1.8 20v 3b passat, ilmastointi ongelma
Valvoja: ffp jäsenet
1.8 20v 3b passat, ilmastointi ongelma
Eli, porukoiden passatti tuottaa jo harmaita hiuksia. Ongelma on, että kylmää ei vain tule. Vikakoodeja ei anna ilmastoinnista, eli läpät todennäköisesti toimii. Vaihdettua on jo kuivuri, itse kompura sekä uudet aineet. Kompura kyllä kytkeytyy ja lähtee pyörimään, mutta itse putketkaan ei tulipellin edessä tunnu jäähtyvän. Kompura on uusi, siinä tuskin vikaa.. Mutta mikä enää tuota voisi aiheuttaa? Tukos jossain, kenno kenties?
Ei ne putket kylmene. Se kylmä syntyy siellä höyrystimessä (kennossa) ilmastointilaitteen sisällä. Ennen sitä aine on aika lailla ulkoilman lämpöistä.
Kokeile vielä kerran kädellä sitä kuivainta ilmastoinnin ollessa päällä. Jos tuntuu viileämmältä kuin muut putkiston osat, on todennäköisesti tukossa. Samalla tavalla voi kävästä läpi kaikki putkiston "mötikät".
Kokeile vielä kerran kädellä sitä kuivainta ilmastoinnin ollessa päällä. Jos tuntuu viileämmältä kuin muut putkiston osat, on todennäköisesti tukossa. Samalla tavalla voi kävästä läpi kaikki putkiston "mötikät".
Ei ne putket kylmene. Se kylmä syntyy siellä höyrystimessä (kennossa) ilmastointilaitteen sisällä. Ennen sitä aine on aika lailla ulkoilman lämpöistä.
Kokeile vielä kerran kädellä sitä kuivainta ilmastoinnin ollessa päällä. Jos tuntuu viileämmältä kuin muut putkiston osat, on todennäköisesti tukossa. Samalla tavalla voi kävästä läpi kaikki putkiston "mötikät".
KYLLÄ ne putket kylmenee tietyissä osissa järjestelmää!
Ja se kylmäaine on vain silloin ulkoilman lämpöistä, kun järjestelmä ei ole päällä ja paineet on tasoittuneet!!
Nyt pitää hiukan tarkentaa, kun kyseessä on mukavuusilmastointi kylmäaineella R-134a...
Kompuralta lähtevä putki on kuumakaasuputki, joka menee lauhduttimelle. Tämän putken sisältämä kylmä-aine on kuumaa kaasua! => Putki on päältä kuuma, luokkaa +45 -> +50 astetta jne..!
Lauhduttimen jälkeen kylmäaine on nesteenä ja sen lämpötila on n. +40 astetta miinus alijäähtyminen 5 astetta mennessään paisuntaventtiilille! => Putki on kädenlämpöinen paisuntaventtiilille saakka!
Paisuntaventtiilin jälkeen kylmäaine alkaa höyrystyä (lämpötila laskee) painehäviön takia höyrystymislämpötilaansa asti ( +0- +1astetta) => ELI Paisuntaventtiili ja paisuntaventtiilin jälkeen putken tulee olla KYLMÄ höyrystimelle saakka!
Höyrystimen jälkeen kylmäaine alijäähtyy imulinjassa mennessään kompuralle, eli kompuralle menevä imulinjakin on viileä, kylmäaineen lämpötilan ollessa n. +5- +10 astetta.
Ja sen kuivaimen toimivuuden voi juuri kokeilla koittamalla putkien lämpötiloja ennen ja jälkeen! Jos lähtevä putki on viileämpi/kylmä, niin kuivain on silloin tukossa ja toimii paisuntaventiilin tavoin! Tämä sama pätee VAIN NESTELINJASSA oleviin komponentteihin, EI KOKO järjestelmässä..
^Sillä voi alustavasti arvella, että onko järjestelmä vajaa (katkoo matalapaineista) tai ylitäyttöinen (katkoo korkeapaineista). Mutta nämä voi todeta mittareiden ollessa kiinni!
Mutta tuon passatin kohdalla saattaa olla se kuivuri tai paisari viallinen?!? Se mitä katsottiin tänään sitä, niin loppupeleissä ulkoilman lämpötila on kuitenkin alhainen, joten sekin kyllä vaikuttaa niihin liian alhaisiin korkeapaineisiin osittain kyllä! Mutta EI sen pitäisi liian matala olla... :( Ja kun autossasi on vielä on/off kompura!
EI muuta kuin nyt yhteyttä Tampereen Autokylmään!!
Mutta tuon passatin kohdalla saattaa olla se kuivuri tai paisari viallinen?!? Se mitä katsottiin tänään sitä, niin loppupeleissä ulkoilman lämpötila on kuitenkin alhainen, joten sekin kyllä vaikuttaa niihin liian alhaisiin korkeapaineisiin osittain kyllä! Mutta EI sen pitäisi liian matala olla... :( Ja kun autossasi on vielä on/off kompura!
EI muuta kuin nyt yhteyttä Tampereen Autokylmään!!
Laitan tänne myös kysymyksen kun samaa ilmastointi asiaa ihmettelen -98 Golf IV:stä.
Eli onko se venttiilitämä härpäke?
Ei tuo tunnu kylmältä, Ehkä aavistusen viileältä.
Auto kävi huollossa ja sanoivat kompuran olevan sökö.
Kompura kuitenkin pyörii ja moottori hidastuu vähän ilmastoinnin päälle laittamisesta.
Paineen vaihtelusta tulevia ääniä kuuluu myös kun moottorin sammuttaa joten uskoisin kompuran olevan ehjä.
Tämä (keulassa moottorin edessä) tuntuu hiukka kylmältä, mutta ei järin kylmältä sekään.
Hinta-arvio töineen uudelle kompuralle oli jotain pikkasen alle 1200€ ja EI todellakaan huvita vaihtaa kompuraa jos se vika on tuossa palikassa....
Voiko noita Kotkassa laitattaa luotettavasti, tai jos edes luotettavan arvion saisi?
Kiitoksia jos joku osaa vastailla.
edit:
En tiedä millä ne pääty siihen, et kompura on sökö kun ei sieltä mitään ihmeempää ääntäkään kuulu.
Eli onko se venttiilitämä härpäke?
Ei tuo tunnu kylmältä, Ehkä aavistusen viileältä.
Auto kävi huollossa ja sanoivat kompuran olevan sökö.
Kompura kuitenkin pyörii ja moottori hidastuu vähän ilmastoinnin päälle laittamisesta.
Paineen vaihtelusta tulevia ääniä kuuluu myös kun moottorin sammuttaa joten uskoisin kompuran olevan ehjä.
Tämä (keulassa moottorin edessä) tuntuu hiukka kylmältä, mutta ei järin kylmältä sekään.
Hinta-arvio töineen uudelle kompuralle oli jotain pikkasen alle 1200€ ja EI todellakaan huvita vaihtaa kompuraa jos se vika on tuossa palikassa....
Voiko noita Kotkassa laitattaa luotettavasti, tai jos edes luotettavan arvion saisi?
Kiitoksia jos joku osaa vastailla.
edit:
En tiedä millä ne pääty siihen, et kompura on sökö kun ei sieltä mitään ihmeempää ääntäkään kuulu.
Laitan tänne myös kysymyksen kun samaa ilmastointi asiaa ihmettelen -98 Golf IV:stä.
Eli onko se venttiilitämä härpäke?
Ei tuo tunnu kylmältä, Ehkä aavistusen viileältä.
Venttiili sijaitsee siellä rintapellissä, muovisuojan alla! Näkyy kuvassa!
Auto kävi huollossa ja sanoivat kompuran olevan sökö.
Kompura kuitenkin pyörii ja moottori hidastuu vähän ilmastoinnin päälle laittamisesta.
Paineen vaihtelusta tulevia ääniä kuuluu myös kun moottorin sammuttaa joten uskoisin kompuran olevan ehjä.
En tiedä millä ne pääty siihen, et kompura on sökö kun ei sieltä mitään ihmeempää ääntäkään kuulu.
Vaikka se kompura pyörisikin, niin ei se sitä kerro, että onko se viallinen! Mittarit kiinni ja paineita tarkastelemalla löytää vian!
Tarvii tarkastaa kuvista, muistaakseni tuo oli ns. äänen vaimennin järjestelmässä ja nestelinjassa...Ei nyt muista ulkoa!Tämä (keulassa moottorin edessä) tuntuu hiukka kylmältä, mutta ei järin kylmältä sekään.
Hinta-arvio töineen uudelle kompuralle oli jotain pikkasen alle 1200€ ja EI todellakaan huvita vaihtaa kompuraa jos se vika on tuossa palikassa....
Voiko noita Kotkassa laitattaa luotettavasti, tai jos edes luotettavan arvion saisi?
Ikävä kyllä se on sen hintaista, jos kompura hajoaa =(
Minä tässä intän vielä vähän :)
Eli, ilmastointi toimii, kun kierroksia on 2000 tai yli o_0
Mikäs juttu tuossa sitten on? Ihan niin kylmää kuin aikaisemmin ei tule, mutta suht kylmää kuitenkin.
Kokeilin et kylmeneekö mikään putki ja ei kylmene, noista aikaisemmin mainituista kohdista kokeilin.
Pystyykö noita osia testailemaan ilman, että tarvitsee ostella kaikki uusiksi?
Päällä ei ole A/C:tä kehdannut pitää, jos vaikka saisi korjattua pienemmällä uhrauksella.
Eli, ilmastointi toimii, kun kierroksia on 2000 tai yli o_0
Mikäs juttu tuossa sitten on? Ihan niin kylmää kuin aikaisemmin ei tule, mutta suht kylmää kuitenkin.
Kokeilin et kylmeneekö mikään putki ja ei kylmene, noista aikaisemmin mainituista kohdista kokeilin.
Pystyykö noita osia testailemaan ilman, että tarvitsee ostella kaikki uusiksi?
Päällä ei ole A/C:tä kehdannut pitää, jos vaikka saisi korjattua pienemmällä uhrauksella.
Pyöriikö molemmat jäähdyttäjän flektit? Passatista en ole varma montako niitä on mutta Golfissa molempien pitää pyöriä että ilma kylmenisi. Golfissa flektien sulakkeet on akun päällä mihin kaikki kakka lentää. Itsellä Borassa välillä kontaktihäiriötä nimenomaan noissa ja ilmastoinnista loppuu heti höhkä.
Itsellä a4:kussa vastaavanlaista. Autoon tehty ilmastointiremppaa juuri ja sitten lakkas puhaltamasta kylmää vaikka Auto-ilmastointi on LO asennossa.
Vaikka ilmastointilaite itsessään olisi pois päältä niin ei tule vilposta ilmaa. Jotain koodeja tuolta oli huollossa säädetty myöskin.Kompura kyllä tuntuu lähtevän hyvin päälle. Oisko itse kontrolliyksikkö/paneeli rikki? Mistä sen voi tarkistaa, vikakoodeillako? Vinkkejä?
Vaikka ilmastointilaite itsessään olisi pois päältä niin ei tule vilposta ilmaa. Jotain koodeja tuolta oli huollossa säädetty myöskin.Kompura kyllä tuntuu lähtevän hyvin päälle. Oisko itse kontrolliyksikkö/paneeli rikki? Mistä sen voi tarkistaa, vikakoodeillako? Vinkkejä?
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 28 vierailijaa