VNT-ahtimen ohjaus

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

holopaine
-
Viestit: 24
Liittynyt: 1.12.2007 12:09

VNT-ahtimen ohjaus

ViestiKirjoittaja holopaine » 17.5.2008 17:23

Millä tavalla toteutetaan VNT ahtimen ohjaus 1Z-koneessa, josta kaikki elektroniikka on riisuttu pois. Entä onko ylipäätään mahdollista saada tuollaisesta mekaanisella pumpulla varustetusta koneesta asiallisia teholukemia ulos perinteisin ahdin-nestepää-cooleri-suuttimet virityksellä, vai onko kyseisen koneen saaminen säätöihin ylivaikea tehtävä?

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 17.5.2008 17:47

1Z:ssahan on vakiona hukkaportillinen ahdin ja hyvin usein käytetään myös virittelyssä sellaisia, mutta onhan tuohon mahdollista tietenkin saada vnt:lle ohjaus, tähän tarvitset ainakin N75 venttiilin, alipainesäiliön, eri ECUn tai ainakin uuden ohjelman ja jotain muuta pientä, kuten ahtimesta riippuen öljy- ja ahtoletkut+pakoputken lähdön ja ehkä imuletkun.

holopaine
-
Viestit: 24
Liittynyt: 1.12.2007 12:09

ViestiKirjoittaja holopaine » 17.5.2008 18:01

Tarkoittaako tämä sitä, että mekaanisesti on mahdotonta saada vnt-ahdinta toimimaan? Moottori on nimittäin aikanaan erään vanhemman herrasmiehen tekele, 1Z joka on sovitettu iäkkäämmän VAG-laitteen keulalle. Tämä herrasmies ei muutossa tehdessään viitsinyt sähkötöihin panostaa, joten kone toimii ilman elektroniikkaa, ns. M-TDI:

http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=3464

Nyt kun ajatuksena on saada koneesta aavistuksen verran enemmän voimaa, Garretin GT2052vnt-ahdin on tullut jo hankittua. Täytyykö tässä tehdä päinvastainen toimenpide ahtimen ohjauksen vuoksi, eli varustaa kone taas elektroniikalla?

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 17.5.2008 19:08

Voihan siihen kehitellä jonkun muunkin ohjaustavan, mutta niistä kannattaa melkein kysellä holysmoken puolella.
Tietääkseni noihin on jotkut fiksut kehittänyt vaikka millaisia eri vaihtoehtoja, mutta näillä pikkuahtimilla on yleensä pärjätty ihan tolla alkuperäistyyppisellä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa