Eli muutamia oireita on ilmaantunut jotka häiritsee, ja tartteis nyt ratkaista mistä ne johtuvat. Ensinnäkin tyhjäkäynnillä konehuoneesta kuuluu kovin outo ääni, sellainen "rolina" joka alkuun kuului tosi vaimeasti, ja nyt jopa kovasti, eli voimistui ajan myötä. Vaihtoehtona on joko laturi, ohjaustehostin, tai ilmastoinnin kompressori, koska kun esim rattia kääntää niin ääni voimistuu ja ohjaus tärisee. Myös virtalaitteiden päällelaitto vaikuttaa ääneen, eli mitä enemmän valoa yms virtaa syöviä laitteita on päällä, sitä voimakkaampi meteli sieltä lähtee. Myös ilmastoinnin päällelaitto vaikutta samalla tavalla siihen ääneen. Hihnan kiristin myös heiluu aivan tolkuttomasti kun on tyhjäkäynnillä. Kierroksia nostettaessa ääni häviää, ja oireet poistuvat. Moottori AJM. Onko vastaavanlaisia kokemuksia kenelläkään?
Toinen oire mikä ilmaantui muutama päivä sitten on se, että moottori kokonaisuudessaan on ruvennut heilumaan ikäänkuin moottori ei olisi kunnolla kiinni. Tämäkin ilmaantuu silloin kun kytkin on painettu pohjaan, ja tyhjäkäynniltä annetaan hieman kaasua (pumppaamalla), vaan kun kytkimen vapauttaa, niin heiluminen loppuu. Ajossa kyseisen heilumisen tuntee jaloissa kun esim ajaa ensin veto päällä, ja siitä vapauttaa moottorijarrulle, niin jalkatilassa tuntuu että jossain jokin antaa myöten. Oon yrittäny katsella olisiko jokin moottorin kiinnike irronnu tai jotain, mutta en ole huomannu mitään poikkeavaa. Auttakkee...
Muutama oire joka häiritsee. Golf -00 Tdi
Valvoja: ffp jäsenet
Jos itse tutkimalla ei mitään näy ja löydy, niin eiköhän kulkine kannata mitä pikimmin viedä pajalle. Nuo sähkölaite, ilmastointi yms. oireet viittaavat, ettei noita laitteita pyörittävän hihnan varrella kaikki ole kunnossa. Yksinkertaisin syy voi olla löysällä oleva hihna tai jokin rikkinäinen hihnapyörä, joka vastustaa hihnan kulkua. Tämä sitten korostuu kun kuormaa lisätään.
Samalla ne sen heiluvan moottorinkin tutkivat kun tuon korjaavat. Ei varmaankaan kannata odotella suurempaa damagea, vaikka eihän tuon hihnan katkeaminen kovin suurta vauriota pitäisi tehdäkään.
Samalla ne sen heiluvan moottorinkin tutkivat kun tuon korjaavat. Ei varmaankaan kannata odotella suurempaa damagea, vaikka eihän tuon hihnan katkeaminen kovin suurta vauriota pitäisi tehdäkään.
Ensimmäinen postaus tälle foorumille, toivottavasti on apua.
Tuo kuvaamasi "rolina" voisi olla moniurahihnan kiristin. Kuten itsekin sanot se heiluu tolkuttomasti ja päästää hihnan pomppimaan. Käsitykseni mukaan ohjaustehostimen pumppu ottaa voimansa siitä. Itsellä teki Bora samaa, se korjaantui kiristimen vaihdolla.
Toinen ongelmasi kuullosta kaksoismassapyörän ongelmalta. Itselläni ei ole kokemuksta, mutta kaverin passatti teki juuri tuollaista. Samalla kannattaa uusia kytkinasetelma. Valitettavasti tuo on kuulesma tonnin huolto ei-merkkiliikkeessäkin.
Toivottavasti en osu oikeaan tuon kaksoimassapyörän kohdalla.
Tuo kuvaamasi "rolina" voisi olla moniurahihnan kiristin. Kuten itsekin sanot se heiluu tolkuttomasti ja päästää hihnan pomppimaan. Käsitykseni mukaan ohjaustehostimen pumppu ottaa voimansa siitä. Itsellä teki Bora samaa, se korjaantui kiristimen vaihdolla.
Toinen ongelmasi kuullosta kaksoismassapyörän ongelmalta. Itselläni ei ole kokemuksta, mutta kaverin passatti teki juuri tuollaista. Samalla kannattaa uusia kytkinasetelma. Valitettavasti tuo on kuulesma tonnin huolto ei-merkkiliikkeessäkin.
Toivottavasti en osu oikeaan tuon kaksoimassapyörän kohdalla.
Jeps, kiitoksia jo näistäkin vastauksista. Tuota kaksoismassavauhtipyörä systeemiä jo mietinkin, koska tuolla mun rakkineella on kuitenkin ajettu jo yli 300 tkm, eikä siihen tietääkseni ole vielä kytkinremonttia tehty. Ja tuo hihnahomma täytyy selvittää ennenkuin mitään isompaa todella hajoaa. Täytyy laittaa seisontaan ja ajella toisella laitteella sen aikaa että voi leipoa tuon kolopallon mieleiseksi muutenkin kuin noiden oireiden osalta.
Jep jep...vika löytyi. Otin golfin nosturille tutkiakseni syytä moottorin tolkuttomaan heilumiseen, ja syyksi paljastui koneen taaimmaisen korvakon pulttien löystyminen. Molemmat pultit mitkä kiinnittää korvakon vaihdelaatikkoon, olivat löysällä. Toinen pulteista oli melkein tippumispisteessä. Kiristin pultit, jolloin moottorin heiluminen loppui, ja suurena yllätyksenä myös muutkin edellämainitut oireet hävisi. Nyt voi taas tyytyväisenä ajella, ja jopa nauttia ajamisesta. Osa äänistä syntyi siis siitä, että alin hihnapyörä otti kiinni pohjan suojamuoveihin kun nekin on edellinen omistaja ajanut johonkin siten että ne on aika palasina. Tulipa nyt nekin korjattua samalla. Hyvää kesää...!
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 10.7.2008 16:29
laturin vapaakytkin
ite vaihdoin tänään -02 golf varianttiin laturin hihnapyörän joka toimii samalla vapaakytkimen tavoin...ja se sellanen rolina loppu heti...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa