Passat jarrut tuntuu hieman löysiltä
Valvoja: ffp jäsenet
Passat jarrut tuntuu hieman löysiltä
Passatissa (1.8T Variant 1998) tuntuisi hieman jarrupoljin löystyneen viime viikkoina. Auto jarruttaa kuitenkin ihan kohtuullisesti kun painaa liinat kiinni, mutta poljin menee aika pohjaan.
Kaivoin Haynesin kirjan esille ja siellä neuvottiin tekemään seuraava testi jarrutehostimelle: kone sammutettuna painellaan jarrupoljinta kunnes on tiukka, pidetään pohjassa ja käynnistetään, pitäisi tuntua löysäys (tuntuu). Sitten parin minuutin päästä kone kiinni ja painelemaan poljinta: ensin tuntuu 'normaalilta' (löysältä) ja sitten tiukkenee.
Tämän testin pitäisi todistaa että jarrutehostin on kunnossa ja saa vakuumia. Tsekkasin vielä vakuumiletkunkin, en huomannut näkyviä vaurioita ja moottorin päässä olevan joustavan kumimutkan juuressa oleva ohut putki imee ilmaa. Mikähän tämän tarkoitus on, ei mainittu haynesissä?
Onko polkimessa säätövaraa vai onko jarruletkuissa ilmaa? Kumma kun tuntuu kuitenkin erittäin jäykältä ilman tehostusta!
Kaivoin Haynesin kirjan esille ja siellä neuvottiin tekemään seuraava testi jarrutehostimelle: kone sammutettuna painellaan jarrupoljinta kunnes on tiukka, pidetään pohjassa ja käynnistetään, pitäisi tuntua löysäys (tuntuu). Sitten parin minuutin päästä kone kiinni ja painelemaan poljinta: ensin tuntuu 'normaalilta' (löysältä) ja sitten tiukkenee.
Tämän testin pitäisi todistaa että jarrutehostin on kunnossa ja saa vakuumia. Tsekkasin vielä vakuumiletkunkin, en huomannut näkyviä vaurioita ja moottorin päässä olevan joustavan kumimutkan juuressa oleva ohut putki imee ilmaa. Mikähän tämän tarkoitus on, ei mainittu haynesissä?
Onko polkimessa säätövaraa vai onko jarruletkuissa ilmaa? Kumma kun tuntuu kuitenkin erittäin jäykältä ilman tehostusta!
ei jarruletkut passateissa kyllä pullistele vaan etuletkut halkeilevat ei liity kysyjän oireisiin eikä jarrupalojen ja levyjen kuluneisuudellakaan ole mitään merkitystä noihin oireisiin. kyllä ne jarrut toimivat aivan normaalisti vaikka palat ja levyt ovat lopussa. ei tosin silloin jos on ajettu metalleille asti joka kyllä pitää kunnon rohinaa. silloinhan mäntä voi tulla kurkkaamaan ulkoilmaa ja nesteet tulee pihalle. empä kyllä ikinä ole nähnyt että näin olisi käynyt.katoppas nyt että mistään ei nesteitä valu ja ilmaa jarrut. kai tiedät miten se tehdään?
No niin, sisempi jarrupala edestä oli kulunut metallille! Enpä tätä nähnyt kun en älynnyt katsoa. Otaniemen Evacarilla huomasivat ja vaihtoivat & herkistelivät etujarrupalat kun vein tänään ihmeteltäväksi. Kyllä sieltä aika rouheat äänet välillä tulivatkin.
Nyt jarruttaa paremmin, mutta kilinä oikealta puolelta jatkuu. Onko vinkkejä mistä voisi johtua? Kun ajelee hieman kuoppaisella tiellä kuuluu selvää kilinää oikealta puolelta, ehkä takapuolelta. Kilinä loppuu kun painaa jarrua hiemankin. Olisiko jarrukilpi taipunut liian lähelle satulaa? Ajattelin tutkiskella huomenna ottamalla takarenkaan pois. Onko hyviä tarkistusvinkkejä kenelläkään? Jos en löydä niin uudestaan maanantaina Evacarille... $$$
Nyt jarruttaa paremmin, mutta kilinä oikealta puolelta jatkuu. Onko vinkkejä mistä voisi johtua? Kun ajelee hieman kuoppaisella tiellä kuuluu selvää kilinää oikealta puolelta, ehkä takapuolelta. Kilinä loppuu kun painaa jarrua hiemankin. Olisiko jarrukilpi taipunut liian lähelle satulaa? Ajattelin tutkiskella huomenna ottamalla takarenkaan pois. Onko hyviä tarkistusvinkkejä kenelläkään? Jos en löydä niin uudestaan maanantaina Evacarille... $$$
Kävin ottamassa takarenkaan pois ja ihmettelin jarrut ja kaikki näkyvillä olevat. Jarrusatula on tiukasti kiinni, paloissa on kulutuspintaa ainakin 5 mm, käsijarrukaapeli on kiinni. En löytänyt mitään kummallista. Jarrukilpi ei ota kiinni levyyn ja tuntuu olevan tiukasti kiinni sekin. Laakerikin lienee kunnossa kun pyörii kohtuuhyvin kun painaa jarrulevyä ja pyörittää akselia.
Taka-akselin ja kallistuksenvakaajan tangon välillä keskellä on kummallinen metallinen 'nippuside', jonka yläpuolella on ylhäältä tuleva vääntynyt lattarauta tms. Mikähän tämän funktio on ja pitäisikö sen olla kiinni 'nippusiteessä'? Yritän huomenna ottaa kuvan kyseisestä.
Kilisevä ja läpsättävä ääni jatkuu samanlaisena vaikka kolistelin jarrusatulaa eri puolilta. Ääni tosiaan hiljenee kun painaa hiemankin jarrua. Taka-akselilta se melko varmasti kuuluu kun kilahtaa töyssyn ylityksessä. Eihän jarrulevy voi olla irti renkaan ollessa paikoillaan? Kiristin pultitkin kireälle.
Taka-akselin ja kallistuksenvakaajan tangon välillä keskellä on kummallinen metallinen 'nippuside', jonka yläpuolella on ylhäältä tuleva vääntynyt lattarauta tms. Mikähän tämän funktio on ja pitäisikö sen olla kiinni 'nippusiteessä'? Yritän huomenna ottaa kuvan kyseisestä.
Kilisevä ja läpsättävä ääni jatkuu samanlaisena vaikka kolistelin jarrusatulaa eri puolilta. Ääni tosiaan hiljenee kun painaa hiemankin jarrua. Taka-akselilta se melko varmasti kuuluu kun kilahtaa töyssyn ylityksessä. Eihän jarrulevy voi olla irti renkaan ollessa paikoillaan? Kiristin pultitkin kireälle.
eli ymmärsinkö oikein että sisempi pala oli metalleilla? eivätkä vaihtaneet uusia jarrulevyjä? miksi? jos ne ovat nyt urilla niin eihän uudet palat ota koko levyn pintaalalta tai jos pinta levyissä on ns. ruohiintunut niin se syö kyllä uutta palaa/paloja ihan mukavasti. itse merkkiliikkeessä pari vuosikymmentä töissä olleena ihmettelen tuota kilinää. esim. vitos golffeissa voipi kivi lentää jarrukilven ja levyn väliin mutta ei ole kyllä tullut passatissa vastaan.höh? onko se kilinää vai kolinaa? joka on etutukivarsissa tyypillistä. kato myös takaakselin helat etteivät romuna. no joo vaikea se on lääkärinkin vaivaa korjata jollei pääse potilasta tutkimaan.
Joo sisempi pala oli metallilla, oli kuulemma jarrulevy vielä käyttökelpoinen vaikka pieniä uria. Ei ollut kiveä välissä, kurkin lampun kanssa oikein ja taivuttelin kilpeä. Tukivarretkin on heiluteltu ja vaihdeltu pari ylävartta kuskin puolelle kuukausi sitten. Samalla vaihdettiin vetarit molemmille puolille ja taka-akselin puslat myös. 4-pyöräsuuntaus tehty saman tien. Evacarin Vantaan Rajatorpan huollossa mikä on luotettavan maineessa.
Tuo ihmeellinen ääni (kilinää ja läpsätystä) kuuluu vaimeasti sisälle kun ikkunat on kiinni, kuuluu selvästi kun pelkääjän puolen ikkunat auki. Kumma kun ääni vielä hiljenee heti kun painaa jarrua! Jos olisi tukivarsi niin ei varmaan käyttäytyisi?
EDIT: Voisiko se olla tuo irrallinen kiinnike joka osuu tuohon taka-akselin ja kallistuksenvakaajan väliseen yhdyssiteeseen? Mikä tämä oikein on kun sitä ei löydy mistään kirjasta?
Tuo ihmeellinen ääni (kilinää ja läpsätystä) kuuluu vaimeasti sisälle kun ikkunat on kiinni, kuuluu selvästi kun pelkääjän puolen ikkunat auki. Kumma kun ääni vielä hiljenee heti kun painaa jarrua! Jos olisi tukivarsi niin ei varmaan käyttäytyisi?
EDIT: Voisiko se olla tuo irrallinen kiinnike joka osuu tuohon taka-akselin ja kallistuksenvakaajan väliseen yhdyssiteeseen? Mikä tämä oikein on kun sitä ei löydy mistään kirjasta?
siis mikä irrallinen kiinnike? eihän mikään irrallaan saisi olla. tarkoitatko sitä nippusiteen näköistä joka on taka-akselin ympärillä keskellä? joissakin on kaikissa ei. mutta eihän muovi klemmari aiheuta mitään kilinää.ootkos sitten kattellut sivuhelmojen alamuovien alle? onko kiviä siellä jemmassa takaatahan ne ovat leveämmät. ja onko sivusuoja muovien kaikki kiinnikkeet ehjät ja katottu sinne listojen alle?
Täytyypä vielä vilkuilla helmojen alle ;-) Mutta kuinka se jarrun kevytkin painaminen vaikuttaa tähän, se on mysteeri. Irrallisella tarkoita sitä ylhäältä päin tulevaa kiinnikettä tuon nippusiteen kohdalla, pitäisikö sen olla nippusiteessä kiinni. Nyt se on irrallaan ja hieman kiertynyt, yritän huomenna ottaa kuvan.
Olisikohan tuo roikkuva lärpäke joku noista pakoputken kiinnikkeistä. Merkitty kuvassa numerolla 7, tod. näk. viimeisen äänenvaimentimen läheltä kun on sen yhdyssiteen kohdalla.
http://volkswagen.msk.ru/exhaust/b5/b5_ ... eb_ate.pdf
Jos se olisikin pakoputki joka lärpättää ajossa. Täytyy tutkiskella tänään lisää. Harmi kun ei ole mitään paikkaa jossa saisi auton ylös kun on hiemana hankala tunkin avulla nostella helmoja :(
http://volkswagen.msk.ru/exhaust/b5/b5_ ... eb_ate.pdf
Jos se olisikin pakoputki joka lärpättää ajossa. Täytyy tutkiskella tänään lisää. Harmi kun ei ole mitään paikkaa jossa saisi auton ylös kun on hiemana hankala tunkin avulla nostella helmoja :(
No niin, vika löytyi. Ajelin ympäri Espoota testiajolla ja kokeilin myös käsijarrulla joka tuntui hiljentävän kilinän myös. Otin sitten molemmat takarattaat pois ja kurkin jarrusatuloita uudemman kerran. HUomasin että oikealla puolella oli toisen jarrupalan jousi tarkistusaukossa. Toisella puolella jousi oli satulan sisällä kuten kuuluukin, ja aukaisin sitten satulan ja panin palat uudelleen paikoilleen ja jouset sisään. Ei kilise enää, eli halpa korjaus tuli sittenkin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa