Golf Mk3 - moottorin huolto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

a9801259
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2003 19:50

Golf Mk3 - moottorin huolto

ViestiKirjoittaja a9801259 » 16.5.2008 9:46

VW Golf GT (mk3, ABS-koneinen, vm. 1993)

Moottori "huohottaa" ja kuluttaa hiukan öljyä ja muutenkin lienee aika avata se ja vaihtaa ainakin jotain tiivisteitä ja hihnoja. Öljyt ja suodatin on vaihdettu aina viimeistään 10 000km välein.

Mitähän kaikkea tuommoiseen 230 000km ajettuun muuten hyvin toimivaan koneeseen kannattaisi samalla kerralla tehdä, kun auton konepelti kerran pajalla avataan?

-venttiilivarren tiivisteet?
-yläpuolen tiivistyssarja (venttiilikopan tiiviste, apuakselin tiiviste)?
-kannentiiviste + kansipultit?
-jakopäänhihna + kiristin + nokka- ja kampiakselin pyörä/rulla (jakohihnasarja)?
-vesipumppu (mikähän on navan halkaisija? 30mm?)
-öljypohjan tiiviste?
-imusarjan tiiviste?
-öljyt + suodatin?
-vaihteiston öljyt?
-jäädytysneste?

Mitä muuta?

Motonetistä osat ei paljon maksa, kuinkahan monta tuntia noita korjaamo vaihtaa?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 16.5.2008 10:01

No ei sitä kantta kannata omasta mielestäni noilla kilometreillä avata ellei jotain kansivikaan viittaavaa ole jäähdytysjärjestelmässä tai puristuspaineet ole huonot. Venttiilivarrenkumit saa vaihdettua ilman kannen irroitustakin ja säästää tuntiveloituksessa ihan kivasti. Ei niitä hammaspyöriä tarvi vaihtaa, ellei ne nyt perssilmällä katsottunakin ole jo kuluneet. Harvemmin se hammashihna niille mitään kiillotusta kummempaa saa aikaan.

Mutta joo, melkein nuo kaikki muut kannattaa hoitaa kuntoon jos aiemmista huolloista on pidemmältikin aikaa. Samaan hässäkkään kannattaa vaihtaa jarrunesteet.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 16.5.2008 10:11

Venttiilivarren tiivisteet jos katoaa öljyä enemmänkin. Jakopäähän hihnan ja kiristimen vaihto, samalla uusia kaikki stefat jos on kosteaa. Vesipumppu on helppo vaihtaa kun se hajoaa, sitä pyörittää sama hihna kuin laturiakin ja ei tarvi jakopäätä purkaa tuon takia.

Nuo ehkäpä ne pakollisimmat/tärkeimmät, listasta nuo loputhan kannattaa tehdä jos ei ole tarkempaa tietoa huolloista.

pertsa87
-
Viestit: 12
Liittynyt: 20.8.2007 20:48

ViestiKirjoittaja pertsa87 » 23.5.2008 15:10

ei kannata laittaa motonetin venttiilivarren tiivisteitä, ainakaan niitä vihreitä.
mulla ne kesti 6000km.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 23.5.2008 16:02

Ja kannattaa katsoa niiden hihnapyörien kunto (jollain muulla kuin perssillmällä).
AD-ketjun korjaamolla eivät aikonaan katsoneet ja hihnasta lähti hampaat noin kymppitonnin jälkeen.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 23.5.2008 18:52

-öljyt + suodatin?
-vaihteiston öljyt?
-jäädytysneste?
Noi ehkä voisi tehdä, ei niistä ainakaan haittaa ole. Muuten en kyllä konetta lähtisi avaamaan jos mitään varsinaisia vikoja ei ole. Eihän tuolla ole vielä paljoa ajettukaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 33 vierailijaa