Seuraavaksi harrastuskohteeksi olen kaavaillut tuollaista vähän vanhempaa dieseliä,
2-kopan Golfit ja Jetat olisivat varmaan hyviä kohteita, mutta alkaa olla hankalaa löytää hyvää kun ikää on autoilla jo se 20 vuotta...
Miten kolmos-Golf tai Vento, Eko-TD:stähän saa kai pumpun ja ahtimen vaihtamalla ihan hyvin voimaa, mutta tuleeko ongelmia katsastuksen kanssa kun ovat jo uudempia? Vähäpäästöisyys, katit yms.? Kolmoskopan ajettavuus ja ulkonäkö miellyttäisivät kyllä.
Viripotentiaalia olisi hyvä olla tarpeeksi ettei auton vaihto tule heti alkumetreillä eteen. Mitä Eko-TD:stä saa irti ylipäänsä? Ja mitä kestää voimansiirto (kytkin menee toki vaihtoon)?
Jos vaikka otetaan projektiksi 75 hv TD Golf Mk3, mihin päästään turbon ja pumpun vaihdolla ja säädöllä? Putkisto varmaan ahdistaa jonkin verran. Mikä mahtaa olla vakioahtimen pulttijako esim. Garrett-kielellä?
Ja haku-toimintoa on käytetty kyllä...
Mikä diesel-virityksen kohteeksi?
Valvoja: ffp jäsenet
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=30813
Tuon kun lukaiset läpi, niin saat käsityksen että ei ole kauheasti merkitystä mikä se peruskone on malliltaan, kaikista saadaan kyllä tehoa.
Joissakin se on tietysti helpompaa ja halvempaa kuin toisissa.
Mutta 3 golffia taitaa saada AAZ-koneella, niin sellainen on ihan kohtalainen lähtökohta.
Tuon kun lukaiset läpi, niin saat käsityksen että ei ole kauheasti merkitystä mikä se peruskone on malliltaan, kaikista saadaan kyllä tehoa.
Joissakin se on tietysti helpompaa ja halvempaa kuin toisissa.
Mutta 3 golffia taitaa saada AAZ-koneella, niin sellainen on ihan kohtalainen lähtökohta.
Soita AKE:lle, se kyllä tietää ja kertoo mielellään, usein jopa luotettavammin ja nopeammin kuin internet.
Katsastus toimii ihan samalla tavalla kuin vakiossakin, riippuu vaan että kiinnostaako niistä virityksistä kertoa vai ei.
Tarpeeksi ilmaa koneeseen niin menee aika mahtipontisillakin tehoilla vielä huoletta läpi ryntäytystestissä, toinen vaihtoehto on vippaskonstit tai kunnon ohjelma.
Katsastus toimii ihan samalla tavalla kuin vakiossakin, riippuu vaan että kiinnostaako niistä virityksistä kertoa vai ei.
Tarpeeksi ilmaa koneeseen niin menee aika mahtipontisillakin tehoilla vielä huoletta läpi ryntäytystestissä, toinen vaihtoehto on vippaskonstit tai kunnon ohjelma.
Mikä olikaan vuosimalliraja ettei tarvita vielä VTT:n päästömittauksia?
Jos esim. tekniikanvaihtoon päätyy, olis hyvä tietää vuosirajat aihiolle..
Minä kävin kysymässä tuota omaan nissan projektiini niin se vuosimalliraja, että riittää pelkkä konttorilla otettava ryntäytys oli muistaakseni ennen -89. eli kaikki jälkeen tuon niin VTT: kautta
Tuota, -89-91 ainoastaan vähäpäästöisiksi merkittyjä koskee tuo. Jos merkintää vähäpäästöisyydestä ei ole (eli ei kattia) niin katalysaattorin asentaminen riittää toimenpiteeksi päästöjen suhteen. Dieselissä ei sitäkään..Minä kävin kysymässä tuota omaan nissan projektiini niin se vuosimalliraja, että riittää pelkkä konttorilla otettava ryntäytys oli muistaakseni ennen -89. eli kaikki jälkeen tuon niin VTT: kautta
Edit// Aken sivulta:
Lähde : linkkiHenkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987-31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
Esimerkki.1.
Vuonna 1990 käyttöönotettuun autoon (ei vähäpäästöinen) asennetaan turboahdin. Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan Tutkimuslaitoksen mittaus tai vaihtoehtoisesti sopivan katalysaattorin jälkiasennus.
Esimerkki 2.
Vuonna 1989 käyttöönotetun auton moottori vaihdetaan samaan mallisarjaan kuuluvaan suurempaan moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavineen apulaitteineen.
Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:
- valmistajan- tai sen edustajan todistus, tai
- katalysaattorin jälkiasennus, tai
- selvitys josta ilmenee, että moottori on peräisin autosta joka on täyttänyt saman pakokaasupäästötason (päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos moottori apulaitteineen on peräisin saman ikäisestä tai uudemmasta autosta).
Lisäksi voidaan vaatia selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista
Muulla dieselmoottorilla kuin vähäpäästöisellä dieselmoottorilla varustetun henkilöauton (ensimmäinen käyttöönotto 1.7.1987 – 31.12.1991) pakokaasujen vaatimustenmukaisuuden selvittämiseksi riittää kuitenkin käytönaikainen savutusmittaus.
Dieselit on pop :D
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa