uusi katalysaattori

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

joksa_
-
Viestit: 91
Liittynyt: 24.10.2007 11:37

uusi katalysaattori

ViestiKirjoittaja joksa_ » 17.5.2008 12:42

Katsastuksessa päästöt meni nipin napin läpi, jo ennen tätä pakoputki oli särissyt tietyillä kierroksilla, nyt kun asiaa rupesin tutkimaan niin kun katalysaattoria kopauttaa kuulostaa kun sisällä olisi nyrkin kokoisia kiviä, eli siinä ilmeisesti sitten vika, lisäksi haitari palassa ennen kattia on muutama kerros verkkoa irti mutta se nyt ei varmaankaan mihinkään vaikuta mutta taitaa olla järkevä uusia sekin kun ei varmaan paljo maksa, kellään tietoa? Tänään kun kävin paikallisessa motonetissä olisi katti uusi maksanut liki 200e eli aika suolainen hinta, jos tuollaisen nyt sitten joutuu ostamaan niin kannattaao labda uusia samalla, jostakin olen kuullut että rikkinäinen lamda aiheuttaa katoin hajoamisen?

Onko tarvike lambdoista mihinkään?
Voisiko jostakin saada vaikkapa käytettynyä tuon katalysaattorin, jos jollakin on myytäväksi niin laitappa viestiä.

Auto on vw golf 1.8 abs koneella

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 17.5.2008 12:48

Ei kannata ostaa tarvikelambdoja. Osta aito Boschilainen niin se kestää. Katalysaattori saattaa ottaa damagea jos ajelet rikkinäisellä lambdalla eikä seossuhde oli kunnossa.

Motonetissä on myös noita yleismallisia katalysaattoreita. Ei ole pahan hintaisia.

joksa_
-
Viestit: 91
Liittynyt: 24.10.2007 11:37

ViestiKirjoittaja joksa_ » 17.5.2008 12:51

onko jotakin muita asioita mitä voivat hajottaa katin jotka olisi järkevä tarkastaa ennen uuden asentamista?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.5.2008 14:54

Jos sisuskalut helisevät, niin saattaapi olla kolahtanut johonkin. Oliko lambda-arvo katsastuksessa kohdillaan? Siitähän pystyy jotain päättelemään.

Biltema myy yleismallin kattia 88 eurolla, tosin saattaa joutua hieman askartelemaan.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 17.5.2008 15:03

Mulla meni Corradossa katin sisuskalut takavaimentajaan eikä ne sieltä suostunut pois enää tulemaan, joten meni takavaimenninkin vaihtoon... :P

joksa_
-
Viestit: 91
Liittynyt: 24.10.2007 11:37

ViestiKirjoittaja joksa_ » 17.5.2008 18:47

sama homma, takavaimenninkin helisee, muttei ajossa kuule niin ei haittaa, noissa tarvike kateissa on vaan se huono että voi joutua hitsaamaan kun eikös ole laippa kiinnitys toisessa päässä kattia? Romikselta löytys hintaan 75e, kannattaakohan ostaa käytettynä? Löysitkö jonkun syyn miksi katt haosi?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 17.5.2008 19:35

Katti hajosi, kun lambda hajosi -> raakaa bensaa kattiin ja se sitten kaiketikin suli sisältä. Vähän tuon jälkeen alkoi kolina ensin katissa, sitten takapöntössä.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 17.5.2008 19:35

Mulla lähtenyt kaks kertaa kolmoskoppasessa katin sisuskalut irti. Ekalla kerralla se "elementti" vain irtosi ja alkoi kolisemaan katin sisällä. Katti vaihtoon ja käytetty orkkis tilalle. Talvella kolahti jääkökköön ja taas irtosi sisuskalut. Sitten keväällä kun katin vaihtoi toistamiseen oli sisuskalut jo ihan palasina ja yksi pala oli päässyt takapöntön lähelle mutta tuli ravistelemalla pois.

HarriV
-
Viestit: 11
Liittynyt: 22.2.2006 18:33

ViestiKirjoittaja HarriV » 17.5.2008 20:33

Minulla otti viimetalvena katti kyytiä kun ajon ensiksi 100km mökille ja putkeen tuli kokeiltua tuota nelikkoa 20cm upottavaa lumista mökkitietä.

joksa_
-
Viestit: 91
Liittynyt: 24.10.2007 11:37

ViestiKirjoittaja joksa_ » 17.5.2008 21:31

otin katin tossa irti ja kopistelin ylimääräset plat pois ja heitin kiinni kun ei tähän hätään uuttakaan mistään saanut, palaset olivat sulaneet puoliksi eli olisiko lambdassa vikaa, voiko testata mitenkään, voiko uuden lamdan heittää jo ilman ehjää kattia paikoilleen vai rikkoontuuko tai rikkooko jotakin

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 17.5.2008 22:30

ei se lambda sitä huomaa toimiiko katti... eli voi ihan hyvin laittaa tossa vehkees ne ei o mitenkään edes tekemisissä keskenään

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 18.5.2008 15:51

Se lambdahan on nimenomaan siellä sen takia että katalysaattoriin ei pääse liian rikasta seosta joka tärvelisi sen. ABS-koneen ECU ei kylläkään tarkkaile katalysaattorin toimintaa samalla tavalla kuin uudemmissa autoissa missä on lambda myös katin jälkeen.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 18.5.2008 18:10

nimenomaan... labda vaan käskyttää koneelle oikeet säädöt... katti vaan puhdistaa

joni.r
-
Viestit: 61
Liittynyt: 20.12.2003 16:30

ViestiKirjoittaja joni.r » 24.5.2008 17:08

Itse käytin juuri golfin leimalla ja hylsyhän sieltä tuli...päästöt liian korkeat. Kattia ku heiluttelee ni kuulostaa ku olis kiven järkäle sielä sisällä irrallaan, eli vaihdon paikka taitaa olla:) Lisähuomautus tuli likaantuneesta öljypohjasta, on pestävä kuulemma palovaaran takia..hmm

joksa_
-
Viestit: 91
Liittynyt: 24.10.2007 11:37

ViestiKirjoittaja joksa_ » 25.5.2008 12:56

noniin nyt ei enää katti helise vaan väli ponttö, saako sieltä helistelyä noita paloja pois jos irrottaa sen vai onko suosiolla ostettava uusi välpönttökin?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 26.5.2008 9:58

Kokeilemalla se lienee selviää?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 77 vierailijaa