitä on tulossa. joskus jopa klo.17.00 aikaan on listoilla kellonaika. ja tavaran pitäisi olla meillä seuraavana aamuna n. klo 7.00. siinä ku sitten ekana vietäis kuorma-autolla junaan, junasta kuorma-autoon että pääsee jakamaan meille. nykyään se hoidetaan että tavarat lastataan runko-autoon ja runko-autosta jako-autoon ja sitä kautta meille

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 18.6.2008 10:12

No juu, en minä ruokakuljetuksia ajatellut rautateille siirtää. Mutta paljon on sellaista kuljetusta, mikä voisi liikkua kiskoilla ainakin näiden suurten kaupunkien tai tehdasalueiden välillä. Oulu-Helsinki-välillä kuskataan rekkojakin junassa. Tämä vähentää tieliikennettä, ajallisesti käytännössä yhtä nopea, eikä tarvitse erikseen tehdä lastaus- ja purkutöitä junasta rekan kyytiin. säästyypähän kuskin palkka, kun toinen kuski ajaa rekan junaan ja toinen hakee sen Helsingistä aamulla pois.

Samaa mieltä olen siitä, että hölmön touhua on parantaa tuo yksi raide kuntoon Seinäjöki-Oulu-väliltä ja sitten vasta rakentaa toinen raide rinnalle. Olisivat tehneet ensiksi sen toisen raiteen ja sitten korjanneet tuon vanhan raiteen. Haittaisi vähemmän liikennettä ja lisäisi kapasiteettia aikaisemmin.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 18.6.2008 10:47

Kyllähän varsinkin Venäjälle menevät uudet autot sais kaikki siirtää VR:n kuljetettavaks. Käy sääliks sniitä ihmisiä, jotka joutuu ajaa tuolle rajalle meneviä teitä noiden rekkajonojen seassa. Muutenkin kuljetuksia voitaisiin siirtää kiskoille suht pienillä muutoksilla. Nuo rekkajunat on loistava esimerkki. Onko jollain muka satavarma tieto siitä, että tuo kyseinen rataosuus muutetaan kaksiraiteiseks(koko matkaltako)?

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 19.6.2008 7:07

Vai kävi niin kivasti, että ei mitään polttoaineen hinnan vastaista mielenosoitusta tarvitakkaan ja perisuomalaiseen tapaan uhoamisen ja toteenpanemisen loppumetreillä vedetään koko kampanja sitten alas.

Ainakin oman kieroutuneen käsityksen mukaan tälläinen vain osoittaa sen että ei ole olemassa mitään kipurajaa polttoaineen hinnalle, auto kulkee aina vaan ja otetaan siihen menevä rahallisuus vaikka pois sitten uusien kalsareiden hankinnasta.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 19.6.2008 12:55

Kinnunen, älä nyt niin tulkitse asiaa. Tuo protestin peruuttaminen vaan auttaa nyt siihen, että mökkikansa ei menetä hermojaan niin pahasti rekkakuskeihin (aina siellä silti jollakin hermot menee, mutta ehkä ei niin monella).
Jos liikenne olisi tukittu matelemalla rekoilla, niin siinä olisi puolin ja toisin ollut juhannus pilalla. Huomiota saatiin tällä protesti-ilmoituksellakin aikaiseksi. Jotakin on asiasta keskusteltu, kun etujärjestöt ovat pitäneet palaveria hallituksen edustajien kanssa. Toimenpiteet ovat sitten eri asia, mutta niin nuo rekkamiehet hesarissa totesivat, että jos ei apua tule, niin laitetaan sitten isompi ruuhka pystyyn.

Sore
-
Viestit: 204
Liittynyt: 11.9.2003 15:07

ViestiKirjoittaja Sore » 19.6.2008 13:25

Tuli äsken uuden mallinen tekstiviesti:

Olut liian kallista, hidastelkaa kassajonoissa...

Ja sitten tuosta hinnasta: Mun puolesta toi Diisselin hinta nyt on mitä on, mutta mihinkäs tuo käyttövoimavero nyt perustuu. Ei se ite tankkaaminen ainakaan meikäläistä veetuta (eli sama tankkaako TDI:tä vai 1.8Teetä, litrahinta kun on melkein sama) vaan se ylimääränen verotuslipuke siitä, että ajaa yleensä diiseliautolla...Eikös tuosta verosta ole vapautettu käsittääkseni ainoastaan linja-autot.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa