Golf 2 ylimääräiset äänet

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

sakemanni
-
Viestit: 51
Liittynyt: 25.7.2007 22:42

Golf 2 ylimääräiset äänet

ViestiKirjoittaja sakemanni » 24.5.2008 20:41

Eli kyseessä -91 1.3i golf. Kylmänä koneesta kuuluu ikävä tikitys, joka tosin lämpimänä häviää. Ja arviolta n. 1500-2000rpm (ei ole kiekkamittaria) koneesta kuuluu vaimeaa "karinaa", oli kone lämmin tai kylmä.

Mistähän tuota äänien syytä lähtisi selvittämään? Venttiilikoneistosta tikityksen ääni selvästi kuuluu, voisiko nostimet olla syy moiseen? "Karinan" äänilähteestä ei oikeen saa selvää.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 24.5.2008 20:50

Hydrauliset venttillinpainajat siellä metelöi. Forte -käsittelyä voi koittaa ensiavuksi, mutta pitemmän päälle painajat on hyvä vaihtaa.

jiisalo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 24.10.2007 19:03

ViestiKirjoittaja jiisalo » 25.5.2008 19:25

Jos kone on siis 1.3i-kat, niin sen ruiskun sanotaan pitävän tyhjäkäynnillä tikittävää ääntä, ja se on ihan ominaisuus, ei mikään vika.
Mikä sen äänen ruiskussa sitten aiheuttaa, sitä en osaa sanoa. Itsekkin joskus kuulostellut samanlaista konetta joka tikitti, mutta venttilinnostajista ääni ei tosiaan tullut. Muuten kone toimi aivan moitteettomasti. Ääni siis eroaa jonkin verran perinteisestä venttiilinnostajien naputuksesta.

sakemanni
-
Viestit: 51
Liittynyt: 25.7.2007 22:42

ViestiKirjoittaja sakemanni » 5.10.2008 15:40

Mikähän tämän äänen mahtanee aiheuttaa, eli kun auto on seissyt yön yli ja täräyttää tulille niin pitää kauheaa volinaa muutaman sekunnin ajan? Ääni kuuluu siis vain jos on seissyt kauemmin kuin muutaman tunnin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.10.2008 15:44

Väljät nostimet tyhjentyvät seistessä ja tikitys poistuu kun öljynpaine täyttää ne uudestaan.

sakemanni
-
Viestit: 51
Liittynyt: 25.7.2007 22:42

ViestiKirjoittaja sakemanni » 6.10.2008 15:49

Ei se tikittele nyt vaan pitää tuota volinaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.10.2008 15:51

No ei kyllä ollutkaan mitään hajua mitä volina voisi tarkoittaa...

sakemanni
-
Viestit: 51
Liittynyt: 25.7.2007 22:42

ViestiKirjoittaja sakemanni » 6.10.2008 17:14

No ulina sitten :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.10.2008 17:26

Hihna?

sakemanni
-
Viestit: 51
Liittynyt: 25.7.2007 22:42

ViestiKirjoittaja sakemanni » 6.10.2008 18:00

Hihna ei kyllä tuommosta ääntä pidä, sitä on vaikea selittää. Se on semmoinen "vooooooooooooooooo" eli "volina" :)

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 6.10.2008 18:56

Ettei jakohihna ois vejetty liian tiukalle?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 6.10.2008 19:30

Onko 1.3issä elektroninen ruisku?
Sähköiset bensasuuttimethan tikittävät aina vähän, kuitenkin kuuluvasti.
Tämäkin tikitys täytyisi jonkun kokeneen livenä kuulla niin sitten sen vasta osaisi sanoa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.10.2008 19:32

Joku laakeri sitten?

Ota laturin hihna pois ja koita poistuuko sen mukana ääni.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 6.10.2008 19:43

Katuharjan puisella varrella on hyvä kuunnella, mistä se ääni tulee.

sakemanni
-
Viestit: 51
Liittynyt: 25.7.2007 22:42

ViestiKirjoittaja sakemanni » 6.10.2008 20:43

Ei sitä ehdi alkaa kuuntelemaan, kun kestää vain muutaman sekunnin kun kylmänä lyö käyntiin. Pitää koittaa tuota laturin remmin irrotusta.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 6.10.2008 21:08

No sitte se voi olla startti :) jumittaa...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 6.10.2008 21:23

Jep, ei oikein muuta vaihtoehtoa ole kuin startti jos heti käynnistyksen jälkeen loppuu.

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 6.10.2008 23:05

Tuo NZ koneen tikittäminen on ihan sen monipisteruutan aiheuttama ääni. Tietysti jos jollakin äänittelet sen äänen ja pistät internetiin, niin voidaan täällä sitten tulkita poikkeaako se normaalista. Venttiilinnostimien nakuttelu on hieman eri kuulosta kuin sen ruiskun ääni.

sakemanni
-
Viestit: 51
Liittynyt: 25.7.2007 22:42

ViestiKirjoittaja sakemanni » 12.10.2008 15:14

http://s196.photobucket.com/albums/aa30 ... uva189.jpg

Miksikä tuone korkin juureen kertyy tuomosta töhkää? Jäähytysnestettä ei ainakkaa näyttäs olevan hävinny.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 12.10.2008 15:57

Jollain kusipaska öljyillä ajettu, näkee sen tuosta kannen väristäkin (sisäpuolen) jo. Itse en kyllä tuommosella rasvais edes pulttien kierteitä.

Eräs juuri kansirempattu mk3 teki samaa, piti vaihtaa öljyt kaksi kertaa noiden "sisäänajoöljyjen" jälkeen että loppui sen töhkän kerääminen. Huohotinputkia sai olla putsaamassa viikon välein sitä ennen.

Eipä kannata ihmetellä koneen rapinoita tuommosilla sotkuilla ajellessa..

sakemanni
-
Viestit: 51
Liittynyt: 25.7.2007 22:42

ViestiKirjoittaja sakemanni » 12.10.2008 16:05

No mobil super 2000 koneessa, eiköhän se ole ihan hyvä öljy tuommoseen. Ja vanhoillakin öljyillä tuota oli kertyny(en tiedä mitä öljyä oli).

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 12.10.2008 16:11

No jaa, ennemmin käyttäisin esim. 5w-50 Rally Formulaa tai Teboilin Diamondia jotka ovat täyssynteettistä litkua. Ompa tuota tullut poistettua eräästäkin koneesta ylimääräset rapinat ja rutinat kun huuhdellut koneen huolella ja pistänyt kunnon öljyt sisään.

Voihan tuo öljy ihan ok kenties ollakkin, mutta jos niitä on vaihdeltu 20tkm välein joskus aiemmin auton historiassa, niin se näkyy/kuuluu nyt.

Empä minäkään nyt mitään 50e/ltr hintaisia kisaöljyjä laittaisi mihinkään 1,3 golffiin, mutta rajansa kaikella kummiskin mitä sinne kippaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.10.2008 17:59

Mulla oli Golfissa (II -91) samanlailla tuota töhnää, ainakin talvella sitä oli öljykorkissa. Auto oli mulla välillä 130...400tkm ja koko ajan teki samaa. Ei tuosta kannata pelästyä, ihan normaalia on.

Öljyinä käytin TB Diamond 5W40 ja kokeilin mielenkiinnosta myös paria muuta laatua. Ei vaikutusta.

Jarok
-
Viestit: 355
Liittynyt: 5.8.2006 1:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jarok » 16.10.2008 16:37

Omassa (entisessä, snif, ikävä jo) samanlaisella moottorilla olleessa golffissa ei missään vaiheessa esiintynyt vastaavaa shellin täyssynteettisillä öljyillä. Tutulla oli tuollaista kans ennen kuin vaihtoi täyssynteettiset pariin kertaan parin tuhannen kilometrin välein. Sen jälkeen ei ole tullut.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa