Ohjeita g60 ahtimen huoltoon?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kimmoje
-

Ohjeita g60 ahtimen huoltoon?

ViestiKirjoittaja Kimmoje » 18.5.2008 13:42

Terve,

Mahtaisiko jostain löytyä hyviä kuvallisia ohjeita g60 ahtimen huoltamiseen suomenkielellä? Ja onko ahtimen huolto ylipäätään vaikea homma itse hoitaa? Edellinen omistaja sanoi huoltaneensa ahtimen, josta on nyt noin 45 000km. Muutama päivä sitten satuin avaamaan painepuolta ahtimesta ja sieltä löytyi 13cm pitkä tiivisteenpala ja sitten välijäähdytintä sorkkiessa löytyi lisää useita 2cm-6cm pitkiä paloja.

Onko järkevää edes itse lähteä ahdinta huoltamaan ja paljonko huollattaminen maksaisi? Paljon olen lukenut juttuja ettei ahdinta itse kannattaisi lähteä huoltamaan ellei tiedä mitä tekee, mutta työttömänä opiskelijana alkaa oravannahat olemaan vähissä.

Kaikki apu ja tieto on tervetullutta ja kiitos jo etukäteen vastauksista.

Markku M.
-

ViestiKirjoittaja Markku M. » 18.5.2008 14:00

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=64 ... huolto+g60

Tuossa jotain.

Mahtaisiko jostain löytyä hyviä kuvallisia ohjeita g60 ahtimen huoltamiseen suomenkielellä?

Ei.

Ja onko ahtimen huolto ylipäätään vaikea homma itse hoitaa?

Ei, mikäli omaa maalaisjärkeä. Ahtimen liikkuva osa on magnesiumia = särkyy helposti. Tuon siiven laitoihin saa myös helposti silvottua sormensa. On meinaan terävä.

Ahdin vaan pöydälle ja palasiksi, ei se mahdoton homma ole. :)

Toki, jos ei riitä uskoa itseensä, niin Laitilassa MDComprex kyllä hoitaa sen tarvittaessa sun puolesta. Maksaa muutaman satasen.

Ja mitä noihin tiivisteen paloihin tulee, niin pahalta kuulostaa. Tiivistenauhat ei normaaliolosuhteissa (lue: ehjä ahdin) pääse mitenkään pois uristaan... Suosittelen olemaan ajamatta autolla niin kauan, että saa ahtimen purettua ja kartoitettua vauriot, mikäli sellaisia on. Ahtimen pyörittely ei ainakaan niitä vaurioita korjaa.

Kimmoje
-

ViestiKirjoittaja Kimmoje » 18.5.2008 14:15

Eli jos avaan ahtimen niin sieltä ei singahda mitään osia pitkin autotallia? :}

Markku M.
-

ViestiKirjoittaja Markku M. » 18.5.2008 14:33

Ei sieltä mitään sinkoile.
Kasaamisvaiheessa vaan kannattaa katsoa, että ahtimen pikkuhihnan jako on oikein. Eipä se hihna menekään kuin muistaakseni kahdessa eri asennossa paikalleen.
Toinen on väärä, ahdin ei pyöri käsivoimin, oikeassa asennossa pyörii ihan herkästi käsin pyörittämällä.

Laakerit jos vaihtaa, niin kannattaa tosiaan käyttää lämpöä, ei hakkaamista/prässäämistä. Ahtimen kaikki osat on kevytmetallivalua, joen ei kestä kovinkaan suurta murjomista. Ja sen siipiosan kanssa kannattaa olla OIKEASTI varovainen. Magnesium on todella pehmeää ja herkästi murtuvaa metallia. Itse melkein rikoin siiven stefoja vaihtaessa, kun pihdit tavoittivat vääntäessä siiven apex-tiivisteen uraan.

Kimmoje
-

ViestiKirjoittaja Kimmoje » 20.5.2008 10:05

Joo'o.. Olihan sieltä mäntäosasta kulunut tiivisteen uran seinämää pois ja osa tiivisteistä tosiaan puuttui kokonaan, ties missä ovat tällä hetkellä. Seinämää puuttui noin 4cm toisesta päädystä.

Mistähän sitä saisi uutta mäntää tuonne ahtimeen? Seuraavaksi kuitenkin MDComprexista tilaukseen sitä huoltosarjaa.

Edit: "mäntä" = spiraalisiipi :}
Viimeksi muokannut Kimmoje, 20.5.2008 10:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Markku M.
-

ViestiKirjoittaja Markku M. » 20.5.2008 10:16

Se "mäntä" on siis se spiraalisiipi?

Uutta siipeä ei taida saada enää mistään. Helpoin ja halvin konsti on lienee etsiä jostain ehjä ahdin tilalle (MDComperxilta?). Dopikaan tuskin myy osia ehjistä ahtimista...

Kimmoje
-

ViestiKirjoittaja Kimmoje » 20.5.2008 10:20

Pitää sitten lähettää viestiä ja kysellä asiasta. Kiitos neuvoista, näin ohimennen.

MikaJ
-

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.5.2008 14:47

Tapittamalla voi korjata spiraaleja mistä puuttuu pätkä, ei siitä uudenveroista tule, mutta kohtuullisen toimiva. Vuotaa sitten siltä matkalta kun on murtunut.

Kimmoje
-

ViestiKirjoittaja Kimmoje » 20.5.2008 15:20

Tapittamalla voi korjata spiraaleja mistä puuttuu pätkä

Tarkoitatko tuolla "tapittamisella" tekemään uusi pääty mihin se tiiviste sitten päättyy? Voitko valaista vähän lisää asiasta, ei kuvaa sattuisi löytymään ja miten tuo sitten kannattaa tehdä?

MikaJ
-

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.5.2008 15:51

Juurikin, eli tapit kumpaankin rikkimenneen kohdan reunoille (jos on keskeltä), varovasti otetaan pois rikkimennyt osa reunasta ettei lähde uudestaan siitä halkeamaan eteenpäin. Tapit lämpösovituksella kiinni, eli poraaminen ja poran/tapin koko on todella kriittinen. Mikäli tappi lähtee irti tekee se todella pahaa tuhoa.

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 20.5.2008 19:01

Itsekin tässä olen miettinyt tuota ahtimen huoltamista/huollattamista. Tosin tuo kyllä pitäisi olla huollettu n. 35000-40 000km sitten aiemman omistajan toimesta MDComprexilla, vaan kun ei siitä mitään mustaa valkoisella ole niin sama kai se nyt olisi huollattaa tän kesän aikana. En varmaan itse ala tuota räpeltämään vaan lähetän sen MDComprexille huollettavaksi. Siellä kuitenkin tiedetään mitä tehdään niin ei satu vahinkoja. 170e maksas toi huoltosarja ja itse huolto varmaan jonkin verran siihen päälle.
Paljonkos se alkuperäinen hammashihna on muuten leveä? Kun ainakin aiemmin löytyi leveämpiäkin hihnoja sen tilalle Huoltosarjassa on 12mm hihna. Se kaikista levein tosin taisi vaatia hihnapyörän työstöä tai jotain vastaavaa.

MikaJ
-

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.5.2008 19:27

Oliko ihan orkkis alunperin 8mm leveä, mutta tosiaan 12mm taisi mahtua alkuperäisille pyörille. 22mm kittiä löytyy, vaatii pidemmän yläpultin lisäksi hihnapyörän koneistamista. Lisäksi orkkis hihnasuoja ei mahdu enää paikoilleen, haluttaessa tarttee teettää uusi vaikka jossain cnc-pajassa alumiinista. Niin ja tosiaan ahtimen kannaketta joutuu jyrsimään aika tavalla.

http://koti.mbnet.fi/mjarvela/moottori/ahdin/jakopaa2.jpg
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/corrado/jakopaa.jpg

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 20.5.2008 19:40

Jep. No se ainakin viittaisi siihen, että kyllä tuota mun ahdinta ainakin joskus on huollettu, kun siinä on juurikin toi 12mm hihna.

Kimmoje
-

ViestiKirjoittaja Kimmoje » 20.5.2008 23:33

Otinpa kuvan tuosta spiraalisiivestä.. http://koti.mbnet.fi/kimmoje/corrado/IMG_5973.jpg
Tuollainen ongelma sitten siinä olisi.. Ei muutakun sitten ihmettelemään ja korjailemaan.

Tuossa vasemmalla kuvassa näkyy tuo akseli, niin näyttääkö se jotenkin oudolta ja kuluneelta vai kuuluuko sen ollakkin tuollainen?

MikaJ
-

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.5.2008 7:37

Onneksi se on haljennut alusta, ei niin kriittinen paikka. Vähän menetät huippuahtoja, siinä se. Nyt en itse muista, mutta eikö tuossa kohtaa ole neulalaakerit mikä akselin juuresta on tummunut. Näyttää todella pahalta tuossa kuvassa tulevaisuus, mutta kuva voi hämätä.

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”