Tölkki keitti, hajosiko?
Valvoja: ffp jäsenet
Tölkki keitti, hajosiko?
Terve vaan kaikille.
Elikkäs ostin tossa pari päivää sitten "tölkin" eli T3 transporterin, 1.6 litrainen turbo diesel.
Autoa ajettiin Joensuusta kohti Lahtea ja kaikki toimi moitteetta kunnes 100km lahdesta alkoi lämmöt nousta huolestuttavasti ja taisi keittääkkin, hetken tutkiskelun jälkeen todettiin vian olevan jumittuneessa termostaatissa, jätettiin auto tien varteen ja seuraavana päivänä tultiin korvaamaan hajonnut termari sopivalla putkenpätkällä, eli vesi pääsee virtaamaan kokoajan läpi.
No taas päästiin 50km lähemmäs Lahtea ja taas alkoi keittää! Ei enään keksitty mistä vika voisi johtua mutta auto pääsi 3 kertaa, en tiedä tuliko siitä entinen kone? kyllä se vielä liikkuu mutta aika laiskasti ja lämmöt ei pysy kurissa :(
Varsinaista asiaa oli siis että miten ton koneen kanssa kannattaisi menetellä? olisi tarkoistu rakentaa tölkistä pitempään reissuajoon luotettava auto. Kansi noista vissiin hajoaa helposti keittäessä, selviäisikö ehkä pelkästään kansirempalla? tai miten ylipäätänsä tuota koneen kuntoa alkaa tutkiskella?
Mitä foorumilaiset suosittelisivat tehtäväksi?
[/i]
Elikkäs ostin tossa pari päivää sitten "tölkin" eli T3 transporterin, 1.6 litrainen turbo diesel.
Autoa ajettiin Joensuusta kohti Lahtea ja kaikki toimi moitteetta kunnes 100km lahdesta alkoi lämmöt nousta huolestuttavasti ja taisi keittääkkin, hetken tutkiskelun jälkeen todettiin vian olevan jumittuneessa termostaatissa, jätettiin auto tien varteen ja seuraavana päivänä tultiin korvaamaan hajonnut termari sopivalla putkenpätkällä, eli vesi pääsee virtaamaan kokoajan läpi.
No taas päästiin 50km lähemmäs Lahtea ja taas alkoi keittää! Ei enään keksitty mistä vika voisi johtua mutta auto pääsi 3 kertaa, en tiedä tuliko siitä entinen kone? kyllä se vielä liikkuu mutta aika laiskasti ja lämmöt ei pysy kurissa :(
Varsinaista asiaa oli siis että miten ton koneen kanssa kannattaisi menetellä? olisi tarkoistu rakentaa tölkistä pitempään reissuajoon luotettava auto. Kansi noista vissiin hajoaa helposti keittäessä, selviäisikö ehkä pelkästään kansirempalla? tai miten ylipäätänsä tuota koneen kuntoa alkaa tutkiskella?
Mitä foorumilaiset suosittelisivat tehtäväksi?
[/i]
Henkilökohtaisesti lähtisin peruskorjaamaan moottoria seuraavin keinoin.
Uusi tai ponnistettu kansi. Minulla olisi myydä 7tkm. ajettu kansi TD golffista. jolle annan takuun. uuden hinta 800e. nyt 500e.
-Kunnosta riippuen hoonaus, rengastus sekä alakerran laakerit.
-Luultavasti tölkkisi on varustettu KKK14 ahtimella joka kannattaa vaihtaa isompaan esim. KKK24. Tällöin lähes puolitetaan lämpökuorma. Saattaahan vanha ahtimesikin öljyä hukata.
-Välijäähdytin olisi erittäin suositeltava sekä avarampi putkisto
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=30813
http://www.netikka.net/vepiku/
Tuossa pari linkkiä ilta lukemiseksi
Uusi tai ponnistettu kansi. Minulla olisi myydä 7tkm. ajettu kansi TD golffista. jolle annan takuun. uuden hinta 800e. nyt 500e.
-Kunnosta riippuen hoonaus, rengastus sekä alakerran laakerit.
-Luultavasti tölkkisi on varustettu KKK14 ahtimella joka kannattaa vaihtaa isompaan esim. KKK24. Tällöin lähes puolitetaan lämpökuorma. Saattaahan vanha ahtimesikin öljyä hukata.
-Välijäähdytin olisi erittäin suositeltava sekä avarampi putkisto
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=30813
http://www.netikka.net/vepiku/
Tuossa pari linkkiä ilta lukemiseksi
Voi olla joo että tohon remppaan päädyn, täytyy nyt katsoa kun saa tölkin tallille ja kannen irti.
Jekku: toi sun kansi saattais kiinnostaakkin, pidetään mielessä!
Entäs sitten toi ahdin, natsaako se isompi KKK siihen samaan pakosarjaan? entä välijäähdytin, kannattaako se yrittää sijoittaa auton eteen vai johonkin kylkien ilmanottoaukkojen läheisyyteen?
Jekku: toi sun kansi saattais kiinnostaakkin, pidetään mielessä!
Entäs sitten toi ahdin, natsaako se isompi KKK siihen samaan pakosarjaan? entä välijäähdytin, kannattaako se yrittää sijoittaa auton eteen vai johonkin kylkien ilmanottoaukkojen läheisyyteen?
Tänään kävin tutkimassa konetta ja ei sielä öljyt ja vedet olleet sekaisin, ei siis vissiin kansi/kansipahvi ole paskana? Omituisia patentteja siitä kyllä löyty mm turbo hitsattu downpipeen kiinni kun pinnapultit olivat menneet poikki ja muutenkin turbo oli todella öljyinen ja tuskin edes ahtaa mitään..
Olisiko kone sitten niin väljä että kuluttaa runsaasti öljyä vai voiko turbokin olla syypää?
Entä mistäköhän jatkuva keittäminen sitten johtuisi, ei ilmeisesti vesi kierrä oikein.. vesipumppu?
Olisiko kone sitten niin väljä että kuluttaa runsaasti öljyä vai voiko turbokin olla syypää?
Entä mistäköhän jatkuva keittäminen sitten johtuisi, ei ilmeisesti vesi kierrä oikein.. vesipumppu?
Nyt on haalittu projektiin vähän osia, hain härdelliltä "uuden" koneen ja pikaisten tutkimusten perusteella ainakin kansi on huomattavasti parempi kun vanhassa joka oli halki. Kiitos vaan härdellille!
Lisäksi löytyy joku välijäähy mallia todella pieni ja garretin T2 ahdin, ajattelin ton välijäähyn sijoittaa akun paikalle sinne oikeanpuoleiseen ilmanottoaukon luo.
Onko joku laittanut välijäähyn samoihin mestoihin? Entä rakentanut peltisarjaa ton vakion tilalle, onko ylipäätään mitään järkeä kun kone on tarkoitus pitää lähes vakiona? Kuvia kaivattaisiin vähän malliksi :)
Lisäksi löytyy joku välijäähy mallia todella pieni ja garretin T2 ahdin, ajattelin ton välijäähyn sijoittaa akun paikalle sinne oikeanpuoleiseen ilmanottoaukon luo.
Onko joku laittanut välijäähyn samoihin mestoihin? Entä rakentanut peltisarjaa ton vakion tilalle, onko ylipäätään mitään järkeä kun kone on tarkoitus pitää lähes vakiona? Kuvia kaivattaisiin vähän malliksi :)
Peltisarjan teko taitaa olla mahdotonta turbovehkeeseen? Viisaammat oikaisevat asian. Välijäähy on helpointa sijoittaa sinne kuskin puolen sivukoteloon josta on alkuperäinen ilmanottokin. PIkkasen rälläkkää näyttelee ja tulee ahtoputkistostakin mahdollisimman lyhyt. Siihen koteloon jos sen laittaa niin virtaushan ei ole pienissä nopeuksissa mikään erikoinen siellä joten sähköflekti vois olla paikallaan imemään kotelon kautta kennon läpi viileää ilmaa...
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 23.11.2007 23:19
Tossa on saksalainen firma joka tekee noita cooleri asennuksia T3 mallin.. tosin ei enään myy niitä.
http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLI ... er-td.html
http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLI ... er-td.html
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 23.11.2007 23:19
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa