Mielenkiintoinen ongelma, joka ei ainakaan omilla insinööritaidoilla ratkea. Vinkkejä siis kaivataan, tai kyseinen auto lähtee neekereiden omistukseen. Saatana.
Kun käynnistän auton sen moottorin ollessa kylmä, kuuluu konehuoneesta suurehkoa vikinää ja kitinää. Autohan pitää muutaman minuutin kierroksia hieman yli tuhannessa, kun kone on kylmä. Koneesta kuuluu suurempi hurina ja kitinä tänä aikana ja se loppuu muutaman komean vinkauksen saattelemana, kun kierrokset laskevat normaalille tyhjäkäyntitasolle. Nyt kun auto on hiljentynyt, uskaltaa sillä lähteä ajelemaan. Ajan normaalisti noin 200 metriä ensimmäisiin liikennevaloihin, jossa se hurina ja kitinä taas alkaa. Eli joku pumppu/moottori/mikälie hörähtää käyntiin pellin alla ja suloinen konsertti alkaa.
Sen verran olen itse ongelmaa tutkinut, että flektit ei ääntä pidä. Ne ei edes pyöri kun kone on kylmä. Eikä ongelma esiinny lämpimällä koneella myöskään. Ilmastoinnin kompurakaan ei tuohon vaikuta, oli se sitten päällä tai ei. Moottorin kierroksetkaan ei vaikuta vikinän taajuuteen.
Mistä kyseinen ääni lähtee, tai pikemminkin mikä laitos se siellä käydä jyskyttää, kun kone on kylmä? Kuulostaa ihan siltä, että joku laakeri olisi kuiva ja se sitten vinkuu. Konehan on siis malliltaan AUQ. Autoon on tehty 90tkm huolto noin 5tkm sitten. Tuskin se siis mikään hihna/rullakaan on? Ja miksei se sitten pidä jatkuvasti ääntä?
Jostain AAZ-koneen automaattisesta hihnan kiristäjästä lueskelin juttuja, mutta kun oma mylly käy ihan toisella polttoaineellakin, niin oletan ettei se päde tähän.
Aamulla saa mielenkiintosia katseita, kun kylmällä autolla seisoo liikennevaloissa ja auto hurisee ja vikisee kuin joku saamarin tehosekoitin. :(
Osaako joku guru sanoa ongelmaan jotain?
Leon 1.8t -05 vikisee kylmänä
Valvoja: ffp jäsenet
Kun kone on kylmä, puhaltaa "sähköturbo" ilmaa pakosarjaan jossa palamaton polttoaine palaa ja lämmittää katalysaattoria nopeammin toimintalämpötilaansa. Olikohan järjestelmän tarkempi nimitys Pulse Air System tai jotain sinnepäin. Ilmanputsarikotelolta lähtee sellainen 3-4cm halkaisijainen haitariletku tuonne pumpulle, joka sijaitsee öljynsuodattimen "alla". Voisit kokeilla irrottaa pumpun sähköliittimen, jos ääntä ei seuraavalla kerralla tule, on vika luultavammin pumpussa... Toki vikamuistiin jää luultavasti vika pumpun sähkönsaannista, mutta se riski on otetava;)
Noniin, vikinää on tutkittu ja se tosiaankin on se lisäilmapumppu joka pörinän lisäksi kitisee ja kiljuu kuin syötävä.
Otin sen pumpun irti ja kummastelin mokoman rakennetta. Eihän sitä purettavaksi ole tarkoitettu, kun se on niitattu läjään ja vain yksi luukku aukeaa. Sisältä paljastui sähkömoottori (yllätys yllätys), josta näkyi akseli. Niitit olivat jonkun verran ilmeisesti venyneet, sillä "lohkojen" välissä oli pienet raot.
Porailin niitit auki, jotta näkisin mitä siellä sisällä on. Noh, iso pyöreä metallilevy, joka toimii pumpun siipenä. Ei siis mitään mihin voisi rasvaa ruikkia.
Sumuttelin crc:tä hieman sinne akselin päähän, mutta eipä tuo hullua hurskaammaksi siitä tullut. Kitinä ja kiljuminen hellitti hetkeksi, mutta niin se vain palasi kun pumppu pyöri aikansa.
Köpöttelipä vanha isäntäkin mokomaa seattia ihmettelemään ja totesi, että hiiteen mokomat etelän hetelmät. Kuuntelin ukkelin jorinoita siitä, kuinka kylmäkoneiden moottorit kiljuvat kun laakerit on sähkömoottorista loppu. Tarinassa purettiin ja ruikittiin rasvaa laakereihin, mutta kitinä kuulemma aina vaan palasi. Ratkaisu oli uusi moottori...
Vituttaa, kuin pientä oravaa talvella. Mitä vittua tuommonen pumppu tuolla oikein tekee? Varmaan ainoa Pierburgin tekele koko vitun autossa ja just se sitten reistaa. Ja hintakin on justiinsa sopivat 400 euroa. Vanhaa tuskin kannattaa ostaa, koska sehän voi vikaantua heti, kun on jo 100tkm kanta-auton mukana pyörinyt.
Ihan just lähtee tuo seatti maata kiertävälle radalle. Neekereillekään en sitä kauppaa, saan vielä jonkun syytteen petoksesta tai jotain..
Nyt kaljaa koneeseen.
Otin sen pumpun irti ja kummastelin mokoman rakennetta. Eihän sitä purettavaksi ole tarkoitettu, kun se on niitattu läjään ja vain yksi luukku aukeaa. Sisältä paljastui sähkömoottori (yllätys yllätys), josta näkyi akseli. Niitit olivat jonkun verran ilmeisesti venyneet, sillä "lohkojen" välissä oli pienet raot.
Porailin niitit auki, jotta näkisin mitä siellä sisällä on. Noh, iso pyöreä metallilevy, joka toimii pumpun siipenä. Ei siis mitään mihin voisi rasvaa ruikkia.
Sumuttelin crc:tä hieman sinne akselin päähän, mutta eipä tuo hullua hurskaammaksi siitä tullut. Kitinä ja kiljuminen hellitti hetkeksi, mutta niin se vain palasi kun pumppu pyöri aikansa.
Köpöttelipä vanha isäntäkin mokomaa seattia ihmettelemään ja totesi, että hiiteen mokomat etelän hetelmät. Kuuntelin ukkelin jorinoita siitä, kuinka kylmäkoneiden moottorit kiljuvat kun laakerit on sähkömoottorista loppu. Tarinassa purettiin ja ruikittiin rasvaa laakereihin, mutta kitinä kuulemma aina vaan palasi. Ratkaisu oli uusi moottori...
Vituttaa, kuin pientä oravaa talvella. Mitä vittua tuommonen pumppu tuolla oikein tekee? Varmaan ainoa Pierburgin tekele koko vitun autossa ja just se sitten reistaa. Ja hintakin on justiinsa sopivat 400 euroa. Vanhaa tuskin kannattaa ostaa, koska sehän voi vikaantua heti, kun on jo 100tkm kanta-auton mukana pyörinyt.
Ihan just lähtee tuo seatti maata kiertävälle radalle. Neekereillekään en sitä kauppaa, saan vielä jonkun syytteen petoksesta tai jotain..
Nyt kaljaa koneeseen.
Mielenkiintosta sinänsä, että vikakoodia ei tule vaikka pumpun sähköjohto on irti. Ei tosin haittaa yhtään, ettei se keltanen valo mollota kojetaulussa. Jos tuon pitäis päästöjä vähentää, niin luulis että joku lambda haistaa lisääntyneet päästöt ja vilauttais vikavaloa. Oli miten oli, taitaa volkkarin ja audin linjastolta tulevat kakkoslaadun osat päätyä seatin tehtaille ykkösluokan osina. Niin kauheeta kuraa tuo oma laitos tuntuu olevan.
Uusi pumppu on hakusessa, kun ei sitä kiljumista jaksa kuunnella.
Uusi pumppu on hakusessa, kun ei sitä kiljumista jaksa kuunnella.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa