By pass ja Dumppi
Valvoja: ffp jäsenet
By pass ja Dumppi
Tätä asiaa on puitu ilmeisestikin jo "jonkin" verran täällä foorumilla, mutta varmistanpahan vielä. Ostin 1.8t passatin, jossa on sekä by pass että dumppi... eikös dumppi ole hieman ylimääräinen tässä vaiheessa (kun on kerta se by pass)?
Passatissa on kisakatti, joten se varmaankin kestäisi dumppikokeilunkin ihan hyvin... jos vain jaksaa näpertää. Tosin veikkaan, että ääniin kyllästyisin hyvinkin nopeasti :)
Passatissa on kisakatti, joten se varmaankin kestäisi dumppikokeilunkin ihan hyvin... jos vain jaksaa näpertää. Tosin veikkaan, että ääniin kyllästyisin hyvinkin nopeasti :)
Pistän tähän kun en viitti uutta alkaa tekemään. Kysyisin semmosta, hieman ehkä tyhmä kysymys mutta, ladaa ois tarkotus lähtee turbottamaan ja yks ahdin tossa olis jossa ei ole integroitua hukkaporttia. Kysymys kuuluukin että toimiiko homma niin, että pistän painekoteloon omatekoisen "portin" joka on periaatteessa niinkuin mäntätoiminen dumppi jossa pystyy säätään jousen kireyttä. Pystyykö siis tällä säätämään ahtopainetta? Omasta mielestäni pystyy mutta, tuleeko siitä sitten toimiva?
Käytänmä hyväksi tätä topicia:
Eli on herännyt kysymys, että sakkaako minun turbo. Moottori on 1.8T ARZ (sähkökaasu). Autossa on kiinni vakio Bosch by-pass ja se kuulostaa tältä:
http://www.youtube.com/watch?v=uHDECx8bia0 (ei minun autosta, mutta ääni on vastaava)
Sain kuulla, että muilla ei "väpätä" tuollain, minulla on tehnyt sitä alusta asti. Mietin kuitenkin, että johtuuko "väpätys" siitä, että autossa on sähkökaasu. Eli säätääkö sähköinen kaasuläppä jotenkin tuota painetta, josta johtuisi tuo väpättävä ääni.
Siksi haluaisin kuulla kommetteja muilta joilla on 1.8T SÄHKÖkaasulla, että onko heillä samanlainen tuo by-pass/dump valven ääni? Vain onko minun lähdettävä Forge kaupoilla.
Kiitokset kommenteista.
Eli on herännyt kysymys, että sakkaako minun turbo. Moottori on 1.8T ARZ (sähkökaasu). Autossa on kiinni vakio Bosch by-pass ja se kuulostaa tältä:
http://www.youtube.com/watch?v=uHDECx8bia0 (ei minun autosta, mutta ääni on vastaava)
Sain kuulla, että muilla ei "väpätä" tuollain, minulla on tehnyt sitä alusta asti. Mietin kuitenkin, että johtuuko "väpätys" siitä, että autossa on sähkökaasu. Eli säätääkö sähköinen kaasuläppä jotenkin tuota painetta, josta johtuisi tuo väpättävä ääni.
Siksi haluaisin kuulla kommetteja muilta joilla on 1.8T SÄHKÖkaasulla, että onko heillä samanlainen tuo by-pass/dump valven ääni? Vain onko minun lähdettävä Forge kaupoilla.
Kiitokset kommenteista.
Haluaisin vielä varmistuksen joltain jolla on sama kone sähkökaasulla.
Koska auto on minulla aina pitänyt tuollaista ääntä, ja ahdot kuitenkin nousevat mittarin mukaan normaalisti. Ja tuolla videolla olevassa autossa väitetään olevan Forgen by-pass, ja se pitää samanlaista ääntä kuin minun kumikalvoinen.
Koska auto on minulla aina pitänyt tuollaista ääntä, ja ahdot kuitenkin nousevat mittarin mukaan normaalisti. Ja tuolla videolla olevassa autossa väitetään olevan Forgen by-pass, ja se pitää samanlaista ääntä kuin minun kumikalvoinen.
No kaverilla oli 1.8T (sähkökaasulla) ja Tommi's billetin by-pass. Se jumitti ja ihan samanlainen ääni oli siinäkin. Eikä tuo vaikuta ahtojen nousuun niin paljoa, paitsi ehkä jos se kumikalvo on ihan riekaleina.
Kyllä se kaasu toimii tuollaisella polkemisella aikalailla samalla tavoin kuin vaijerikaasu, ei se vika ole siinä.
Kyllä se kaasu toimii tuollaisella polkemisella aikalailla samalla tavoin kuin vaijerikaasu, ei se vika ole siinä.
Vaikutus on lompakon keveneminen mikäli se orkkis on ehjä, tosin helposti huono orkkis antautuu sitten isommilla ahdoilla. Merkkiliikkeestä kait tuohon on tarjolla hyvin kestävää 710N mallia heikommin kestävän ensiasennuksen tilalle ihan automaattisesti.
Tai sitten tuolta vähän edukkaammin:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=51322
Muistaakseni se on siinä koneen oikealla puolella kun ottaa suojamuovin päältä pois.
Tai sitten tuolta vähän edukkaammin:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=51322
Muistaakseni se on siinä koneen oikealla puolella kun ottaa suojamuovin päältä pois.
-
- -
- Viestit: 117
- Liittynyt: 21.9.2006 18:04
joku viisaampi kertokoon!
netissä sanotaan tälläistä
By Pass – tuuletusventtiilit Turboahdetussa moottorissa, missä kaasuläppä on ns. paineistetussa rakenteessa, aiheuttaa kaasuläpän sulkeminen paineiskun ahtoputkistoon. Moottorijarrutuksessa tai vaihtotilanteessa kompressorilta tuleva virtaus törmää suljettuun kaasuläppään, minkä seurauksena ahtoilman virtaussuunta muuttuu kompressoria kohti. Takaisinvirtaus jarruttaa turboahtimen pyörimisnopeutta, minkä seurauksena ahdin reagoi merkittävästi hitaammin uudelleen kiihdytettäessä, ns. turboviive. Lisäksi paineiskut rasittavat ahdinta tarpeettomasti.
Noh, lastun jälkeen snadi viive ku vaihtaa vaihdetta ja kaasupohjaan, teki sitä vakio by-passilla ja teki vakiolla mikä oli ( meni ) rikki ja tekee myös forgella?? mistäs moinen mahtaa johtua?
netissä sanotaan tälläistä
By Pass – tuuletusventtiilit Turboahdetussa moottorissa, missä kaasuläppä on ns. paineistetussa rakenteessa, aiheuttaa kaasuläpän sulkeminen paineiskun ahtoputkistoon. Moottorijarrutuksessa tai vaihtotilanteessa kompressorilta tuleva virtaus törmää suljettuun kaasuläppään, minkä seurauksena ahtoilman virtaussuunta muuttuu kompressoria kohti. Takaisinvirtaus jarruttaa turboahtimen pyörimisnopeutta, minkä seurauksena ahdin reagoi merkittävästi hitaammin uudelleen kiihdytettäessä, ns. turboviive. Lisäksi paineiskut rasittavat ahdinta tarpeettomasti.
Noh, lastun jälkeen snadi viive ku vaihtaa vaihdetta ja kaasupohjaan, teki sitä vakio by-passilla ja teki vakiolla mikä oli ( meni ) rikki ja tekee myös forgella?? mistäs moinen mahtaa johtua?
-
- -
- Viestit: 117
- Liittynyt: 21.9.2006 18:04
Hölmö kysymys ehkä, mutta mitähän hittoa TDI:ssä tekee dumpilla? :D
Ja poisto tapahtuu kutakuinkin näin: Se dumpin alipaineletku huit helvettiin ja sen lähdön tulppaus. Dumpille sama homma. Eli ei sinne mitään putkea tarvi mihinkään väliin, vaan pelkät tulpat vaan. Vai minkälainen se "dumppi" oikein oli rakenteeltaan ja mihin väliin sitä letkua olette nyt laittamassa?
Ja poisto tapahtuu kutakuinkin näin: Se dumpin alipaineletku huit helvettiin ja sen lähdön tulppaus. Dumpille sama homma. Eli ei sinne mitään putkea tarvi mihinkään väliin, vaan pelkät tulpat vaan. Vai minkälainen se "dumppi" oikein oli rakenteeltaan ja mihin väliin sitä letkua olette nyt laittamassa?
Lainaan topiccia ku näitä on jo ihan tarpeeks alotettuna..
Elikkä olisin laittamas 1.8T Passattiin jonkinlaisen by pass/blow offin tai jotain,
Mikä olis fiksuin näistä
http://www.forgemotorsport.com/content. ... t=FMCL007P Forge By Pass
http://www.forgemotorsport.com/content. ... =FMDVSPLTR Forge SPLIT-R- venttiili (by pass+blow off)
http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... ts_id=7188 Synapse Engineering DV Series BOV
lisäks tulis tuo suodatin
http://www.futurez.fi/fi/shop/ilmansuod ... akiinnitys
Ja kyllä. Tarkotus olis saada suhinaa.
Elikkä olisin laittamas 1.8T Passattiin jonkinlaisen by pass/blow offin tai jotain,
Mikä olis fiksuin näistä
http://www.forgemotorsport.com/content. ... t=FMCL007P Forge By Pass
http://www.forgemotorsport.com/content. ... =FMDVSPLTR Forge SPLIT-R- venttiili (by pass+blow off)
http://www.hevosvoima.com/shop/index.ph ... ts_id=7188 Synapse Engineering DV Series BOV
lisäks tulis tuo suodatin
http://www.futurez.fi/fi/shop/ilmansuod ... akiinnitys
Ja kyllä. Tarkotus olis saada suhinaa.
MItä halvempi,sitä paskempi,sitä enemmän suhisee ku ei vaimenna ja eikä vamaan suodatakaan mitään.
Itsellä omassa autossa tommonen,oli ostettaessa ja luovun heti kunhan löytyy jostain alkuperäinen suodatinkotelo.
Edit:Tommonen paketti näyttäs olevan pellin alla. Osta pois, saat Apexin hinnalla vaikkei se paskattiin käykkään..
Itsellä omassa autossa tommonen,oli ostettaessa ja luovun heti kunhan löytyy jostain alkuperäinen suodatinkotelo.
Edit:Tommonen paketti näyttäs olevan pellin alla. Osta pois, saat Apexin hinnalla vaikkei se paskattiin käykkään..
Viimeksi muokannut Sebastian, 31.7.2012 22:15. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Puhutko nyt Apexista vai mistä? Ja jos Apexi niin mikä siinä niin huonoa on? Ei se ainakaan halvimmasta päästä ole, ja luulis että tommonen tuplakartio suodattaakin ihan hyvin..
Ainakin mitä oon lukenu muita foorumeja niin monet kehunu tota Apexia. Sittenhän sen näkee ku kokeilee.. Pistän sitte vaikka ruohonleikkuriin jos ei huvita autos pitää :D
Edit: Ei tuollasta öljyttävää kehtaa pistää.
Ainakin mitä oon lukenu muita foorumeja niin monet kehunu tota Apexia. Sittenhän sen näkee ku kokeilee.. Pistän sitte vaikka ruohonleikkuriin jos ei huvita autos pitää :D
Edit: Ei tuollasta öljyttävää kehtaa pistää.
Lisätään nyt tähän aiheeseen, näin uutena käyttäjänä on vielä haut tms hukassa joten jos offtopic..pahoittelen.
Mutta siis aiheeseen:
Tuli emännälle ostettua kaupparatsuksi tuollainen A4 1.8T -97 ja ensimmäisenä tietysti tuota dumppia siihen ajattelin sovittaa, mutta näyttäisi keskustelupalstojen perusteella olevan huono/haitallinen/toimimaton viritys. Voisiko joku nyt kertoa että mikä siinä nyt sitten on se ongelma? On puhuttu siitä, että MAF -koneessa sekoittaa seokset kun jo mitattua ilmaa päästää pihalle ja käy täten rikkaalla ja muutenkin käyntiongelmia, katti särkyy jne....
mutta, eikös sen dumpin tarkoitus juuri ole päästää ilmat pihalle silloin kun kaasuläppä sulkeutuu, eli millä ne seokset sekaantuvat jos kaasuläppä kiinni (hetkellinen tyhjäkäynti) MAF mittaa sen yhden sysäyksen ajan hieman väärin? Eli kun moottori toimii sysäyksittäin, niin periaatteessahan nuo seokset on ´sekaisin´ kokonaisen ehkä sekunnin minkä dumppi ilmaan päästää? Tämä nyt on varmaan jo vanha aihe, mutta kun ei minun järkeeni käy millään, että millä ne seokset ja käynti kovinkin pahasti sekaantuu kun kaasuläppäkin on kiinni?
Tähän liittyen olisikin sitten kysymys, että jos kerran auto sekaantuu niin pahasti tuosta dumpista..niin onnistuuko VAG-COMilla tai jollain muulla ohjata tuota niin, että kun kaasuläppä sulkeutuu niin syöttöjä ohjataan sen verran pienemmäksi (ehkä sekunniksi) että ei rikkaalle mene?
Kiitos!
Mutta siis aiheeseen:
Tuli emännälle ostettua kaupparatsuksi tuollainen A4 1.8T -97 ja ensimmäisenä tietysti tuota dumppia siihen ajattelin sovittaa, mutta näyttäisi keskustelupalstojen perusteella olevan huono/haitallinen/toimimaton viritys. Voisiko joku nyt kertoa että mikä siinä nyt sitten on se ongelma? On puhuttu siitä, että MAF -koneessa sekoittaa seokset kun jo mitattua ilmaa päästää pihalle ja käy täten rikkaalla ja muutenkin käyntiongelmia, katti särkyy jne....
mutta, eikös sen dumpin tarkoitus juuri ole päästää ilmat pihalle silloin kun kaasuläppä sulkeutuu, eli millä ne seokset sekaantuvat jos kaasuläppä kiinni (hetkellinen tyhjäkäynti) MAF mittaa sen yhden sysäyksen ajan hieman väärin? Eli kun moottori toimii sysäyksittäin, niin periaatteessahan nuo seokset on ´sekaisin´ kokonaisen ehkä sekunnin minkä dumppi ilmaan päästää? Tämä nyt on varmaan jo vanha aihe, mutta kun ei minun järkeeni käy millään, että millä ne seokset ja käynti kovinkin pahasti sekaantuu kun kaasuläppäkin on kiinni?
Tähän liittyen olisikin sitten kysymys, että jos kerran auto sekaantuu niin pahasti tuosta dumpista..niin onnistuuko VAG-COMilla tai jollain muulla ohjata tuota niin, että kun kaasuläppä sulkeutuu niin syöttöjä ohjataan sen verran pienemmäksi (ehkä sekunniksi) että ei rikkaalle mene?
Kiitos!
-
- -
- Viestit: 248
- Liittynyt: 18.9.2007 20:46
Omassa passatissa tuo dumppi myös juuri ennen kaasuläppää entisen omistajan toimesta, äskettäin meni sitten lamda vaihtoon kun rupesi antamaan vikakoodeja siitä,
lamba oli aivan valkoinen, eli rikkaalla käynee,
vai liekkö normaalia tuo väri tuolle ?,
tiiä sitte onko tuolla dumpilla mitään tekoa tuon lambdan hajoamisen kanssa, mutta mäelle tuon suhisevan tötterön viel viskaan ja asennan alkuperäisen pässin tilalle jahka saa tutkittua mistä tuo tehon ja väännön puute johtuu, kunpa ei olisi turbo antautumassa :D
lamba oli aivan valkoinen, eli rikkaalla käynee,
vai liekkö normaalia tuo väri tuolle ?,
tiiä sitte onko tuolla dumpilla mitään tekoa tuon lambdan hajoamisen kanssa, mutta mäelle tuon suhisevan tötterön viel viskaan ja asennan alkuperäisen pässin tilalle jahka saa tutkittua mistä tuo tehon ja väännön puute johtuu, kunpa ei olisi turbo antautumassa :D
Sebastian: ´Mitä hyötyjä ajattelit saavuttaa dumpin asennuksella?`
No eihän tuosta mitään järkevää hyötyä olekkaan kun sielä se org bypass on jo olemassa, mutta nyt kun talouteen on saatu ensimmäinen bensa turbo niin täytyyhän se suhajamaan saada, edes viikoksi, kunnes kyllästyy...ehkä lähinnä vain ihmettelen/epäilen tuota ´toimimattomuutta´ tai ´vahingollisuutta´
No eihän tuosta mitään järkevää hyötyä olekkaan kun sielä se org bypass on jo olemassa, mutta nyt kun talouteen on saatu ensimmäinen bensa turbo niin täytyyhän se suhajamaan saada, edes viikoksi, kunnes kyllästyy...ehkä lähinnä vain ihmettelen/epäilen tuota ´toimimattomuutta´ tai ´vahingollisuutta´
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa