Ohjeita g60 ahtimen huoltoon?
Valvoja: ffp jäsenet
Ohjeita g60 ahtimen huoltoon?
Terve,
Mahtaisiko jostain löytyä hyviä kuvallisia ohjeita g60 ahtimen huoltamiseen suomenkielellä? Ja onko ahtimen huolto ylipäätään vaikea homma itse hoitaa? Edellinen omistaja sanoi huoltaneensa ahtimen, josta on nyt noin 45 000km. Muutama päivä sitten satuin avaamaan painepuolta ahtimesta ja sieltä löytyi 13cm pitkä tiivisteenpala ja sitten välijäähdytintä sorkkiessa löytyi lisää useita 2cm-6cm pitkiä paloja.
Onko järkevää edes itse lähteä ahdinta huoltamaan ja paljonko huollattaminen maksaisi? Paljon olen lukenut juttuja ettei ahdinta itse kannattaisi lähteä huoltamaan ellei tiedä mitä tekee, mutta työttömänä opiskelijana alkaa oravannahat olemaan vähissä.
Kaikki apu ja tieto on tervetullutta ja kiitos jo etukäteen vastauksista.
Mahtaisiko jostain löytyä hyviä kuvallisia ohjeita g60 ahtimen huoltamiseen suomenkielellä? Ja onko ahtimen huolto ylipäätään vaikea homma itse hoitaa? Edellinen omistaja sanoi huoltaneensa ahtimen, josta on nyt noin 45 000km. Muutama päivä sitten satuin avaamaan painepuolta ahtimesta ja sieltä löytyi 13cm pitkä tiivisteenpala ja sitten välijäähdytintä sorkkiessa löytyi lisää useita 2cm-6cm pitkiä paloja.
Onko järkevää edes itse lähteä ahdinta huoltamaan ja paljonko huollattaminen maksaisi? Paljon olen lukenut juttuja ettei ahdinta itse kannattaisi lähteä huoltamaan ellei tiedä mitä tekee, mutta työttömänä opiskelijana alkaa oravannahat olemaan vähissä.
Kaikki apu ja tieto on tervetullutta ja kiitos jo etukäteen vastauksista.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=64 ... huolto+g60
Tuossa jotain.
Ei.
Ei, mikäli omaa maalaisjärkeä. Ahtimen liikkuva osa on magnesiumia = särkyy helposti. Tuon siiven laitoihin saa myös helposti silvottua sormensa. On meinaan terävä.
Ahdin vaan pöydälle ja palasiksi, ei se mahdoton homma ole. :)
Toki, jos ei riitä uskoa itseensä, niin Laitilassa MDComprex kyllä hoitaa sen tarvittaessa sun puolesta. Maksaa muutaman satasen.
Ja mitä noihin tiivisteen paloihin tulee, niin pahalta kuulostaa. Tiivistenauhat ei normaaliolosuhteissa (lue: ehjä ahdin) pääse mitenkään pois uristaan... Suosittelen olemaan ajamatta autolla niin kauan, että saa ahtimen purettua ja kartoitettua vauriot, mikäli sellaisia on. Ahtimen pyörittely ei ainakaan niitä vaurioita korjaa.
Tuossa jotain.
Mahtaisiko jostain löytyä hyviä kuvallisia ohjeita g60 ahtimen huoltamiseen suomenkielellä?
Ei.
Ja onko ahtimen huolto ylipäätään vaikea homma itse hoitaa?
Ei, mikäli omaa maalaisjärkeä. Ahtimen liikkuva osa on magnesiumia = särkyy helposti. Tuon siiven laitoihin saa myös helposti silvottua sormensa. On meinaan terävä.
Ahdin vaan pöydälle ja palasiksi, ei se mahdoton homma ole. :)
Toki, jos ei riitä uskoa itseensä, niin Laitilassa MDComprex kyllä hoitaa sen tarvittaessa sun puolesta. Maksaa muutaman satasen.
Ja mitä noihin tiivisteen paloihin tulee, niin pahalta kuulostaa. Tiivistenauhat ei normaaliolosuhteissa (lue: ehjä ahdin) pääse mitenkään pois uristaan... Suosittelen olemaan ajamatta autolla niin kauan, että saa ahtimen purettua ja kartoitettua vauriot, mikäli sellaisia on. Ahtimen pyörittely ei ainakaan niitä vaurioita korjaa.
Ei sieltä mitään sinkoile.
Kasaamisvaiheessa vaan kannattaa katsoa, että ahtimen pikkuhihnan jako on oikein. Eipä se hihna menekään kuin muistaakseni kahdessa eri asennossa paikalleen.
Toinen on väärä, ahdin ei pyöri käsivoimin, oikeassa asennossa pyörii ihan herkästi käsin pyörittämällä.
Laakerit jos vaihtaa, niin kannattaa tosiaan käyttää lämpöä, ei hakkaamista/prässäämistä. Ahtimen kaikki osat on kevytmetallivalua, joen ei kestä kovinkaan suurta murjomista. Ja sen siipiosan kanssa kannattaa olla OIKEASTI varovainen. Magnesium on todella pehmeää ja herkästi murtuvaa metallia. Itse melkein rikoin siiven stefoja vaihtaessa, kun pihdit tavoittivat vääntäessä siiven apex-tiivisteen uraan.
Kasaamisvaiheessa vaan kannattaa katsoa, että ahtimen pikkuhihnan jako on oikein. Eipä se hihna menekään kuin muistaakseni kahdessa eri asennossa paikalleen.
Toinen on väärä, ahdin ei pyöri käsivoimin, oikeassa asennossa pyörii ihan herkästi käsin pyörittämällä.
Laakerit jos vaihtaa, niin kannattaa tosiaan käyttää lämpöä, ei hakkaamista/prässäämistä. Ahtimen kaikki osat on kevytmetallivalua, joen ei kestä kovinkaan suurta murjomista. Ja sen siipiosan kanssa kannattaa olla OIKEASTI varovainen. Magnesium on todella pehmeää ja herkästi murtuvaa metallia. Itse melkein rikoin siiven stefoja vaihtaessa, kun pihdit tavoittivat vääntäessä siiven apex-tiivisteen uraan.
Joo'o.. Olihan sieltä mäntäosasta kulunut tiivisteen uran seinämää pois ja osa tiivisteistä tosiaan puuttui kokonaan, ties missä ovat tällä hetkellä. Seinämää puuttui noin 4cm toisesta päädystä.
Mistähän sitä saisi uutta mäntää tuonne ahtimeen? Seuraavaksi kuitenkin MDComprexista tilaukseen sitä huoltosarjaa.
Edit: "mäntä" = spiraalisiipi :}
Mistähän sitä saisi uutta mäntää tuonne ahtimeen? Seuraavaksi kuitenkin MDComprexista tilaukseen sitä huoltosarjaa.
Edit: "mäntä" = spiraalisiipi :}
Viimeksi muokannut Kimmoje, 20.5.2008 10:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Juurikin, eli tapit kumpaankin rikkimenneen kohdan reunoille (jos on keskeltä), varovasti otetaan pois rikkimennyt osa reunasta ettei lähde uudestaan siitä halkeamaan eteenpäin. Tapit lämpösovituksella kiinni, eli poraaminen ja poran/tapin koko on todella kriittinen. Mikäli tappi lähtee irti tekee se todella pahaa tuhoa.
Itsekin tässä olen miettinyt tuota ahtimen huoltamista/huollattamista. Tosin tuo kyllä pitäisi olla huollettu n. 35000-40 000km sitten aiemman omistajan toimesta MDComprexilla, vaan kun ei siitä mitään mustaa valkoisella ole niin sama kai se nyt olisi huollattaa tän kesän aikana. En varmaan itse ala tuota räpeltämään vaan lähetän sen MDComprexille huollettavaksi. Siellä kuitenkin tiedetään mitä tehdään niin ei satu vahinkoja. 170e maksas toi huoltosarja ja itse huolto varmaan jonkin verran siihen päälle.
Paljonkos se alkuperäinen hammashihna on muuten leveä? Kun ainakin aiemmin löytyi leveämpiäkin hihnoja sen tilalle Huoltosarjassa on 12mm hihna. Se kaikista levein tosin taisi vaatia hihnapyörän työstöä tai jotain vastaavaa.
Paljonkos se alkuperäinen hammashihna on muuten leveä? Kun ainakin aiemmin löytyi leveämpiäkin hihnoja sen tilalle Huoltosarjassa on 12mm hihna. Se kaikista levein tosin taisi vaatia hihnapyörän työstöä tai jotain vastaavaa.
Oliko ihan orkkis alunperin 8mm leveä, mutta tosiaan 12mm taisi mahtua alkuperäisille pyörille. 22mm kittiä löytyy, vaatii pidemmän yläpultin lisäksi hihnapyörän koneistamista. Lisäksi orkkis hihnasuoja ei mahdu enää paikoilleen, haluttaessa tarttee teettää uusi vaikka jossain cnc-pajassa alumiinista. Niin ja tosiaan ahtimen kannaketta joutuu jyrsimään aika tavalla.
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/moottori/ahdin/jakopaa2.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/corrado/jakopaa.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/moottori/ahdin/jakopaa2.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/corrado/jakopaa.jpg
Otinpa kuvan tuosta spiraalisiivestä.. http://koti.mbnet.fi/kimmoje/corrado/IMG_5973.jpg
Tuollainen ongelma sitten siinä olisi.. Ei muutakun sitten ihmettelemään ja korjailemaan.
Tuossa vasemmalla kuvassa näkyy tuo akseli, niin näyttääkö se jotenkin oudolta ja kuluneelta vai kuuluuko sen ollakkin tuollainen?
Tuollainen ongelma sitten siinä olisi.. Ei muutakun sitten ihmettelemään ja korjailemaan.
Tuossa vasemmalla kuvassa näkyy tuo akseli, niin näyttääkö se jotenkin oudolta ja kuluneelta vai kuuluuko sen ollakkin tuollainen?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 30 vierailijaa