Ei käynnisty (aat)

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jk1
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.5.2008 22:29

Ei käynnisty (aat)

ViestiKirjoittaja jk1 » 13.5.2008 22:48

Tere.

Kävi tuossa syöttöpumpun ylempien kansien tiivisteiden vaihdon yhteydessä niin huono tuuri, että onnistuin vääntämään "säätökannen" akselin päässä olevan nipan hieman vinoon. Tämä tapahtui siten että pumpun akselilla oleva kiekko pääsi lipsahtamaan asennusvaiheessa huonoon asentoon ja nippa ei mennyt sille luotuun rööriin. Kokeilin sitten ilmata ja ties mitä, mutta suuttimille ei saanut tulemaan polttoainetta, muutaman tunnin värkkäyksen jälkeen tuli mieleen että voisi tarkistaa onko "nippa" varmasti siellä kolossa ja eihän se ollut - oli kele vääntynyt jonkinverran siinä startatessa, kun alkuun se näytti olevan aivan suora. No "vahingosta viisastuneena" koppa paikalleen vinolla nipalla ja kumma kyllä se sinne meni ja käyntiin lähti. Kävi sitten melko paksulla ja mustaa tuli oikein tuutin täydeltä -ja tehoakin; automaatti meni muutaman kerran johonkin vikatilaan jne, mutta auto toimi savutusta lukuunottamatta hyvin. No ajattelin siinä sitten vielä kerran kokeilla säätää syöttöä hiukan pienemmälle, että kehtaa vielä ajaakin, no siitä ei sitten meinannut tulla paskaakaan ja luovutin sen siltä erää. Illalla taas piti ajaa ja toimi taas ihan hyvin, lukuunottamatta sitä että syöttö oli ilmeisesti mennyt vieläkin isommalle, koska tyhjäkäynti heijasi vähän kun kaasun löysäsi. Siinä sitten ajellessa auto hyytyi pikkuhiljaa, tai siis siten, että vaati melkein kaasun lattiaan että pysyy käynnissä. No en viitsinyt rääkätä turhaan kun lähellä sattui olemaan sopiva parkkipaikka johon voisi auton viedä odottamaan hinausta. Tuli vielä kokeiltua autoa käyntiin, ja kaasupohjassa se vähän yrittikin ja savua tuli putkesta, ei kuitenkaan lähtenyt. Sen jälkeen on tarkistettu se "nipan" kunto ja se on silmämääräisesti samassa kunnossa kuin aiemminkin, sekä akusta käytetty kaapeli irti, kantta kokeiltu syötönmuuttamismielessä liikuttaa sitä kolmiopultilla siinetöityä kantta ja todettu että suuttimille tuli polttoainetta, silti ei vaan käynnisty, joten osaakohan kukaan sanoa mistä tuossa voisi vikaa lähtä etsimään tai hyviä arvauksia mahdollisesta vikapaikasta?

Auto on vm93 Audi 100 2.5tdi AAT koneella ja automaattivaihteistolla.

jk1
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.5.2008 22:29

ViestiKirjoittaja jk1 » 14.5.2008 17:56

No jos oletetaan että puristuspaineet, ja pumpun ajoitus on oikein niin mitä muita potentiaalisia vianaiheuttajia on sille ettei auto käynnisty?

Kaikki tieto on tervetullutta ja otetaan kiitollisena vastaan.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 14.5.2008 18:15

Se että ei kehitä tarpeeksi painetta suuttimille, kannattaa hakea uudet hilut pumppuun nyt ennen viikonloppua melkeinpä varulta.
Tuskin maksaa kovin paljoa tuo tappi, mutta katsoppa että näetkö tuosta holysmoken sivuilta vielä sen tapin/nipan?
http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/syoettoepumpun-perusteet.php

jk1
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.5.2008 22:29

ViestiKirjoittaja jk1 » 14.5.2008 18:42

Kiitos vastauksesta. Saako niitä pelkkiä tappeja erikseen? Jos saa niin miten vanha on kiinni siinä akselissa? Tuo kuvan pumppu ei ole samanlainen kuin minun autossa oleva.

edit: sekin ihmetyttää miten paineen tuottaminen suuttimille sitten loppui noin vaan yhtäkkiä. Kun löysää suuttimille menevät putket ruikkii polttoainetta kyllä ihan hyvin samalla kun starttaa.

jk1
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.5.2008 22:29

ViestiKirjoittaja jk1 » 15.5.2008 17:52

Eipä saa noita osia erikseen. Pitää ostaa molemmat kannet ja ne maksaa n. puolet uuden pumpun hinnasta.

jk1
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.5.2008 22:29

ViestiKirjoittaja jk1 » 15.5.2008 19:31

kuuluuko päällimäisen kopan alta löytyvän "kellosysteemin" viisarin kääntyä aivan ääriasentoon kun virrat laitetaan päälle?

jk1
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.5.2008 22:29

ViestiKirjoittaja jk1 » 15.5.2008 20:54

Suuttimilta tulee polttoaine startatessa sumuna. Eli paineetkin pitäisi olla ok? Onko kenelläkään hajonnut kannentiiviste tai hypännyt pumpun ajoitus tollaisesta värkistä?

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 15.5.2008 21:22

Kyllähän se kannentiiviste voi tietysti mennä rikki, esim. sillä tavalla että suutin on vuotanut palotilan täyteen dieseliä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa