Yritän saada Golf mk2 vm. 90 1.3i NZ -moottorisen (digijet) bensan siirtopumpun ja painepumpun uusittua. Nyt sitten tilailin yhdestä firmasta tuohon koneeseen sopivia käytettyjä pumppuja, mutta siihen hätään ei ollut antaa osien VAG numeroita, joten ihan vastaavia pumppuja en mielestäni saanut.
Siirtopumppu:
Omassani VAG koodi on 191906092AD
Sain tilalle pumpun 191906092G
Ilmeisesti sain 1.8i koneen siirtopumpun.
Tässä vielä omastani kuva kuva1
ja tässä tilalle saatu pumppu kuva2
Kannattaako lähteä edes vaihtamaan tuota pumppua tilalle vai haenko alkuperäisen uuden tilalle (60e)? Voiko noissa olla ihan eri toimintapaine jne?
Lisäksi kertokaa viisaammat miten nuo pumpun letkujen klemmarit saa auki? Omassani ne on vain puristettu yhdestä kohtaa kasaan eli rinkula on kokonainen. Yritin sitä jo väännellä auki, mutta heikkoa oli. Ilmeisesti uuden pumpun mukana tulee vain pumppu eikä tuota koko hökötystä kohoineen?
Painepumpuksi sain 191906091L koodillisen ja googlettamalla tuokin näyttäisi olevan 1.8i moottorin painepumppu, mutta vielä en ole ehtinyt ruuvaamaan omaani irti, että näkisin sen koodin. Mites tämän kanssa kannattaako sotkea eri moottorin painepumppuja keskenään?
Tässä sen taas näkee kun yrittää jossain kohtaa säästää niin eihän siitä mitään hyödy. Saa nähdä ottaako firma pumput takaisin ja hankkii sopivat tai maksaa rahat vai jääkö omaksi harmiksi.
Golf mk2 bensapumppujen yhteensopivuus eri mallien kesken
Valvoja: ffp jäsenet
No nyt sain vaihdettua nuo siirtopumput keskenään.
Lopputulos: hajotin alkuperäisen pumpun letkuliittimen ja ongelma ei korjaantunut. Tyhjäkäynti ehkä alkoi aaltoilemaan entistä enemmän.
Täytyy sanoa, että on saksalainen insinööri keskinyt aika mielenkiintoisen liitännän tuohon uudemman malliseen siirtopumppuun ja tankinkorkkiin. Siinä oli siis joku täysin ehjä klemmari joka piti väännellä löysemmäksi, että sai pumpun irti. Aikani kun vääntelin niin sanoi naks koko pumpun kaula. Noh välillä homma on tehtävä kantapään kautta.
Täytynee jostain etsiä nosturipaikka ja käydä vaihtamassa se painepumppu ja jos ei silläkään tokene niin sitten olkoon.
Tämän kokeilun perusteella nuo siirtopumput siis näyttivät toimivan ristiin ihan ok.
Lopputulos: hajotin alkuperäisen pumpun letkuliittimen ja ongelma ei korjaantunut. Tyhjäkäynti ehkä alkoi aaltoilemaan entistä enemmän.
Täytyy sanoa, että on saksalainen insinööri keskinyt aika mielenkiintoisen liitännän tuohon uudemman malliseen siirtopumppuun ja tankinkorkkiin. Siinä oli siis joku täysin ehjä klemmari joka piti väännellä löysemmäksi, että sai pumpun irti. Aikani kun vääntelin niin sanoi naks koko pumpun kaula. Noh välillä homma on tehtävä kantapään kautta.
Täytynee jostain etsiä nosturipaikka ja käydä vaihtamassa se painepumppu ja jos ei silläkään tokene niin sitten olkoon.
Tämän kokeilun perusteella nuo siirtopumput siis näyttivät toimivan ristiin ihan ok.
Pumpun vaihto vol. 2
Tänään ajelin ihan normaalisti autolla duuniin sillä vaihdetulla siirtopumpulla. Tyhjäkäynti oli todella heikkoa eli siirtopumpun vaihto huononsi tilannetta.
Vaihdoin tänään sen painepumpun ja vaihto sujui ok, kun olin ensin "hallitusti" päästänyt paineet pois polttoainejärjestelmästä. Vinkkejä otetaan vastaan miten tuon teke fiksusti?
Painepumpun vaihdon jälkeen auto ei sitten enää käynnistynyt. Painepumppu surahti kyllä äänekkäästi kun laittoi virrat päälle, jopa lujempaa kuin vanha eli saattaa olla sekin sökö. Ongelmaksi näytti paikallistuvan siirtopumppu eli painepumpulle ei tullut bensaa. Siirtopumppu näytti tarkemmin tarkastellessa käynnistyvän vain satunnaisesti, kun virrat laittoi päälle. Vanha siirtopumppu käynnistyi aina kun laittoi virrat päälle.
Lopulta sain bensaa painepumpulle ja auton hetkeksi käyntiin, mutta eihän se käynnissä kestänyt ja heti kun painoi kaasua niin alkoi sammumaan. Tyhjäkäynnillä kesti jotenkuten käynnissä kunnes sammui. Tämän jälkeen ei enää lähtenyt käyntiin kuin starttikaasulla jota laittoi suoraan "ruiskulle".
Vanhan painepumpun koodi on 191906091E eli eipä tähänkään hankkimani pumppu ollut oikealla koodilla. Voisikohan huono käynti johtua väärästä pumpun mallista ja sitä kautta vääristä paineista tai reagoinnista kaasun liikkeisiin? Toki ei se satunnaisesti toimiva siirtopumppukaan varmaan auta.
Sekin on aika kumma, että se satunnaisesti toimiva siirtopumppu toimi ok sen vanhan painepumpun kanssa, mutta olisiko johtunut siitä, että järjestelmässä oli paineet päällä ja sitten painepumppu sai imettyä bensaa silloin kun siirtopumppu ei toiminut?
No huomenna neuvottelemaan mitä firma kommentoi myymiinsä pumppuihin ja niiden toimimattomuuteen.
EDIT:
Aina kannattaisi googlettaa.
Siirtopumppujen mallit A ja G näyttäisivät olevan yhteensopivia, kun molemmissa on paine 0,24bar
Painepumpuissa taas L mallin paine on 1,2bar ja E mallin on 3bar eli taisi johtua tuosta se huono käyminen.
Tässä kätevä linkki, jos joku kaipaa joskus: http://62.105.33.6/ats.htm
Tänään ajelin ihan normaalisti autolla duuniin sillä vaihdetulla siirtopumpulla. Tyhjäkäynti oli todella heikkoa eli siirtopumpun vaihto huononsi tilannetta.
Vaihdoin tänään sen painepumpun ja vaihto sujui ok, kun olin ensin "hallitusti" päästänyt paineet pois polttoainejärjestelmästä. Vinkkejä otetaan vastaan miten tuon teke fiksusti?
Painepumpun vaihdon jälkeen auto ei sitten enää käynnistynyt. Painepumppu surahti kyllä äänekkäästi kun laittoi virrat päälle, jopa lujempaa kuin vanha eli saattaa olla sekin sökö. Ongelmaksi näytti paikallistuvan siirtopumppu eli painepumpulle ei tullut bensaa. Siirtopumppu näytti tarkemmin tarkastellessa käynnistyvän vain satunnaisesti, kun virrat laittoi päälle. Vanha siirtopumppu käynnistyi aina kun laittoi virrat päälle.
Lopulta sain bensaa painepumpulle ja auton hetkeksi käyntiin, mutta eihän se käynnissä kestänyt ja heti kun painoi kaasua niin alkoi sammumaan. Tyhjäkäynnillä kesti jotenkuten käynnissä kunnes sammui. Tämän jälkeen ei enää lähtenyt käyntiin kuin starttikaasulla jota laittoi suoraan "ruiskulle".
Vanhan painepumpun koodi on 191906091E eli eipä tähänkään hankkimani pumppu ollut oikealla koodilla. Voisikohan huono käynti johtua väärästä pumpun mallista ja sitä kautta vääristä paineista tai reagoinnista kaasun liikkeisiin? Toki ei se satunnaisesti toimiva siirtopumppukaan varmaan auta.
Sekin on aika kumma, että se satunnaisesti toimiva siirtopumppu toimi ok sen vanhan painepumpun kanssa, mutta olisiko johtunut siitä, että järjestelmässä oli paineet päällä ja sitten painepumppu sai imettyä bensaa silloin kun siirtopumppu ei toiminut?
No huomenna neuvottelemaan mitä firma kommentoi myymiinsä pumppuihin ja niiden toimimattomuuteen.
EDIT:
Aina kannattaisi googlettaa.
Siirtopumppujen mallit A ja G näyttäisivät olevan yhteensopivia, kun molemmissa on paine 0,24bar
Painepumpuissa taas L mallin paine on 1,2bar ja E mallin on 3bar eli taisi johtua tuosta se huono käyminen.
Tässä kätevä linkki, jos joku kaipaa joskus: http://62.105.33.6/ats.htm
Auttakaapas...
Miten tuon siirtopumpun pitäisi toimia?
Tuleeko sen surahtaa aina kun kääntää virrat päälle?
Lisäksi pitääkö tuo polttoainejärjestelmä jotenkin ilmata tai valuttaa bensaa järjestelmään, että lähtee toimimaan?
Sain nyt firmasta toiset pumput tilalle ja painepumppu on nyt 99%:sesti oikea ja surahtaa aina kun virrat kääntää päälle.
Siirtopumppu taas ei sano yhtään mitään, kun oma vanha siirtopumppuni surahtaa kolmesti jos virtoja laittaa päälle ja pois kolme kertaa. Tuon jälkeen ei sano mitään kunnes irroittaa painepumpun virtajohdon ja kytkee sen taas päälle. Onkohan tuossa joku aikakytkin?
Taidan käydä uuden siirtopumpun VW-autosta, sillä omasta vanhasta menin rikkomaan sen letkuliittimen.[/i]
Miten tuon siirtopumpun pitäisi toimia?
Tuleeko sen surahtaa aina kun kääntää virrat päälle?
Lisäksi pitääkö tuo polttoainejärjestelmä jotenkin ilmata tai valuttaa bensaa järjestelmään, että lähtee toimimaan?
Sain nyt firmasta toiset pumput tilalle ja painepumppu on nyt 99%:sesti oikea ja surahtaa aina kun virrat kääntää päälle.
Siirtopumppu taas ei sano yhtään mitään, kun oma vanha siirtopumppuni surahtaa kolmesti jos virtoja laittaa päälle ja pois kolme kertaa. Tuon jälkeen ei sano mitään kunnes irroittaa painepumpun virtajohdon ja kytkee sen taas päälle. Onkohan tuossa joku aikakytkin?
Taidan käydä uuden siirtopumpun VW-autosta, sillä omasta vanhasta menin rikkomaan sen letkuliittimen.[/i]
Kyllä noi siirtopumput sen verran yksinkertaisia kamppeita ovat, että aina kun niille tulee virtaa, niin silloin pitäisi liikkua myös bensa. Ja niistä klemmareista, ne voi aivan rauhassa hajoitella ihan palasiksi, ja vaihtaa ruuvattavat tilalle. Hyvin on toiminut ainakin mun kotterossa moinen viritys. Tarkistele johtojen kytkentä vielä kerran. Jos olet varma, että johdot ovat oikein, tarkista hall-anturi. Se meinaan jos ei pelaa, niin auton fiksu elektroniikka käsittää ettei kone pyöri. Ja katkaisee pumpuilta virrat. Ja tämä tapahtuu tietysti releen välityksellä, eli kannattaa sitten tsekata se rele myös. Ja jos se ei auta, niin sitten katsellaan vielä sieltä releen kannan takaa johtojen kiinnitys ja kunto.
Oikea toiminta sille siirtopumpulle on se, että kun vääntää virrat päälle, pumpulta kuuluu surinaa noin kolmisen sekuntia, minkä jälkeen surina lakkaa, siitä syystä ettei moottori pyöri. Heti kun ohjauselektroniikalle valkenee, että moottori pyörii, niin silloin pitäisi siirtopumpunkin jälleen alkaa surista. Eli kaveri peräkonttiin, puolasta johto pois ja starttimoottorilla moottorin pyöritys, jos silloin surisee, niin siirtopumppu ok.
Oikea toiminta sille siirtopumpulle on se, että kun vääntää virrat päälle, pumpulta kuuluu surinaa noin kolmisen sekuntia, minkä jälkeen surina lakkaa, siitä syystä ettei moottori pyöri. Heti kun ohjauselektroniikalle valkenee, että moottori pyörii, niin silloin pitäisi siirtopumpunkin jälleen alkaa surista. Eli kaveri peräkonttiin, puolasta johto pois ja starttimoottorilla moottorin pyöritys, jos silloin surisee, niin siirtopumppu ok.
Kiitos vinkeistä. En sitten tiedä miksi tuo alkuperäinen ja tilalle hankkimani siirtopumppu ei suostunut pyörimään kuin kolme kertaa peräkkäin startattaessa ja sitten ei tehnyt mitään jos ei ottanut virtajohtoa pois painepumpusta.
No tänään sain uuden alkuperäisen siirtopumpun. Pumppu paikoilleen ja kiinni tankkiin. Painepumpusta virtajohto irti ja virtoja päälle ja pois niin hyvin toimi joka kerta. Virta johto painepumppuunkin kiinni ja pari kertaa virrat on/off niin ääni muuttui painepumpussa, kun bensa alkoi mennä perille. Tämän jälkeen starttausta ja hyvin toimii.
Tyhjäkäynti parani huomattavasti eli aaltoilu on lähes kokonaan pois ja risteyksistäkin pääsee taas melkein tyhjäkäynnillä liikkeelle ja kaasuunkin vastaa paremmin kuin aiemmin.
En sitten tiedä loppujen lopuksi kumpi pumppu oli se viallinen, mutta jospa nyt toimisi pari vuotta pumppujen puolesta =)
No tänään sain uuden alkuperäisen siirtopumpun. Pumppu paikoilleen ja kiinni tankkiin. Painepumpusta virtajohto irti ja virtoja päälle ja pois niin hyvin toimi joka kerta. Virta johto painepumppuunkin kiinni ja pari kertaa virrat on/off niin ääni muuttui painepumpussa, kun bensa alkoi mennä perille. Tämän jälkeen starttausta ja hyvin toimii.
Tyhjäkäynti parani huomattavasti eli aaltoilu on lähes kokonaan pois ja risteyksistäkin pääsee taas melkein tyhjäkäynnillä liikkeelle ja kaasuunkin vastaa paremmin kuin aiemmin.
En sitten tiedä loppujen lopuksi kumpi pumppu oli se viallinen, mutta jospa nyt toimisi pari vuotta pumppujen puolesta =)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 28 vierailijaa